REVIEWS

OF ORCS AND MEN

Σκουλίκια Humans! Ο αιμοσταγής αυτοκράτορας Damocles έχει θέσει ως στόχο τη γενοκτονία των λεγόμενων “Greenskins”, των Orcs και Goblins που κατοικούν στο Νότο. Η κατασκευή του Μεγάλου Τείχους έκοψε την ήπειρο στα δύο και επέτρεψε στους στρατιώτες των Humans να μεταφέρουν τον πόλεμο στα εδάφη των Orcs. Η σφαγή ήταν αναπόφευκτη. Όσα Orcs δε σκοτώθηκαν στις μάχες κατέληξαν σκλάβοι των Humans περιμένοντας το βέβαιο θάνατό τους στα ορυχεία. Η μοίρα των Greenskins φαίνεται προδιαγεγραμμένη καθώς o Damocles βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με Elves και Dwarves με σκοπό τη δημιουργία μιας συμμαχίας εναντίον των Greenskins. Αν η συμμαχία αυτή προχωρήσει, ο πόλεμος θα λάβει γρήγορο και αιματηρό τέλος για τις φυλές του Νότου. Μέσα στην απελπισία της, η orc clan των Bloodjaws αποφασίζει να τα παίξει όλα για όλα: θα στείλει τον πιο σκληρό πολεμιστή της, Arkhail, σε μια αποστολή αυτοκτονίας για να δολοφονήσει τον αυτοκράτορα των Humans! Συνοδοιπόρος του Arkhail, ένα πραγματικά μοναδικό goblin: Ο Styx, rogue με ταλέντο στο stealth και το μοναδικό μέλος της φυλής του με την ικανότητα να μιλά και να σκέφτεται! To… ιδιαίτερο αυτό δίδυμο θα πρέπει να διασχίσει εχθρικές περιοχές, να περάσει το Μεγάλο Τείχος και να φθάσει μέχρι τον πύργο του Damocles ώστε να θέσει τέλος μια και καλή στην απειλή των Humans. Πέρα από τους εξωτερικούς εχθρούς, οι δύο πρωταγωνιστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τους προσωπικούς τους δαίμονες από το παρελθόν. Θα τα καταφέρουν; Η μοίρα τους βρίσκεται στα δικά σας χέρια.

oforcsandmenreview05Μπορείτε να πείτε όχι σ’αυτή τη φατσούλα;

Το Of Orcs And Men (OOAM για συντομία) ανήκει στο είδος των action-RPGs αλλά οι ιδιαιτερότητές του σε σχέση με τα συνηθισμένα της κατηγορίας δεν είναι λίγες. Ήδη αναφερθήκαμε στo αντισυμβατικό σενάριο που θέλει τα αγαθά (σχετικά) Orcs και Goblins να υποφέρουν στα χέρια των μοχθηρών Humans, μια ευπρόσδεκτη ανατροπή στους καθιερωμένους ρόλους των φυλών στην πλειοψηφία των fantasy games. Το ετερόκλητο των δύο πρωταγωνιστών έχει εμφανή επίδραση τόσο στην εξέλιξη της ιστορίας όσο και στο gameplay, αφού ο μεν Arkhail είναι ένας σκληρός πολεμιστής χωρίς μεγάλη ικανότητα στη διπλωματία και τους… καλούς τρόπους, ο δε Styx διακρίνεται στην αθόρυβη κίνηση και τις πισώπλατες μαχαιριές, εντός και εκτός μάχης. Όπως μπορείτε να φανταστείτε η συνεργασία δύο τόσο διαφορετικών χαρακτήρων αποδεικνύεται συχνά προβληματική, με τη σχέση των Arkhail και Styx να θυμίζει σε πολλά σημεία κλασική χολιγουντιανή “buddy cop” ταινία. Δεν θα έλεγα οτι ωριμάζουν ή αλλάζουν ιδιαίτερα ως χαρακτήρες στην πορεία του παιχνιδιού, ζουν όμως τραυματικές καταστάσεις και παρουσιάζουν έστω κάποια ψήγματα character development.

Το σενάριο του OΟAM στήνεται επάνω στο γνώριμο μοτίβο της “αποστολής αυτοκτονίας” και η αλήθεια είναι πως η εξέλιξή του παρουσιάζεται εξαιρετικά γραμμική, χωρίς ούτε καν περιθώριο για ανάληψη αποστολών με διαφορετική σειρά (πέραν ορισμένων sidequests). Μην περιμένετε εξερεύνηση του κόσμου και ελεύθερη επιλογή αποστολών, θα απογοητευτείτε πλήρως. Βεβαίως η γραμμικότητα έχει και τα θετικά της: Η πλοκή είναι “σφικτή”, τα γεγονότα εναλλάσσονται γρήγορα και ο κενός χρόνος είναι ελάχιστος, οπότε δε θεωρώ απαραίτητα αρνητική την έλλειψη επιλογών. Μια καλή αναλογία για τις διαφορές του OOAM με άλλα action-RPGs είναι τα παιχνίδια Batman: Arkham Asylum και Arkham City. Το Asylum παρουσιάζεται πιο γραμμικό αλλά με καλύτερη εξελιξη της πλοκής, το City προτιμά ένα πιο ανοικτό κόσμο και πιο χαλαρή δομή. Αν λοιπόν θεωρείτε απαραίτητα στοιχεία για ένα action-RPG την εξερεύνηση και την ελευθερία κινήσεων, το Of Orcs And Men δεν είναι για εσάς.

oforcsandmenreview01Κάπως έτσι είναι σχεδόν όλοι οι χάρτες.

ΠΕΡΙΕΡΓΩΣ…REAL-TIME WITH PAUSE

Η πιο παράξενη επιλογή των developers αφορά το combat system του παιχνιδιού. Αντί της action-based μάχης που θα περίμενε κάποιος από ένα τέτοιο παιχνίδι, η Cyanide Studios προτίμησε την εφαρμογή ενός συστήματος real-time with pause, με τη δυνατότητα για queuing μέχρι τεσσάρων εντολών στους δύο πρωταγωνιστές. Αν έχετε παίξει κάποιο από τα δύο Star Wars: Knights of The Old Republic τότε ήδη γνωρίζετε όλα όσα χρειάζεται για το combat system. O κάθε χαρακτήρας έχει ορισμένα combat skills (τα οποία φυσικά αποκτώνται και αναβαθμίζονται μέσω των level-up) και εσείς αποφασίζετε πότε και ποια θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε μάχης. Δεν έχετε τον άμεσο έλεγχο των επιθέσεων (όπως π.χ. στο Witcher 2) αλλα διατηρείτε τον έλεγχο της κίνησης και αποδίδετε εντολές με το ποντίκι ή το χειριστήριο. Χαρακτηρίζω τη συγκεκριμένη επιλογή παράξενη γιατί το σύστημα μάχης real-time with pause είθισται να χρησιμοποιείται σε party-based games για να διευκολύνεται ο χειρισμός πολλαπλών χαρακτήρων. Στο OOAM, με δύο μόλις χαρακτήρες στο party, θα μπορούσε κάλλιστα να προτιμηθεί action-based combat system τύπου Mass Effect χωρίς να χαθεί κάτι ουσιώδες από το gameplay. Εν πάση περιπτώσει το σύστημα μάχης λειτουργεί ικανοποιητικά στην πράξη, με μόνη εξαίρεση τη θέση της κάμερας η οποία παραμένει συνεχώς “κολλημένη” πίσω από τον ώμο ενός χαρακτήρα – λείπει η επιλογή μιας overhead tactical camera που θα επέτρεπε στον παίκτη να αποκτήσει καλύτερη οπτική του πεδίου μάχης.

Ο χειρισμός είναι σαφές πως έχει σχεδιαστεί γύρω από τους περιορισμούς ενός gamepad αλλά ευτυχώς υποστηρίζεται η προσθήκη hotkeys για τα skills ώστε να μη χρειάζεται συνεχώς η προσφυγή στο skill wheel. Τα διαθέσιμα skills είναι αρκετά και προσφέρουν ευελιξία για την αντιμετωπιση εχθρών διάφορων τύπων, ενώ υπάρχει ένας βαθμός αλληλοσυμπλήρωσης στα skill trees των Arkhail και Styx. Για παράδειγμα, η stun bomb του Styx προσφέρεται για την ακινητοποίηση των εχθρών όσο ο Arkhail χρησιμοποιεί το skill που ανεβάζει το defence. Εξίσου αποτελεσματικός είναι ο συνδυασμός της καταστροφής του armor ενός σκληροτράχηλου εχθρού λίγο πριν ο Arkhail εξαπολύσει κάποιο από τα πανίσχυρα χτυπήματά του. Αν πειραματιστείτε είναι βέβαιο οτι θα βρείτε και άλλους αποτελεσματικούς συνδυασμούς, οπότε το combat system πετυχαίνει τελικά να προσφέρει μάχες με στρατηγική και γρήγορο ρυθμό. Ενδιαφέρουσα είναι η προσθήκη του Rage για τον Arkhail: Κάθε χτύπημα που δέχεται ανεβάζει το Rage meter του και, αν αυτό φθάσει στο μέγιστο, ο Arkhail παθαίνει αμόκ χάνοντας τελείως τον έλεγχο. Σε αυτή τη φάση είναι πανίσχυρος αλλά ο παίκτης δε μπορεί να ελέγξει τις κινήσεις του! Ιδανικά το Rage θα πρέπει να εξαπολύεται λίγο πριν το τέλος της μάχης.

oforcsandmenreview03Αν ο Arkhail… τα πάρει, ρίχνει πολύ ξύλο!

Επιστρέφοντας πάντως στο σχολιασμό του συστήματος μάχης, συνεχίζω να πιστεύω οτι οι developers δεν επέλεξαν το σωστό combat system από εμπορικής απόψεως, είμαι σίγουρος οτι έχασαν αρκετές πιθανές πωλήσεις από αυτή τους την επιλογή. Πέρα από τις ευθείες αναμετρήσεις, ο παίκτης μπορεί να εκμεταλλευτεί το ταλέντο του Styx στο stealth ώστε να κάνει sneak και να καθαρίσει αντιπάλους αθόρυβα. Θετική η προσπάθεια των developers να προσφέρουν ποικιλία, εντελώς ανεπαρκές όμως το ΑΙ των εχθρών σε αυτό το mode. Πολύ γέλιο προκαλεί η απάθεια που δείχνουν στα πτώματα των συμπολεμιστών τους, κυριολεκτικά δεν τους καίγεται καρφί! Το stealth system συνεπώς υπάρχει απλά για να σπάει λίγο τη συνεχή ροή της μάχης. Εκμεταλλευτείτε το για να αποδυναμώσετε τις εχθρικές δυνάμεις πριν από μια επίθεση αλλά μην περιμένετε δράση εφάμιλλη του Thief ή του Dishonored.

Στα διαλείμματα μεταξύ των μαχών θα συνομιλήσετε με διάφορους χαρακτήρες για να πάρετε πληροφορίες ή να αναλάβετε ορισμένα quests. Οι διάλογοι είναι λιτοί, με πολύ λίγες επιλογές σε κάθε συζήτηση και ελάχιστη δυνατότητα παρέμβασης στα δρώμενα. Σε ορισμένα σημεία θα κληθείτε να πάρετε αποφάσεις που αλλάζουν ελαφρώς το σενάριο, ενώ διατηρείται φυσικά η δυνατότητα να αποφύγετε την ανάληψη κάποιων sidequests. Έχω ανάμικτα συναισθήματα για την ποιότητα και την παρουσίαση των διαλόγων, από τη μία οι δύο πρωταγωνιστές έχουν καλογραμμένες ατάκες και ποιοτικό voice acting, από την άλλη οι υπόλοιποι χαρακτήρες δεν παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον. Μεγάλη απογοήτευση οι “κακοί” του σεναρίου λόγω του άνευρου voice acting και του κακού animation στις cutscenes, καταλήγουν αφόρητα κλισέ χωρίς το επιπλέον βάθος που θα ήθελα. Εκτός των διαλόγων ο παίκτης μπορεί στο ενδιάμεσο των μαχών να “ψωνίσει” νέο εξοπλισμό ή να αναβαθμίσει τον υπάρχοντα στον τοπικό blacksmith. Η ποικιλία σε loot κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα, θα βρίσκετε σχετικά συχνά καινούρια όπλα όμως από ένα σημείο και μετά θα “στερέψει” η τροφοδότηση.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Έχω ένα μεγάλο παράπονο από το Of Orcs And Men: το πολύ χαμηλό FOV (Field of View). H θέση της κάμερας τόσο κοντά πίσω από τους χαρακτήρες περιορίζει σε μεγάλο βαθμό το οπτικό πεδίο και μπορεί να προκαλέσει ακόμα και ναυτία σε παίκτες που θα καθίσουν πολύ κοντά στην οθόνη. Είναι απαράδεκτο να ασχολούμαστε ακόμα με τέτοια ζητήματα, η σημασία της προσθήκης ενός FOV slider έχει καταγραφεί δεκάδες φορές και απαγορεύεται να κυκλοφορεί σύγχρονο game με τόσο προφανή λάθη. Κατά τα άλλα τα γραφικά έχουν θετικά και αρνητικά σημεία. Στα θετικά κατατάσσω τη λεπτομέρεια των textures στους χαρακτήρες και ορισμένα όμορφα εφέ φωτισμού/σκίασης, στα αρνητικά την αισθητά πιο χαμηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και φυσικα το animation στις cutscenes. Στο σύστημα της δοκιμής (Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, AMD Radeon 6850) αντιμετώπισα frame drops τα οποία επιλυθηκαν πλήρως με τη ρύθμιση των Shadows σε επίπεδο λεπτομέρειας medium. Το παιχνίδι υποστηρίζει και PhysX για τους κατόχους καρτών Nvidia, δεν είχα όμως τη δυνατότητα να διαπιστώσω στην πράξη την ποιότητα των συγκεκριμένων εφέ. Ευτυχώς τα bugs φαίνεται πως απουσιάζουν, αφού δε συνάντησα κανένα σοβαρό “ζουζούνι” ή crash καθ’όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού.

oforcsandmenreview04

Το Of Orcs And Men έχει ομολογουμένως αρκετά προβληματάκια. Σε κάποια σημεία παρουσιάζεται “λίγο” σε σχέση με τον ανταγωνισμό: Μικροί και γραμμικοί χάρτες, λιτοί διάλογοι, σύντομη διάρκεια (χρειάστηκα 12 ώρες για να φθάσω στο τέλος με τη δυσκολία στο normal), μέτρια γραφικά, το ζήτημα με το FOV, όλα όσα αναφέραμε στις προηγούμενες γραμμές. Αν όμως έλεγα οτι κουράστηκα ή βαρέθηκα όσο έπαιζα, θα ήμουν ψεύτης! Μου άρεσε το δίδυμο των πρωταγωνιστών και το αντισυμβατικό σενάριο. Μου άρεσε η κλιμάκωση του σεναρίου και η εξερεύνηση του παρελθόντος των Styx και Arkhail. Διασκέδασα με το combat system ψάχνοντας τον καλύτερο συνδυασμό skills για να νικήσω τους πιο δυνατούς εχθρούς. Δεν θα το έπαιζα δεύτερη φορά (δεν έχει άλλωστε ιδιαίτερο replayability) αλλά θα ήθελα πολύ να δω ένα sequel που θα με άφηνε ελεύθερο να εξερευνήσω τον ιδιαίτερο κόσμο του Οf Orcs And Men. Σε full price κατά τη γνώμη μου το παιχνίδι δεν είναι καλή αγορά, δεν έχει το απαραίτητο επίπεδο ποιότητας για να δικαιολογήσει τη δαπάνη 40-50€. Αν όμως το βρείτε σε προσφορά για 5-10€, αν δε σας ενοχλεί η γραμμικότητα και θα θέλατε να δοκιμάσετε μια διαφορετική οπτική στα συνήθη σενάρια των fantasy games, τότε πιστεύω οτι αξίζει να ρίξετε μια ματιά στο Of Orcs And Men. Η σειρά έχει προοπτικές, λίγο περισσότερη προσοχή χρειάζεται.

Ένα action-RPG “δεύτερης γραμμής”, μακριά από τους κορυφαίους τίτλους του είδους αλλά με ορισμένα θετικά στοιχεία που δικαιολογούν την αγορά σε μειωμένη τιμή.

Pros

  • Πρωτότυπη εναλλαγή των κλασικών fantasy ρόλων
  • Ενδιαφέρον combat system
  • Καλογραμμένοι οι πρωταγωνιστές
  • Καλή κλιμάκωση του σεναρίου

Cons

  • Πολύ χαμηλό FOV
  • Λίγες επιλογές στους διαλόγους
  • Μικρή διάρκεια για action-RPG
  • Ανεπαρκές AI των εχθρών στο stealth
  • Αστοχίες στον τεχνικό τομέα

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 65%

65%

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

8 Comments

  1. Όχι ακριβώς, υπάρχει μια λεπτή διαφορά. Στο Of Orcs And Men έχουμε RTwP ενώ στο Mass Effect Active Pause. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε ένα σύστημα μάχης με έμμεσο έλεγχο των χαρακτήρων (οι επιθέσεις εκτελούνται αυτόματα), στη δεύτερη έχουμε action-based μάχη (εμείς εκτελούμε τις επιθέσεις με το πάτημα των κουμπιών). Είναι διαφορετικά συστήματα μάχης με κοινό σημείο τη χρήση του pause.

  2. Δε διαφωνώ, απλά και στα ME επιλέγουμε στόχο και τις abilities των συντρόφων μας όσο κρατάμε “παγωμένο” το παιχνίδι.
    Πάντως τo ΟΟΑΜ έχει κάποιες ενδιαφέρουσες ιδέες, για ανάλαφρο σφηνάκι στα 5 -6 ευρώ μεταξύ “μεγάλων” κυκλοφοριών θα είναι οκ. 🙂

  3. Πολλες καλες και ενδιαφερουσες ιδεες αλλα το gameplay ηταν πολυ βαρετο. Παααρα πολυ βαρετο. Μετα το πολυ καλο και αδικημενο Game of Thrones RPG περιμενα πολλες βελτιωσεις αλλα δεν τις ειδα εκει που θα ηθελα. Με ενα πιο action συστημα μαχης και με χρηση hotkeys θα ηταν καλυτερο πιστευω.

  4. Όντως και στο Mass Effect υπάρχει αυτή η δυνατότητα, δε μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε το χαρακτηρισμό RTwP βασιζόμενοι μόνο σε αυτό το στοιχείο. Το ακρωνύμιο RTwP περιγράφει το πολύ συγκεκριμένο σύστημα μάχης που χρησιμοποιήθηκε στα Infinity Engine games και σε άλλα αντίστοιχα RPGs, με εξίσου συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

  5. Μου αρέσουν τα γραμμικά games. Μου αρέσουν και τα μη γραμμικά. Δε θα με σταματήσει αυτό από το να παίξω ένα παιχνίδι, αν αυτό είναι έστω ικανοποιητικό. Το of orcs and men, το έχω στο μυαλό μου καιρό τώρα να το παίξω, αλλά ήμουν σίγουρος ότι δεν αξίζει ούτε 20 ευρώ να δώσεις. Στο βγάζει το παιχνίδι, όταν το βλέπεις, δεν ξέρω. Σκεφτόμουν να το νοικιάσω για μερικές μέρες, να το τελειώσω και τέλος. Αφού δεν έχει replayability και είναι σχετικά καινούριο για να το βρεις σε καλή τιμή σε κανα Steam…

    Ωραίο review, μου έδωσες καλή αίσθηση του game που πρόκειται να παίξω. Ξέρω τι να περιμένω 🙂

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL