Captain's LogEDITORIALS

Φρουρώντας τις πύλες του Παραδείσου

To Steam αυτή τη στιγμή δεν έχει αντίπαλο στο χώρο των υπηρεσιών ψηφιακής διανομής. Με βάση διάφορα στοιχεία που βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας αλλά και προσωπικές μαρτυρίες των developers, το μερίδιο του Steam στην αγορά κυμαίνεται πάνω-κάτω στο 70%, με όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες να παλεύουν για το 30% που απομένει. Η υπηρεσία της Valve είναι η πρώτη επιλογή εκατομμυρίων gamers για την αγορά παιχνιδιών σε ψηφιακή μορφή, πολλοί από αυτούς μάλιστα αρνούνται να αγοράσουν ένα παιχνίδι από οποιοδήποτε άλλο κατάστημα. Φυσικό αποτέλεσμα του πρακτικού “μονοπωλίου” του Steam, η σφοδρή επιθυμία των περισσότερων developers να διαθέσουν τα παιχνίδια τους μέσω της υπηρεσίας. Και μόνο η προβολή που θα απολαύσει ένα παιχνίδι στην πρώτη σελίδα του Steam αρκεί πολλές φορές για να εξασφαλίσει πολλές χιλιάδες πωλήσεων. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, ειδικά για τους indie developers η πώληση του παιχνιδιού τους στο Steam μοιάζει με την είσοδο στη Γη της Επαγγελίας, εφαλτήριο για την εμπορική επιτυχία και τη δικαίωση των κόπων τους. Ομολογουμένως όμορφο το… παραμύθι αλλά έχει έναν απειλητικό, ογκώδη, αιμοδιψή δράκο: την ίδια τη Valve, η οποία φρουρεί με ζήλο τις πύλες της υπηρεσίας της και παρέχει συγκεκριμένες μόνο μεθόδους για την αποδοχή ενός παιχνιδιού στο Steam.

Το παλιό σύστημα “φιλτραρίσματος” των υποψηφιοτήτων είχε ως εξής: αν ένας developer δεν είχε υπογράψει συμφωνία με κάποιο μεγάλο publisher ώστε να αποκτήσει de facto πρσόβαση στην υπηρεσία, έπρεπε να υποβάλλει μια αίτηση στη Valve μέσω της οποίας θα παρουσίαζε το παιχνίδι του και θα εξηγούσε γιατί αξίζει να γίνει δεκτό στο Steam. Έπειτα έπρεπε να περιμένει συνήθως πολλούς μήνες για να πάρει απάντηση, χωρίς κάποια ένδειξη για την πορεία της διαδικασίας. Αν τελικά το παιχνίδι του γινόταν δεκτό, όλα καλά. Αν όχι, ο developer λάμβανε μια απάντηση από τη Valve στην οποία αναφερόταν πως το παιχνίδι κρίθηκε οτι “δεν ταιριάζει” στο Steam. Τι σημαίνει αυτό; Έλα ντε! Η πολιτική της Valve απαγόρευε την παροχή περαιτέρω εξηγήσεων για τους λόγους απόρριψης, με αποτέλεσμα ο developer να μην έχει ιδέα για το αν θα έπρεπε να αλλάξει κάτι ώστε να έχει καλύτερες πιθανότητες στο μέλλον. Ο δημιουργός του παιχνιδιού Mutant Mudds έζησε την εμπειρία της απόρριψης από πρώτο χέρι, όπως περιγράφει στο προσωπικό του blog. Το Mutant Mudds απορρίφθηκε από τη Valve και ο ίδιος δεν έμαθε ποτέ το λόγο. Χωρίς πρόσβαση στο τεράστιο κοινό του Steam, το Mutant Mudds, παιχνίδι με επιτυχημένη πορεία στη φορητή κονσόλα Nintendo 3DS, έμοιαζε καταδικασμένο στην αφάνεια.

SteamEntry01Μήπως απορρίφθηκε γιατί ο πρωταγωνιστής μοιάζει με έναν νεαρό Gabe Newell;

Είμαι σίγουρος οτι αρκετοί θα κοιτάξετε της φωτογραφία και θα σκεφθείτε “σιγά το παιχνίδι, μάλλον καλά έκανε η Valve”. Δεν αντιλέγω, οι πρώτες εντυπώσεις δεν είναι καθόλου θετικές και ίσως πράγματι ένα τέτοιο παιχνίδι να μην ταιριάζει στο κοινό του Steam. Ο δημιουργός όμως, δε δικαιούται να ξέρει γιατί το παιχνίδι του απορρίφθηκε; Βεβαίως όλος ο κόσμος γνωρίζει οτι η Valve είναι ενθερμη οπαδός του ρητού “το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν”, οπότε χρειάζονται ούτως ή άλλως υπεράνθρωπες προσπάθειες για να τους πείσεις να μιλήσουν για το οτιδήποτε, αλλά εδώ δε μιλάμε για marketing. Μιλάμε για την παροχή απαραίτητων πληροφοριών σε έναν άνθρωπο που τις χρειάζεται για να βελτιώσει το προϊόν του. Η ασάφεια στους λόγους απόρριψης συγκέντρωσε αρκετές φωνές διαμαρτυρίας από τους indie developers, τόσο ώστε να ωθήσει τη Valve να σκύψει πάνω από το ζήτημα και να επεξεργαστεί διάφορες πιθανές λύσεις.

Η απάντηση της Valve στις επικρίσεις για τα προβλήματα του συστήματος είχε… ονοματεπώνυμο: Steam Greenlight. Μέσω του Greenlight ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης για την επιλογή των παιχνιδιών περνά από τα χέρια της Valve στους ίδιους τους χρήστες του Steam, καθώς η community μπορεί να ψηφίσει θετικά ή αρνητικά για όλα τα games που επιδιώκουν την είσοδό τους στο Steam μέσω Greenlight. Αρχικά η νέα μέθοδος χαιρετίστηκε ως μια σημαντική καινοτομία αφού θα έδινε την ευκαιρία στο ίδιο το κοινό να αποφασίσει για τα παιχνίδια που θέλει να αγοράσει μέσω του Steam, γρήγορα όμως άρχισαν να εμφανίζονται ξανά φωνές διαμαρτυρίας, αυτή τη φορά καταδικάζοντας το Steam Greenlight ως ένα ιδιότυπο είδος “καλλιστείων” όπου τα παιχνίδια με την καλύτερη παρουσίαση ή τους περισσότερους υπάρχοντες οπαδούς θα μπορούσαν εύκολα να ανέβουν στην κατάταξη. Για άλλη μια φορά η… εχεμύθεια της Valve προκάλεσε πολλά ερωτηματικά για την επίδραση της αρνητικής ψήφου στην κατάταξη, για τη θέση που έπρεπε να πάρει ένα τίτλος ώστε να εγκριθεί, για το πλήθος των “σκουπιδιών” που πνίγουν τις ποιοτικές δουλειές, για, για, για… Το Ragequit.gr προσπαθεί από την πλευρά του να ξεχωρίσει τα πιο ποιοτικά games στο Greenlight μέσω επίσημης λίστας προτάσεων, όμως ακόμα και ο ίδιος ο Gabe Newell, συνιδρυτής και ηγέτης της Valve, έχει παραδεχθεί δημοσίως οτι το Greenlight δεν καλύπτει πλήρως το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε.

SteamEntry02Ποιοτικά games όπως το Cognition αδυνατούν να ξεφύγουν από την αρένα του Greenlight.

Μήπως τελικά η λύση είναι απλή; Αφού υπάρχουν συνεχώς παράπονα οτι κάποια games αδικούνται, γιατί να μην ανοίξει η Valve τελείως τις πόρτες του Steam, αφήνοντας τους πάντες να ανεβάσουν τα παιχνίδια τους στην υπηρεσία; Τότε η ίδια η αγορά θα μπορούσε να αποφασίσει για την επιτυχία ή μη των παιχνιδιών και η Valve Θα μπορούσε να νίψει τας χείρας της από οποιαδήποτε ευθύνη, σωστά; Δυστυχώς όχι. Ο υπογράφων έχει δει, εξετάσει και ψηφίσει (θετικά ή αρνητικά) πάνω από 1200 παιχνίδια στο Greenlight, ένα προς ένα. Θέλετε να μάθετε ποια είναι η αναλογία μεταξύ πραγματικά αξιόλογων projects και κακών, ερασιτεχνικών ή απλώς άθλιων games; 1/10, άντε 2/10 στην καλύτερη περίπτωση. Αν όλα αυτά τα παιχνίδια γινόταν δεκτά στο Steam, ο κατάλογος της υπηρεσίας θα γέμιζε από games χαμηλής ποιότητας και η ανεύρεση των “διαμαντιών” θα χρειαζόταν τη συνδρομή… αρχαιολόγου. Καλλιανιώτη, πιάσε την αξίνα σου! Όσοι αναγνώστες έχουν επιχειρήσει να διασχίσουν τον ωκεανό σαχλαμάρας των σύγχρονων mobile app stores πιστεύω πως καταλαβαίνουν τους κινδύνους της ανεξέλεγκτης εισροής παιχνιδιών.

Άρα, ποια είναι η ιδανική λύση; Δυστυχώς δεν ξέρω, αν γνώριζα τότε θα είχα ήδη στείλει στη Valve το σχετικό email. Όσο η Valve αποφάσιζε μόνη της, υπήρχαν άνθρωποι που θεωρούσαν οτι αδικούνται. Τώρα που αποφασίζει και το κοινό, υπάρχουν πάλι άνθρωποι που πιστεύουν οτι αδικούνται. Υπάρχει κάποιος τρόπος να είναι όλοι ευχαριστημένοι, χωρίς όμως να γεμίσει το Steam από games χαμηλής ποιότητας; Θα ήθελα να διαβάσω και τις δικές σας ιδέες μέσω των comments αφού ο γρίφος μοιάζει για την ώρα άλυτος. Έχω πάντως μεγάλη εμπιστοσύνη στη Valve και είμαι σίγουρος οτι στο τέλος θα βρει τη χρυσή τομή.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

8 Comments

  1. Ευτυχώς πιστεύω πλέον τα καλά παιχνίδια έρχονται -αργά ή γρήγορα- στην επιφάνεια. Μια πλήρης ελευθερία σίγουρα θα ήταν ολέθρια, θα βλέπαμε ανατριχιαστικά ημιτελή πειράματα να πλημμυρίζουν ανεξέλεγκτα το Στήμ. Κάτι το Greenlight, κάτι η προβολή μέσω του gaming press, τα διαμάντια πάντα θα έρχονται στο φως…

  2. Βασίκα, Valve είναι, ό,τι θελει κανει… Είναι ένα κατάστημα με τη δικη του πολιτική. Κανείς δεν υποχρεώνει κανένα να αγοράσει από εκεί, άρα παράπονα δεν μπορείς να έχεις. Τη στιγμή που αγοράζεις, δέχεσαι και τη συμφωνία μεταξύ σας.
    Ναι, ωραία θα ήταν να μαθαίναμε γιατί η Valve απορρίπτει τα διάφορα παιχνίδια,κ ακόμη περισσότερο οι δημιουργοί των, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι η γνώση φέρνει πάντα καλά αποτελέσματα…

    Εμένα πιο πολύ με ενοχλεί το τι θα γίνει αν κλείσει η Valve (πες ότι ο Gabe τα σπάει κ την πουλάει την εταιρία ή ότι τα πολλά άλλα καταστήματα πνίξουν τελικά τη Valve, τι θα γίνει με τα παιχνίδια που έχουμε αγοράσει;),πρώτον και δεύτερον ότι, η valve για να περάσει το παιχνίδι στο greenlight, καρπώνεται 100 ευρώ απο ένα developer που στην τελική μπορεί κ να μην του περισσεύουν…

    Εδώ θα είμαστε και θα δούμε τις εξελίξεις, ωστόσο, δεν είμαι κ πολύ σίγουρος, ότι θα συνεχίζει να ανθίζει αν μείνει έτσι η κατάσταση..

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL