REVIEWS

MARVEL’S MIDNIGHT SUNS

The midnight sun rises

Όταν ανακοινώθηκε επίσημα το Marvel’s Midnight Suns ως το επόμενο μεγάλο project της Firaxis δεν ήταν λίγοι αυτοί που αντέδρασαν αρνητικά, είτε λόγω αντιπάθειας στα deck builders, είτε λόγω μη ενδιαφέροντος για τους χαρακτήρες της Marvel, είτε απλά γιατί περίμεναν εναγωνίως την ανακοίνωση του XCOM 3! Οι προτιμήσεις του καθενός είναι φυσικά σεβαστές και συμμερίζομαι απόλυτα την ανυπομονησία όσων μετράνε τις μέρες μέχρι το επόμενο XCOM, ωστόσο εδώ είμαστε για να κρίνουμε το προϊόν που έχουμε τα χέρια μας και όχι αυτό που δυνητικά θα είχε πάρει τη θέση του υπό άλλες συνθήκες. Η Firaxis έχει αποδείξει την αξία της στα tactical games και είμαι στη ευχάριστη θέση να σας μεταφέρω ότι ούτε αυτή τη φορά αστόχησε.

Τα προβλήματα των heroes ξεκινούν με την νεκρανάσταση της εν λόγω κυρίας, της δαιμονικής βασίλισσας Lilith.

H πλοκή περιστρέφεται γύρω από την Lilith, έναν πανίσχυρο δαίμονα που είχε ηττηθεί στη μάχη εκατοντάδες χρόνια πριν από το ίδιο της το παιδί και κοίτοταν ανίσχυρη στον τάφο της μέχρι που η εγκληματική οργάνωση Hydra καταφέρνει να την αναστήσει. Με την σαρωτική ισχύ της Lilith στο πλευρό της η Hydra καταφέρνει αποφασιστικό πλήγμα στους Avengers, καταλαμβάνοντας το αρχηγείο του Dr Strange και αιχμαλωτίζοντας την Κόκκινη Μάγισσα Wanda Maximoff. Για καλή τους τύχη όμως οι Avengers βρίσκουν σύμμαχο στην ομάδα των Midnight Suns, ένα γκρουπ ηρώων που ειδικεύεται στην αντιμετώπιση υπερφυσικών απειλών. Οι Midnight Suns λοιπόν, με τη βοήθεια των εναπομείναντων ενεργών Avengers θα πρέπει να οργανώσουν την αντεπίθεσή τους και να νικήσουν την Lilith και την Hydra, ξεκινώντας από την επαναφορά στη ζωή του τέκνου της Lilith που την είχε νικήσει τόσους αιώνες πριν!

Το τέκνο της Lilith, ονόματι The Hunter, είναι ο/η πρωταγωνιστής/τρια και ο μόνος χαρακτήρας που δημιουργούμε μέσω του character creator. Και στους ήρωες πάντως μπορούμε να παρέμβουμε εικαστικά ως ένα βαθμό, ξεκλειδώνοντας επιπλέον costumes και color schemes.

Φαινομενικά το νέο παιχνίδι της Firaxis δεν έχει ιδιαίτερες ομοιότητες με τη σειρά των XCOM, άλλωστε εδώ έχουμε περιορισμένο customization, συγκεκριμένες και όχι randomly generated μονάδες, third-person εξερεύνηση της βάσης, scripted συνομιλίες με τους χαρακτήρες, card-based combat system και άλλα πολλά. Παίζοντας ωστόσο διαπίστωσα πως παρ’ όλες τις εμφανείς διαφορές, το… xcomικό DNA της Firaxis εντοπίζεται σε μεγάλο βαθμό και στο Midnight Suns. Προσέξτε τον βασικό σκελετό του παιχνιδιού: Το gameplay έχει δύο διακριτές φάσεις, το strategic/social layer στην βάση και τους combat maps. Όσο βρίσκεστε στη βάση μπορείτε να αναπτύξετε τις σχέσεις σας με τους συμπολεμιστές σας, να επεκτείνετε και να βελτιώσετε τα facilities, να προβείτε σε research για bonuses και νέες abilities, να διαχειριστείτε τις διαθέσιμες resources και να επιλέξετε την επόμενη combat mission. Μόλις συμβεί αυτό, η (τριμελής) ομάδα σας θα μεταβεί στο πεδίο της μάχης όπου θα πρέπει να ολοκληρώσετε τα objectives της αποστολής μέσα από turn-based μάχες με τις δυνάμεις του εχθρού. Σας θυμίζουν τίποτα όλα αυτά;

Οι Dr Strange και Tony Stark είναι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι για το research & development στη βάση των Midnight Suns.
Επιλέγοντας την επόμενη αποστολή από το geosc… συγγνώμη, από το mirror table. Μπορείτε να ασχοληθείτε με story missions που εξελίσσουν την πλοκή ή με side missions που προσφέρουν υπερπολύτιμα resources.

Η βασική δομή μπορεί επομένως να έχει κοινά στοιχεία με τα υπόλοιπα tactical games της εταιρίας, ωστόσο σε όλα τα υπόλοιπα οι καινοτομίες είναι αρκετές και έχουν ως επί το πλείστον μεγάλο ενδιαφέρον. Η βάση επιχειρήσεων των Midnight Suns είναι το Αββαείο, μια περιοχή που βρίσκεται σε δική της pocket dimension για να είναι ασφαλής από τους εχθρούς. Μπορείτε να το σκεφτείτε σαν το αντίστοιχο της βάσης στα XCOM, με την σημαντική διαφορά ότι με τον χαρακτήρα σας έχετε τη δυνατότητα να εξερευνήσετε σε real time το ίδιο το Αββαείο και τις γύρω περιοχές. Ο χάρτης είναι αρκετά μεγάλος, γεμάτος με ενδιαφέροντα μυστικά, ενώ η πρόσβαση σε όλα τα σημεία του ανοίγει σταδιακά όσο προχωράτε στο main story και λύνετε τα διάφορα mysteries που βρίσκονται διάσπαρτα σχεδόν παντού. Ομολογώ πως εξεπλάγην ευχάριστα από το πόση προσοχή και έμφαση έχει δοθεί σε ένα στοιχείο που είναι στο μεγαλύτερο μέρος του προαιρετικό. Οι ιστορίες που κρύβονται σε κάθε γωνιά, τα references σε χαρακτήρες και συμβάντα των comics, τα άφθονα easter eggs, όλα προσδίδουν μεγαλύτερο βάθος στον κόσμο του Midnight Suns και εμπλουτίζουν σημαντικά το lore.

Αυτή είναι η βάση των Midnight Suns, το Αββαείο. Είστε ελεύθεροι να εξερευνήσετε όλη την περιοχή, να συσφίξετε τις σχέσεις σας με τους υπόλοιπους heroes, να προβείτε σε research και ανάπτυξη των skills των χαρακτήρων σας…
…αλλά και να χαλαρώσετε με διάφορες ψυχαγωγικές δραστηριότητες για να ξεδώσετε μετά από μια δύσκολη μάχη!

Οι διαπροσωπικές σχέσεις του/της Hunter με τους υπόλοιπους ήρωες καταλαμβάνουν σημαντικό κομμάτι του παιχνιδιού στα χρονικά διαστήματα ενδιάμεσα των μαχών. Κάθε χαρακτήρας έχει έναν friendship meter ο οποίος αυξάνεται όσο αφιερώνουμε χρόνο για δραστηριότητες μαζί τους και επιλέγουμε τις κατάλληλες απαντήσεις στους διαλόγους και κάθε φορά που το friendship ανεβαίνει level ξεκλειδώνονται ισχυρά bonuses για τον εκάστοτε χαρακτήρα στη μάχη, ενώ ταυτόχρονα ανεβαίνει και το συνολικό team friendship level με επιπλέον σημαντικά bonuses. Επομένως είναι ξεκάθαρα προς το συμφέρον σας να αφιερώσετε τον απαραίτητο χρόνο στην ανάπτυξη στενής σχέσης με όλους τους ήρωες ή έστω με αυτούς που χρησιμοποιείτε πιο συχνά στη μάχη. Επειδή ωστόσο μιλάμε για Marvel και μπορεί κάποιοι από εσάς να κάνουν πονηρές σκέψεις για… πολύ στενές σχέσεις και καυτά romances μεταξύ των ηρώων, διευκρινίζω ότι τα πάντα παραμένουν σε φιλικό επίπεδο και δεν θα έχετε την ευκαιρία για snu snu με τους ήρωες. Αν ελπίζατε για σκηνικά τύπου Herogasm θα πρέπει να ψάξετε αλλού.

Η επιλογή των κατάλληλων απαντήσεων στους διαλόγους θα αυξήσει το friendship level με τον ήρωα που συνομιλείτε. Ο/Η Hunter έχει επίσης και έναν light/dark meter που θυμίζει λίγο το σύστημα Paragon/Renegade του Mass Effect ή, αν προτιμάτε, το light side/dark side των KOTOR.
Τι θα γίνει ρε Τόνυ, θα πάμε να δώσουμε καμιά μάχη ή θα καθόμαστε όλη μέρα στην πισίνα;

Κάποια στιγμή όμως θα τελειώσουν όλα τα γύρω-γύρω και θα ριχθούμε στη μάχη! Το combat system στο Midnight Suns αποτελεί ίσως την μεγαλύτερη απόκλιση από την φόρμουλα των XCOM μια και είναι εξ’ ολοκλήρου card based, όπερ σημαίνει ότι ο κάθε ήρωας της τριμελούς μας ομάδας έχει ένα deck καρτών που αντιπροσωπεύει τις abilities του. Καινούριες κάρτες λαμβάνετε ως reward με την ολοκλήρωση αποστολών αλλά και από το research, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα να αναβαθμίσετε τις κάρτες σας εφόσον έχετε τα απαραίτητα resources. Στα περισσότερα deck builder games, όπως έχει επικρατήσει να αποκαλούνται, η δημιουργία ενός ισορροπημένου και αποτελεσματικού deck είναι συχνά μια πολύπλοκη υπόθεση αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και εδώ γιατί το κάθε deck περιλαμβάνει μόνο οκτώ κάρτες και υπάρχουν διάφοροι περιορισμοί από το ίδιο το παιχνίδι που επιβάλλουν μια ισορροπία. Επομένως σε κάθε μάχη θα έχετε στη διάθεσή σας ένα deck με συνολικά 24 κάρτες (8 cards επί 3 ήρωες) και μερικές μόνο από αυτές θα είναι τυχαία διαθέσιμες σε κάθε turn. Ευτυχώς το σύστημα δεν είναι τόσο περιοριστικό όσο πιθανώς ακούγεται στους φανατικούς των XCOM που είχαν συνηθίσει να έχουν όλες τις abilities των μονάδων τους ανά πάσα στιγμή: σε κάθε turn σας παρέχεται η δυνατότητα για redraw κάποιων καρτών, ενώ μπορείτε να κάνετε και damage χωρίς να χρησιμοποιήσετε κάποια κάρτα, εκμεταλλευόμενοι απλώς τα διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται διάσπαρτα στον χάρτη.

Ένας τυπικός combat map στο Midnight Suns. Οι μάχες διεξάγονται όλες σε τέτοιες επίπεδες και μικρές αρένες, ενώ με κίτρινο και μπλε πλαίσιο επισημαίνονται τα αντικείμενα εντός του χάρτη τα οποία μπορείτε να εκμεταλλευτείτε για special moves.

Η ποιότητα του combat system ήταν άλλη μια πολύ ευχάριστη έκπληξη διότι στην αρχή ήμουν διστακτικός, αν και είμαι φαν των card games. Ο βασικός μου προβληματισμός είχε να κάνει με το μικρό μέγεθος και την απλότητα του σχεδιασμού των χαρτών καθώς είναι όλοι μικρές αρένες χωρίς διαφορετικά επίπεδα ύψους. Είχα την εντύπωση ότι αυτό θα μείωνε σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη για τακτική στη μάχη αλλά ευτυχώς ήμουν τελείως λάθος. Το σύστημα μάχης του Midnight Suns είναι τρομερά διασκεδαστικό και, από εκεί που είχα τις επιφυλάξεις μου, στην πορεία έπιασα τον εαυτό μου να εκτελεί μόνο side missions και να καθυστερεί την εξέλιξη της πλοκής γιατί περνούσα τόσο καλά που ήθελα να επιμηκύνω την (ούτως ή άλλως χορταστική) διάρκεια του παιχνιδιού. Το στοιχείο που κάνει την μάχη τόσο διασκεδαστική είναι ότι λόγω των περιορισμένων καρτών που έχετε στη διάθεσή σας σε κάθε turn καλείστε ουσιαστικά να λύσετε το “παζλ” του πώς θα κάνετε τη μέγιστη ζημιά με τα διαθέσιμα μέσα, ωστόσο η λύση αυτού του προβλήματος δεν είναι μόνο μία. Αντίθετα, το παιχνίδι σας δίνει αρκετές επιλογές σε κάθε turn ώστε να εκφράσετε ελεύθερα την φαντασία και την δημιουργικότητά σας στην αντιμετώπιση των εχθρών. Στην ευελιξία αυτή συνεισφέρει καθοριστικά το γεγονός ότι πολλές abilities προκαλούν knockback οπότε σε πολλές περιπτώσεις μπορείτε να παίξετε… γαλλικό μπιλιάρδο με τους κακόμοιρους αντιπάλους σας, κοπανώντας τους σαν τα χταπόδια και στέλνοντάς τους να συγκρουστούν με δύναμη με αντικείμενα, παγίδες ή και… με τους συμπολεμιστές τους!

Η συγκεκριμένη ability προκαλεί forceful knockback, οπότε μπορώ να στείλω τον στρατιώτη της Hydra κατευθείαν στο electrical box για ένα ωραίο stun. Τέτοιου είδους environmental effects είναι υπερπολύτιμα για να εκμεταλλευτείτε στο μέγιστο τις κάρτες σας.
Έτσι παιδιά, μαζευτείτε γύρω από το βαρέλι με τα καύσιμα, δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος.

Η μάχη όμως είναι τόσο διασκεδαστική και για δύο ακόμη λόγους. Ο πρώτος είναι ότι οι developers έχουν κάνει πραγματικά υπέροχη δουλειά στην γραφική απεικόνιση των hero abilities και η κάθε επίθεση δείχνει με πολύ γλαφυρό και ξεκάθαρο τρόπο ότι ελέγχετε μια ομάδα από πανίσχυρους superheroes. Ακόμα και οι απλές attacks είναι αρκούντως θεαματικές με το κάθε χτύπημα να φαίνεται ότι εκσφενδονίζει τους φουκαράδες στρατιώτες της Hydra αλλά οι ισχυρές heroic abilities είναι σε άλλο επίπεδο και μοιάζουν βγαλμένες κατευθείαν από τις σελίδες των κόμικς καθώς οι ήρωές μας χοροπηδάνε στον αέρα, εξαπολύουν θεαματικά οπτικά σόου και συνεργάζονται μεταξύ τους για ισοπεδωτικές combo abilities. Ο δεύτερος λόγος; Οι εντυπωσιακές boss battles με γνωστούς supervillains του Marvel universe που κάνουν την εμφάνισή τους σε κομβικά σημεία της πλοκής αλλά από ένα σημείο και μετά μπορεί να εμφανιστούν και σε απλές αποστολές όπως οι Chosen του XCOM 2, περιπλέκοντας τα πράγματα και ανατρέποντας τα δεδομένα.

Οι heroic abilities των χαρακτήρων είναι πολύ εντυπωσιακές και αποδίδουν άριστα την τρομερή ισχύ των superheroes.
Οι boss battles είναι χωρίς αμφιβολία από τα highlights των μαχών.

Διαβάζοντας τα παραπάνω είναι λογικό να υποθέσετε ότι το Midnight Suns πάει για πολύ υψηλή βαθμολογία, ωστόσο υπάρχουν και κάποια τρωτά σημεία. Καταρχάς το παιχνίδι στην αρχική του έκδοση πριν από το πρώτο patch είχε αρκετά θέματα με bugs, κακή απόδοση και αστάθεια. Ιδιαίτερα ενοχλητικό ήταν ένα crash που συνέβαινε κατά τη διάρκεια του saving που με έκανε να χάσω λίγη πρόοδο, ευτυχώς γίνεται σχετικά τακτικά και autosave οπότε δεν υποχρεώθηκα να γυρίσω πολύ πίσω. Από το patch και μετά δεν ξαναείχα το συγκεκριμένο crash, ωστόσο ο τεχνικός τομέας γενικά δεν εντυπωσιάζει τόσο λόγω απόδοσης όσο και λόγω ποιότητας. Το γενικό οπτικό αποτέλεσμα είναι ευχάριστο αλλά οι χαρακτήρες στο Αββαείο δεν έχουν την λεπτομέρεια που θα έπρεπε και χαρακτηρίζονται από ξύλινες εκφράσεις, ενώ στο σύστημα της δοκιμής (ένα laptop με επεξεργαστή 5800h της AMD και κάρτα γραφικών RTX 3060 με 6GB RAM) αναγκάστηκα να κλείσω εντελώς το ray tracing για να έχω ομαλή απόδοση. Τέλος, το γράψιμο και οι ομιλίες δεν θα έλεγα ότι είναι κακά όμως η αλήθεια είναι ότι δεν ξεχωρίζουν και ιδιαίτερα αφού οι περισσότεροι χαρακτήρες είναι ουσιαστικά απομιμήσεις των αντίστοιχων ηρώων του Marvel Cinematic Universe. Επομένως θεωρώ σωστό να σας προειδοποιήσω ότι εάν δεν είστε φαν του στυλ και του χιούμορ του MCU τότε μάλλον δεν πρόκειται να ευχαριστηθείτε το στυλ και το χιούμορ του Midnight Suns.

Το Midnight Suns ακολουθεί σε γενικές γραμμές το ανάλαφρο και χιουμοριστικό στυλ του MCU.

Παρά την απολύτως θετική μου άποψη για το Midnight Suns δυσκολεύομαι να καταλήξω σε μια αντιπροσωπευτική βαθμολογία. Βλέπετε, είμαι το ιδανικό target audience για ένα τέτοιο παιχνίδι: φαν της Firaxis, φαν των deck builders, φαν της Marvel. Για το σύστημα μάχης δεν έχω κανέναν ενδοιασμό, είναι πολύ διασκεδαστικό και θα ικανοποιήσει απόλυτα τους παίκτες. Διστάζω όσον αφορά στα social elements, τα friendships και το marvel lore γιατί είναι μεγάλο κομμάτι του παιχνιδιού και ενώ σε μένα φάνηκε αν όχι εξίσου ενδιαφέρον με τις μάχες, πάντως αρκετά εθιστικό για να ασχοληθώ ενδελεχώς, δεν ξέρω αν κάποιος που δεν ενδιαφέρεται για το Marvel universe στον ίδιο βαθμό θα θεωρήσει όλα αυτά τα στοιχεία περιττά και κουραστικά. Εντέλει αποφάσισα να βαθμολογήσω κάπως πιο συγκρατημένα, προσπαθώντας να εκτιμήσω την αντικειμενική ποιότητα των εν λόγω στοιχείων και όχι μόνο πόσο άρεσαν σε μένα προσωπικά. Σε κάθε περίπτωση πάντως θεωρώ ότι το Midnight Suns είναι ένα πολύ καλό παιχνίδι και προτείνω την αγορά του με κλειστά μάτια αν συγκαταλέγεστε στους φαν της Marvel.

Ευχαριστούμε την CD Media για την παροχή του review code.

Go to discussion...

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 87%

87%

Marvelous

H Firaxis είναι εγγύηση στα tactical games και το Marvel's Midnight Suns συνεχίζει το πολύ καλό σερί των developers.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

28 comments

Related Articles

Back to top button
elEL