EDITORIALSWord of Manos

Μήπως τελείωσε γρήγορα;

Ομολογώ ότι το συγκεκριμένο θέμα με έχει απασχολήσει έντονα το τελευταίο διάστημα. Δε ξέρω τι φανταστήκατε μερικοί μερικοί, αλλά εγώ φυσικά αναφέρομαι στη διάρκεια των παιχνιδιών που αγοράζουμε και πιο συγκεκριμένα στη διαρκή συζήτηση που κάνουμε οι gamers μεταξύ μας για το αν το διάστημα ολοκλήρωσης του Χ ή του Ψ τίτλου είναι ικανοποιητικό και, σε δεύτερη ανάλυση, ανταποκρίνεται στα χρήματα που δαπανήσαμε για να το αποκτήσουμε.

Για να ξεκινήσουμε ανάποδα κι από αυτό που μόλις έγραψα, υφίσταται εδώ και καιρό το ερώτημα αν η διάρκεια ενός video game είναι, ή πρέπει να είναι, κριτήριο για την αξιολόγηση / βαθμολογία του. Η απάντηση δεν είναι εύκολο να δοθεί και έχει δύο όψεις, όπως τα νομίσματα (που εσχάτως ψάχνουμε τις τσέπες μας και βρίσκουμε όλα και λιγότερα μέσα σε αυτές).

Από τη μία, θα πει κάποιος ότι φυσικά και πρέπει να αποτελεί κριτήριο, μια και πληρώνω ένα αντίτιμο για να το κάνω δικό μου, οπότε το συνολικό διάστημα της ενασχόλησής μου μαζί του, θα κρίνει, σε ένα βαθμό, το αν άξιζε ως αγορά ή όχι. Θα ρωτήσω λοιπόν κι εγώ τώρα με τη σειρά μου: Όταν πηγαίνεις σινεμά και βλέπεις μία ταινία, στο τέλος την κρίνεις (και) σύμφωνα με το αν πλήρωσες εισιτήριο των 7 ή αν την παρακολούθησες μέσω της προσφοράς των δύο εισιτηρίων στην τιμή του ενός, που εσχάτως κάνει θραύση (κι όχι άδικα); Η απάντηση είναι «όχι» , αλλά εμπεριέχει και μία σημαντική παράμετρο: Ότι όλες οι ταινίες κοστίζουν το ίδιο, προκειμένου να τις παρακολουθήσεις. Ύστερα, δεν λέμε συχνά πυκνά ότι «καλή η ταινία, αλλά δεν άξιζε το κόστος προβολής σε 3D» ή «βλέπεται άνετα, αλλά σε DVD, μέχρι εκεί»; Οπότε, σε τελική ανάλυση, και έστω και ενδόμυχα, αποτελεί συντελεστή αξιολόγησης το ποσό των χρημάτων που “ζήτησε” η θέασή της από μέρους μας. Και, για να μη κοροϊδευόμαστε και μεταξύ μας, όλοι ξέρουμε πολύ καλά ότι είναι αρκετές οι ταινίες που δε ξοδεύουμε το παραμικρό για να τις παρακολουθήσουμε, αφού τις κατεβάζουμε. Οπότε εκεί –και σύμφωνα με την παραπάνω λογική- θα έπρεπε να είναι όλες καλές, σωστά; Ή μήπως όχι;

Cinema WoMΜήπως αυτό είναι τελικά πιο ακριβό σπορ από το gaming;

Από την άλλη μεριά, δε λείπουν κι όσοι λένε ότι δε πρέπει να είναι κριτήριο αξιολόγησης η τιμή. Και γι’ αυτούς υπάρχει αντίλογος: Δηλαδή αν εσύ δώσεις 40 για να πάρεις ένα παιχνίδι 6-7 ωρών, θα νιώθεις ευχαριστημένος με το ότι στο review μου, που διάβασες, του έδωσα έναν πολύ υψηλό βαθμό, παραβλέποντας το ότι μέχρι να αρχίσει φτάνει στο τέλος του και μη καυτηριάζοντας το ότι εν τέλει ζητάει πολλά για όσα προσφέρει, έστω κι αν κατά τα άλλα το περιεχόμενό του είναι εξαιρετικό; Μήπως είσαι οπαδός της άποψης που λέει ότι «τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρά μπουκάλια» και θεωρείς ότι έχει εφαρμογή και σε αυτή την περίπτωση; Δε ξέρω, εσύ το ξέρεις, αλλά μη κατηγορήσεις εμένα μετά…

Λογικά κάπου εδώ περιμένετε να διαβάσετε και τη δική μου άποψη. Προφανώς έχει διαφανεί, μέσα από τα reviews μου, ότι ασφαλώς δίνω προσοχή στο πόσο διαρκεί ένα παιχνίδι. ΟΜΩΣ, αν η αξία αγοράς του δεν είναι εξωφρενική ή η διάρκειά του δεν είναι όση ένα… φτέρνισμα, δε θα μειώσω τον βαθμό που του δίνω. Φυσικά θα αναφέρω πόσο χρόνο χρειάστηκα για να το ολοκληρώσω και υπό ποιες συνθήκες, αλλά από εκεί και πέρα είναι δική σας δουλειά να κρίνετε αν αξίζει να πληρώσετε όσα απαιτούνται για να το αποκτήσετε. Ομολογώ επίσης ότι σκέφτομαι πως μάλλον έχουμε γίνει υπέρ του δέοντος αυστηροί με τα video games και το πόσο χρόνο ξοδεύουμε μαζί τους. Εξηγούμαι: Στο σινεμά, που ανέφερα και παραπάνω, θα πας γνωρίζοντας ότι το έργο θα διαρκέσει 90, 120, άντε το πολύ 150, λεπτά. Αν πάρουμε ως μέση διάρκεια τις δύο ώρες λοιπόν και έχεις δώσει 7 για να το δεις (δε βάζουμε μέσα καν τα χρήματα που θα ξοδέψεις για ποπ κορν, αναψυκτικό κτλ), αναλογικά για ένα 10ωρης διάρκειας καλό παιχνίδι πρέπει να είσαι πρόθυμος να δώσεις 35. Κάνω κάπου λάθος; Ξέρετε πολλά PC games που τη σήμερον ημέρα να ζητάνε μεγαλύτερο ποσό για την απόκτησή τους, ειδικά από το εξωτερικό (άλλη πονεμένη ιστορία αυτής της αναλογίας τιμών στη χώρα μας και στις υπόλοιπες, αλλά δεν είναι το θέμα μας); Απλά η αλήθεια είναι ότι τα 35 ευρώ μονοκοπανιά ομολογουμένως “τσούζουν” πολύ περισσότερο, ενώ αν το περιεχόμενο σε κρατήσει κολλημένο στην οθόνη, αυτές οι 10-11 ώρες θα έχουν ολοκληρωθεί ακόμη κι εντός δύο ημερών (ειδικά αν δεν έχεις πολλές υποχρεώσεις), οπότε πάλι θα καταλήξεις σε ένα «ναι μεν, αλλά…».

Sfinaki WoMΕντάξει, αν το παιχνίδι διαρκεί όσο αυτά τα δύο, υπάρχει πρόβλημα…

Αν με το παραπάνω καταλάβατε ότι δε θεωρώ πολλά τα 35 για ένα video game και τα δίνω με ευκολία, λάθος καταλάβατε. Για την ακρίβεια δεν έχω δώσει ποτέ τέτοιο ποσό για παιχνίδι. Το ψυχολογικό μου όριο είναι τα 20 (και ναι, δε πάω ποτέ στον κινηματογράφο αν δεν έχω δύο-σε-τιμή-ενός εισιτήρια). Απλά λέω ότι δε πρέπει να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά και -κυρίως-, μη φτάνουμε να κατηγορούμε και να κατακεραυνώνουμε εμείς οι ίδιοι αυτό που αγαπάμε. Ειδικά δε στις μέρες μας, που η ψηφιακή διανομή… οργιάζει και κάνει –οικονομικά- θαύματα, ενώ, αργά ή γρήγορα, «όλα τα σφάζει, όλα τα μαχαιρώνει», έχουμε έναν λόγο περισσότερο να είμαστε υπομονετικοί, εγκρατείς και να ψωνίζουμε σε τιμές που θα ξέρουμε εκ των προτέρων ότι δε θα μετανιώσουμε…

σ.σ.: Σε περίπτωση που, διαβάζοντας το συγκεκριμένο κείμενο, νιώσατε ότι τελικά περισσότερα ερωτήματα έθεσε, παρά απαντήσεις έδωσε, σημαίνει ότι πέτυχε απόλυτα το σκοπό του…

Μάνος Καρκαλέμης

Ο Μάνος δε μπορεί παρά να νιώθει ευτυχής που ασχολήθηκε ενεργά με την gaming αρθρογραφία στα χρόνια 2009-2017, οπότε και του δόθηκε η ευκαιρία να γράψει reviews για κάποια adventure games-διαμάντια, όπως "The Whispered World", "Monkey Island 2-LeChuck's Revenge" (Remastered Edition), "The Book of Unwritten Tales 1&2", "Grim Fandango" (Remastered Edition), "Gabriel Knight-Sins of the Fathers" (25th Anniversary Edition), "Night of the Rabbit", "Memento Mori 2", "Day of the Tentacle" (Remastered Edition).

13 Comments

  1. Ο καθένας βάζει τα ψυχολογικά όριά του. Εγώ δε θα έδινα ποτέ 35 ευρώ για 10 ώρες, ίσως και να μην το παίξω καν αν δεν είναι κάτι εξαιρετικό. Πάνω από 10 ευρώ αξίζει να δώσεις σε παιχνίδια που θα σε κρατήσουν πάνω από δύο βδομάδες. Με έχει προβληματίσει η αυξανόμενη μείωση της διάρκειας των παιχνιδιών, που οφείλεται που αλλού σε παιχνίδια τύπου CoD.

  2. Το τελευταίο διάστημα σκέφτομαι διπλά και τριπλά πριν δώσω τον οβολό μου σε ένα παιχνίδι και φυσικά πάρα πολύ σπάνια day one (”http://www.ragequit.gr/specials/item/day-1-agora”). Βέβαια, η διάρκεια είναι ένας παράγοντας που λαμβάνω αρκετά υπόψη και αν κάποιο παιχνίδι τελειώνει π.χ. στο 4ωρο, δεν δίνω παραπάνω από 10-15 ευρώ max (ανάλογα το πόσο με “καίει”). Αν όμως κάποιο παιχνίδι προσφέρει απλόχερα πολλές ώρες gameplay (π.χ. Darksiders 2, Far Cry 3 ή κάποιο adventure), πιθανόν να δώσω αρκετά παραπάνω.

  3. Η δική μου αλήθεια είναι κάπου στο ενδιάμεσο. Αν “πρέπει” να πάρω ένα παιχνίδι day 1, όσο σπάνια και αν γίνεται αυτό, θα το πληρώσω όσο κάνει. Αν όμως αυτό το παιχνίδι πέσει στην αντίληψη μου μετά την κυκλοφορία, τότε υπάρχουν τα κριτήρια: κόστος, gameplay, διάρκεια. Ο συνδιασμός και των 3 με κάνει να μπορώ να δώσω 20 ευρώ τουλάχιστον. Απλά είμαι της άποψης, ότι αν δεν το θες ένα παιχνίδι day 1, όσο καλό και να είναι, γρήγορα θα πέσει η τιμή του. ΚΑΝΟΝΑΣ. Τέλος. Οπότε γιατί να το πάρω πάνω από 20 ευρώ;
    Από την άλλη, μην είμαστε και αχάριστοι έτσι; Αν αγοράσω ένα παιχνίδι 10 ευρώ ή 5, πέφτουν αυτόματα και οι απαιτήσεις. Όπως με το σινεμά. Μπορεί να βγει και πατάτα η ταινία ή το παιχνίδι, αλλά διάολε, 5 ευρώ έδωσες. Αν την πάτησες σκέψου το 2 φορές πριν ξαναγοράσεις κάτι στο άσχετο. Έτσι και με το σινεμά. Δες κανα τρέιλερ, κοίτα σκηνοθέτη, πρωταγωνιστές, σενάριο. Αν πας στα γκαβά, είσαι 50% να την πατήσεις. Μην κράζεις τόσο πολύ όσο θα έκανες αν πλήρωνες παραπάνω… Να υπάρχει και ένα μέτρο…
    Παράδειγμα: Diablo 3, το πλήρωσα day 1 και θα το κράζω όσο θέλω. Limbo, ακόμα και σε περίπτωση που δε μου άρεσε, 2.50 έδωσα, τι περίμενα παραπάνω (το παιχνίδι είναι πολύ ωραίο, το παράδειγμα τυχαίο);

    Υ.Γ. Την ερώτηση για την πινακίδα ήθελα να την κάνω και ‘γω. Πού τη βρήκες και την έβαλες στο δωμάτιο φίλτατε Βοράχο; Από ταινία του Ταραντίνο;

  4. Εύστοχοι προβληματισμοί, που πολλοί gamers έχουμε αναρωτηθεί. Η διαφορά με το σινεμά που αναφέρθηκε είναι ότι οι κριτικοί του (είτε επαγγελματίες είτε σινεφίλ) έχουν αποδεχτεί τον χώρο σαν τέχνη, και σαν αυτό το “κριτικάρουν” βάζοντας στην άκρη την ιδιότητα του σαν προϊόν (ενώ είναι ΚΑΙ προϊόν, σε μια τεράστια βιομηχανία μάλιστα). Με αυτήν την λογική και εγώ πλέον θεωρώ πως ο σχολιασμός και η “κριτική” σε ένα game πρέπει να γίνετε με γνώμονα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, και όχι την διάρκεια/τιμή του, στοιχεία βέβαια τα οποία σε ένα review μπορούν να αναγράφονται ώστε ο gamer να ξέρει. Ο τομέας διάρκεια ειδικά είναι κάτι το τελείως σχετικό αν το σκεφτούμε, π.χ. ένα τελείως story-driven game με βαθύ σενάριο και χαρακτήρες, ατμόσφαιρα και καλοδουλεμένα στοιχεία δια δραστικότητας δεν μπορεί να κρατήσει όσο ένα hack n slash rpg, το οποίο θα έχει τεράστιο replay value λόγο gameplay μηχανισμών αλλά λόγο διαφορετικών προτεραιοτήτων θα υστερήσει στα ποιο πάνω. (π.χ. Mass Effect 3 vs Diablo 3, 2 rpg τις ίδιας χρονιάς, το ένα κρατάει το πολύ 40-50 ώρες, το δεύτερο (D3) μπορείς να παίζεις μήνες…ποιοτικά όμως ποιο game προσέφερε καλύτερα χαρακτηριστικά ;)) Τέλος, κατά την προσωπική μου άποψη, μεγάλο ρόλο σε αυτά παίζει και ο παράγοντας “πειρατεία”, που μας έχει κομπλεξάρει όλους. Έχετε δει ποτέ κριτικό κινηματογράφου σε κείμενο του να σχολιάζει την τιμή εισόδου για να δείς την ταινία ή να πάρεις ένα dvd? Όχι, γιατί απλά ξέρει ότι όποιος θέλει θα στηρίξει, όποιος δεν θέλει (ή δεν μπορεί) θα…πειρατέψει, στην τελική αυτό που τον νοιάζει είναι άλλο…είναι η ταινία καλή?

  5. Εγώ πάλι το πάω καθαρά συναισθηματικά. Αν πιστεύω ότι ένας τίτλος αξίζει και μου “μιλάει”, τον παίρνω Day One κυρίως για να ανταμείψω τους σχεδιαστές, να πω “Φιλαράκι είσαι μεγάλος, πάρε να πιείς ένα Σίβας τώρα και να πιάσεις δουλειά στο επόμενο” χωρίς να σκέφτομαι πολλά περισσότερα.

    Αν κάτι τώρα είναι κομ σι-κομ σα και ναι μεν αλλά, εννοείται πως περιμένω και τον τσιμπάω σε κάποια έκπτωση, που θεωρώ την τιμή λογικότερη, αναλογικά με το συναισθηματικό δέσιμο και το αγνό εγκεφαλικό κάψιμο που θα μου προσφέρει.

  6. Ωραίο κείμενο, εύστοχοι προβληματισμοί.
    Θα διαφωνήσω, απλά, στο θέμα της βαθμολογίας, προσωπικά τις θεωρώ περιττές και ανούσιες, κυρίως γιατί οι περισσότεροι αναγνώστες προσπερνάν το κείμενο, κοιτάνε κατευθείαν βαθμολογία και δεν λαμβάνουν ποτέ υπόψη τον συγγραφέα του κειμένου, μιας και μιλάμε για υποκειμενικά κριτήρια, για να μην αναφερθώ στο φαινόμενο του metacritic και το πως επηρεάζει, αρνητικά θεωρώ, την όλη βιομηχανία.

    Αναφορικά με την διάρκεια, και πάλι το θέμα είναι υποκειμενικό, αλλά λόγο συσσώρευσης παιχνιδιών (αμάν ρε steam) και έλλειψης χρόνου, πλέον δε λέω όχι και σε εμπειρίες σφηνάκια (5-10 ώρες), αλλά στη σωστή τιμή φυσικά, με ή χωρίς έκπτωση. Όπως και να’χει η ποιότητα ενός τίτλου πρέπει σαφώς και να αναγνωρίζεται, ενώ ας μην ξεχνάμε ότι μεγαλύτερη διάρκεια δεν σημαίνει πάντα και καλύτερη εμπειρία, αφού, ανάλογα τον τίτλο, μπορεί και να κουράσει.

  7. gory, αυτό που αναφέρεις με τη βαθμολογία δυστυχώς πάντοτε ίσχυε και θα ισχύει, θεωρώ ότι δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθεί.
    Εμείς από πλευράς μας κοιτάμε να γράφουμε κείμενα που να καλύπτουν τον αναγνώστη, να του δίνουν μία όσο το δυνατόν πλήρη εικόνα του τίτλου και να τον αποτρέπουν από το να κοιτάξει απλά τον βαθμό.
    Ο οποίος βαθμός, κακά τα ψέματα, δε γίνεται να απαλειφθεί εντελώς. Από την άλλη, το A-B-C-D σύστημα, καθώς και η 1-10 κλίμακα, τουλάχιστον για εμένα προσωπικά θα ήταν πολύ περιοριστικά και ασαφή, οπότε και σαφέστατα προτιμώ την 0-100….

  8. Υπέροχο το άρθρο σου όπως πάντα και ο προβληματισμός σου σωστός. Εγώ πάντως γίνομαι εξαλλη όταν παίζω ένα παιγνίδι άσχετα πόσο ακριβά το έχω αγοράσει και ενώ βρίσκομαι στην εξέλιξη του σεναρίου του ξαφνικά πέφτουνε οι τίτλοι του τέλους και φυσικά διαβάζω στην οθόνη μου το be continued….για αυτό μισώ τα παιγνίδια που βγαίνουνε σε επεισόδια. Είναι σαν να αγοράζεις ένα βιβλίο απο το οποίο λείπουνε οι τελευταίες 10 σελίδες.:(

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL