REVIEWS

SHADOWRUN RETURNS

Για αιώνες η ανθρωπότητα ήταν βέβαιη οτι πλάσματα όπως trolls, elves και δράκοι υπήρχαν μόνο στη φαντασία των δημιουργών τους, οτι επρόκειτο απλώς για μυθικές φιγούρες που στόλιζαν τα παραμύθια των μικρών παιδιών. Η πεφωτισμένη κοινωνία άφησε πίσω της την έννοια της μαγείας, απέρριψε γελώντας τις θεωρίες για τον κόσμο των πνευμάτων ως δεισιδαιμονίες απαίδευτων μυαλών, εξοβέλισε από τη μνήμη της τους αρχαίους θεούς και επέλεξε να προσκυνήσει νέους: την τεχνολογία και το χρήμα. Πανίσχυρες πολυεθνικές εταιρίες απέκτησαν τερατώδη ισχύ, θεσπίζοντας τους δικούς τους νόμους και διαφεντεύοντας από τα ρετιρέ κρυστάλλινων ουρανοξυστών τη μοίρα των απλών πολιτών. Η τεχνολογία έπαψε να είναι απλός σύντροφος του ανθρώπου αλλά εξελίχθηκε σε αναπόσπαστο κομμάτι του μέσω της εξάπλωσης των cybernetic εμφυτευμάτων. Και ξαφνικά, η ανθρωπότητα κλονίζεται συθέμελα από την αποκάλυψη οτι οι θρύλοι των παραμυθιών ήταν πέρα για πέρα αληθινοί!

Η μαγεία είναι ένα φυσικό φαινόμενο που “φουσκώνει” ή υποχωρεί κατά περιόδους. Μετά από μια μακρά περίοδο ύπνωσης οι δυνάμεις της μαγείας κατακλύζουν τον πλανήτη επιφέροντας μια σειρά από κατακλυσμιαίες αλλαγές. Τα κρυμμένα γονίδια αρχαίων φυλών ενεργοποιούνται στα σώματα των άτυχων κατόχων τους και προκαλούν βίαη μετάλλαξη στην πραγματική τους μορφή, αρχέγονα πνεύματα έρχονται ξανά στην επιφάνεια χαρίζοντας απίστευτες μεταφυσικές ικανότητες στους πιστούς τους. Orcs και dwarves περπατούν στους ίδιους δρόμους με τους ανθρώπους, shamen και mages έρχονται αντιμέτωποι με ιδιωτικούς στρατούς οπλισμένους με καραμπίνες και αυτόματα όπλα. Επιστήμη και μαγεία συνυπάρχουν. Fantasy, sci-fi και cyberpunk σε ένα εκρηκτικό μείγμα. Αυτός είναι ο κόσμος του Shadowrun.

ShadowrunReturns2Ένας κόσμος λαμπερός και σκοτεινός ταυτόχρονα.

Αρχικά η μείξη τόσων (φαινομενικά) ετερόκλητων στοιχείων προκαλεί έκπληξη, αν όχι επιφύλαξη. Ο συνδυασμός της επιστημονικής φαντασίας με το στοιχείο του fantasy θυμίζει σχολικές απορίες του διαλείμματος, τύπου “μπορεί ο Aragorn να δείρει τον Batman;” ή ορισμένα τρελά comic book crossovers που κατά καιρούς δοκιμάζουν οι εταιρίες. Δεν είχα πειστεί οτι το σύμπαν του Shadowrun θα μπορούσε να στηρίξει ένα παραδοσιακό RPG και γι’ αυτό είχα επιλέξει να μη συνεισφέρω χρηματικά στην Kickstarter campaign του Shadowrun Returns, όμως τα πρώτα gameplay videos κατάφεραν να με “ψήσουν” επαρκώς ώστε να κάνω preorder. Το παιχνίδι κουβαλά στις πλάτες του μεγάλο βάρος, ίσως περισσότερο από αυτό που του αναλογεί. Η κυκλοφορία του βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, οι developers (Harebrained Schemes) οφείλουν να δικαιώσουν όχι μόνο τους gamers που έδωσαν απλόχερα τα χρήματά τους μέσω Kickstarter αλλά και συνολικά το μοντέλο του crowdfunding για τα παραδοσιακά RPGs. Μετά την αναστάτωση που προκλήθηκε από τα οικονομικά προβλήματα της Double Fine στην παραγωγή του Broken Age, το Shadowrun Returns πήρε αυτόματα το ρόλο του άτυπου “σημαιοφόρου” στην προσπάθεια για την καθιέρωση του εν λόγω μοντέλου χρηματοδότησης. Ευτυχώς το παιχνίδι καταφέρνει να κρατήσει τη σημαία ψηλά, τουλάχιστον αν οι προσδοκίες του παίκτη βασίζονται στο ρεαλισμό και όχι στα όνειρα.

THIS IS A JOB FOR SUPERMAN SHADOWRUNNERS

Και μόνο η ύπαρξη του Shadowrun Returns με κάνει να νιώθω σαν να ζω σε κάποιο παράλληλο σύμπαν, σαν κάποιος ταξιδιώτης του χρόνου να γύρισε στο παρελθόν για να αλλάξει την ιστορία του gaming. H μεγάλη επιστροφή των isometric turn-based RPG εν έτει 2013; Ποιος να το περίμενε! ο πρωταγωνιστής του παιχνιδιού ανήκει στην κάστα των shadowrunners, επικίνδυνων μισθοφόρων οι οποίοι αναλαμβάνουν τις δουλειές που κανένας άλλος δεν τολμά να αγγίξει, και στην αρχή της campaign αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη μυστηριώδη δολοφονία ενός καλού του φίλου. Στην οθόνη του character creation μπορούμε να επιλέξουμε ελεύθερα το φύλο του χαρακτήρα μας, τη φυλή (Human, Orc, Dwarf, Elf ή Troll) και την character class μεταξύ των έξι παρεχόμενων προεπιλογών ή ακόμα και να διαμορφώσουμε τη δική μας custom class αναθέτοντας τα κατάλληλα Karma Points. Το Karma είναι το experience του Shadowrun και αποδίδεται στον παίκτη με την ολοκλήρωση quests. Το σύστημα δημιουργίας χαρακτήρα έχει αρκετό βάθος με ικανοποιητικές επιλογές, ενώ τα skills στα οποία μπορείτε να επενδύσετε Karma καλύπτουν ευρεία γκάμα χαρακτηριστικών και επιτρέπουν τη δημιουργία χαρακτήρων με εξειδίκευση σε ορισμένους τομείς ή πιο γενικές ικανότητες. Οι συμβουλές που μπορώ να δώσω εδώ είναι να επιλέξετε εξαρχής τα skills στα οποία θα επικεντρωθείτε έτσι ώστε να ξεκλειδώσετε τα πιο προχωρημένα perks (ειδικές ικανότητες) και να μην παραλείψετε το levelling ορισμένων combat skills γιατί η μάχη είναι μεγάλο μέρος του παιχνιδιού. Αν ονειρευόσασταν να δημουργήσετε έναν ειρηνιστή χαρακτήρα, αφήστε το καλύτερα για άλλο παιχνίδι. Η επένδυση πάντως στο Charisma skill δεν είναι άσχημη ιδέα, καθώς στη διάρκεια της campaign θα έχετε αρκετές ευκαιρίες να ολοκληρώσετε quests και objectives μέσω της χρήσης ενός skill στους διαλόγους.

ShadowrunReturns1Orc Street Samurai; Γιατί όχι!

Μια σημαντική διαφορά του Shadowrun Returns με τους old-school τίτλους από τους οποίους αντλεί την έμπνευσή του είναι η σχετική γραμμικότητα της campaign. Αν έπρεπε να συγκρίνω τη δομή της campaign με κάποιο σύγχρονο game, τότε θα έλεγα – και καταλαβαίνω πόσο ανατριχιαστική είναι η σύγκριση για ένα παραδοσιακό RPG- οτι μοιάζει με το Mass Effect 2. όχι, μην ταράζεστε, πιείτε λίγο νερό και αφήστε με να εξηγήσω! Η δράση είναι mission-based, όπερ σημαίνει οτι σε κάθε χάρτη υποχρεούστε να ολοκληρώσετε ένα main objective και ενδέχεται επίσης να ασχοληθείτε με τυχόν sidequests που θα βρεθούν στο δρόμο σας. Η περιήγηση στα πλαίσια του εκάστοτε επιπέδου είναι μεν ελεύθερη, δεν έχετε όμως τη δυνατότητα να περιπλανηθείτε στον γενικότερο κόσμο του παιχνιδιού μέσω κάποιου world map (όπως συνέβαινε, για παράδειγμα, στο Dragon Age Origins) ή να επιστρέψετε σε περιοχές που έχετε εξερευνήσει, παρά μόνο αν προβλέπεται από το σενάριο. Η campaign είναι λοιπόν γραμμική, γεγονός σίγουρα ασυνήθιστο για παιχνίδι του είδους και χαρακτηριστικό που ενδέχεται να προβληματίσει ορισμένους παίκτες. Πιστεύω πάντως οτι στα πλαίσια του σεναρίου η γραμμική εξέλιξη δικαιολογείται και ως εκ τούτου δε με ενόχλησε όσο θα περίμενα, χωρίς αυτό να σημαίνει οτι δεν θα προτιμούσα μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων.

Μιλώντας για την campaign και πριν περάσουμε στην ανάλυση του combat system πρέπει να τονίσω οτι το Shadowrun Returns ανήκει αναμφίβολα στα πιο καλογραμμένα RPGs των τελευταίων ετών, διεκδικώντας με αξιώσεις την πρωτιά. Το παιχνίδι δεν έχει καθόλου ομιλίες και είναι προφανές οτι οι δημιουργοί είχαν συνεχώς κατά νου το εν λόγω δεδομένο, με αποτέλεσμα να δώσουν όλη τους την ενέργεια στη συγγραφή γλαφυρών περιγραφών και παραστατικών διαλόγων. Οι περιγραφές των επιπέδων κατά το loading είναι υπέροχες, καταφέρνοντας χωρίς κόπο να αποδώσουν το κατάλληλο κλίμα και να βάλουν το παίκτη στο σωστό mood για να ευχαριστηθεί τη δράση. Οι διάλογοι βρίσκονται σε εξίσου υψηλό επίπεδο, πραγματικά χαίρεσαι να τους διαβάζεις και να αποκρυπτογραφείς μέσω τους την προσωπικότητα του κάθε NPC. Μάλιστα η έλλειψη voiceovers αποδεικνύεται πολλαπλά ευεργετική για το παιχνίδι, όχι μόνο γιατί επιτρέπει στον παίκτη να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του για να συμπληρώσει τα κενά, αλλά και γιατί έδωσε τη δυνατότητα στους developers να ενσωματώσουν πολλαπλές επιλογές και skill checks στους διαλόγους χωρίς να ανησυχούν για το συχνά υπέρογκο κόστος των voice actors. Αρκετά quests έχουν διαφορετικούς τρόπους επίλυσης ανάλογα με τα skills που διαθέτετε, και το μόνο παράπονο αφορά στο “βάθος” των διαλόγων αφού συχνά οι διαφορετικές επιλογές οδηγούν στην ίδια απάντηση. Αυτό πάντως γίνεται αντιληπτό μόνο σε πολλαπλά playthroughs και εν πάση περιπτώσει είναι κατανοητό με βάση το μπάτζετ του παιχνιδιού. Συν τοις άλλοις η Harebrained Schemes κατάφερε να αποφύγει το “Σύνδρομο Λεκτικής Διάρροιας” και κράτησε την ποσότητα του κειμένου σε απολύτως λογικά επίπεδα, τόση ώστε να αποδίδει την κατάλληλη ατμόσφαιρα χωρίς να κουράζει.

ShadowrunReturns3Ούτε Strength ούτε Charisma. Ο χαρακτήρας μου είναι για τα μπάζα.

ΓΥΡΟΒΟΛΙΕΣ

Στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού θα αντιμετωπίζετε κάθε λογής αντιπάλους σε ένα turn-based combat system με σαφείς επιρροές από το πρόσφατο XCOM: Enemy Unknown. Σε κάθε γύρο ο χαρακτήρας σας έχει στη διάθεσή του έναν αριθμό κινήσεων (action points) τον οποίο μπορεί να αξιοποιήσει για κίνηση, εκτέλεση επίθεσης, χρήση ενός consumable αντικειμένου ή ενεργοποίηση μιας ability. Αντίθετα με to XCOM: EU και τα αυστηρά του όρια στον τύπο των επιτρεπόμενων ενεργειών, εδώ είστε απολύτως ελεύθεροι να αξιοποιήσετε τα action points κατά το δοκούν. Για παράδειγμα, αν ο χαρακτήρας έχει στη διάθεσή του τρία action points μπορείτε να ξοδέψετε και τα τρία σε επιθέσεις, δύο σε επιθέσεις και ένα σε κίνηση, ή σε οποιοδήποτε άλλο συνδυασμό κρίνετε σκόπιμο. Όπως είναι προφανές, το σύστημα του Shadowrun Returns επιτρέπει μεγαλύτερο βαθμό ευελιξίας και τακτικών ελιγμών, ιδίως αν έχετε επιλέξει να προσλάβετε και άλλους shadowrunners για την εκτέλεση της αποστολής (το μέγιστο όριο είναι τέσσερεις και φυσικά έχετε τον πλήρη έλεγχο όλων των χαρακτήρων). Κατά τα άλλα το combat system δεν παρουσιάζει ιδιαιτερότητες, επαρκεί απολύτως για το είδος του παιχνιδιού και καταφέρνει να προσφέρει ικανοποιητικό βαθμό στρατηγικής, χωρίς πάντως να έχει και πολύ μεγάλο βάθος λόγω της έλλειψης ενός έστω στοιχειώδους loot system αλλά και της απουσίας επιπλέον προκλήσεων όπως η διαχείριση πυρομαχικών. Στις πιο δύσκολες μάχες θα πρέπει να αξιοποιείτε στο μέγιστο τις διαθέσιμες abilities, να φροντίζετε ώστε οι χαρακτήρες σας να βρίσκονται σε θέση κάλυψης και να παίρνετε περιορισμένα ρίσκα γιατί η ήττα συνεπάγεται την επανεκκίνηση ολόκληρου του επιπέδου. Δυστυχώς σε αυτό τον τομέα η Harebrained Schemes φανέρωσε την απειρία της  αποτυγχάνοντας να υλοποιήσει ένα παραδοσιακό save system και αρκούμενη στη διασπορά checkpoints στο τέλος κάθε επιπέδου. Στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού η έλλειψη αυτή δεν πρόκειται να σας απασχολήσει ιδιαίτερα, όμως στα δύο τελευταία επίπεδα ενδέχεται να εκνευριστείτε καθώς η ήττα δεν αποκλείεται να κοστίσει 45 λεπτά προόδου!

Σχετικά με το επίπεδο δυσκολίας, θα χαρακτήριζα το Shadowrun Returns μάλλον εύκολο στο Normal εκτός και αν έχετε σκοπό να αγνοήσετε πλήρως τα combat skills ή να πηγαίνετε συνεχώς μόνος σας στις αποστολές. Στο Hard, στο οποίο και ολοκλήρωσα την campaign, υπάρχει μεν μεγαλύτερη πρόκληση αλλά και πάλι ήταν ελάχιστες οι στιγμές που είδα την οθόνη του Game Over. Αν έχετε έστω και λίγη εμπειρία σε παιχνίδια με turn-based combat προτείνω να ξεκινήσετε απευθείας από το Hard, αφήνοντας το Very Hard για μελλοντικό δεύτερο playthrough. Το replayability δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο αφού στην πορεία της campaign θα έχετε την ευκαιρία να έχετε υπό τον έλεγχό σας διάφορους χαρακτήρες πέραν του δικού σας, οπότε θα γνωρίσετε και τις άλλες classes. Παράλληλα η γραμμική δομή της campaign αναγκαστικά δεν αφήνει πολλά περιθώρια για επαναληπτικά playthroughs στα οποία θα επιδιώξετε άλλη πορεία. Όσο για τη διάρκεια, χρειάστηκα κάτι περισσότερο από 15 ώρες για την ολοκλήρωση της campaign. όχι άσχημα, αλλά όχι και χορταστική. Σίγουρα δε μπορούμε να έχουμε τεράστιες απαιτήσεις από έναν τίτλο που κοστίζει μόλις 14€. Τουλάχιστον ο ενσωματωμένος editor και η υποστήριξη του Steam Workshop αφήνει ορθάνοικτο το παράθυρο για τη δημιουργία user-made campaigns.

ShadowrunReturns462%, του ρίχνω; Η απόφαση είναι δύσκολη όταν το τίμημα είναι η επανεκκίνηση του level!

Ο τεχνικός τομέας του Shadowrun Returns βρίσκεται πάντως σε πολύ καλό επίπεδο, με όμορφα και λεπτομερή isometric γραφικά που παραπέμπουν ευθέως στα θρυλικά computer RPG του παρελθόντος. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός βοηθά ώστε η μηχανή γραφικών να παράγει την εικόνα ενός πειστικού cyberpunk κόσμου, ενώ η μουσική συνοδεύει ωραία τη δράση. Λίγο περισσότερη δουλειά χρειαζόταν στα animations τα οποία παρουσιάζονται μάλλον ξύλινα, με λίγα frames κίνησης και συχνό το φαινόμενο της επανάληψης ακόμα και σε διαφορετικούς χαρακτήρες. Ευτυχώς δεν παρατήρησα bugs ή crashes κατά την ενασχόλησή μου με το παιχνίδι, και λέω ευτυχώς γιατί η απώλεια της προόδου λόγω crash θα ήταν ιδιαιτέρως εκνευριστική λόγω του περιοριστικού save system! Παράλληλα οι απαιτήσεις σε υπολογιστική ισχύ είναι χαμηλές, το Shadowrun Returns έτρεξε χωρίς σημαντικά προβλήματα ακόμα και σε ένα netbook με τον επεξεργαστή E-350 της AMD και 2GB μνήμης. Αν έχετε ένα στοιχειωδώς σύγχρονο σύστημα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσετε προβλήματα.

ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ

Και τώρα ήρθε η ώρα των συμπερασμάτων… Η προσωπική μου άποψη, την οποία ασφαλώς θα τεκμηριώσω, είναι οτι το Shadowrun Returns εντάσσεται στις σημαντικές επιτυχίες του Kickstarter και του crowdfunding γενικότερα. Η Harebrained Schemes υποσχέθηκε να κατασκευάσει ένα παραδοσιακό turn-based RPG στον κόσμο του Shadowrun και υλοποίησε τη δέσμευσή της στο ακέραιο, παραδίδοντας ένα ποιοτικό RPG με πολλά θετικά στοιχεία. Το Shadowrun Returns αποδεικνύει περίτρανα οτι το crowdfunding είναι μια πραγματική, ρεαλιστική, αποτελεσματική διέξοδος για την ανάπτυξη παιχνιδιών που έχουν φύγει από το προσκήνιο του λεγόμενου triple-A gaming. Δε βρισκόμαστε πλέον στον crowdfunding μήνα του μέλιτος και των ατελείωτων ονείρων, έχουμε στα χέρια μας ένα ολοκληρωμένο προϊόν που χρηματοδοτηθηκε από τον κόσμο και το οποίο, σε ορισμένα του σημεία, πραγματικά ντροπιάζει τους χλιδάτους ανταγωνιστές του. Ονόματα δε λέμε, υπολήψεις δε θίγουμε (Bethesda, Bioware). Πάνω απ’ όλα, το Shadowrun Returns με άφησε με την αίσθηση ότι οι developers έριξαν γνήσια αγάπη στο δημιούργημά τους, οτι έφτιαξαν το παιχνίδι που πραγματικά ήθελαν να φτιάξουν και όχι αυτό που επιτάσσουν οι “τάσεις της αγοράς” και τα αποχαυνωμένα focus groups που χρησιμοποιούν οι publishers. Turn-based computer RPG το 2013 και άσε το ευρύ κοινό” να ασχολείται με το x cover based shooter που μασκαρεύεται ως RPG λες και έχουμε απόκριες.

Όπως λέει ο τίτλος της ενότητας, το Shadowrun Returns είναι μια καλή αρχή, μια γερή εκκίνηση της νέας εποχής των computer RPGs. Θα μπορούσε να έχει περισσότερο βάθος, μεγαλύτερη διάρκεια, ανοικτό κόσμο, περισσότερο από όλα. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε οτι πρόκειται για έναν τίτλο με συγκεκριμένο μπάτζετ τον οποίο η Harebrained Schemes κατάφερε να παραδώσει ολοκληρωμένο σε όλους εμάς. Κανείς δεν ξέρει τα πιθανά αποτελέσματα ενδεχόμενου μεγαλοϊδεατισμού εκ μέρους των developers, το πρόσφατο παράδειγμα της Double Fine δείχνει οτι τα kickstarted games είναι προτιμότερο να μπουσουλήσουν και να περπατήσουν πριν επιχειρήσουν να τρέξουν. Δε θα πρέπει να περιμένουμε κατευθείαν να προκύψουν νέα Fallout και Baldur’s Gate, ούτε είναι δίκαιο να φορτώσουμε τους developers με τέτοιες προσδοκίες. Όταν μπουν οι βάσεις, όταν σιγουρετούμε οτι τα θεμέλια είναι γερά, τότε μπορούμε να κοιτάξουμε για περισσότερους ορόφους. Για την ώρα ας απολαύσουμε το Shadowrun Returns, ένα καλοφτιαγμένο RPG και ένα υπέροχο ορεκτικό για το κυρίως γεύμα που (καλώς εχόντων των πραγμάτων) θα απολαύσουμε τα επόμενα χρόνια.

H δικαίωση του crowdfunding, η “mission accomplished” της Harebrained Schemes και η ένεση ηθικού που χρειαζόμασταν μετά τα προβλήματα της Double Fine. Το Shadowrun Returns τίμησε τον οβολό των παικτών και δείχνει ξεκάθαρα οτι, για τους οπαδούς των παραδοσιακών computer RPGs, τα καλύτερα έρχονται!

Pros

  • Ενδιαφέρον σενάριο, καλογραμμένες περιγραφές και διάλογοι
  • Εναλλακτικές λύσεις σε quests
  • Λειτουργικό και διασκεδαστικό combat system
  • Καλός τεχνικός τομέας
  • Υποστήριξη mods
  • Χαμηλή τιμή

Cons

  • Aπουσία loot system
  • Σχετικά ρηχό
  • Έλλειψη ενός κανονικού save system
  • Γραμμική δομή της campaign που επηρεάζει το replayability

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 83%

83%

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

8 Comments

  1. Turn-based computer RPG το 2013 και άσε το ευρύ κοινό” να ασχολείται με το x cover based shooter που μασκαρεύεται ως RPG λες και έχουμε απόκριες.

    NAILED IT.
    Καλό δείγμα των βαριών χαρτιών που θα ακολουθήσουν (Eternity, Wasteland κτλ.). 😀

  2. Γύρισα από διακοπές και άρχισα το ασύστολο κάψιμο. Πραγματικά η ατμόσφαιρα, το γράψιμο και ο τρόπος που χρησιμοποιείς διαρκώς skills μέσα στους διαλόγους, σε συνδυασμό με το ιδιόλεκτο του κόσμου και το περιεργονουάρ της φάσης, θυμίζουν ένα mini-Torment κατά κάποιο τρόπο. Εξαιρετικά καλοφτιαγμένος τίτλος και ο Ναύαρχος δεν θα μπορούσε να τον είχε περιγράψει καλύτερα!

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL