SPECIALS

DAY-1 ΑΓΟΡΑ; Μακριά κι αγαπημένοι!

Όσοι δεν ζείτε σε κάποια σπηλιά, λίγο-πολύ γνωρίζετε πως κυλάει το παραμύθι του marketing για κάποιο επερχόμενο προϊόν (software ή hardware). Μερικούς μήνες πριν την κυκλοφορία ενός μεγαλεπίβηλου προϊόντος αρχίζουν τα πρώτα teasers για κάτι που πρόκειται να προκαλέσει πάταγο, στη συνέχεια εμφανίζονται φανταχτερές διαφημίσεις και εντυπωσιακά trailers, ξεκινούν τα διθυραμβικά hands-on από ανθρώπους που όλως τυχαίως είχαν το προϊόν στα χέρια τους νωρίτερα, με αποτέλεσμα ο πολυπόθητος «μετρητής» του hype να εκτοξευθεί σε επίπεδα στρατόσφαιρας. Συνέπεια όλων αυτών; Πολύς κόσμος να «τσιμπήσει» και να τρέξει να αγοράσει ένα προϊόν την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας του. Ολοι την έχουμε πατήσει, ας μην κρυβόμαστε.

Πριν μερικά χρόνια κάτι τέτοιο ίσως να μην αποτελούσε κάτι αξιοσημείωτο, πέραν του γεγονότος ότι ο τρελά «hype-αρισμένος» καταναλωτής έδινε πολλά χρήματα για κάτι που κατά πάσα πιθανότητα ήταν υπερκοστολογημένο. Τα τελευταία χρόνια όμως η κατάσταση στη βιομηχανία του gaming τόσο σε hardware όσο και σε software επίπεδο έχει ξεφύγει πέρα από κάθε λογική, έχοντας κοινό παρονομαστή την έλλειψη σεβασμού προς τον καταναλωτή, ενώ δεν είναι λίγες οι φωνές που χλευάζουν τον κόσμο που εξακολουθεί να πέφτει θύμα του hype και αγοράζει τρέχοντας ό,τι βγει στην αγορά από τη πρώτη μέρα κυκλοφορίας. Και μάλλον όχι άδικα.

Αν ξεκινήσουμε από κάτι απλό, όπως η αγορά ενός παιχνιδιού μόλις αυτό κάνει την εμφάνισή του στα ράφια (ψηφιακά και μη). Η κίνηση αυτή αποτελεί πλέον μεγάλο ρίσκο για τον υποψήφιο αγοραστή. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα παιχνίδια καταλήγουν στα χέρια μας σε μισοτελειωμένη μορφή, με προβλήματα στη απόδοσή τους, απουσία χαρακτηριστικών που είχαν αρχικά υποσχεθεί στους παίκτες ότι θα συμπεριλαμβάνονται στην τελική έκδοση, ακόμα και gamebreaking bugs τα οποία είτε κολλούν την εξέλιξη του παιχνιδιού είτε ακόμα χειρότερα, το ίδιο το σύστημα στο οποίο παίζουμε. Χειροπιαστά παραδείγματα; Από που να αρχίσουμε και από που να τελειώσουμε. Μόνο φέτος είδαμε το πολυαναμενόμενο και υπερβολικά καθυστερημένο Diablo 3 να διαθέτει λειτουργικά προβλήματα και ελλείψεις που εντοπίστηκαν τόσο στο ανήκουστο on-line DRM (είχατε δοκιμάσει να παίξετε τη πρώτη μέρα;) όσο και στην απουσία PvP mode, ενώ μόλις πρόσφατα με την ενσωμάτωση του τελευταίου patch (1.05) κατόρθωσε να φτάσει τη μορφή που θα έπρεπε να είχε κυκλοφορήσει εξ’αρχής. Υπενθυμίζω ότι το παιχνίδι κυκλοφόρησε το Μάιο και το τελευταίο «καλό» patch έσκασε μύτη Οκτώβριο. Τα Diablo fans ας μην μου κρατήσουν κακία, κατά βάθος το ξέρουν ότι αυτή είναι η αλήθεια.

diablo3-snap1Οσοι αγόρασαν το Diablo 3 τη πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του δεν αποκόμισαν και τις καλύτερες εμπειρίες.

Η λίστα όμως δεν σταματά εδώ: Darksiders 2, που ειδικά στην έκδοση για PC είχε μύρια προβλήματα τεχνικής φύσεως και χρειάστηκαν 4 patches για να φτάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο, Medal of Honor: Warfighter με το τεράστιο σε μέγεθος day-one patch που διορθώνει τόνους από bugs, Street Fighter X Tekken με τα απαράδεκτα προβλήματα στο on-line play, Dark Souls με το σάπιο PC port κλπ. Να τονίσω όμως κάτι σημαντικό: αν νομίζατε ότι τα προβλήματα αυτά αφορούν μόνο τους PC users, γελιέστε. Να θυμηθώ το πρόσφατο Assassins Creed 3, που χρειάστηκε (και στις δύο εκδόσεις – PS3 & X360) να περάσει ένας μήνας περίπου για να καλμάρει κάπως από τον καταιγισμό των glitches ή ακόμα χειρότερα, το πιο εμπορικό όνομα όλων των εποχών, το Call of Duty, στη Black Ops 2 έκδοσή του να κολλάει εντελώς το PS3; Το απόλυτο πρόσφατο «κρούσμα» θεωρώ ότι είναι το λανσάρισμα της νέας κονσόλας της Nintendo, το Wii U, το οποίο ζητά αναβάθμιση του firmware μόλις κάνετε τον κόπο να το ανάψετε και να συνδεθείτε στο Διαδίκτυο (say again, what?), ενώ φήμες λένε ότι αν για κάποιο λόγο δεν θέλετε να ολοκληρώσετε το χρονοβόρο update του και αποφασίσετε να πατήσετε το power…συγχαρητήρια, μόλις καταστρέψατε την φρεσκοαγορασμένη σας κονσόλα, καθώς δεν υπάρχει τρόπος να επανέλθει την πρότερη κατάσταση! Θα ήταν αστείο αν δεν ήταν τόσο τραγικό.

Οι λόγοι της υπερβολικής αυτής «βιασύνης» είναι προφανείς: είναι κυρίως οι πιέσεις από τους μετόχους των εκάστοτε εταιριών για όσο το δυνατόν γρηγόροτερη κυκλοφορία προκειμένου να προλάβουν τον ανταγωνισμό, η σχετικά απαθής στάση του κοινού απέναντι στα patches – πλέον θεωρούμε δεδομένο ότι κάποιο παιχνίδι θα πρέπει να έχει patch (αλήθεια γιατί;) – αλλά μεγάλο ρόλο παίζει το hype που προαναφέραμε, που στις περισσότερες περιπτώσεις πετυχαίνει το σκοπό του – ότι θα βρεθεί δηλαδή ο κόσμος που θα τα «ακουμπήσει» χωρίς δισταγμό για ένα πρωτοεμφανιζόμενο προϊόν (ή απλά για ένα διάσημο brand-name), αρκεί να του δοθούν οι κατάλληλες υποσχέσεις. Δυστυχώς η κατάσταση αυτή δεν δείχνει να αλλάζει στο άμεσο μέλλον, οπότε κατά τη γνώμη μου καλό είναι να εφαρμόζονται δύο-τρία πραγματάκια για την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων και τη διατήρηση της ψυχικής σας ηρεμίας. Κατ’αρχήν θεωρώ ότι η αποφύγη του…hype-αρίσματος είναι must. Μείνετε αδιάφορος στην παρακολούθηση δεκάδων trailers και previews και πάνω απ’όλα… δείξτε υπομονή και εγκράτεια: δεν είναι κακό να θέλετε να αγοράσετε ένα προϊόν, αλλά αν το επιθυμεί η ψυχούλα σας τόσο πολύ (και διαθέτετε ήδη τα χρήματα) τότε ας προχωρήσετε στην αγορά του ύστερα από τουλάχιστον δύο με τρεις εβδομάδες από την παρθενική του εμφάνιση, εφόσον μιλάμε για software και ένα με δύο μήνες περίπου, αν πρόκειται για hardware. Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, τόσο περίπου είναι το χρονικό διάστημα «ωρίμανσης» ενός προϊόντος στην αγορά.

Θα δείτε ότι με αυτό το τρόπο, πιθανόν να κερδίσετε και σε χρήμα (οι προσφορές συχνά εμφανίζονται νωρίτερα απ’ότι περιμένετε) αλλά κυρίως θα έχετε ένα πιο ολοκληρωμένο προϊόν στα χέρια σας. Αλλωστε μην ξεχνάτε ότι η υπομονή είναι αρετή…

Γιώργος Δεμπεγιώτης

Συντάκτης-λάτρης των action, shooter, adventure, RPG’s και ενίοτε racing παιχνιδιών, προτιμά κυρίως το single-player gaming. Που και που ξεσπάει σε κανά multi, αλλά δεν το παρακάνει κιόλας.

7 Comments

  1. Θα συμφωνήσω μαζί σου 100%

    Πάνε πλέον οι αγορές day 1, από εταιρίες που σκέφτονται “έλα μωρέ, ίντερνετ θα έχει οπότε θα κάνουμε κανα patch και θα το διορθώσουμε. Αφού το πουλήσαμε όλα τα άλλα…” Όχι, δε θα μας ξεφτυλίσουν αυτοί. Εμείς ελέγχουμε την αγορά.
    Εγώ αγόρασα το Diablo 3 day 1, γιατί ήξερα ότι το θέλω και δε θα το βρίσκω μετά, αλλά το έκανα install 1 μήνα μετά γιατί ξέρω τι εστί blizzard. Επίσης, όλα τα παιχνίδια αν περιμένεις 1-2 μήνες, θα τα βρεις σε τιμές απίστευτες. Π.χ. το X3 που κυκλοφόρησε πρόσφατα κάνει μέχρι και 20 ευρώ atm. Απίστευτα πράγματα. Γιατί να το αγοράσει κάποιος day 1. Χίλιες φορές να αγοράσω με τα μισά χρήματα κάτι από το steam για να έχω να περνάω τον καιρό μου μέχρι να πέσει η τιμή και να το αγοράσω μετά patchαρισμένο και φτηνό!

    Suckers no more!

  2. Θα συμφωνήσω μαζί σου 100%

    Πάνε πλέον οι αγορές day 1, από εταιρίες που σκέφτονται “έλα μωρέ, ίντερνετ θα έχει οπότε θα κάνουμε κανα patch και θα το διορθώσουμε. Αφού το πουλήσαμε όλα τα άλλα…” Όχι, δε θα μας ξεφτυλίσουν αυτοί. Εμείς ελέγχουμε την αγορά.
    Εγώ αγόρασα το Diablo 3 day 1, γιατί ήξερα ότι το θέλω και δε θα το βρίσκω μετά, αλλά το έκανα install 1 μήνα μετά γιατί ξέρω τι εστί blizzard. Επίσης, όλα τα παιχνίδια αν περιμένεις 1-2 μήνες, θα τα βρεις σε τιμές απίστευτες. Π.χ. το X3 που κυκλοφόρησε πρόσφατα κάνει μέχρι και 20 ευρώ atm. Απίστευτα πράγματα. Γιατί να το αγοράσει κάποιος day 1. Χίλιες φορές να αγοράσω με τα μισά χρήματα κάτι από το steam για να έχω να περνάω τον καιρό μου μέχρι να πέσει η τιμή και να το αγοράσω μετά patchαρισμένο και φτηνό!

    Suckers no more!

  3. Πολύ ωραίο άρθρο! Και εγώ είμαι ένας απο αυτούς που εκνευρίζομαι όταν βάζω το “δίσκο” στο tray και μου ζητάει να κάνω update με το πρώτο “boot”! Είμαι console gamer εγώ, και αυτό το φαινόμενο είναι πλέον καθιερωμένο. Περίεργο θα μου φανεί αν ΔΕΝ έχει update… Και για να σιγουρευτώ, κοιτάω μήπως τυχών έχει πέσει το ίντερνετ! LOL

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL