Captain's LogEDITORIALS

Η “Καλή” Sony και η “Κακή” Microsoft

Αυτό ήταν, πέρασε και η φετινή Ε3. Είχαμε ανακοινώσεις νέου hardware, παρουσιάσεις πολλών παιχνιδιών, μπηχτές, κόντρες, ευτράπελα, γενικά παρακολουθήσαμε μια “γεμάτη” από πλευράς γεγονότων έκθεση. Οι προβολείς της δημοσιότητας στράφηκαν φυσιολογικά στις εταιρίες Microsoft και Sony, οι οποίες αποκάλυψαν στο κοινό τα νέα τους gaming systems και προσπάθησαν να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους το δικό τους “κουτί” είναι πιο επιθυμητό από τα υπόλοιπα. Οι αναγνώστες του Ragequit.gr γνωρίζουν οτι κατά κανόνα ασχολούμαστε με τα δρώμενα στο PC gaming, όμως δεν άντεξα στον πειρασμό να σχολιάσω τις κινήσεις των δύο εταιριών στον τομέα των δημοσίων σχέσεων. Η έκθεση τελείωσε και η γενική εντύπωση στις τάξεις των console gamers φαίνεται να είναι οτι η Sony υπερασπίστηκε τα δίκαια των gamers έναντι της πονηρής, αυταρχικής, τυραννικής, βάλτε-όποιο-επίθετο-θέλετε Microsoft. Χμ. Για να είμαι ειλικρινής, θεωρώ πως το μόνο πράγμα που αποδείχθηκε πέραν πάσης αμφιβολίας είναι οτι το τμήμα marketing της Sony τρώει το αντίστοιχο της Microsoft για πρωινό.

Προτού με κατηγορήσει κανείς για επίδειξη συμπάθειας προς τη Microsoft (lol), θέλω να αναφέρω οτι έμεινα πραγματικά έκπληκτος από το ζήλο με τον οποίο ο αμερικανικός κολοσσός προσπάθησε να εξαφανίσει κάθε ίχνος καλής θέλησης που είχε μαζέψει από την εποχή του Xbox 360. Όλες οι κινήσεις της εταιρίας, από την πρώτη παρουσίαση του Xbox One μέχρι την ολοκλήρωση της E3, έμοιαζαν να έχουν σχεδιαστεί λεπτομερώς από κάποιο διπλό πράκτορα της Sony που κατάφερε να αναρριχηθεί σε θέση ισχύος στη Microsoft. Ακόμα και αν υποθέσει κανείς οτι η πρόθεση της Microsoft ήταν να καινοτομήσει ανεξαρτήτως των συνεπειών, όπως επιχειρηματολόγησε ο Δημήτρης Σκιάννης για την περίπτωση των Windows 8, η πρώιμη αποκάλυψη δεδομένων που ήταν βέβαιο οτι θα εκνευρισουν τους gamers, προτού καν παρουσιαστούν τα games του νέου μηχανήματος, διαμόρφωσε αρνητική εντύπωση στο κοινό και έδωσε άφθονα πολεμοφόδια στη Sony τα οποία ομολογουμένως εκμεταλλεύθηκε στο μέγιστο.

{youtube}kWSIFh8ICaA{/youtube}

Επομένως, συμφωνώ πως η παρουσίαση του Xbox One άφησε δικαίως την εντύπωση οτι η Microsoft προσπαθεί να “επιτεθεί” στα δικαιώματα των καταναλωτών εκμεταλλευόμενη την εμπορική επιτυχία της προηγούμενης κονσόλας της. Οι περιορισμοί στις πωλήσεις μεταχειρισμένων games, η ανάγκη για online check κάθε 24 ώρες, το σχετικά αδύναμο hardware με την υψηλή τιμή, όλα μοιάζουν να αποδεικνύουν οτι η Microsoft επέδειξε αλαζονική στάση κατά το σχεδιασμό του μηχανήματος, πιστεύοντας οτι ο κόσμος θα δεχθεί τις αλλαγές χωρίς ιδιαίτερες αντιδράσεις. Έστω και έτσι όμως,  η προβαλλόμενη εικόνα μιας Sony στο ρόλο του “Λευκού Ιππότη” που θα σώσει τους καταναλωτές από τον πράσινο δράκο Xbox είναι εν πολλοίς επίπλαστη και ολίγον τι αστεία.

Στην παρουσίαση του Playstation 4 η Sony ανακοίνωσε οτι δεν σκοπεύει να θέσει περιορισμούς σε επίπεδο πλατφόρμας για τη χρήση των μεταχειρισμένων παιχνιδιών, κερδίζοντας το χειροκρότημα των παρευρισκομένων στην αίθουσα. Αποκάλυψε την (χαμηλότερη από το Xbox One) τιμή για το βασικό μοντέλο, έδειξε κάποια αποκλειστικά games και κάπου εκεί, στα ψιλά γράμματα, στρίμωξε την κεραμίδα: για την πρόσβαση στο online multiplayer απαιτείται υποχρεωτική συνδρομή στην υπηρεσία PS+, με κόστος περίπου 5€ μηναίως. Η Microsoft άνοιξε το δρόμο για την εισαγωγή συνδρομής μέσω του Xbox Live και η Sony φυσικά ακολούθησε γιατί… δεν υπήρχε λόγος να μην το κάνει. Η ανάγκη πληρωμής συνδρομής για το multiplayer είχε ήδη εισαχθεί από την αντίπαλο και είχε γίνει αποδεκτή από το κοινό, οπότε η ιαπωνική εταιρία βρήκε πεδίο δόξης λαμπρόν για να μαζέψει εύκολο χρήμα, αφού μέσα στον ενθουσιασμό για τη “Sony την Δίκαιη” κανείς δεν πολυασχολήθηκε με το θέμα. Εδώ για λόγους σύγκρισης αξίζει να θυμηθούμε οτι η Microsoft προσπάθησε κάποτε να επιβάλλει την πληρωμή συνδρομής και στο PC gaming μέσω του Games For Windows Live, εγχείρημα το οποίο “πάτωσε” θεαματικά λόγω της άρνησης του κοινού να καταβάλλει το σχετικό τίμημα. Τροφή για σκέψη.

SonyAndMicrosoft04

Φυσικά αν κάποιος μπει στη διαδικασία να συγκρίνει τις πολιτικές των δύο εταιριών, θα καταλήξει χωρίς αμφιβολία στο συμπέρασμα οτι αυτή της Sony είναι το “μη χείρον” μεταξύ των δύο, ή το “lesser evil” αν προτιμάτε την αμερικανική ορολογία. Το “λιγότερο κακό” όμως έχει μεγάλη, τεράστια διαφορά από τη διαμορφωθείσα εικόνα της Sony ως εταιρία που σκίζεται για τα συμφέροντα του καταναλωτή. Για όποιον θέλει να δει τα πράγματα λίγο πιο αποστασιοποιημένα, η κατάσταση έχει ως εξής: Η Sony βρέθηκε στο καναβάτσο τα πρώτα χρόνια μετά την κυκλοφορία του PS3 και τώρα έπρεπε να κάνει κάποιες θυσίες για να κερδίσει τις εντυπώσεις. Προτίμησε λοιπόν να μην ακολουθήσει τώρα τη Microsoft στο ζήτημα του DRM, εφαρμόζοντας όμως σχεδόν ταυτόσημη πολιτική στον τομέα που πίστευε οτι δε θα συναντήσει αντίσταση, δηλαδή στην ανάγκη για μηνιαία συνδρομή.

Σας ρωτώ λοιπόν ευθέως: πιστεύετε οτι την επόμενη φορά θα γίνει το ίδιο; Γιατί εγώ είμαι βέβαιος πως στην πρώτη ευκαιρία η Sony θα ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο με τη Microsoft, όπως αποδείχθηκε στο θέμα της συνδρομής. Οι δύο εταιρίες εκμεταλλεύονται τις “κλειστές” από όλες τις απόψεις πλατφόρμες τους για να ωθήσουν σταδιακά την αγορά στο σημείο που τη θέλουν, εναλλασσόμενες κάθε φορά στο ρόλο του “καλού μπάτσου” και του “κακού μπάτσου” κατά περίσταση. Πριν από κάποια χρόνια η Sony βρισκόταν στη θέση της Microsoft, τώρα οι ρόλοι αντιστράφηκαν αλλά η μόνη “αξία” που παραμένει αμετάβλητη είναι η σταδιακή διάβρωση των δικαιωμάτων του καταναλωτή ενμέσω της κόντρας μεταξύ του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας του gaming.

SonyAndMicrosoft02“Λεφτά υπάρχουν!”

Στη βιομηχανία του gaming, όπως και γενικά στον εταιρικό κόσμο, δεν υπάρχουν καλοί και κακοί. Η Sony δεν είναι ο Aragorn που θα γκρεμίσει την απειλή του Sauron-Microsoft. Ο στοχος για όλους είναι το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος και οι ακολουθούμενες πολιτικές διαμορφώνονται πάντα με βάση αυτό το στόχο, όχι με το αν είναι φιλικές προς τον πελάτη ή όχι. Η παρουσία εξαιρέσεων τύπου CD Projekt και Valve στο χώρο του PC gaming δεν προέκυψε από τις αγαθές προθέσεις των ηγετών τους, αλλά από το γεγονός οτι η “ανοικτή” πλατφόρμα του PC επιτρέπει και ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό, αναγκάζοντας τους πάντες να κοντράρονται σε επίπεδο παροχών ώστε να κερδίσουν την προτίμηση του κοινού. Προτού λοιπόν πανηγυρίσουμε για τη σαν από παραμύθι επικράτηση του Καλού έναντι του Κακού, ας αναλογιστούμε το ενδεχόμενο ο λυτρωτής του σήμερα να γίνει ο τύραννος του αύριο.

SonyAndMicrosoft03

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

35 Comments

  1. Δεν εξετάζουμε τις προθέσεις. Αυτό ας το κάνει ο Άγιος Πέτρος. Το θέμα είναι ότι η MS πήγε να αρμέξει παραπάνω από το κανονικό με αποτέλεσμα να χάσει και σε ουσία και σε εντυπώσεις από την Sony.
    tl;dr Well done Sony. M$ μπούλους.

  2. Ωραίο άρθρο Αλέξανδρε !

    Εταιρίες είναι, το κέρδος θα σκεφτούν. Όχι εμάς. Και αφού δέχονται να πληρώνουν είσοδο για να παίξουν online, κάτι που είναι και πρέπει να είναι δωρεάν σήμερα, τότε άξιοι της μοίρας τους όσοι το δέχονται. Αν αρχίσουμε να βάζουμε συνδρομή στα πάντα… Μην αρχίσουμε όλοι τις πειρατικές κόπιες δεξιά και αριστερά και τα “τσιπάκια” που βάζανε όλοι παλιά…

    Το Steam τελευταία βλέπω έχει αλλάξει το 1$=1 ευρώ. Παλαιότερα δεν το είχε κάνει, τώρα το κάνει. Το Van Hlesing που πήρα το είχε στα 9,89 όταν βγήκε σε προσφορά ενώ ήταν στα 11 δολάρια νομίζω. Συμμορφώνεται η Valve, αλλά κακά τα ψέματα, αν το steam δεν είχε τα steam sales και την πανταχού παρόν λογική του, θα είχε πατώσει. Άλλη ιστορία αυτή βέβαια…

    Keep up the good work !

  3. Ευχαριστώ! Ασφαλώς το Steam στηρίχθηκε στις προσφορές του για να “χτίσει όνομα”, αφού σε διαφορετική περίπτωση ο περισσότερος κόσμος θα συνέχιζε να προτιμά τις retail εκδόσεις. Τώρα που η ψηφιακή διανομή έχει εξαπλωθεί, η ανοικτή πλατφόρμα του PC επιτρέπει τον ανταγωνισμό μεταξύ πολλαπλών καταστημάτων με τελικό κερδισμένο εμάς 😀

  4. Προσωπικά δε θα έβαζα τη Valve στο ίδιο τσουβάλι με τη Cdprojekt (φυσικά μεγάλη εταιρία με σπουδαίες κυκλοφορίες η Valve αλλά έχει δρόμο ακόμα, όχι μόνο αυτή αλλά και κάθε άλλη εταιρία για να φτάσει τους Πολωνούς σε συγκεκριμένες πολιτικές, αν και περιστασιακά κάνει παρόμοιες κινήσεις βλ. Cold Stream). ΑΛΛΑ…
    μη λέμε κι ό,τι θέλουμε, το Xbox live ειδικά, και το PSN είναι πολύ, μα πολύ κατώτερα από το Steam (το αστείο είναι ότι αρκετοί το συγκρίνουν με το drm του Xboned, φαινεται ότι ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΤΙ ΤΟΥΣ ΓΙΝΕΤΑΙ), εν συντομία οι λόγοι:
    1)Ελεεινές προσφορές, σε αρκετές περιπτώσεις είναι σαν να τους κλέβεις.
    2)Ζωντανή community, workshop
    3)Μπορώ να παίξω όλα τα single-player games off-line, χωρίς να δίνω το “παρών” ούτε στο Gabe,ούτε σε κανένα
    4)Μπορώ να δανείσω το account μου σε άτομο που εμπιστεύομαι και έτσι να έχει πρόσβαση σε όλη τη βιβλιοθήκη μου, φυσικά ισχύει και το αντίστροφο.
    5) Με το δικό μου account μπορεί να παίζει όλη η παρέα μου, εγώ online και αυτοί σε offline mode.
    6) Big picture mode (προσωπικά δε με αφορά, τουλάχιστον άμεσα, αλλά είναι θετικό)
    7) Μία ενιαία βιβλιοθήκη, που μπορεί να περιλαμβάνει παιχνίδια που βγήκαν πριν 15+ χρόνια και θα υποδεχθεί αυτά που έρθουν τα επόμενα χρόνια.
    Επίσης διαβάζω σε άλλα fora ότι το steam είναι μονόδρομος, το απαιτεί πλέον και η πλειοψηφία των κουτάτων παιχνιδιών και έχει επιβληθεί στους pc gamers χωρίς να διαμαρτυρηθούν και άλλα τέτοια φαιδρά.
    Λοιπόν, από retail αυτής της “γενιάς” (2006-2013) έχω 65 τίτλους και μόνο οι 17 χρησιμοποιούν κάποιου είδους online activation (steam, origin gfwl κτλ.). Το steam είναι ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ που έχω ως pc user. Γκέγκε?

  5. Συφωνώ απόλυτα. Για να είμαστε και ξεκάθαροι, το ιδανικό θα ήταν όλοι οι publishers να ακολουθούσαν το μοντέλο της CD Projekt, πλήρως DRM-free.Η πραγματικότητα λέει οτι οι περισσότεροι μεγάλοι publishers θα έβγαζαν μπιμπίκια και μόνο στην ιδέα, οπότε εκ των πραγμάτων η δεύτερη καλύτερη λύση είναι αυτή του Steam. Ακόμα και εντελώς ίδια να ήταν τα συστήματα του Xbox One και του Steam (που δεν είναι, για τους λόγους που ανέφερε ο Adhan), στο PC gaming έχεις την ευχέρεια να πεις “Valve δε σε γουστάρω, αγοράζω μόνο από GOG/Origin/Greenman/Amazon” κλπ. χωρίς να υποχρεωθείς να εγκαταλείψεις εντελώς την πλατφόρμα.

  6. Το γεγονός ότι στο Steam δεν σου ανήκουν τα παιχνίδια,αλλά σου παρέχει η Valve μια άδεια μερικής χρήσης,για όσο αυτή θέλει δεν μας ενδιαφέρει; Το γεγονός ότι πρέπει να πληρώνεις για Premium Accounts δε μας αφορά; Μόνο στις κονσόλες γίνεται; Ή μήπως θέλουμε να εθελοτυφλούμε όταν αφορά τα PC
    Όσο και να θέλετε να βγουν από πάνω τα PC (και για κάποιο παράλογο λόγο και η Valve),τόσο περισσότερο κρύβετε την αλήθεια κάτω από το χαλί. Το κακό μας το χάλι έχουμε και εμείς, αλλά μιας και δε γουστάρουμε τους “άλλους” (λες και είναι εχθροί μας) στιλιτεύουμε την παραμικρή κίνηση τους. “Εμείς” φυσικά είμαστε ευλογημένοι με τις πρακτικές που ακολουθούνται, γι’αυτό πάμε με 1000 στην κατηφόρα (83 ευρώ στο steam για να μπεις στην beta του Planetary Annihilation, χωρίς να έχεις τη δυνατότητα να το πουλήσεις αν το βαρεθείς ή να το δανείσεις σε φίλο σου, αλλά το steam “είναι μπροστά”… Φυσικά η κακιά Sony και η πιο κακιά Microsoft, δεν προσπαθούν να κάνουν αυτό που κάνει η Valve εδώ και τόσα χρόνια, και λέμε και ευχαριστώ, όχι, είναι απλά η κορύφωση του παραλογισμού και οι κονσολάδες τα “θύματα” που δεν το βλέπουν).
    Καλό θα είναι καμιά φορά να λέμε και τα στραβά εδώ και να μην κοιτάμε μόνο την καμπούρα του διπλανού.

  7. Φίλος, δεν θα διαφωνήσω. Και το Steam έχει ελαττώματα, αλλά τουλάχιστον δεν με υποχρεώνει να είμαι συνέχεια online, ούτε απενεργοποιεί τα παιχνίδια. Αν το βάλεις στην ζυγαριά μαζί με το XBox One, είναι απλά μέρα με νύχτα. Region lock, και μάλιστα σε χώρα από την οποία συμμετέχει και Dev; Που ακούστηκε; Κάμερα στραμμένη πάνω μου για αναγνώριση; Πάμε καλά; Εγώ γουστάρω να κυκλοφορώ τσίτσιδος στο σαλόνι μου (που λέει ο λόγος), θα έχω το μηχάνημα να με παίρνει μάτι;
    Ναι,έχω αντιμετωπίσει πρόβλημα με το Steam Account, λόγω Format, αλλά λύθηκε με λίγα κλίκ. Οκ, Έχω την άδεια να χρησιμοποιώ το παιχνίδι που έχω αγοράσει, δεν μου ανήκει. Αλλά οι πιθανότητες να πάψω να μπορώ να το χρησιμοποιώ είναι απλά μηδενικές. Στο μέλλον ΜΠΟΡΕΙ να θέλουν να με αναγκάσουν να μην έχω τίποτα στο PC μου, και να είμαι συνέχεια Online. Απλά, ΔΕΝ τους ακολουθώ. Έχω μπόλικα παιχνίδια να ασχολούμαι για 3 ζωές. Αυτοί έχουν την ανάγκη μου, όχι εγώ την δική τους. Ας κάνουν τα προιόντα να αξίζουν για να είμαι με το μέρος τους. Και σε αυτό το επίπεδο, σόρυ αλλά οι κονσόλες έχουν μείνει απείρως πίσω. Οι λόγοι βρίσκονται στα σχόλια των προηγούμενων Posts. 😉

  8. @Velzevoul έβαλες πολλά θέματα, ας τα δούμε ένα-ένα. Κανένα παιχνίδι δε σου ανήκει ανεξαρτήτως platform, σε όλα υποχρεούσαι να δεχθείς την “Licence Agreement”. Δεν ξέρω καμία ψηφιακή υπηρεσία σε PC που να σε υποχρεώνει να πληρώνεις συνδρομή, ούτε το Steam ούτε καμία άλλη. Η τιμή της beta του Planetary Annihilation ήταν καθαρά επιλογή των developers για να μη δυσαρεστήσουν τους Kickstarter backers, και η διαφορά του PC με τις consoles είναι οτι στο PC έχεις επιλογές και εναλλακτικές λύσεις αν δε συμφωνείς με τις πρακτικές της εταιρίας. Αν διαφωνείς με την πολιτική του Steam μπορείς να αγοράσεις από δεκάδες άλλες υπηρεσίες.

    Η ανοικτή πλατφόρμα του PC αποτελεί μέσο άμυνας του καταναλωτή από όλους. Και από την Valve.

  9. Γιστί υπερασπίζεστε μια πολιτική που είναι πέρα για πέρα λάθος; Έχω 152 κουτιά με τα δισκάκια τους που μου ανήκουν. Άσχετα αν στην εγκατάσταση μου λένε ότι “αποδέχομαι το προϊόν ως έχει”, μου ανήκει και το κάνω ό,τι μου καπνήσει. Μπορεί να ισχυριστεί κάποιος το ίδιο για το Steam (ή για κάθε άλλη πλατφόρμα ψηφιακής διανομής παρόμοιου τύπου); Το GOG μόνο, έχει επιλέξει διαφορετικό δρόμο και τον υποστηρίζω με κάθε ευκαιρία που μου δίνεται.

    @ Grmadness, μπορείς να παίξει τα αγορασμένα παιχνίδια σου από το steam, όποτε σου το θελήσεις; Πρέπει να περιμένεις, αν το δίκτυο είναι στα κέφια του (εκτός και αν είσαι τυχαιρός με σταθερό δίκτυο), να το κατεβάσεις. Και αν δεν έχεις internet απλά δεν μπορείς. Που έγκειται η διαφορά με το XBOX One; Απλά στην ονομασία της εταιρείας που το κάνει. Ποιός σου εγκυάται ότι η Valve θα είναι παντα οικονομικά δυνατή; Ότι θα τηρεί τους όρους που έχει θέσει σε ένα π.χ. ελληνικό κραχ; Και γιατί θα πρέπει η τύχη των προϊόντων που αγόρασα, να είναι στα χέρια μιας οποιαδήποτε εταιρείας και όχι στα δικά μου; Σε ποιό άλλο προϊόν συμβαίνει αυτό;
    Δε νομίζω να σε παίρνει κανένας μάτι, απλά είσαι υπερβολικός. To region lock είναι πολύ παλιά κολόνια και έχει τις ρίζες του στα PC μας. Όλα τα δισκάκια (ακόμα και της μουσικής) έπρεπε να περάσουν από αυτό τον έλεγχο. Μάλιστα υπήρχαν και προγράματα που άλλαζαν τον κωδικό της περιοχής για να σου επιτραπεί να τα παίξεις γιατί ορισμένα CD-DVD pllayers αδυνατούσαν να το περάσουν. Όταν έπρεπε να φωνάξουμε το κάναμε πολύ,πολύ σιγά.Το mp3 και η DSL ήρθαν και μας έσωσαν.
    Δεν βάζω σε πλάστιγκα την κάθε χαζομάρα που κάνει η τάδε εταιρεία, με τη χαζομάρα που κάνει η δείνα εταιρεία, αλλά συλλογικά όλες τις χαζομάρες των εταιρειών με εμένα τον καταναλωτή και τί μου περιορίζουν. Δεν έμαι ο Ρομπεν τον Δασών των κονσολών, αλλά ούτε και του PC.

    @ Admiral, δηλαδή συμφωνείς με αυτό που κάνει η εταιρεία, και τη δικαιολογείς (Planetary Annihilation). Πότε πριν έγινε αυτό; Αν γινόταν για το επόμενο God of War (τυχαίο το όνομα) θα έλεγες τα ίδια ή για την Sony που το επέτρεψε και την Santa Monica Studio που το έκανε;
    Ονόμασέ μου μια εναλλακτική λύση για εμένα που διαφωνώ (πέρα από το GOG, το οποίο δεν περιέχει καν το 1/200 των καινούριων τίτλων, η ελευθερία μάλλον δεν αρέσει στις εταιρείες των “ανοιχτών” PC). Όλες οι υπηρεσίες σου λένε ακριβώς το ίδιο (limited period license). Δεν το βρίσκεις προβληματικό; Αυτή η τόσο ανοιχτή πλατφόρμα του PC, δεν περιορίστηκε σε 4-5 υπέρ-κλειστές πλατφόρμες διανομής; Και υπερασπίζεσαι το δίκαιο μιας εταιρείας, υπερ το όφελος ποιού; Του καταναλωτή του PC; Μήπως τελικά η ανάγκη να αναδείξεις την ανωτερότητα του PC έναντι των κονσολών σε κάνει να αποδέχεσε την κάθε καταπάτηση των καταναλωτικών σου δικαιωμάτων;

    Εγώ δεν το δέχομαι από κανέναν και ό,τι μπορώ να το αγοράσω από αλλού το κάνω. Το μονόδρομο που μου λέει να είμαι 24/7 συνδεδεμένος για να παίξω ή ότι δε μου ανήκει τίποτα δεν θα τον ακολουθήσω. Βρίσκω και τις δύο πρακτικές εξίσου χυδαίες και βρίσκω το παραμικρό ελαφρυντικό. Χίλιες φορές να σταματήσω να παίζω παρά να διαιωνίζω και να επικροτώ με τις αγορές μου τέτοιου είδους πρακτικές.

  10. Φίλε, τα παιχνίδια μου ΔΕΝ τα έχω κατεβάσει απο το Steam, μόνο η ενεργοποίηση έγινε εκεί. Ναι, είμαι και εγώ ρομαντικός και θέλω χειροπιαστό το προιόν μου.Άρα ναί,παίζω όποτε θέλω. Όποτε μπορώ δηλαδή, αλλά για αυτό δεν ευθύνεται το Steam (και το κάθε Steam) Σου είπα πως δεν διαφωνούμε και τόσο.
    Όταν όλος ο Gaming Πλανήτης ΚΡΑΖΕΙ το XBOX one και τις ΤΡΑΓΙΚΕΣ επιλογές της Microsoft, εμείς οι 10 και οι γνώμες μας σε ενόχλησαν μόνο; Εδώ έχει βουήξει το σύμπαν. Και πές μου τώρα, ειλικρινά. Χαίρεσαι που μπορείς να το φέρεις (παράδειγμα δίνω) από την Γερμανία, αλλά ΔΕΝ θα μπορείς να το ενεργοποιήσεις εδώ; Σε χωρα μέλος της ΕΕ; Ναί, η αρχή μπορεί να έγινε από τα μέρη μας (PC) αλλά ΔΕΝ υπάρχει πλέον για ευνόητους λόγους.
    Δεν έχουμε θέμα με την Microsoft αυτή καθεαυτή, ούτε με την κονσόλα. Αλλά πές μου σε παρακαλώ, εσύ τι θα αγόραζες;
    Το παράδειγμά μου ΝΑΙ, ήταν εσκεμμένα ακραίο, αλλά είναι όντως πιο ακραίο από το τρισάθλιο DRM που επιβάλλει η MS, και τα τραγικά restrictions; I think not.

  11. @ Velzevoul

    Για Planetary Annihilation: Όχι, δε συμφωνώ με αυτό που κάνει η εταιρία, μου φαίνεται ανόητο και φυσικά δεν θα πρότεινα σε κανέναν να το αγοράσει σε αυτή την τιμή. Διευκρινίζω απλώς οτι η απόφαση για την τιμολόγηση ανήκει στην εταιρία και όχι στην Valve.

    @ Περί ιδιοκτησίας των games: Το ζήτημα των δικαιωμάτων του καταναλωτή έχει πολλές εκφάνσεις. Θεωρείς, αν κατάλαβα καλά, οτι η κατοχή των δίσκων σημαίνει οτι έχεις αυξημένα δικαιώματα ιδιοκτησίας έναντι μιας ψηφιακής έκδοσης, άρα οτι είσαι πιο ελεύθερος όσον αφορά τη χρήση τους. Στο θέμα της πώλησης συμφωνώ, τονίζω όμως οτι η κατοχύρωση που έχεις ως καταναλωτής με τον οπτικό δίσκο εξαρτάται απόλυτα από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το οπτικό μέσο. Η παρουσία ενός αντιτύπου του παιχνιδιού ηλεκτρονικά, οτιδήποτε κι αν συμβεί στο δισκάκι, θεωρώ οτι εξασφαλίζει τον καταναλωτή σε βάθος χρόνου πολύ περισσότερο από το συμβατικό οπτικό μέσο. Η έλλειψη δυνατότητας πώλησης αντισταθμίζεται εν πολλοίς από τις πολύ χαμηλές τιμές. Είπα ήδη οτι για μένα η ιδανική μέθοδος είναι αυτή του GOG και οτι το Steam είναι η δεύτερη καλύτερη λύση. Οι publishers που δε βάζουν τα παιχνίδια τους στο GOG είναι οι ίδιοι που βγάζουν games στις κονσόλες και οι ίδιοι που πίεσαν τη Microsoft να υιοθετήσει αυτές τις πολιτικές. Τουλάχιστον στο PC μια υπηρεσία όπως το GOG μπορεί να υπάρξει. Μπορεί να γίνει το ίδιο στο PSN ή το Xbox Live;

    Στο ζήτημα του DRM υπάρχουν δύο κυρίαρχες φιλοσοφίες: hardware-level (κονσόλες) και software-level (Steam κλπ.). Στο άρθρο εξήγησα πιστεύω με σαφήνεια οτι η τωρινή “αγαθή” στάση της Sony μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή, χωρίς ο καταναλωτής να μπορεί να αντιδράσει αφού έχει δώσει τον απόλυτο έλεγχο στον platform holder. Αν δεν είσαι ικανοποιημένος από τις επιλογές που έχεις σε PC, αναρωτιέμαι πραγματικά πώς αποδέχεσαι τον πλήρη έλεγχο μιας πλατφόρμας από μία και μόνο εταιρία, όπου ο ανταγωνισμός εντός της πλατφόρμας απαγορεύται! Το hardware-level DRM σκοτώνει την οποιαδήποτε πιθανότητα του καταναλωτή να εναντιωθεί στις επιλογές του platform holder.

    Για να το πω απλά, προτιμώ να αγοράσω ένα κομμάτι software με κάποιους περιορισμούς, παρά να αποδεχθώ hardware-level DRM και να δώσω τα κλειδιά στη Sony, την Microsoft ή οποιονδήποτε άλλο.

  12. @ Grmadness Μη συγχαίεις τον παράγοντα ελεύθερο χρόνο, με το γεγονός ότι άμα δεν έχεις internet δεν παίζεις στο Steam. Είναι υποκριτικό να τα ρίχνεις στη Microsoft (και κάθε άλλη εταιρεία) αλλά όχι στη Steam, που επίσης έχει βουίξει ο τόπος. Είναι στα δικαστήρια ο όρος περί μη κτήσης του αγορασμένου προϊόντας (και μια σειρά από άλλους όρους). Η δική μου γνώμη σε ένοχλησε;
    Εγώ κράζω το XBOX και τις αποφάσεις που πάρθηκαν και του Steam και οποιουδήποτε άλλου μονόδρομου, που θέλουν να μου επιβάλουν για “το καλό μου (τους)”. Οπότε διαφωνούμε ριζικά και έχουμε εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις.
    Το DRM της Blizzard, της Ubisoft, της EA που κάνει ακριβώς το ίδιο με της Microsoft παρέλειψες να το αναφέρεις. Και περιττό να σου πω ότι δεν έχω αγγίξει προϊόν τους από τότε που το επέβαλαν και ούτε πρόκειται. Μπορώ να ζήσω και χωρίς αυτά. Αλλά, τουλάχιστον, μπορώ να τους βρίζω, να τους κρίνω και να τους κατακρίνω το ίδιο.

    Το XBOX και οτιδήποτε άλλο θα προσπαθήσει να κάνει ό,τι πάει να κάνει το XBOX απλά θα το αγνοήσω.Εγώ έχω την πίτα, εγώ και το μαχαίρι. Δεν έχω καμία πρόθεση να προβώ σε “ματζούνια”.

    @ Να αρχίσω από το τέλος. Δεν αποδέχομα το DRM τους ! Ούτε πουθενά υπαινίχθηκα ότι το κάνω. Όπως δεν αποδέχομαι και το software DRM. Όσο εύκολα μπορεί να αλλάξει η στάση της Sony, τόσο εύκολα μπορεί να αλλάξει και της Valve κατά τη γνώμη μου. Δεν υπάρχει κάτι που να την εμποδίζει. Και γιατί σε ενοχλεί που δεν αποδέχομαι την πρακτική της Steam; Δεν έχω κανένα λόγο να υπερασπιστώ καμία εταιρεία υπέρ κάποιας άλλης, πόσο μάλλον στο όνομα μια υποτιθέμενης ανωτερότητας στις πλταφόρμες. Τα μαύρα τους τα χάλια έχουν όλες και φταίμε και εμείς για αυτή την κατάντια.
    και για να κάνω το συνήγορο του διαβόλου, θα αγόραζες μετοχές μιας εταιρείας μόνο ηλεκτρονικές; Συμβόλαιο αυτοκινήτου μόνο ηλεκτρονικό; Λογαριασμό ΔΕΗ μόνο ηλεκτρονικό; Scripta manent. Φυσικά και είναι εξασφάληση η φυσική μορφή, διαφωνείς σε αυτό;
    Και μιας και μιλάς για έλεγχο, τον ίδιο έλεγχο σου κάνει και η Steam και όλες οι παρόμοιες πλατφόρμες. Στο αυτοκίνητό σου θα δεχόσουν τους ίδιους περιορισμούς; Γιατί δε στιλιτεύεις ΚΑΙ την πολιτική των υπηρεσιών αυτών αλλά τις ωραιοποιείς;

    Θα το ξανά πω δεν είμαι ο Ρομπέν των Δασών κανενός και δεν πρόκειται να υπερασπίζομαι το μικρότερο κακό. Θα προσπαθώ διαμέσου των μέσων που διαθέτω σαν καταναλωτής, να διεκδικώ αύτο που συμφαίρει εμένα, όχι “αυτούς”.

  13. @ Velzevoul δε βλέπω να διαφωνούμε σε πολλά στην πράξη. Η μόνη ουσιώδης διαφορά είναι οτι εσύ (αν κατάλαβα καλά) προτιμάς τους περιορισμούς στο hardware και τη σχετική ελευθερία στο software και εγώ προτιμώ το αντίθετο, δέχομαι κάποιους περιορισμούς στο software αλλά όχι στο hardware. κατά τη γνώμη μου, χωρίς φυσικά να υποχρεούται να συμφωνήσει κανείς, η παραχώρηση δικαιωμάτων σε επίπεδο hardware είναι πολύ πιο σοβαρή, πολύ πιο επικίνδυνη για τα δικαιώματα του καταναλωτή.

  14. Ξεκινάω την απάντηση λέγοντας πως όχι, δεν με ενοχλεί η άποψή σου, αν συμφωνούμε σε όλα δεν έχει νόημα ο διάλογος.
    1. Φίλε Βεελζεβούλ (call me Βασίλη), στα περί DRM άλλων εταιριών, ΔΕΝ έχω παίξει ΚΑΝΕΝΑ Assassin’s Creed, Diablo 3, Με το Origin είχα θέμα με μια αλλαγή email, οπότε και απλά ΔΕΝ ξαναγοράζω ΕΑ, οπότε εδώ είμαστε μαζί. Οντόπικ τώρα.
    2. Δεν συμφωνω με το Steam σε αρκετά θέματα, αλλά:
    α. Δεν χρειάζεται να μπώ σε άλλη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για να βρώ άτομα που θέλω να πώ δύο πράγματα.
    β. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, θεωρώ καλό το απλά να ανοίγω το Steam και να βλέπω την λίστα με τα παιχνίδια μου μπροστά μου.
    (Μην νομίζεις οτι έχω και πολλά, Left4deadI,II)
    3. Δεν έχω ελεύθερο χρόνο. Το gaming λοιπόν είναι πολυτέλεια. Και αυτό τον καιρό παίζω Heroes 3 και Rome: Total War, αν σου λέει κάτι. Kαι με το καλό, Fresh install το Diablo II+expansion.
    4. Το XBOX one και εμέις για τις επιλογές το κράζουμε, όχι για το γεγονός οτι είναι κονσόλα. Αν το Steam έκανε το ίδιο, μαζί με θυμό θα έβλεπες και απογοήτευση, να είσαι βέβαιος φίλε.
    5. Για τα δικαστήρια, περιμένω το πόρισμα. Αν θές μια άποψη, ότι αγοράζω το θεωρώ ΔΙΚΟ ΜΟΥ. Και αυτό δεν χωράει καν κουβέντα. Αν πάνε να μου το καταργήσουν, θα έχω θέμα. Το Steam δεν το έχει κάνει αυτό. Όχι ακόμα, θα πείς. Ε, όταν το τότε γίνει τώρα, το συζητάμε. 😉

  15. O Newel έχει πει στο παρελθόν ότι αν αύριο λιώσουν οι σέρβερς του steam, θα φροντίσει ο ίδιος να μπορούν όλοι οι χρήστες να έχουη πρόσβαση στη βιβλιοθήκη τους χωρίς πρόβλημα, δεν είδα κάτι αντίστοιχο να δηλώνουν από τη μεριά της sony ή της microsoft.
    Μετά από Χ χρόνια θα μπορώ να έχω διαθέσιμα τα παιχνίδια στο steam, σε οποιαδήποτε σύνθεση υπολογιστή. Στο psn ή στο xbox live μπορώ να έχω πρόσβαση στα παιχνίδια που αγόρασα? Τι? Όχι? Thought so…
    Επίσης, δεν στα είπανε καλά αγαπητέ, το region locking δεν ξεκίνησε στα pc. Εφεύρεση της μαμάς Nintendo είναι… 🙂

  16. EDIT: Εκεί που λέω για τις υπηρεσίες να διευκρινίσω ότι μιλάω για digital παιχνίδια που θα χαθούν κατά τη μετάβαση εκτός κι κάποιος κρατήσει την κονσόλα του…
    Και να συμπληρώσω ότι region locking στο pc όσα χρόνια παίζω δεν έχω δει, ούτε έχω συναντήσει. Αυτό ήταν και είναι (όπως φαίνεται) “προνόμιο” συγκεκριμένων κονσολών.

  17. Αλέξανδρε (Σάββας BTW) διαφωνώ και με τους δύο τύπους DRM. Βρίσκω το DRM μια παράλογη πρακτική που δεν συμφέρει κανέναν, παρά μόνο αυτόν που το επιβάλει. Αν γινόταν σε διαφορετικά προϊόντα θα ξεσπούσε πόλεμος. Ίσως η αγορά της πληροφορικής να είναι πολύ ανώριμη ακόμα και να τα δέχεται.

    Βασίλη,ανεξάρτητα από το αν τα θεωρείς δικά σου, ο νόμος δυστυχώς ευνοεί το συμβόλαιο. Και εγώ έχω Steam και αναγκάζομαι να διασφαλίζω τις αγορές μου κάνοντας back ups με cracks τις νόμιμες αγορές μου. Αυτό είναι για τα δικά μου δεδομένα το παράλογο.

    Διαφωνώ σε ορισμένα σημεία με το άρθρο γιατί, οι πρακτικές που ακολουθούνται από τις Sony και Microsoft είναι λογική συνέχεια πρακτικών που βρήκα πρόσφορο έδαφος στα PC. Είναι πολύ δυσάρεστο να τα αποδεχόμαστε ασυζητητί στα PC αλλά να το καυτηριάζουμε αλλού.

  18. Αμερικάνικα παιχνίδια σε ευρωπαϊκές κονσόλες (δε θα κάτσω να γράψω λίστα ποιες είναι) δεν παίζουν, όμοια ευρωπαϊκά παιχνίδια δεν παίζουν σε αμερικάνικες κονσόλες, οι όροι pal και ntsc σου λένε κάτι? Σε pc δεν υπάρχουν region locked παιχνίδια! Το region locking πιάνει κυρίως ταινίες, που είναι άσχετες με το θέμα. Έχω σε retail γύρω στα 22 αμερικάνικα παιχνίδια, όλα παίζουν κανονικότατα.
    Όπως αναφέρθηκε πολλές φορές πιο πάνω, το steam είναι μία ακόμη επιλογή, πάρα πολλοί retail τίτλοι κυκλοφορούν ακόμη σε drm free κατάσταση, κάθε κονσόλα όμως έχει από μια ψηφιακή πλατφόρμα, στην επιβάλλουν ΘΕΛΕΙΣ ΔΕ ΘΕΛΕΙΣ…
    Αυτά από κάποιον που είχε ρίξει καντήλια το 2004, όταν προσπαθησε να εγκαταστήσει στο steam το HL2…

  19. @ Velzevoul Σάββα συμφωνώ απολύτως με τη θέση σου για το DRM, το θεωρώ και εγώ περιττό και αναποτελεσματικό μέσο επιβολής. Στο PC gaming θα μπορούσε κάποιος να επιχειρηματολογήσει οτι ένας βαθμός DRM ίσως είναι απαραίτητος, λόγω της ανοικτής πλατφόρμας χωρίς ελέγχους σε επίπεδο hardware. Δε συμφωνώ, αλλά μπορώ να το καταλάβω ως θέση. Από εκεί και πέρα όμως, η πλατφόρμα του PC επιτρέπει στον χρήστη να εναντιωθεί ανά πάσα στιγμή στις πρακτικές των εταιριών και να τις ωθήσει σε αλλαγή κατεύθυνσης. Ήδη ανέφερα το παράδειγμα του επί πληρωμή Games For Windows Live, οι παίκτες πήγαν σε άλλες υπηρεσίες και η Microsoft αναγκάστηκε να καταργήσει τη συνδρομή. Αντίθετα στις πλατφόρμες της Sony και Microsoft η συνδρομή είναι υποχρεωτική και τα περιθώρια αντίδρασης του παίκτη είναι μηδενικά. Αν θέλεις να παίξεις online πρέπει να πληρώσεις. Δεν έχει “μα” και “γιατί”. Ή πληρώνεις ή δεν παίζεις, γιατι ο ιδιοκτήτης της πλατφόρμας το όρισε ως υποχρεωτικό. Είναι αυτό ένα μέλλον το οποίο θα πρέπει να ενθαρρύνουμε; Αυτή την ερώτηση κάνω στο άρθρο.

    Άλλο παράδειγμα, η στάση της Ubisoft στο θέμα του always-on DRM. Ξεκίνησε να το εφαρμόσει, οι παίκτες επαναστάτησαν και η εταιρία αναδιπλώθηκε. Η Ubisoft δεν είχε κανέναν τρόπο να επιβάλλει τη θέλησή της σε όλη την πλατφόρμα γιατί δεν υπάρχει κάποιος ιδιοκτήτης που θα χαράξει πολιτική. Στο Xbox One πρέπει να κάνεις online check κάθε μέρα. Η Microsoft μπορεί να το επιβάλλει γιατί η πλατφόρμα είναι δική της, από την κορφή ως τα νύχια.

    Αυτός ο απολυταρχικός έλεγχος με βρίσκει κάθετα αντίθετο. Ναι, και εγώ θα ήθελα να έχω τη δυνατότητα μεταπώλησης των παιχνιδιών μου στο Steam, όμως οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στη Valve οτι δεν δημιούργησε αυτή την κατάσταση. Το PC gaming είχε αποχαιρετήσει πριν από χρόνια την πώληση μεταχειρισμένων games λόγω των συστημάτων DRM, ενώ για χρόνια ταλαιπωρούμασταν με αισχρές μεθόδους τύπου Securom και Starforce. Το DRM του Steam, όσο και αν έχει και αυτό περιορισμούς, βελτίωσε την προϋπάρχουσα κατάσταση.

    Βλέπεις οτι οι Publishers σνομπάρουν το GOG γιατί δε θέλουν να επιτρέψουν τα DRM-free games, δε μπορούν όμως να επιβάλλουν τη θέλησή τους. Στις κονσόλες μπορούν άνετα να συνεννοηθούν με τις Microsoft, Sony και Nintendo και να επιβάλλουν όρους τους οποίους ο παίκτης θα πρέπει να αποδεχθεί, θέλει δε θέλει. Το είδαμε πρόσφατα με το DRM του Xbox One και τη συνδρομή στο PS4.

    Συνοπτικά: Στο PC έχεις τρόπους να διατρανώσεις την αντίθεσή σου σε κάποιες πολιτικές, μποϋκοτάροντας τις εταιρίες που τις εφαρμόζουν και στηρίζοντας άλλες. Στις κονσόλες είσαι υποχρεωμένος να κάνεις αυτό που ορίζει ο ιδιοκτήτης, το οποίο μάλιστα ισχύει για όλα τα games συνολικά και όχι μόνο για μερικά.

  20. Όντως. Και θα ήθελα επίσης να συμπληρώσω με ένα ακόμα link που εξηγεί γιατί το PC είναι προτιμότερο από τις κονσόλες στο θέμα του DRM:
    http://www.cracked.com/blog/4-new-video-game-realities-that-will-kill-industry/ (”http://www.cracked.com/blog/4-new-video-game-realities-that-will-kill-industry/”)

    Διαβάστε το #1 της λίστας. Η ελευθερία του PC δίνει δύναμη στον καταναλωτή.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL