Captain's LogEDITORIALS

Δεν με νοιάζει αν το game development είναι δύσκολο.

Η λατρεία των φανατικών gamers για τους αγαπημένους τους developers δεν μου κάνει εντύπωση. Ένας από τους μεσοπρόθεσμους στόχους μου είναι να καταφέρω να ταξιδέψω στην Βουλγαρία όπου εδώ και μερικά χρόνια ζει ο Julian Gollop, να τον βρω και να του σφίξω το χέρι, ευχαριστώντας τον για τις χιλιάδες ώρες διασκέδασης που μου έχει προσφέρει εδώ και τόσα χρόνια. Είναι δύσκολο να μην έχεις μέσα σου αισθήματα ευγνωμοσύνης για άτομα τα οποία εμμέσως έχουν σημαδέψει θετικά την παιδική σου ηλικία και σου χάρισαν πολλές στιγμές χαράς. Παράλληλα, έχουμε όλοι μας ακούσει λίγο-πολύ τις ιστορίες για τις άθλιες συνθήκες υπό τις οποίες οι developers καλούνται να δημιουργήσουν, τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια και την τσιγκουνιά των publishers, το περιβόητο “crunch time” που αναγκάζει τους developers να εργάζονται με εξοντωτικά ωράρια και να καίγονται σωματικά, πνευματικά και ψυχολογικά μέχρι την ολοκλήρωση ενός μεγάλου project. Δεν γίνεται να γνωρίζεις όλα αυτά για τις συνθήκες που αποτελούν πλέον θλιβερό καθεστώς στο game development και να μην συμπάσχεις σε κάποιο βαθμό με τους developers. Για το λόγο αυτό καταλαβαίνω απόλυτα οτι οι επόμενες φράσεις μου θα ακουστούν σκληρές, κυνικές, έως απάνθρωπες, όμως αισθάνομαι οτι φτάσαμε σε ένα σημείο που πρέπει να ακουστούν από κάποιον.

Δεν με νοιάζει αν το game development είναι δύσκολο. Αδιοφορώ για το οικονομικό κομμάτι και τα χρονικά περιθώρια, για τη σχέση των developers με τους εκδότες και για τις συνθήκες εργασίας. Το μόνο που με νοιάζει είναι το προϊόν που αγοράζω να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μου.

harddevelopment 01

Δεν είμαι σκληρός και άπονος άνθρωπος, ούτε παραγνωρίζω τις δυσκολίες του συγκεκριμένου επαγγέλματος και τις ιδιαιτερότητες της βιομηχανίας του gaming. Δεν μπορώ όμως να ανεχθώ άλλο την αδιαφορία, τις δικαιολογίες, το πασάρισμα των ευθυνών από τους developers στους publishers και το αντίστροφο, τα κροκοδείλια δάκρυα συγγνώμης και την συνεχιζόμενη αποδοχή μέσω ανοχής τόσο χαμηλών στάνταρ ποιότητας που θα θεωρούνταν κυριολεκτικά ντροπή για οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία. Όλοι οι μεγάλοι publishers έχουν να επιδείξουν κέρδη, το gaming είναι πιο δημοφιλές από οποιαδήποτε άλλη φορά αλλά ταυτόχρονα ο αριθμός των παιχνιδιών που κυκλοφορούν ημιτελή, προβληματικά ή εντελώς διαλυμμένα αυξάνεται ή τουλάχιστον δεν μειώνεται. Για πόσο ακόμα θα πρέπει να ανεχόμαστε κυκλοφορίες που χρειάζονται πολλαπλά patches δεκάδων gigabyte για να χαρακτηριστούν playable; Για πόσο ακόμα θα πρέπει να κάνουμε τους χαζούς όταν βλέπουμε τερατώδη graphical downgrades μετά από εντελώς παραπλανητικά trailers; Για πόσο ακόμα θα πρέπει να βλέπουμε με συμπάθεια developers που υπόσχονται τον ουρανό με τα άστρα στο Kickstarter και μετά παίρνουν τον μπαλτά και πετσοκόβουν features;

harddevelopment 02

Ίσως το πιο σημαντικό ερώτημα:Για πόσο καιρό ακόμα θα πρέπει να νιώθω ένοχος επειδή έχω την απαίτηση τα χρήματα που δίνω να πιάνουν τόπο;  Η βιομηχανία του gaming φαίνεται να έχει τόσο λίγο σεβασμό στο κοινό της που ορισμένες φορές πραγματικά με σοκάρει. Όλοι οι τομείς της έχουν αποδεχθεί ως φυσιολογική μια κατάσταση η οποία σε όλες τις υπόλοιπες βιομηχανίες θα ήταν αφορμή για αγωγές εκατομμυρίων και το πιο εξοργιστικό είναι οτι κανείς δεν είναι διατεθειμένος να αναλάβει την ευθύνη για αυτή την κατάντια. Οι developers κατηγορούν τους publishers και το καταραμένο software development που είναι δύσκολο, οι publishers κατηγορούν το οικονομικό κλίμα, την πειρατεία, τους εξωγήινους και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, οι gamers αλληλοκατηγορούνται μεταξύ τους και αντιμετωπίζουν αυτές τις καταστάσεις με απάθεια. Και εγώ, ο gamer που θέλει να αγοράσει ένα παιχνίδι και να το ευχαριστηθεί χωρίς να σπάσουν τα νεύρα του από bugs, glitches, χαμηλά framerates, ελλιπές περιεχόμενο και προχειροδουλειές, θα πρέπει να αισθάνομαι άσχημα που “δεν καταλαβαίνω τις δυσκολίες του game development”.

harddevelopment 03

Έχει φτάσει η ώρα να αρχίσουν όλοι αυτοί να σκέφτονται εμένα. Να αναλογιστούν οτι με έχουν κυριολεκτικά αρμέξει με DLC, On-line συνδρομές και special editions. Να καταλάβουν οτι με κάνουν να αισθάνομαι ηλίθιος όταν αγοράζω ένα παιχνίδι την πρώτη μέρα και πρέπει να περιμένω εβδομάδες ή και μήνες μέχρι να γίνει το παιχνίδι playable. Να σεβαστούν την αφοσίωση και την εμπιστοσύνη που τους δείχνω όταν ρίχνω χρήματα σε ένα παιχνίδι που βρίσκεται ακόμη στο στάδιο του σχεδιασμού. Και να σταματήσουν να κρύβονται ο ένας πίσω από τον άλλο διαιωνίζοντας αυτά τα εξευτελιστικά στάνταρ ποιότητας. Εάν η διαδικασία παραγωγής ενός παιχνιδιού χρήζει βελτίωσης τότε η βελτίωση αυτή είναι καθήκον της ίδιας της βιομηχανίας, όχι δικό μου. Δεν θέλω να δείξω άλλη κατανόηση για τις δυσκολίες του game development. Θέλω αυτό που είναι αυτονόητη απαίτηση κάθε καταναλωτή: Ένα προϊόν που λειτουργεί άψογα και περιλαμβάνει όλα όσα διαφημίζει.

Γι’ αυτό λοιπόν η ανοχή αυτής της κατάστασης θα πρέπει να λάβει ένα τέλος. Δεν έχω πλέον καμία διάθεση να κατανοήσω τους λόγους που κρύβονται πίσω από το επόμενο No Man’s Sky, Mafia 3, Dishonored 2, Arkham Knight, Torment: Tides of Numenera ή Mass Effect Andromeda. Δεν θέλω να ακούσω άλλες συγγνώμες, ούτε άλλες αναλύσεις για τις δυσκολίες του game development. Το μόνο που με νοιάζει είναι το τελικό αποτέλεσμα, γιατί είναι ξεκάθαρο οτι η βιομηχανία του gaming ερμηνεύει τη συμπάθεια και την κατανόηση ως ένδειξη ανοχής.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

19 Comments

  1. Όπως τα λες Αλέξανδρε. Έχει γίνει της μόδας πλέον το ημιτελές σε σημείο που να θεωρείται και στάνταρ. Ήδη ξέρουν οι gamers ότι με το που κυκλοφορήσει ένας τίτλος θα έρθει και το update εντός λίγων ημερών ή ακόμα και ταυτόχρονα με το λανσάρισμα. Δεν έχω να προσθέσω κάτι,και εγώ κουράστηκα και ειδικά με τους μεγάλους developers,για τους μικρούς και ανεξάρτητους κάνω τα στραβά μάτια για τους προφανείς λόγους.

  2. Ποτέ pre-orders, ποτέ Day 1, εκτός κι αν μιλάμε για εταιρεία η οποία δεν σε έχει απογοητεύσει ποτέ (πόσες όμως αλήθεια είναι αυτές πια; ) και φυσικά, ποτέ μα ποτέ πλέον Kickstarter, Fig ή ο,τιδήποτε άλλο. Σκληρό το μάθημα, αλλά πλέον το μάθαμε.

  3. Aν δε σε νοιάζουν οι συνθήκες εργασίας και το οικονομικό οικοσύστημα στο οποίο λειτουργούν οι developers, γιατί οι τελευταίοι να νοιάζονται για την ποιότητα του τελικού προϊόντος που απολαμβάνεις; Η οποία, έτσι κι αλλιώς, δεν είναι αποτέλεσμα δικής τους απόφασης, αλλά του εκδότη που θέτει το deadline. Σε αναγκάζει κανένας να αγοράσεις το προϊόν;

    Αγοράζοντας day 1, ούτε χαίρεσαι το παιχνίδι όπως σκόπευε ο dev να το χαρείς (αφού κυκλοφορούν σχεδόν πάντα νωρίτερα), ούτε συνεισφέρεις με κάποιο τρόπο στο well being της ομάδας ανάπτυξης, απλά νομιμοποιείς ηθικά τη ληστρική κοστολόγηση των νέων τίτλων αγοράζοντας ταυτόχρονα εν γνώσει σου ένα ημιτελές προϊόν.

  4. Aν δε σε νοιάζουν οι συνθήκες εργασίας και το οικονομικό οικοσύστημα στο οποίο λειτουργούν οι developers, γιατί οι τελευταίοι να νοιάζονται για την ποιότητα του τελικού προϊόντος που απολαμβάνεις;

    Γιατί αν ο κόσμος δεν αγοράσει το προϊόν τους δεν θα έχουν δουλειά. Το ερώτημά σου δείχνει πόσο πολύ έχει περάσει στον κόσμο η εικόνα των developers που προσφέρουν κοινωνικό έργο. Επάγγελμα είναι παιδιά, όχι λειτούργημα.

    Αγοράζοντας day 1, ούτε χαίρεσαι το παιχνίδι όπως σκόπευε ο dev να το χαρείς (αφού κυκλοφορούν σχεδόν πάντα νωρίτερα), ούτε συνεισφέρεις με κάποιο τρόπο στο well being της ομάδας ανάπτυξης, απλά νομιμοποιείς ηθικά τη ληστρική κοστολόγηση των νέων τίτλων αγοράζοντας ταυτόχρονα εν γνώσει σου ένα ημιτελές προϊόν.

    Το θέμα είναι οτι οι εταιρίες καίγονται για τα day 1 sales που φέρνουν και το μεγαλύτερο κέρδος. Χωρίς αυτές δεν υπάρχει περίπτωση να επιβιώσει ένα ακριβό στην παραγωγή παιχνίδι. Ημιτελές προϊόν αγοράζω εν γνωσει μου μόνο αν αγοράσω παιχνιδι σε early access, οχι επειδη εχει γίνει καθεστώς να κυκλοφορούν τα παιχνίδια μισοτελειωμένα.

  5. Κατάλαβες πολύ διαφορετικά αυτό που έγραψα. Έχω απόλυτη συναίσθηση του τι είναι οι developers γενικά, εκεί προσανατολίζομαι κι έχω αρχίσει να δραστηριοποιούμαι κι επαγγελματικά.

    Οι devs πληρώνονται από τον publisher – πελάτη ως contractors. Πληρώνονται για να παραδώσουν ένα έργο. Αν το έργο πάει άπατο, το πρόβλημα είναι του publisher. Το dev team έχει πληρωθεί. Δεν μιλάμε για in-house παραγωγές σε αυτό το paradigm.

  6. Πιστεύω ότι πρέπει να γίνει ένας διαχωρισμός του τι εννοούμε ως “Developers”. Εννοούμε τους rank and file υπαλλήλους της κάθε development εταιρείας ή τη διοίκησή τους?
    Στην περίπτωση των πρώτων δύσκολα μπορώ να σκεφτώ ένα σενάριο που θα φταίνε γιατί απλώς ακολουθούν εντολές αλλά στην περίπτωση των δευτέρων εύκολα μπορώ να φανταστώ όχι να υποκύπτουν αλλά να ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΑΔΙΑΜΑΡΤΥΡΗΤΑ εξωφρενικά deadlines με την υπόσχεση κάποιου παχυλού bonus.

  7. Άρθρα που χαίρομαι να διαβάζω

    Δυστυχώς τα day 1 είναι ποια τρόπος αρμέγματος των gamer που είτε λατρεύουνε κάποιον τίτλο είτε θέλουνε να είναι in ή μες την μόδα γιατί αλλιώς δεν θα είσαι cool στην παρέα σου αν δεν έχεις παίξει/γνώμη για το νέο Super ουαο game από την Bliz/EA etc. Τώρα ποια σκας 50 ευρω και ξέρεις με μαθηματική ακρίβεια ότι σε 2 χρόνια οχι μόνο θα μπορείς να το πάρεις σε full έκδοση μαζι με όλα τα exclusive day1 gifts :p αλλά και όλα σχεδόν τα dlc του game σε εξευτελιστική τιμή και νόμιμα.
    Παλαιότερα είχα πάρει game που λόγο pc δεν μπορούσα να το παίξω (Wing Commander 3) αλλά λόγω πώρωσης σε space simulator το αγόρασα day1 και δεν το μετάνιωσα ….. τα τελευταία χρόνια έχω αντέξει την μόδα του preorder και της κοροϊδίας προς εμάς τους gamers εκτός απο το Witcher 3 κι αυτό επειδή εμπιστεύομαι τους Πολωνούς – μέχρις να εξαγοραστούν από καμία πολυεθνική κι αυτή σαν τόσες άλλες εταιρίες (origin/Bioware etc)

    Αντί να σε επιβραβευόμουν πχ με -25% σε κάθε επόμενη αγορά σου είτε expansion ειτε dlc σε καπελώνουν κι ολας …
    ΟΧΙ ευχαριστώ παιδιά το πηγάδι μου δεν είναι πετρελαιοπηγή

  8. Desertfox, καλωσήρθες!

    Προφανώς αν μόνο τα λέμε, δεν κάνουμε τίποτε. Σκοπός είναι να σταματήσουμε τα pre-orders και την υλική επιδοκιμασία τέτοιων πρακτικών. Και να το πούμε και στους φίλους μας. Και σιγά σιγά, με το πορτοφόλι μας να αναγκάσουμε τους μεγαλοεκδότες να έρθουν εκεί που τους θέλουμε.

    (TL;DR ΔΙΑΔΟΣΤΑΙ!!!!11111111!!!!)

  9. Καταλαβαίνω τι εννοείς mits@kos, πιστεύω όμως οτι ο developer έχει και αυτός αναπόφευκτα κόστος και αντικειμενική ευθύνη για το τελικό προϊόν. Νομίζω οτι ένα κλασικό παράδειγμα του είδους είναι η Obsidian Software, developer που είχε παράπονα και προβλήματα από κάθε publisher με τον οποίο συνεργάστηκε. Ασφαλώς η κύρια ευθύνη ανήκει στον publisher όμως νομίζω δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί οτι η Obsidian απέκτησε και αυτή τη ρετσινιά του προβληματικού developer. Δες online πόσοι θεωρούν δεδομένο οτι το κάθε παιχνίδι της Obsidian θα είναι γεμάτο στα bugs. Όταν το τελικό προϊόν είναι προβληματικό τότε τα βέλη της κριτικής θα πλήξουν δικαίους και αδίκους.
    Δεν ειναι όμως και οι developers άμοιροι ευθυνών. Για παράδειγμα, η Iron Galaxy πήρε τη δουλειά του porting του Arkham Knight σε PC μετά από “μειοδοτικό διαγωνισμό”, όπως είπε ο Dave Lang σε ένα podcast. Αν λοιπόν ο developer υποσχέθηκε να τελειώσει το έργο σε χρόνο και με μπάτζετ μικρότερο του απαραίτητου, για να εξασφαλίσει οτι θα πάρει τη δουλειά, τότε φταίει κατά ένα ποσοστό και ο developer μαζί με τον τσιγκούνη publisher.
    Εντέλει, όπως έγραψα και στο άρθρο, δεν έχω τη διάθεση να κάνω κάθε φορά τον ντετέκτιβ για να ανακαλύψω τα ποσοστά ευθύνης μεταξύ developer και publisher. Αυτό ακριβώς το πέταγμα του μπαλακίου από τον ένα στον άλλο είναι που έχει αποπροσανατολίσει το κοινό από την απαίτηση του αυτονόητου.

  10. Αυτό ακριβώς δεν μπορώ να καταλάβω σχετικά με την πρακτική των εταιριών. Οι day one sales είναι υπερπολύτιμες για σένα, γι’ αυτό και σκίζεσαι να με πείσεις να κάνω preorder με bonuses, hype, streamers κλπ, και μετά κυκλοφορείς ένα ανατιναγμένο προϊόν. Αργά ή γρήγορα, όσο αγαθός κι αν είναι ο μέσος πελάτης σου, θα καταλάβει τι γίνεται και θα σταματήσει να αγοράζει τα παιχνίδια σου. Και τότε την γ%^σες. Το περιβόητο videogame crash των 80s συνέβη εν πολλοίς γιατί η αγορά είχε γεμίσει από προβληματικά games κακής ποιότητας. Εάν η βιομηχανία διώξει τους πελάτες της τότε πολλές από τις κραταιές σήμερα εταιρίες θα καταστραφούν.

  11. Ωραιος Ναυαρχε! Τουλαχιστον εχουμε δει μια στροφη μακρυα απο τα Season Passes (εν μερει) οποτε πιστευω ειμαστε σε καλο δρομο. Baby steps. Μενει μονο να μην βγαινουν τιτλοι απο ΑΑΑ studio που να θελουν τουλαχιστον 160GB σε patches για να ειναι playable, 1 χρονο μετα την κυκλοφορια τους…

    Οπως ανεφερε και ο Πορατσο, ποτε ξανα day 1 και pre-order εκτος αν προκειται για developer που εχει κερδισει την εμπιστοσυνη μας.

  12. Δυστυχώς Admiral δεν τους νοιάζει
    Η βιομηχανία του game αποτελείτε στα μεγάλα κεφάλια που παίρνουνε αποφάσεις από χαρτογιακάδες που ενδιαφέρονται για τα κοντόφθαλμα κέρδη και όχι γενικά για την μακροζωία του εκάστοτε franchise. Θέλουνε νούμερα εδώ και τώρα και ποιος νοιάζεται για το τι θα γίνει σε 1 χρόνο, θα βγάλουμε και το επόμενο Grand Σουξε XX και αν πατώσει θα το θάψουμε το franchise με γελοίες δικαιολογίες ότι δεν πούλησε πολύ και όχι ότι είμαστε καραγκιόζηδες και το προηγούμενο του αλλάξαμε τα φώτα και μας φτύνανε όλοι οι vτεμεκ :p hardcordades. Θα βγάλουμε και ενα remake με μόνο το όνομα να θυμίζει τα προηγούμενα και μετά στο νεκροταφείο και απλά θα κάνουμε ένα hijack ενός άλλου άτυχου franchise και συνεχίζουμε την σταυροφορία εξολόθρευσης.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL