REVIEWS

FOOTBALL MANAGER 2016

Η ανάγνωση της λίστας των νέων features στο Football Manager 2016, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν εντυπωσιάζει. Φέτος δεν υπάρχει κάποια μεγάλη “μεταγραφή” που να αξίζει πρωτοσέλιδο, καθώς η Sports Interactive προτίμησε να αφήσει τις καινοτομίες για αργότερα. Οι περισσότερες βελτιώσεις εντοπίζονται στο παρασκήνιο και γινονται ορατές στον παίκτη μετά από δεκάδες ώρες παιχνιδιού, ενώ κάποια από τα πραγματικά καινούρια χαρακτηριστικά έχουν αμφιλεγόμενη χρησιμότητα. Δεν σας κρύβω οτι την πρώτη φορά που αντίκρισα την οθόνη του character generation, στην οποία δημιουργείτε έναν in-game avatar που χρησιμεύει για την απεικόνιση της φυσικής σας παρουσίας ως προπονητής την ώρα του αγώνα, μου ήρθαν στον νου εικόνες από το αρχικό Mount & Blade και τα τραγικά low detail μοντέλα των χαρακτήρων εκείνου του παιχνιδιού. Αν με βρίσκετε υπερβολικό, ορίστε, κρίνετε μόνοι σας!

FM2016 2

Χάλια, έτσι; Καλοδεχούμενη βεβαίως η δυνατότητα για δημιουργία ενός in-game avatar, δεν έχει όμως κάποια ιδιαίτερη χρησιμότητα και οπωσδήποτε δεν επηρεάζει σε τίποτα το gameplay. Είναι μια επιλογή που μοιάζει να έχει προστεθεί στο παιχνίδι απλά για να εμπλουτιστεί η ισχνή φετινή λίστα του “what’s new”. Τι άλλο περιλαμβάνει αυτή η λίστα; Ιδού:

  • Φυσική παρουσία του προπονητή στον αγωνιστικό χώρο μέσω της δημιουργίας avatar
  • Βελτιώσεις στη match engine με πολλά νέα animations
  • Nέο mode: Fantasy Draft (multiplayer)
  • Νέο mode: Create a club (single player)
  • Ανάλυση του αγώνα από την Prozone
  • Επανασχεδιασμός του interface
  • Καινούριος set piece creator
  • Cross-play του Football Manager Touch (τέως Football Manager Classic) με mobile συσκευές
  • Διάφορες άλλες μικροαλλαγές

FM2016 1

Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε και εσείς, δεν υπάρχει φέτος τίποτα που να μπορεί να θεωρηθεί ως κομβική αλλαγή. Το… όνειρο της αναβάθμισης της match engine παραμένει όνειρο, το interface έχει δεχθεί ορισμένες αλλαγές σε συγκεκριμένα σημεία αλλά δείχνει να λυγίζει υπό το βάρος της πολυπλοκότητας του παιχνιδιού, ενώ τα νέα Modes έχουν μεν ενδιαφέρον αλλά ως γνωστόν απασχολούν ένα μικρό κομμάτι του κοινού αφού το ζουμί βρίσκεται πάντοτε στο Career Mode. Αντικειμενικά, το Football Manager 2016 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα διεκπεραιωτικό sequel όπως συνέβη στο review του Football Manager 2015, μια κυκλοφορία που έγινε γιατί απλά έφτασε η ώρα του ετήσιου νέου FM. Και όμως, παρά τα όσα ανέφερα, ευχαριστήθηκα το FM 2016 πολύ περισσότερο από πέρυσι! Θα προσπαθήσω να εξηγήσω το γιατί εστιάζοντας σε τρεις άξονες: την match engine, την καθημερινότητα της διοίκησης ενός συλλόγου και τον σχεδιασμό του interface.

MATCH ENGINE: ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ… ΑΜΠΑΛΟΣΥΝΗ

Η αναφορά πρώτα-πρώτα στην match engine δεν γίνεται τυχαία, η έλλειψη προόδου στην 3D απεικόνιση του αγώνα ήταν ένα από τα μεγάλα παράπονά μου στο FM2015 και εδώ εντόπισα τη μεγαλύτερη βελτίωση σε σχέση με πέρυσι. Τα “2000 νέα animations” που ισχυρίζεται οτι προσέθεσε η Sports Interactive στη μηχανή γραφικών έχουν πράγματι ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του ρεαλισμού των αγώνων, με τους παίκτες να συμπεριφέρονται πλέον περισσότερο ως πραγματικοί παίκτες και λιγότερο ως ρομποτάκια με πατίνια. Καταρχάς τα νέα animations βοηθούν πολύ ώστε οι χαρακτήρες να δίνουν την εντύπωση οτι όντως εφάπτονται με τον αγωνιστικό χώρο, οτι κινούνται πατώντας σε αυτόν και δεν γλιστρούν. Είναι εμφανές οτι έχουν προστεθεί περισσότερα frames στα σπριντ, τις ντρίπλες, τις πάσες, τις περιστροφές και τις αμυντικές κινήσεις, αν και υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης στην απεικόνιση της άσκησης πίεσης από τους αμυντικούς αλλά και στο κράτημα της μπάλας με πλάτη. Για να το εξηγήσω πιο απλά, ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων οι παίκτες αντιδρούν με αρκετά ρεαλιστικό τρόπο στην κατοχή μπάλας του αντιπάλου με μέτωπο προς την εστία και στις περιπτώσεις όπου πρέπει να κάνουν τάκλιν, όταν ένας παίκτης έχει τη μπάλα με πλάτη προς την εστία και σκέφτεται τι να την κάνει, ο αντίπαλός του συνήθως κάθεται σε 1-2 μέτρα απόσταση και φαίνεται απλώς να τον κοιτάζει.

FM2016 7Πέσε πάνω στη μπάλα ρε!

Η match engine δεν έχει λοιπόν ακόμη τη δυνατότητα να απεικονίσει με ρεαλιστικό και συμπαγή τρόπο τις φυσικές μονομαχίες των παικτών εντός του αγωνιστικού χώρου, τη σύγκρουση των κορμιών και την άσκηση πίεσης μέσω του όγκου και της δύναμης, με αποτέλεσμα οι αγώνες να μοιάζουν κάπως… “φλώρικοι” και οι παίκτες να παίζουν σαν “τιτίκες” που λέει και ο Αλέφαντος. Δεν νομίζω πως η τωρινή match engine έχει τη δυνατότητα να προσφέρει σημαντική βελτίωση σε αυτό τον τομέα, μόνο μια αλλαγή της μηχανής γραφικών θα φέρει το Football Manager πιο κοντά στην σκληρή πραγματικότητα ενός σύγχρονου ποδοσφαιρικού αγώνα. Για τον ίδιο λόγο τα διάφορα φάουλ και (ιδίως) πέναλτι πάσχουν σημαντικά στον τομέα του ρεαλισμού. Πόσες φορές θυμάστε να απεικονίζεται ένα φάουλ με τον αντίπαλο παίκτη να κινείται με ταχύτητα και τον αμυντικό να υποπίπτει σε παράβαση ενώ τρέχει, είτε με σπρώξιμο είτε με τάκλιν; Σχεδόν όλα τα φάουλ γίνονται με τους παίκτες στατικούς και απεικονίζονται απλά με την εκτέλεση ενός animation-“κονσέρβα” από τον αμυντικό και ενός πεσίματος-“κονσέρβα” από τον επιθετικό. Είναι μη ρεαλιστικό, βαρετό, “κρύο” και θα πρέπει να αλλάξει, αν όχι με μια πλήρη αναβάθμιση της μηχανής γραφικών τουλάχιστον με τη βελτίωση της physics engine.

FM2016 9H τωρινή μηχανή γραφικών δεν έχει μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.

Επιστρέφοντας στα θετικά, η συμπεριφορά της μπάλας είναι εμφανώς βελτιωμένη. Το τόπι έχει περισσότερο βάρος, συμπεριφέρεται πιο ρεαλιστικά στον αέρα και στα σουτ, κυλά και σκάει στο χόρτο με τρόπο που θυμίζει όντως πραγματική ποδοσφαιρική μπάλα. Θα ήθελα στο μέλλον να δω πιο ρεαλιστική απεικόνιση της αλληλεπίδρασης της μπάλας με κακούς αγωνιστικούς χώρους και… κακούς ποδοσφαιριστές. Στην τρέχουσα match engine οι συνέπειες ενός κακού ή βρεγμένου αγωνιστικού χώρου δεν γίνονται αντιληπτές με το μάτι παρότι (θεωρητικά) λαμβάνονται υπόψη από την engine του παιχνιδιού. Επιπλέον, το κακό κοντρόλ δεν φαίνεται να υπάρχει ως έννοια στο παιχνίδι αφού προσωπικά δεν είδα ποτέ κάποιο animation παίκτη από τον οποίο να έφυγε το κοντρόλ ή να μην κατέβασε σωστά τη μπάλα. Όπως καταλαβαίνετε, αυτές οι λεπτομέρειες μπορεί να μην γίνονται αντιληπτές από τον Άγγλο, Ισπανό ή Γερμανό FM fan, χτυπούν όμως αμέσως στο μάτι του βασανισμένου Έλληνα ποδοσφαιρόφιλου που βλέπει καλό κοντρόλ από παίκτη κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα στα “γήπεδα”-χωράφια της Superleague. Όχι, δεν έβαλα τα εισαγωγικά στη λάθος λέξη.

Ο ρεαλισμός της match engine ενισχύεται περαιτέρω από ορισμένα στοιχεια υποκειμενικής φύσεως που, για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω αν έχουν προστεθεί σκόπιμα από τους developers ή ήταν απλώς αποτέλεσμα σύμπτωσης. Για παράδειγμα, παίζοντας το FM2016 αρχικά ως προπονητής της Λάρισας στην Football League και μετέπειτα αναλαμβάνοντας το τιμόνι της Τσέλσι στην Premier League, παρατήρησα σαφή και ξεκάθαρη διαφορά όσον αφορά την παραγωγή ευκαιριών για γκολ στην πλειονότητα των αναμετρήσεων. Στην Football League, λόγω της χαμηλής ποιότητας των παικτών και της κακής ποιότητας των αγωνιστικών χώρων, στις περισσότερες αναμετρήσεις οι καθαρές φάσεις για γκολ ήταν λίγες και το γενικότερο θέαμα ήταν κακό. Αντίθετα οι ομάδες της Premier League αποδείχθηκαν ικανότερες στην παραγωγή φάσεων και σπανίως περνούσε κάποιο in-game δεκαπεντάλεπτο χωρίς κάποιου είδους ευκαιρία. Επίσης, κατά τη διάρκεια διπλών αναμετρήσεων της Λάρισας με τον Ολυμπιακό για το Κύπελλο Ελλάδας σφυρίχθηκαν εναντίον μου τρία πέναλτι (match instructions: μην πέφτετε για τάκλιν) και δέχθηκα ένα γκολ που μέτρησε ως κανονικό παρά το γεγονός οτι οι παίκτες μου την έπεσαν στον επόπτη και ζήτησαν έντονα offside. Αν οι developers έχουν φροντίσει ώστε να συμπεριλάβουν στην εξομοίωση και τις διάφορες… ομορφιές του ελληνικού πρωταθλήματος τότε τους βγάζω το καπέλο!

FM2016 6Μερικές φορές το παιχνίδι εντυπωσιάζει με το ρεαλισμό του (ααααχχχχχ)…

FM2016 8…και άλλες φορές απέχει πολύ (ααααααααααααχχχχχ).

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ INTERFACE

Μακριά από την match engine οι βελτιώσεις και οι προσθήκες του φετινού FM δεν γίνονται ιδιαίτερα αισθητές στην πράξη. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της Sports Interactive έχουν γίνει πολλαπλές επεμβάσεις σε τομείς όπως οι μεταγραφές, η κινητικότητα παικτών και στελεχών, τα συμβόλαια, οι συνεντεύξεις τύπου και άλλα. Δεν μπορώ να πω πως κάποια από αυτές τις αλλαγές άλλαξε σε σημαντικό βαθμό την εμπειρία του gameplay συγκριτικά με τα όσα είχα ζήσει στο FM2015. Οι συνεντεύξεις μοιάζουν όντως πιο “ζωντανές” και ορισμένοι… ενοχλητικοί δημοσιογράφοι δεν χάνουν ευκαιρία να σας στριμώξουν σχετικά με τα προβλήματα της ομάδας, τις σχέσεις με τους παίκτες ή την αντιμετώπιση παρόμοιων θεμάτων με διαφορετικό τρόπο. Το ίδιο ισχύει σε γενικές γραμμές στο θέμα της αλληλεπίδρασης με τους παίκτες όμως οι επιλογές συνεχίζουν να είναι λίγες όταν θέλετε να μιλήσετε με κάποιον παίκτη προτού δημιουργηθεί ζήτημα. Για παράδειγμα, έπρεπε πρώτα να βγάλω έναν παίκτη στο σφυρί και να μην κάνει προσφορά καμία ομάδα προτού εμφανιστεί η επιλογή για να πω στον παίκτη να ψάξει μόνος του για τον επόμενο σταθμό της καριέρας του. Θα ήθελα κάποια στιγμή να προστεθούν περισσότερες σχετικές επιλογές ώστε να απεικονιστεί με μεγαλύτερη πιστότητα η υποχρέωση διαχείρισης πολλών διαφορετικών προσωπικοτήτων. 

FM2016 5Σημαντική αλλαγή τόσο στις team instructions….

FM2016 11…όσο και στις player instructions.

Κατά τα άλλα, δεν διέκρινα κάποια άλλη αισθητή αλλαγή πέρα από ορισμένες στοχευμένες επεμβάσεις στο interface. Η οθόνη των match instructions έχει αλλάξει τελείως και απεικονίζει τις διαθέσιμες επιλογές σε μια ξεχωριστή οθόνη με τη βοήθεια σχεδιαγραμμάτων ώστε να καθίσταται πιο σαφής η επίδραση της εκάστοτε οδηγίας στο αγωνιστικό σας στυλ, ενώ έχουν προστεθεί και διάφορα άλλα γραφικά στοιχεία στο interface, είτε απευθείας στο περιβάλλον εργασίας είτε στα tooltips και τα αναδυόμενα μενού, ώστε να μπορείτε να πάρετε γρήγορα μια εικόνα για την γενική ποιότητα ενός παίκτη και την καταλληλότητά του για τον ρόλο που θέλετε να του αναθέσετε στο γήπεδο. Εννοείται πως τα πλήρη στατιστικά βρίσκονται πάντοτε στη διάθεση του λεπτολόγου προπονητή που θέλει να μάθει και την παραμικρή λεπτομέρεια για τους πάικτες της ομάδας του. Πιστεύω πάντως πως το interface θα χρειαστεί σύντομα έναν ακόμα επανασχεδιασμό εκ βάθρων γιατί ο σχεδιασμός και η κατηγοριοποίηση σε πολλές από τις σημαντικές ενότητες κουράζει. Συνεχίζει να μη μου αρέσει ο τρόπος λειτουργίας της οθόνης αναζήτησης παικτών και δεν καταλαβαίνω γιατί ορισμένες βασικές πληροφορίες των παικτών δεν εμφανίζονται στην προεπιλεγμένη οθόνη. Γιατί πρέπει να αλλάξω καρτέλα για να δω το ύψος ενός παίκτη και το καλό του πόδι; Τα παλιότερα FM νομίζω πως έκαναν πολύ καλύτερη δουλειά στην παρουσίαση όλων των χρήσιμων πληροφοριών σε μία μόνο οθόνη και με λιγότερα κλικ.

FM2016 4Υπάρχουν βεβαίως και οθόνες που παρουσιάζουν τις πληροφορίες με συνοπτικό και ευκρινή τρόπο.

Εν κατακλείδι, θέλω να σας παραπέμψω στον υπότιτλο του review ώστε να περιγράψω εν συντομία τη συνολική εντύπωση που αποκόμισα από το Football Manager 2015. “More than the sum of its parts“. Το σύνολο αποδεικνύεται καλύτερο από την επιμέρους αξιολόγηση των συστατικών του στοιχείων. Ενώ τα νέα χαρακτηριστικά δεν εντυπωσιάζουν, ενώ η λίστα των προσθηκών προϊδεάζει για μια ακόμα “ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε” κυκλοφορία, το πλήθος των μικροβελτιώσεων σε διάφορους τομείς καταλήγει σε ένα παιχνίδι που παίζεται σαφώς πιο ευχάριστα στην πράξη και, όταν μιλάμε για έναν τίτλο που συνήθως συνοδεύει τον αγοραστή του για εκατοντάδες ώρες κάθε χρόνο, η έστω και λίγο πιο ευχάριστη εμπειρία αρκεί για να οδηγήσει σε μία ξεκάθαρη πρόταση αγοράς. Αν ανήκετε στο κομμάτι εκείνο των FM fans που απογοητεύτηκαν από το FM2015 όπως και εγώ, τότε νομίζω πως το Football Manager 2016 θα αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον σας και θα το κρατήσει ζεστό τουλάχιστον μέχρι την κυκλοφορία του FM 2017. Η αναμονή για ένα ριζικά ανανεωμένο FM δυστυχώς συνεχίζεται, όμως το FM2016 προσφέρει αρκετά πράγματα ώστε να δικαιολογήσει αυτή τη φορά την ύπαρξή του.

Το Football Manager 2016 κυκλοφορεί στην Ελλάδα από την Zegetron την οποία ευχαριστούμε για την παροχή του review code.

Pros

  • Βελτίωση της match engine
  • Πιο ευχάριστο gameplay
  • Ορισμένες χρήσιμες αλλαγές

Cons

  • Χρονίζοντα προβλήματα και ελλείψεις

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 84%

84%

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

2 Comments

  1. Καλό το review, ξεκάθαρη κατάσταση. Πέρυσι το πήρα και δεν έμεινα ικανοποιημένος από τη διαφορά με το αμέσως προηγούμενο. Νομίζω χρειάζεται ένα βήμα να κάνει η SI, ίσως η μηχανή γραφικων να κάνει κάποια διαφορά, ποτέ δεν πέρασα τις “βούλες” δε μου άρεσε η απεικόνιση και η κινηση ούτε πέρυσι.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL