REVIEWS

SURVIVING MARS

“They lived like monkeys still, while their new god powers lay around them in the weeds.”

Πρώτου ξεκινήσω αυτή την κριτική ματιά στην τελευταία προσθήκη στην ευχαρίστως αυξανόμενη λίστα των city building sims, δεν θα μπορούσα παρά να αναφέρω το εμβληματικό βιβλίο του Kim Stanley Robinson, Red Mars (πρώτο της τριλογίας του Άρη). Σε αυτό αναμιγνύεται μια μυθιστορηματική αφήγηση με μια σάγκα, γιγαντιαίων διαστάσεων, περί μιας αποστολής αποίκησης του Άρη στο κοντινό μας μέλλον, από μια ομάδα εκατό αποίκων. Βίοι παράλληλοι μεταξύ του βιβλίου και του παιχνιδιού λοιπόν, που αναμφίβολα αντλεί έμπνευση από την λογοτεχνία, ακροβατώντας μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, κοινωνικών πειραμάτων και εξωπλανητικού αποικισμού.

surviving mars 01Επιλέγοντας τα κριτήρια των γήινων αποίκων.

Στο Surviving Mars (SM εφεξής), καλούμαστε να λάβουμε τον ρόλο του διαχειριστή μιας αποικίας στον Άρη, από τα πρωταρχικά στάδια. Τα ρομπότ της μη-επανδρωμένης αποστολής θα χτίσουν την πρώτη βάση και όταν θα νιώσουμε πως μπορούμε να πάρουμε την ευθύνη της συντήρησης και ευημερίας της ανθρώπινης ζωής υπό τους θόλους των αποικιών μας, θα καταφτάσουν τα πρώτα επανδρωμένα σκάφη με τους πιο θαρραλέους του πλανήτη Γη. Από εκεί και πέρα οι απαιτήσεις στην διαχείριση και τον μικρο-έλεγχο θα αυξάνονται εκθετικά με ένα διάλλειμα με την αυτοματοποίηση που επιφέρει το late game.

Εύλογα κάποιος που παρακολουθεί τα city builder sims όμως θα θέσει το ερώτημα:

«Που διαφέρει το SM από το Aven Colony, ή το Planetbase, ή στο κάτω κάτω από ένα Banished ενός άλλου πλανήτη;»

surviving mars 02Ο Βεσπασιανός θα ήταν περήφανος.

Για να απαντηθεί, θα πρέπει να δώσουμε βάση στην δημιουργό εταιρία Haemimont Games, η οποία βρίσκεται πίσω από τα Tropico 3-5 καθώς και άλλα σκληροπυρηνικά παιχνίδια στρατηγικής που κοινό παρονομαστή έχουν το διευρυμένο micromanagement. Θα λέγαμε πως τα Tropico έχουν δημιουργήσει μια άλλη σχολή από αυτή των Ceasar/Pharaoh/Anno, όντας πιο… ανθρωποκεντρικά, απεικονίζοντας κάθε άποικο ως ξεχωριστή οντότητα με εξατομικευμένες ανάγκες. Έτσι κι εδώ λοιπόν, έχουμε ένα μεγαλύτερο επίπεδο βάθους από τα προαναφερθέντα Aven Colony και Planetbase, ακριβώς γιατί καλούμαστε να ασχοληθούμε με τους αποίκους μας σε προσωπικό, σχεδόν ψυχολογικό επίπεδο (όπως και στο βιβλίο Red Mars που εξετάζει τον ψυχολογικό αντίκτυπο της απομόνωσης σε έναν τόπο εγγενώς εχθρικό, χωρίς πιθανότητα επιστροφής σε ό,τι κι αν σημαίνει σπίτι) αν και το τελικό αποτέλεσμα δεν δικαιώνει πλήρως τις δυνατότητες και τις πιθανές προεκτάσεις που προσφέρονται.

Παρότι λοιπόν ακολουθεί βασικά μοντέλα γραμμών παραγωγής, ξεφεύγει από μια απλή εκδοχή ενός αρχετυπικού city-building sim με την εισαγωγή κάποιων νεοτερισμών. Άποικοι με προσωπικότητες και εξειδικευμένες ανάγκες και ένα τεχνολογικό δέντρο αλλάζουν την παραδοσιακή συνταγή γραμμικότητας που συνήθως μαστίζει τους τίτλους του είδους. Το tech tree, αντλώντας πόντους από την επαναστατική έρευνα της αποικίας μας ή μέσω χρηματοδότησης εξωτερικών εργαστηρίων στην Γη, αποκαλύπτει μονοπάτια που αλλάζουν την ζωή των αποίκων μας όπως και την διαχείριση των πόρων. Το ευχάριστο είναι πως τα μονοπάτια αυτά διακλαδώνονται, οδηγώντας σε διαφορετικές προσεγγίσεις εξέλιξης. Σε μια αποικία μπορεί να αναπτύξουμε την ανθρώπινη κλωνοποίηση ενώ σε μια άλλη να βασιστούμε στον αυτοματισμό και την ρομποτική. Κύριος πυλώνας των τεχνολογικών εξελίξεων είναι η διερεύνηση ανωμαλιών στην επιφάνεια του πλανήτη, την οποία χαρτογραφούμε σιγά σιγά μέσω μιας εσχάρας. Οι “Aνωμαλίες” προσφέρουν επαναστατικές τεχνολογίες, πριν από τον καιρό τους, αλλάζοντας δυναμικά την πορεία που μπορεί να πάρει η αποικία μας. Φυσικά παρούσες και κάθε λογής κακοτοπίες που θα δοκιμάσουν τις ικανότητές μας στο να προβλέψουμε το πρόβλημα ή τουλάχιστον να προσφέρουμε άμεσα εναλλακτική. Παράδειγμα μια θραύση σωλήνα που θα κόψει την παροχή οξυγόνου ή μιας αμμοθύελας που θα αχρηστέψει τα ηλιακά μας πάνελ.

surviving mars 03Εξωπλανητικό Mud Runner.

Στο επίπεδο του micromanagement το SM, επίσης εμβαθύνει αρκετά περισσότερο από το μέσο city building sim. Το βασικό κύτταρο των αποικιών μας είναι οι θόλοι, κάτω από τους οποίους ζουν και εργάζονται οι άνθρωποι. Γύρω από αυτούς απλώνονται υποστηρικτικά κτήρια που παράγουν ενέργεια, ορυκτά ή άλλες πρώτες ύλες. Αυτά μπορεί να είναι αυτοματοποιημένα ή και να απαιτούν αποίκους για να λειτουργήσουν. Εκτός από την ανθρώπινη εργασία, χειρονακτικό έργο εκτελούν και τα drones, κυρίως ως κτίστες και μεταφορείς πρώτων υλών. Το σημείο κλειδί στον σχεδιασμό μιας επιτυχημένης αποικίας είναι ο σωστός σχεδιασμός των δικτύων μεταφοράς οξυγόνου/νερού/ρεύματος όπως και η ορθολογική τοποθέτηση των βιομηχανιών. Δεν μπορεί να μπει πλάι πλάι ένα ορυχείο που ξερνά αρειανό χαλίκι με τα φίλτρα εισαγωγής ενός ατμοσφαιρικού υγροποιητή. Δηλαδή μπορεί αλλά κάθε τρεις και λίγο θα πρέπει να τρέχουν τα ρομποτάκια να ξεμπουκώσουν τα φίλτρα. Οι άποικοι, ως άνθρωποι συνηθίζουν να κάνουν του κεφαλιού τους όταν τους αναθέτουμε εργασίες, παρά την εμφανέστατη ορθολογική ανωτερότητα που διέπει τις οδηγίες μας.

Τα τεχνικά σφάλματα δεν είναι πολλά και από μόνα τους δεν αρκούν για να αφαιρέσουν την χαρά της δημιουργίας και την αίσθηση χαλάρωσης και ηρεμίας που προσφέρει το κτίσιμο στην ερυθρή παλέτα της επιφάνειας του Άρη. Τα textures θέλουν δουλειά γιατί από κοντά χτυπάνε πολύ άσχημα, όπως και τα μοντέλα και τα animation των αποίκων, χωρίς όμως να είναι και απαράδεκτα. Η μουσική (παρέχονται μερικοί διαφορετικοί σταθμοί) ντύνει με αναμενόμενες και ήρεμες μελωδίες την εμπειρία, κάνοντας τον παίκτη να νιώθει πως επιτελεί κάποιο βαρυσήμαντο κοσμικό έργο.

surviving mars 04Οι θόλοι των βράχων.

Εκεί που εντοπίζεται το πρόβλημα είναι σε λειτουργίες που έχουν να κάνουν ακριβώς με το micromanagement και μια ασάφεια και έλλειψη σε menu και εργαλεία διαχείρισης, μια μόδα στην οποία μας έχει συνηθίσει η Paradox, έστω και ως παραγωγός εταιρία εν προκειμένω. Δίνεται δηλαδή η αίσθηση ενός βασικού τίτλου που προς το παρόν δεν αξιοποιεί το πλήρες εύρος της δημιουργικής επιφάνειας που έχει στην διάθεσή του. Στα θετικά βέβαια το workshop με περιεχόμενο χρηστών που ήδη γεμίζει ταχύτατα. Προσωπικά απογοητεύτηκα που δεν δόθηκε μεγαλύτερο (ορθολογικό και όχι rng) βάθος στην ψυχολογία των αποίκων δεδομένου ότι οι βασικοί μηχανισμοί είναι ήδη στημένοι.

surviving mars 06Το πρώτο παιδί που γεννήθηκε στον Άρη, διακατέχεται από χαρά για ζωή.

Εν κατακλείδι, προσωπικά απόλαυσα και συνεχίζω να απολαμβάνω το Surviving Mars. Το βρίσκω ως το καλύτερο ίσως city building sim των τελευταίων ετών γιατί τολμάει να αναμίξει διάφορα στοιχεία και το κάνει σε ένα τεχνικό περιβάλλον που δεν δείχνει τσαπατσουλιά ή έλλειψη πόρων. Είμαι σίγουρος πως σε βάθος χρόνου θα φροντιστεί παραπάνω με περιεχόμενο από την Haemimont αλλά και από την κοινότητα. Απαντώντας στο ερώτημα που έθεσα στα μέσα της κριτικής, το Surviving Mars διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό, αποτελώντας περισσότερο ένα μίγμα της σειράς Tropico, του Cities Skylines και της βαριάς κληρονομίας των Caesar σε ένα εμπνευσμένο περιβάλλον sci-fi.

Αγοράστε το Surviving Mars από το GOG.com και συμβάλετε στη χρηματοδότηση των υπό σχεδίαση διαστημικών αποστολών της ημιθανούς μας κοινότητας.

 

 Pros

  • Ατμόσφαιρα και ύφος που αποδίδουν χαρακτηριστικά τα λογοτεχνικά τους ανάλογα.
  • Η Haemimont τολμά να αναμίξει στοιχεία και να φέρει την αλλαγή στο είδος.
  • Χαλαρωτικό και δημιουργικό.
  • Ενδιαφέρουσα προσθήκη το tech tree και τα anomalies που οδηγούν σε μη-γραμική εξέλιξη ανά παιχνίδι.

Cons

  • Παντελής έλλειψη tutorial με απότομη καμπύλη εκμάθησης.
  • Πρωτόγονα textures σε επιφάνειες και μοντέλα χαρακτήρων.
  • Προβληματικό micromanagement ώστε να γίνει σαφής η επιθυμία του παίκτη, έλλειψη μενού και εργαλείων διαχείρισης.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 83%

83%

Σπύρος Μπλιάγκος

Εισήλθε στον χώρο του PC Gaming από νεαρότατη ηλικία, χάρη στον αρχετυπικό, μεγαλύτερο Cool ΞάδερφοTM και ένα Amstrad CPC, με ένα μικρό κονσολό-διάλειμμα μεταξύ 1995-1999. Εμφορείται από μηδενιστικές σκέψεις, που προσπαθεί ατυχώς να σκεδάσει, αναζητώντας απαντήσεις σε προαιώνια ερωτήματα σε όλα τα genres.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL