Captain's LogEDITORIALS

Η ψύχωση του “όλα στο φουλ”

Οι ρυθμίσεις ποιότητας γραφικών είναι ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια του gamer. Του επιτρέπουν να προσαρμόσει το οπτικό αποτέλεσμα στα μέτρα του υπολογιστή του ή σύμφωνα με τις προσωπικές του προτιμήσεις, αφού συχνά το ανεκτό επίπεδο απόδοσης τοποθετείται σε διαφορετικό επίπεδο ανάλογα με τον gamer. Γνωρίζω περιπτώσεις παικτών οι οποίοι είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να θέσουν τα πάντα στο Low για να πετύχουν το επιθυμητό framerate, αρνούμενοι να προχωρήσουν σε οποιοδήποτε συμβιβασμό σε αυτό το θέμα. Ωστόσο υπάρχει μια μερίδα παικτών για την οποία το κατέβασμα των settings σε χαμηλότερα επίπεδα αντιμετωπίζεται σχεδόν σαν το απόλυτο αμάρτημα, σαν μια βαριά προσβολή στην αξιοπρέπεια του μηχανήματός τους. Συχνά μάλιστα τα παιχνίδια που αποδεικνύονται υπερβολικά απαιτητικά για το μέσο όρο των PCs στιγματίζονται ως “unoptimized”. Το πρώτο Crysis είναι ένα από τα κλασικά θύματα αυτής της αντίληψης, παρά το γεγονός οτι ακόμα και σήμερα προσφέρει εντυπωσιακά γραφικά, πρωτοφανές interactivity και τεράστια levels.

FullSettings01“Εσύ είσαι που είπες οτι το Crysis 1 είναι unoptimized; Maximum Strength!”

Ορισμένα games είναι όντως unoptimized. Θυμηθείτε για παράδειγμα το Saints Row 2 με τα σοβαρά προβλήματα στο framerate λόγω της ελλιπούς προσπάθειας στο porting, ή το Dark Souls με την έλλειψη δυνατότητας για αλλαγή ανάλυσης (!). Η πλειοψηφία των games όμως έχει δουλευτεί για να τρέχει σε συστήματα μεσαίας δυναμικότητας, προσφέροντας ενίοτε και ορισμένες προηγμένες τεχνικές απεικόνισης για τους μερακλήδες που ακουμπάνε δυο και τρεις μισθούς στην αγορά καρτών γραφικών. Οι ρυθμίσεις αυτές δεν απευθύνονται σε εμάς τους… κοινούς θνητούς αλλά στους PC gamers με τα γεμάτα πορτοφόλια που δε διστάζουν να ξοδέψουν σοβαρά χρηματικά ποσά στο κυνήγι της απόλυτης λεπτομέρειας. Όλα αυτά φυσικά είναι γνωστά σε όλους τους έμπειρους gamers αφού αποτελούν το status quo εδώ και πάρα πολλά χρόνια στο PC gaming. Η ποικιλία των διαθέσιμων configurations σημαίνει οτι οι developers οφείλουν να προσαρμόσουν τα games τους κάτα τέτοιον τρόπο ώστε να μη χάσουν το κοινό που δεν έχει υπολογιστές τελευταίας τεχνολογίας, κρατώντας ταυτόχρονα ικανοποιημένους τους λεφτάδες με προηγμένες τεχνικές απεικόνισης. Με προβληματίζει όμως η αντίληψη ορισμένων gamers οτι το κατέβασμα των settings σε επίπεδο χαμηλότερο από το full αποτελεί κάτα κάποιον τρόπο μια… ομολογία ήττας. Έχω ακούσει μάλιστα να λέγεται οτι η σκέψη και μόνο οτι κάποιοι παίζουν το παιχνίδι σε καλύτερο επίπεδο ποιότητας είναι αρκετή για να χαλάσει τη διασκέδαση από ένα παιχνίδι! Είμαστε σοβαροί;

Πριν από λίγο καιρό είχα γράψει ένα άρθρο στο οποίο συνέκρινα τα διαφορετικά επίπεδα ποιότητας στο γνωστό παιχνίδι Battlefield 4. Αρκετοί αναγνώστες παρατήρησαν οτι η διαφορά στην ποιότητα μεταξύ του Medium και του Ultra ήταν τόσο μικρή ώστε δε δικαιολογούσε σε καμία περίπτωση την πτώση του framerate. Ξέρετε κάτι; Έχουν απόλυτο δίκιο! Πόσος κόσμος μπορεί να αντιληφθεί στην πράξη τη διαφορά μεταξύ του SSAO (Screen-Space Ambient Occlusion), του HBAO (Horizon-Based Ambient Occlusion) και του HBAO+; Όταν είσαι στη μέση της δράσης, μπορείς άραγε να διακρίνεις αν ένα παιχνίδι έχει τις Shadows στο High ή το Ultra High; Οι φανατικοί της ποιότητας ενδεχομένως να μπορούν πράγματι να διακρίνουν τέτοιες λεπτομέρειες, γι’ αυτό άλλωστε ξοδεύουν μεγάλα ποσά για εξοπλισμό που μπορεί να “σηκώσει” την ενεργοποίησή τους. Οι υπόλοιποι οφείλουμε να θυμόμαστε οτι στο gaming, όπως και σε πολλές άλλες εκφάνσεις της ζωής, ισχύει απόλυτα ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης.

Ο συγκεκριμένος νόμος ορίζει, σε εντελώς ελεύθερη και μπακαλίστικη μετάφραση, οτι από ένα σημείο και μετά η δαπάνη ολένα και περισσότερων πόρων επιφέρει ολοένα και μικρότερο αποτέλεσμα. Οι PC gamers έχουν μεγάλη εξοικείωση με το νόμο της φθίνουσας απόδοσης γιατί τον λαμβάνουν ασυναίσθητα υπόψη κάθε φορά που καλούνται να αγοράσουν hardware, με τη μορφή του περίφημου “λόγου απόδοσης προς τιμή”. Για να το πούμε ακόμα πιο απλά, στην αγορά hardware και στη ρύθμιση της ποιότητας γραφικών υπάρχει πάντοτε ένα σημείο, το “sweet spot” που λένε και οι Αμερικάνοι, το οποίο προσφέρει τον ιδανικό συνδυασμό απόδοσης προς τιμή ή απόδοσης προς ποιότητα αντίστοιχα. Αν υπερβούμε αυτό το σημείο τότε θα καταλήξουμε να πληρώνουμε δυσανάλογα μεγάλο κόστος σε χρήματα ή framerate για δυσανάλογα μικρό όφελος σε επιδόσεις ή ποιότητα.

FullSettings02Αξίζει να δώσετε ένα τσουβάλι χρήματα για να εξαφανίσετε κάθε μικρή ατέλεια στα γραφικά;

Επομένως, αν το ανέβασμα των ρυθμίσεων από το Medium στο High προσφέρει για παράδειγμα 10% καλύτερα γραφικά αλλά επιφέρει πτώση 40% στο framerate του παιχνιδιού, αξίζει τον κόπο; Κατά τη γνώμη μου όχι. Όσο ανεβαίνουμε κλίμακα (π.χ. από το High στο Ultra) οι διαφορές γίνονται ακόμα πιο μικρές, έως και ανεπαίσθητες, αλλά το κόστος σε framerate συνεχίζει να διογκώνεται. Για το review του Batman Arkham Origins ξεκίνησα αρχικά να παίζω με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του Geforce Experience οι οποίες είχαν ενεργοποιημένα τα εφέ PhysX. Όντως όμορφα και πετυχημένα τα συγκεκριμένα εφέ αλλά υπήρχαν περιπτώσεις όπου το framerate έπεφτε στο μισό, επηρεάζοντας δραστικά το playability του παιχνιδιού και την απόκριση των controls. Αν η κάρτα γραφικών μου μπορούσε να τα “σηκώσει” τότε θα τα άφηνα ενεργοποιημένα. Από τη στιγμή που αυτό δεν ήταν δυνατό, εκτίμησα οτι η ομαλότητα του framerate έχει προτεραιότητα έναντι των εφέ και τα έκλεισα. Η επιλογή μου αυτή είχε ως αποτέλεσμα να ευχαριστηθώ πολύ περισσότερο το παιχνίδι και να συγκεντρωθώ στο gameplay αντί να εκνευρίζομαι για την απότομη πτώση του framerate. Δεν ένιωσα άσχημα ή μειονεκτικά που δεν έπαιζα το παιχνίδι “στο φουλ” γιατί καταλαβαίνω οτι δεν είναι λογικό να περιμένω την ίδια ποιότητα με κάποιον άλλο gamer που έχει πληρώσει πολλά χρήματα για καλύτερο εξοπλισμό. Καπιταλισμός, αγαπητοί αναγνώστες.

Μια που πιάσαμε το θέμα των ρυθμίσεων γραφικών, θα ήθελα να σχολιάσω ένα επιχείρημα που ακούγεται συχνά-πυκνά από μερίδα των gamers σχετικά με την προαιώνια κόντρα μεταξύ PC και console gaming. Κατά καιρούς ακούμε οτι ο χ παίκτης προτιμά να παίζει games σε κονσόλες γιατί εκεί, λέει, παίζει με “τα γραφικά στο φουλ” ενώ στο PC ενδεχομένως να χρειαστεί να ρίξει τις ρυθμίσεις. Τονίζω λοιπόν οτι η φράση αυτή είναι ένα μύθευμα που προκύπτει από την έλλειψη επαρκούς γνώσης του casual/mainstream gamer για την πραγματικότητα. Οι κονσόλες έχουν σταθερό hardware οπότε ο developer δεν έχει κανένα λόγο να επιτρέψει την παραμετροποίηση των γραφικών σε αυτές τις εκδόσεις. Αυτό που κάνει λοιπόν είναι να κλειδώσει τις ρυθμίσεις ποιότητας σε τέτοια επίπεδα που να εγγυώνται το minimum του playability, δηλαδή ένα framerate σχετικά κοντά στα 30 fps. Όσο για το… “full” του πράγματος, μια απλή σύγκριση μεταξύ δύο screenshots αρκεί συνήθως για να αποδείξει οτι οι ρυθμίσεις στις οποίες έχει κλειδωθεί η console version βρίσκονται αρκετά χαμηλότερα από τα High ή Ultra settings του PC, χωρίς καν να υπολογίζουμε τυχόν PC-exclusive ρυθμίσεις όπως αυτές που συνηθίζουν να σπονσοράρουν οι Nvidia και AMD σε πολλά games. Η εξίσωση του κλειδώματος των ρυθμίσεων σε συγκεκριμένο επίπεδο με τα “full settings” είναι επιχείρημα για μωρά παιδιά.

FullSettings03“Δε μπορώ να ενεργοποιήσω το SGΑAA μαζί με το HBAO και τις Ultra Soft Shadows. Η ζωή δεν έχει πλέον κανένα νόημα.”

Μην αγχώνεστε λοιπόν για το θέμα των ρυθμίσεων γραφικών και μη στενοχωριέστε αν το χ ή το ψ παιχνίδι δεν τρέχει καλά στον υπολογιστή σας σε Ultra settings. Ρυθμίστε τα γραφικά σε τέτοιο σημείο ώστε να μπορείτε να παίξετε άνετα, χαρείτε το gameplay και αφήστε το Ultra για μελλοντική αναβάθμιση γιατί, ειδικά στις εποχές που ζούμε, η αναζήτηση του Ελ Ντοράντο των τέλειων γραφικών είναι άθλημα για γερά πορτοφόλια.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

22 Comments

  1. Σωστότατος Ναύαρχε! Το παν είναι το gameplay. Τα γραφικά το υπηρετούν. ‘Αλλωστε, ακόμα και με ένα οικονομικό σύστημα, έχεις αξιοπρεπέστατες επιδόσεις σήμερα. Ποιος ο λόγος να σκας τα μαλλιοκέφαλα σου για έξτρα εφέ, αν αυτά τα εφέ είναι όχι μόνο διακοσμητικά, γιατί δεν επηρεάζουν όπως πχ το view distance το gameplay, αλλά και δεν τα παίρνεις χαμπάρι μέσα στο χαμό; Τυχαίο είναι ότι από το 2002 που παρακολουθώ τον χώρο, οι πιο οικονομικά συμφέρουσες κάρτες γραφικών για gamers ήταν στην κατηγορία τιμής από 200€ έως 300€;

  2. Ναύαρχο Μπάντι (sic, είναι η αγαπημένη μου φράση για σήμερα!) αν και μέγας άρρωστος που αναβαθμίζει προκειμένου να λερώσει τα χέρια του με σέτινγκς κάτω του Ούλτρα, συμφωνώ και επαυξάνω με την τοποθέτησή σου περί του νόμου της φθίνουσας απόδοσης.

    Όπως προείπε και ο Αδερφός Θεοφίλης, θεωρώ τα τρία κατοστάρικα “ταβάνι” για αγορά κάρτας γραφικών, ο,τιδήποτε παραπάνω απλώς είναι υπερβολή για την υπερβολή, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με αγνό γκέημινγκ.

  3. Εμένα μου κάηκε η κάρτα μου το περασμένο μήνα (η 4890) και είμαι αναγκασμένος να κάνω τη δουλειά μου σε ένα λάπτοπ με μια GT 520MX. Η διαφορά ποιότητας είναι κατακόρυφη, προσπάθησα να παίξω Rome 2 και εν τέλει κοίταγα την οθόνη απογοητευμένος. Ναι μεν το gameplay μετράει, αλλά όταν έχεις συνηθίσει σε μια Α ποιότητα είναι μαχαίρι στη καρδιά. Επίσης, προτιμώ να περιμένω να πάρω μια αξιόλογη κάρτα, παρά να παίξω για πρώτη φορά ένα παιχνίδι το οποίο οπτικά δε θα μου αρέσει. Δε μπορώ να παίξω AC IV γιατί ποιος ο λόγος να χαθείς στην ατμόσφαιρα της Καραϊβικής χωρίς να νιώθεις ότι είσαι εκεί; Είμαι ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ φαν του immersion και η απόλυτη εμπειρία του, επιτυγχάνεται με έναν αξιόλογο οπτικό τομέα (όχι σε όλα τα παιχνίδια φυσικά).

  4. Ε λοιπόν μπορώ να σου πω πως στο Morrowind που προχώραγαν σαν ξεβιδωμένοι είχες πολύ καλύτερη ατμόσφαιρα από ότι στα επόμενα της σειράς. Και αφού αναφέρθηκες στο AC τα πρώτα 2 τα έπαιξα όλα στο λοου και οφφ. Μια χαρά ατμόσφαιρα μέσης ανατολής μου έδωσε και της όλης εποχής.

  5. Για αυτό έβαλα τη παρένθεση στο τέλος. Το κατανοώ αυτό που λες γιατί το έζησα προσωπικά όσον αφορά το Morrowind. Για τα υπόλοιπα, τα έπαιξα με όλα full οπότε δε μπορώ να εκφέρω άποψη. Δε ξέρω, ειδικά για το καινούριο AC δε καταδέχομαι (όχι λόγω ψώνιου) να το παίξω στα low γιατί είμαι και συναισθηματικός τύπος και θέλω καθώς αρμενίζω με τη καραβάρα μου στο ηλιοβασίλεμα, να έχει μια ελάχιστη ομίχλη που να τη διαπερνά το φως του ήλιου. Είμαι ψυχάκιας.

  6. Tom G, αν το ACIII σου έτρεχε ικανοποιητικά, τότε μην σε ανησυχεί η απόδοση του ACIV. Χωρίς να αποτελεί την επιτομή του καλού port, καθώς θα μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλειά, είναι αρκετά πιο optimized. Περισσότερα στο review. 😉

  7. Ελατε βρε παιδια, φεραρι με κοφτες δηλαδη; Υπαρχουν και οι κονσολες με ολα σε full…low να πιανουν 20-30 frames για οποιον δεν θελει ολα στο full. Ας σταματησουν οι κλισε κονσολαδικες ατακες οτι τα γραφικα δεν παιζουν ρολο, μιλαμε για ενα ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ μεσο και ναι τα γραφικα ειναι το Α και το gameplay το Ω. Υπαρχει εστω και ενας που θα επαιζε ετσι καποιο παιχνιδι; http://www.youtube.com/watch?v=lDpYIgiVjbU

  8. Καλά το παράδειγμα με το oblivion (μπρρρ, παλιές πληγές :Ρ) που παραθέτεις είναι αρκετά ακραίο γιατί χρησιμοποιεί όλα τα mods που κατεβάζουν τις απαιτήσεις σε γραφικά, προσωπικά όταν το είχα πρωτοπαίξει είχα GeForce FX 5600 και μνήμη 1 GM ram, το έπαιζα με όλα στο low αλλά και πάλι έδειχνε απείρως καλύτερο σε σχέση με το τι βλέπουμε στο βίντεο.

    Εν προκειμένω όμως δεν μιλάμε για “Φεράρι με κόφτες” αλλά για μια φεράρι η οποία πρέπει ντε και καλά και διαρκώς να τρέχει με 280 χλμ ακόμα και στους μικρούς δρόμους. Ε, και με 130-150 να πας, πάλι θα φτάσεις, και μάλιστα πολύ πιο γρήγορα από τα Ντάτσουν (κονσόλες) που πάνε με 60…Ως προς το αν τα γραφικά είναι το “Α”, σέβομαι την άποψή σου αλλά επέτρεψέ μου να μην την συμμερίζομαι.

  9. Και ναι, θεωρούμε πως στα 4Κ παίζουν αυτή τη στιγμή μόνο οι κακοί από τα πολύ προχωρημένα καρτούν 🙂

    Ένας νορμάλ άνθρωπος στο στάνταρ της εποχής (1080p) πάνω από 300Ε δεν χρειάζεται για κάρτα γραφικών. Όταν με το καλό γίνει το 4K και το Rift το στάνταρ για κάθε σπιτικό (η ώρα η καλή) να μου το θυμηθείτε, πάλι γύρω στα 300Ε θα ‘χει το σετάπ.

  10. Τώρα θα το παίξω λίγο συνήγορος του διαβόλου και θα πω πως η εξέλιξη του hardware μας απέδειξε πως ναι, το πρώτο Crysis έπαιρνε παραπάνω βελτιστοποίηση, αφού ακόμα και σήμερα (που τα γραφικά του είναι πια ξεπερασμένα) θες κάτι σε υπερχρονισμένο i7 + 7970 για να πιάσεις 60fps σε full settings/1080p-στο 1440p ούτε η 290Χ δεν πιάνει 60fps.

  11. Πολύ σωστά τα λες. Που ήσουνα όταν ήμουν πιτσιρικάς και άμυαλος να μ’ έβαζες στον ίσιο δρόμο νωρίτερα γιατί μου πήρε πολλές κάρτες γραφικών και πολλούς επεξεργαστές για να γίνω άνθρωπος νωρίτερα. Ο τωρινός εαυτός μου κοιτάει το παρελθοντικό και δεν σταματάει να γελάει με τις μαλ@κίες που έχει κάνει πιο παλιά.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL