REVIEWS

PATH OF EXILE

Disclaimer: Αυτό το review για πάρα πολλούς θα φανεί αχρείαστο. Παρόλα αυτά για το 1% του πληθυσμού που αποφάσισε να παραβλέψει το γεγονός ότι το παιχνίδι διατίθεται εντελώς δωρεάν τόσο από την κεντρική σελίδα του όσο και στο steam, οφείλουμε να γράψουμε μερικές αράδες μιας και δεν το κάναμε στην έναρξη της open beta. Απλώς για να προϊδεάσουμε, όσοι λένε πώς τους αρέσει το μακελιάρικο κλίκι-κλίκι καλό είναι να το βάλουν να κατεβαίνει τώρα. Το κείμενο απλώς θα βοηθήσει να περάσει ο χρόνος μέχρι να τελειώσει το download!

To Path of Exile είναι η πρώτη απόπειρα της νεοζηλανδικής Grinding Gear Games στην βιομηχανία του gaming. Πρόκειται, όπως το περιγράφει η ίδια η εταιρεία, για ένα απολύτως free-to-play online competitive action-RPG, ένα ισομετρικής άποψης πλήρως τρισδιάστατο dungeon crawler. Οι επιρροές από προπάτορες του είδους είναι εμφανείς, με το Diablo 2 να έχει επηρεάσει πάρα πολύ σημαντικά στοιχεία του παιχνιδιού. Ό,τι όμως δεν καταφέρνει ο διάδοχος του Diablo 2, το καταφέρνει σε κάθε του πλευρά το Path of Exile.

Η ιστορία του ΡοΕ εξελίσσεται σε έναν dark-fantasy κόσμο. Ο ήρωάς μας βρίσκεται ναυαγός στην ήπειρο του Wraeclast, όπου και προοριζόταν ως εξόριστος για κάποιο αδίκημα που έκανε. Σε αυτόν τον αφιλόξενο κόσμο, οφείλει να επιβιώσει και να αντιμετωπίσει κάθε δυσκολία που θα βρει μπροστά του. Παρότι το σενάριο μοιάζει να είναι απολύτως συμβατικό, το γεγονός ότι κάθε πληροφορία για τον κόσμο δίνεται με το σταγονόμετρο με άκρως μινιμαλιστικό τρόπο είναι κάτι που το ανεβάζει πάρα πολύ ως υλοποίηση. Δεν πρόκειται να σε τραβήξει από τη μύτη, αλλά σου δίνει διάφορα στοιχεία ώστε να μπορέσεις να ενώσεις το puzzle.

poe 1
Το rare και unique monsters έχουν πληθώρα ιδιοτήτων ώστε να αποτελούν πρόκληση.

ΣΤΗΝ ΚΟΥΡΤΙΝΑ ΔΥΟ… Ο ΜΑΚΕΛΕΥΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥ!

Όπως ήδη γνωρίζουμε το σενάριο σε τέτοιους είδους παιχνίδια είναι η πρόφαση για το ατελείωτο clickfest που επακολουθεί. Στο ΡοΕ έχουμε τη δυνατότητα επιλογής 6 χαρακτήρων με έναν έβδομο να ξεκλειδώνεται αφότου τερματίσουμε το παιχνίδι στο πρώτο επίπεδο δυσκολίας (πρακτικά όταν κοντεύουμε στον τερματισμό του). Οι κλάσεις χωρίζονται με βάση τα main attributes του παιχνιδιού – strength, dexterity, intelligence. Η κάθε κλάση έχει ένα βασικό attribute ή συνδυασμό δύο εξ’ αυτών. Έτσι λοιπόν έχουμε τους Marauder (strength), Ranger (dexterity), Witch (intelligence) και τις υβριδικές κλάσεις των Templar (str/int), Duelist (dex/str) και Shadow (dex/int). Η έβδομη κλάση είναι η Scion και έχει τη δυνατότητα συνδυασμού και των τριών attributes. Παρότι κάθε κλάση έχει τις κατευθύνσεις ως προς τον τρόπο παιχνιδιού της, αυτές είναι αρκετά ευέλικτες. Επομένως ο marauder παρότι μπορεί να είναι το κλασσικό αρχέτυπο melee χαρακτήρα, δε σημαίνει πώς δεν μπορεί να φτιαχτεί κάποιος με ένα τόξο (μάλιστα είναι πολύ καλό build)! Σε αυτό βοηθάει το αχανέστατο passive skill tree του παιχνιδιού, το οποίο έχει μέγεθος… ταπετσαρίας τοίχου! Παρότι κάθε κλάση έχει αρχική πρόσβαση από διαφορετικά του passive skill tree (το οποίο είναι κοινό), αυτό δε σημαίνει πώς δεν μπορεί να φτάσει οπουδήποτε. Βέβαια δεν είναι όλα τα builds βιώσιμα για κάθε κλάση ειδικά αν κάποιος σκοπεύει να φτάσει σε μεγαλύτερα επίπεδα δυσκολίας από το normal (cruel και merciless, όπου ο θάνατος στοιχίζει σε xp). Τόσο οι πληθώρα των κλάσεων όσο και οι συνδυασμοί των builds κρίνονται απολύτως θετικά.

poe 6
Κυριολεκτικό δείγμα το passive skill tree. Εντελώς zoomed out σε ανάλυση 1920×1080 και πάλι δεν καταφέρνεις να το δεις ολόκληρο!

Κάθε passive skill που κερδίζουμε είτε μέσω quest rewards είτε μέσω leveling, μπορεί να τοποθετηθεί σε ένα ανοιχτό node του δέντρου, που μπορεί να είναι είτε bonus σε ένα από τα attributes είτε bonus σε κάποιο από τα spells μας. Μέχρι στιγμής όμως μιλήσαμε αποκλειστικά για passive skills. Πώς κερδίζουμε τα active skills μας; Σε αυτό το ΡοΕ κλείνει το μάτι με μία μικρή καινοτομία στα aRPG. Τα skills του κάθε χαρακτήρα είναι επί της ουσίας gems τα οποία βρίσκει (drops/quest rewards). Αυτά τα skill gems μπορούν να τοποθετηθούν στα sockets των αντικειμένων ώστε να έχουμε πρόσβαση στο skill. Η παγίδα βέβαια είναι η εξής: καθώς υπάρχουν τριών ειδών skill gems (κόκκινα – str, πράσινα -dex, μπλε –int) πρέπει να μπουν σε αντίστοιχο χρώμα socket. Επίσης έχουν προαπαιτούμενα σε attributes. Έτσι αν πχ. ένας χαρακτήρας Witch θέλει να χρησιμοποιήσει ένα κόκκινο skill gem πρέπει πρώτον να έχει ένα κόκκινο socket στον εξοπλισμό του και να έχει το ελάχιστο απαιτούμενο strength. Όσο τα skill gems βρίσκονται στον εξοπλισμό (ανεξαρτήτως αν τα χρησιμοποιούμε ή όχι) με τον οποίο είναι ντυμένος ο χαρακτήρας μας παίρνουν xp, για την ακρίβεια το 10% του xp που παίρνει ο χαρακτήρας μας από τα kills, και levelάρονται ανεξάρτητα.

poe 5
Όπως φαίνεται μπόλικα gems είναι έτοιμα για το level up. Μερικές φορές, όμως δεν οφελεί να τα φτάσουμε στο μεγαλύτερο level!

Όσο μεγαλώνει η δυσκολία τόσο πιο περίπλοκα gems βρίσκουμε. Επίσης υπάρχουν τα support gems τα οποία τροποποιούν σημαντικά τις ιδιότητες των απλών skill gems. Για να λειτουργήσουν τα support gems πρέπει να τοποθετηθούν στον ίδιο εξοπλισμό ο οποίος θα έχει τα κατάλληλα sockets τα οποίο θα πρέπει αν ενώνονται μεταξύ τους (ουφ!). Δηλαδή αν τοποθετηθεί ως support το gem για το greater multiple projectiles στο ίδιο αντικείμενο που μπορεί να το συνδέσει με το socket του gem για το fireball, αυτό παράγει 5 fireballs αντί για ένα! Φυσικά το δύσκολο να βρούμε τον κατάλληλο εξοπλισμό. Τέλος, το συνηθέστερο είναι πώς με την τροποποίηση κάποιου active skill gem, αλλάζει και το κόστος σε mana (συνήθως προς τα πάνω).

Η όλη δόμηση του παιχνιδιού και η ανάπτυξη των χαρακτήρων δημιουργεί  μία πληθώρα builds και αφήνουν πάρα πολύ χώρο για πειραματισμό. Βέβαια ισχύει ο χρυσός κανόνας πώς αν δεν «κάψεις» τουλάχιστον έναν χαρακτήρα με λάθος επιλογές στο build τότε δε μαθαίνεις. Αυτό μετριάζεται κάπως με μερικά passive skill refund points που κερδίζουμε ενίοτε.

ΤΑ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Σχετικά με το gameplay το παιχνίδι θριαμβεύει στην απλότητά του. Χρήση ποντικιού και πληκτρολογίου κρίνεται απαραίτητη για το spamming των skills, τα οποία σπέρνουν πανικό και όλεθρο στις ορδές των τεράτων που αντιμετωπίζουμε. Οι δυσκολίες του παιχνιδιού είναι τρεις (normal, cruel, merciless) με την ιστορία επαναλαμβάνεται (με δυσκολότερα τέρατα). Κλασσική συνταγή των προκατόχων του παιχνιδιού και δη του Diablo 2. Κάθε περιοχή στην οποία μπαίνουμε (δηλαδή ο χάρτης που έχει σπάσει σε μικρά κομματια) είναι instanced, που σημαίνει πώς αφότου την εγκαταλείψουμε παραμένει για περίπου 10 λεπτά. Έτσι και δεν την ξαναεπισκεφτούμε σε αυτό το χρονικό διάστημα τότε το παιχνίδι κάνει αυτομάτως reset τον χάρτη και πρέπει να τον ξαναανακαλύψουμε από την αρχή, πράγμα όχι βολικό για αρκετούς μιας και οι χάρτες είναι πλήρως randomized. Βέβαια αυτό είναι ένα αναγκαίο κακό, διότι το παιχνίδι είναι μονίμως online και πρέπει να καθαρίζουν οι server από ανενεργούς χάρτες.

poe 3
Χαμός στο ίσωμα.

Για να κρατηθεί το ενδιαφέρον αμείωτο για τους παίκτες το ΡοΕ πηγαίνει την έννοια των ladders ένα βήμα παραπέρα. Υπάρχουν διαφορετικές league με συγκεκριμένα bonus η καθεμία, πλην των τυπικών standard και hardcore (permadeath). Παράλληλα οι δημιουργοί του παιχνιδιού δημιουργούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα events και races με συγκεκριμένους στόχους και στραμμένα σε συγκεκριμένο τύπο παιχνιδιού (PvE, PvP, Co-op κτλ.). Με το πέρας αυτών των μικρών events υπάρχουν αντίστοιχες αμοιβές σε αυτούς που τελειώνουν πρώτοι συνήθως με αντικείμενα ιδιαίτερης σπανιότητας.

Το phat lewt του PoE είναι πολύ χορταστικό και ισορροπημένο. Υπάρχουν τα τυπικά μαγικά, rare και unique αντικείμενα με μπόλικες ιδιότητες το καθένα. Ειδικά όταν παίζουμε coop (μέχρι 6 άτομα) τα drop rates αυξάνουν τόσο σε ποιότητα όσο και ποσότητα. Τα drops αυτά είναι κοινά για όλους, αν και ο party leader μπορεί να αποφασίσει αν θα υπάρχει κάποιου τύπου προσβασιμότητα στο loot από τον καθένα. Πιο συγκεκριμένα υπάρχει επιλογή το loot να είναι ανοιχτό στον καθένα (κερδίζει όποιος κλικάρει πιο γρήγορα), short allocation όπου όταν πέφτει κάτι σημαντικό τότε για μικρό χρονικό διάστημα έχει πρόσβαση σε αυτό μόνο ένας παίκτης και μετά είναι ανοιχτό σε όλους και το αποκλειστικό allocation όπου το αντικείμενο μπορεί να σηκωθεί μόνο από έναν παίκτη.

Οι πιο σκληροπυρηνικοί theorycrafters ίσως έχουν εντοπίσει ένα πρόβλημα: τι γίνεται σε ένα παιχνίδι όπου ο στόχος είναι συνεχής αναβάθμιση του χαρακτήρα και του εξοπλισμού του, αλλά παράλληλα μόνο μέσω του εξοπλισμού μπορείς στην ουσία να χρησιμοποιήσεις τις ικανότητές σου; Τι γίνεται σε περίπτωση που πέφτει το υπεραντικείμενο-αναβάθμιση και δεν μπορείς να το χρησιμοποιήσεις επειδή δεν έχει τον κατάλληλο αριθμό/τύπο/συνδέσεις sockets; Το ΡοΕ έχει εισάγει ένα τρομερό σύστημα crafting το οποίο παραλλήλως το έχει παντρέψει με το trading (τόσο με NPC όσο και με παίκτες μεταξύ τους) το οποίο λειτουργεί χωρίς κακοφωνίες. Πιο συγκεκριμένα υπάρχουν συγκεκριμένα orbs τα οποία μπορούν να επιτελέσουν μία συγκεκριμένη λειτουργία: από την αλλαγή του αριθμού των sockets μέχρι την αλλαγή του χρώματός τους, μέχρι και την αναβάθμιση ενός απλού αντικειμένου σε μαγικό. Το trading λειτουργεί εντελώς απρόσκοπτα και δεν υπάρχει ίχνος χρυσού. Όποτε δίνουμε αντικείμενα στους NPC τότε παίρνουμε πίσω orbs ή scrolls. Δεδομένου ότι υπάρχουν πολλαπλά leagues και reset είναι ασφαλές να υποθέσουμε πως στο άμεσο μέλλον δεν πρόκειται να αντιμετωπιστούν προβλήματα πληθωρισμού πού είτε οφείλονται στους botters είτε σε συσσώρευση των trading resources. Με απλά λόγια το παραπάνω πάντρεμα crafting και trading είναι απλώς εξαιρετικά υλοποιημένο!

poe 2
Εντελώς διαφορετικά περιβάλλοντα, αλλά πάντα με εκληκτική λεπτομέρεια. By the way… it’s a trap!!

ΤΟ ΠΕΡΙΤΥΛΙΓΜΑ

Όπως έχει ήδη τονιστεί το ΡοΕ είναι ένα πλήρως free-to-play παιχνίδι. Για να το ευχαριστηθεί κάποιος και να πει πώς έχει φτιάξει έναν απόλυτο χαρακτήρα, δε χρειάζεται να πληρώσει το κατιτίς παραπάνω (pay-to-win). Αντιθέτως τα micro-transactions που υποστηρίζει το παιχνίδι αφορούν κυρίως διακοσμητικής φύσεως αντικείμενα. Λαμβάνοντας επομένως υπ’ όψιν πώς το παιχνίδι στηρίχτηκε αποκλειστικά στην αυτοχρηματοδότηση και τη στήριξη των παικτών κατά τη διάρκεια των δύο φάσεων της beta (closed και open), μπορούμε να πούμε με σιγουριά πώς ο τεχνικός του τομέας είναι διαμάντι.

Όλη η απεικόνιση του κόσμου αποπνέει μία έντονα αποπνικτική και σκοτεινή ατμόσφαιρα χωρίς να κάνει καμία απολύτως έκπτωση. Πιο συγκεκριμένα υπάρχουν χάρτες όπου υπάρχουν στοιβαγμένα κατά 100άδες τα πτώματα σε σωρούς (όπως το τείχος από πτώματα στους 300). Δεν έχει την gothic αισθητική του Diablo 2, αλλά παίζει περισσότερο σε αυτήν του dark-fantasy. Μόνο οι εικόνες από τα zombie minions της Witch πιστεύω πώς αρκούν για να σας πείσουν ότι το παιχνίδι δεν αστειεύεται στις απεικονίσεις. Ο κόσμος και η δομή της ιστορίας παρότι γραμμική, είναι εξαιρετικά δομημένη. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός που υπάρχουν μπόλικα side-quests καθώς και η δυνατότητα τα main quests να ολοκληρωθούν με περισσότερο από έναν τρόπους.  Άλλο ένα δείγμα εξαιρετικού design είναι όλα τα main boss fights. Το παιχνίδι προϊδεάζει και κλείνει το μάτι για όλες αυτές τις μάχες δίνοντας hints στο τι θα επακολουθήσει αλλά και πώς οφείλουμε να καταλάβουμε τα mechanics του. Τέλος μόνο θετική μπορεί να είναι η αλλαγή που έχει παρατηρηθεί στα potions. Αυτά ενώ μπορούν να ενεργοποιηθούν όποτε θέλουμε (δεν έχουν δηλαδή κάποιου είδους cooldown), βρίσκονται ως φλάσκες μόνιμα στο belt μας (εκτός αν αλλάξουμε φλάσκα). Οι φλάσκες γεμίζουν όσο σκοτώνουμε εχθρούς. Επομένως δεν υπάρχει το άγχος «να γεμίσω τη ζώνη μου με potions στην πόλη» ούτε φυσικά διακοπή του σφαξίματος για να σηκώσουμε το potion ως drop. Αυτή η αλλαγή είναι ο απόλυτος συμβιβασμός μεταξύ του Diablo 2 (belt potions) και του Diablo 3 (health globes) και είναι μέχρι στιγμής ο καλύτερος τρόπος διαχείρισης potions που έχω δει προσωπικά σε dungeon crawler aRPG. Το soundtrack του παιχνιδιού είναι και αυτό διακριτικό και εξαιρετικής παραγωγής. Δένει το μίγμα τέλεια χωρίς πομπώδεις ορχηστρικές εκτελέσεις (την πιάσατε την σπόντα ελπίζω).

poe 4
Το level αυτό θεωρώ πώς είναι εμπνευσμένο από το Durance of Hate level (Diablo 2, Act 3). Πανέμορφα μακάβριο αποδίδει απόλυτα το αίσθημα που θέλει να περάσει το παιχνίδι.

Η μοναδική παραφωνία του τίτλου που μπόρεσα να εντοπίσω είναι πώς σε ορισμένους έμπειρους παίκτες στην αρχή θα φανεί απελπιστικά αργό ειδικά σε σχέση με το combat animation. Το casting speed είναι αργό, αλλά είναι προφανές πώς αυτό είναι επιτηδευμένο αφού υπάρχουν αντίστοιχα skills που το βελτιώνουν όσο έρχονται τα levels. Κατά τα άλλα αυτό είναι αμελητέο όταν παίζουμε coop. Παρόλα αυτά κάθε μάχη είναι χορταστική.

Κρίνοντας το PoE ως τελικό release (διότι έχουν περάσει αρκετοί μήνες και balancing από το άνοιγμα της beta), έχουμε να πούμε πώς το παιχνίδι είναι MUST για όσους αρέσκονται σε τέτοιου είδους παιχνίδια. Ο τίτλος σέβεται απόλυτα όλες τις κυκλοφορίες που προηγήθηκαν αυτού, άντλησε έμπνευση και έφερε καινοτομίες. Σίγουρα έχει τα σκήπτρα του καλύτερου τίτλου του είδους των τελευταίων χρόνων (με μία επιφύλαξη για το Grim Dawn). Παράλληλα η κοινότητά μας έχει ήδη οργανωθεί σε guild και περιμένει περισσότερους θαμώνες, όπως φαίνεται σε σχετικό thread στο forum μας. Κρίνοντας με βάση όλα τα παραπάνω μόνο ένας βαθμός θα μπορούσε να μπει στο παιχνίδι και αυτός δεν είναι άλλος από….

Pros

  • Free-to-play, σε καμία περίπτωση pay-to-win
  • Εξαιρετικός σχεδιασμός από την αρχή ως το τέλος σε κάθε πτυχή του παιχνιδιού
  • Σκοτεινό, μακάβριο, έρεβος!
  • Οι μικρές καινοτομίες που προσφέρει
  • Οι τεράστιοι συνδυασμοί builds
  • Η ειλικρινής και συνεχής αλληλεπίδραση των developers με την κοινότητα του παιχνιδιού, με θετικότατα αποτελέσματα
  • Ύπαρξη καινούργιων leagues και challenges ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Ύπαρξη guilds

Cons

  • Λίγο αργό το combat στην αρχή.
  • Το σενάριο αφήνει κάποια κενά. Εν αναμονή για το πρώτο lore expansion που μας έχει υποσχεθεί!
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 92%

92%

Y U NO PLAY YET?

Παύλος Γεράνιος

Γέννημα-θρέμμα της Υπερβορείας, ο Παύλος έκανε καιρό να γνωρίσει την αλληλεπίδραση με την οθόνη. Τα πρώτα παιχνίδια που θυμάται να παίζει ήταν τα Gran Prix, Test Drive, Digger και Flight για DOS σε εποχές που οι περισσότεροι είχαν πλέον Windows... Αυτό δεν τον πτόησε και αγάπησε τη Μητέρα Πλατφόρμα από την πρώτη στιγμή. Θήτευσε και στην άγονη παραμεθόριο των κονσολών (πάντα σε σπίτια φίλων, ποτέ στο δικό του), αλλά το PC ήταν αυτό που τον κράτησε. Λάτρης των ποιοτικών τίτλων από όλα τα είδη, θεωρεί πώς η ιστορία και αυτό που θέλει να πει το παιχνίδι ως μέσο είναι το κυριότερο και όχι η ταμπέλα. Υπάρχουν πάντα οι εξαιρέσεις φυσικά...

10 Comments

  1. “Το level αυτό θεωρώ πώς είναι εμπνευσμένο από το Durance of Hate level (Diablo 2, Act 3). Πανέμορφα μακάβριο αποδίδει απόλυτα το αίσθημα που θέλει να περάσει το παιχνίδι.”

    Πες μου πως έχει και εκρηκτικά undead stygian dolls, αυτό μονάχα πες μου 😀

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL