EDITORIALSWord of Manos

Τα SteamBox prototypes και κάποιες πρώτες σκέψεις

Δεν είμαι fanboy της Valve, ούτε όμως και Newell-hater. Το πρώτο συμβαίνει διότι πολύ απλά έχω μία ψυχρή λογική που με κάνει να μη δένομαι και να μη παθιάζομαι με οτιδήποτε στο οποίο δε λαμβάνω, κατ’ οποιονδήποτε τρόπο, μέρος. Το δεύτερο διότι, ακόμη πιο απλά, δεν είμαι -και δεν υπήρξα ποτέ- προσωπολάτρης. Συνεπώς, η όποια επιτυχία ή αποτυχία του υπερ-φιλόδοξου και καθοριστικότατου για το μέλλον της εταιρείας “κουτιού ψυχαγωγίας” (γιατί ουσιαστικά αυτό είναι το SteamBox για τη Valve, ένα τεραστίων διαστάσεων στοίχημα) δε με βρίσκει να αγωνιώ, όποια κι αν είναι η τύχη του και η πορεία του στην αγορά, όταν τελικά κυκλοφορήσει.

Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Newell, περί των prototypes που σύντομα θα είναι διαθέσιμα -δηλώσεις οι οποίες επιβεβαίωσαν οριστικά ότι είναι δρομολογημένα τα γεγονότα και δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής ούτε και δυνατότητα υπαναχώρησης, για πολλούς και διαφόρους λόγους-, θα ήθελα να μοιραστώ κάποιες σκέψεις μου μαζί σας.

Καταρχήν πρέπει να αναγνωρίσω στον Newell ότι τολμάει να προχωρήσει σε μία κίνηση ασύλληπτου ρίσκου και ανυπολόγιστης τόλμης, οι επιπτώσεις της οποίας είναι εντελώς απρόβλεπτες προς ώρας. Κανείς μας δε μπορεί να φανταστεί και να υπολογίσει τι πραγματικά θα σημάνει η άφιξη κι ειδικότερα η ενδεχόμενη επιτυχία του SteamBox. Ύστερα, πρέπει να του βγάλω το καπέλο μόνο και μόνο διότι ορισμένες φορές λέει πράγματα που σκέφτεται κι ο απλός PC user. Θα σας θυμίσω εδώ τον -πρόωρο- ισχυρισμό του ότι τα Windows 8 θα αποδειχθούν μία μεγάλη αποτυχία. Θέλετε να δεχθούμε ότι στην περίπτωσή του υπάρχουν και συμφέροντα πίσω από τις δηλώσεις του; Να το δεχτούμε. Δε παύει όμως να είναι ένα άτομο που –δείχνει να- ξέρει τι λέει και –κυρίως- πότε να το πει. Τρίτον, δεν είναι και λίγο να δημιουργείς την πλατφόρμα του Steam και να την καθιστάς τόσο ζωτικής σημασίας σημείο αναφοράς, που καθένας developer θέλει να πουλήσει το παιχνίδι του σε ψηφιακή μορφή μέσω αυτής. Τέλος, πολλοί είπαν κατά καιρούς ότι «η πειρατεία κάνει κακό, η πειρατεία είναι κατακριτέα» κι άλλα τέτοια ωραία. Η Valve και ο Newell συχνότατα δίνουν την ευκαιρία σε καθέναν από εμάς να αποδείξει εμπράκτως αυτό που ισχυρίζεται: Ότι αν του προσφέρουν ένα παιχνίδι σε καλή τιμή, θα το αγοράσει αυθεντικό. Ναι, πιστεύω ότι το Steam έχει αλλάξει τη νοοτροπία μεγάλης μερίδας του αγοραστικού κοινού κι αυτό μόνο ως τεράστιο επίτευγμα μπορεί να θεωρηθεί.       

Νομίζω λοιπόν ότι είναι σαφές πως δε μπορώ παρά να παραδέχομαι και να σέβομαι απεριόριστα τη διορατικότητα και το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Newell. Ακριβώς λοιπόν λόγω αυτών, προσπαθώ εδώ και καιρό να ερμηνεύσω την κίνηση που αποφάσισε να κάνει με το SteamBox. Μοιάζει να θέλει να μεγαλώσει το μπόι το δικό του, αλλά και της εταιρείας του, σε μεγέθη που, κατά τη δική μου λογική, ίσως δε μπορεί να φτάσει. Κι εξηγούμαι: Όλοι ξέρουμε ότι όταν είσαι επί μακρώ διάστημα πρώτος στο χωριό, κάποια στιγμή θες να πας και στην πόλη και να δοκιμάσεις κι εκεί τις ικανότητές σου, με την ελπίδα να μη βρεθείς τελευταίος. Όταν έχεις επικρατήσει ολοκληρωτικά ως game selling πλατφόρμα, όταν το Origin της EA ωχριά μπροστά σου (περισσότερα από δικαιολογημένα φυσικά), όταν σε software επίπεδο έχεις καταφέρει σχεδόν να συνδέσεις άρρηκτα τις έννοιες “PC game” και “Steam”, αποφασίζεις να στρέψεις τις βλέψεις σου αλλού. Αυτό το αλλού όμως μπορεί να είναι ένα υβρίδιο κονσόλας και PC;

SBPT Gabe Newell WoMΘα είναι άραγε τόσο -και περισσότερο- γελαστός στα χρόνια που θα έρθουν;

H πρώτη απορία μου αφορά στο κοινό στο οποίο στοχεύεις. Ποιος είναι αλήθεια ο πρώτιστος εν δυνάμει αγοραστής σου; Είναι ο power PC user, που θέλει να σκαλίζει τον υπολογιστή του, να προσθαφαιρεί GPUs, να πειραματίζεται με RAM και timings και να αναβαθμίζει όποτε θέλει CPU και motherboard; Προφανέστατα όχι, δεδομένης της κλειστής αρχιτεκτονικής που θα έχει (και) το Steambox. Είναι η εγκαθιδρυμένη, τεράστια, βάση χρηστών σου που διαθέτουν PC; Πάλι όχι, διότι κι αυτοί κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους με το μηχάνημα που ήδη κατέχουν. Είναι οι κονσολάδες; Κι αυτό δύσκολο φαντάζει, καθώς η φιλοσοφία της δημιουργίας της Valve θα ξεφεύγει από αρκετά έως πολύ έναντι εκείνης των XBOX, PS και Wii U, οπότε πολύ δύσκολα θα καταφέρεις να αποσπάσεις κι από εκεί ένα σεβαστό μερίδιο. Στην τελική αν ένας από αυτούς θέλει να μπει στον κόσμο του Steam, γιατί να μη το κάνει μέσω ενός PC, με σταθερό hardware και δίχως να σκαλίζει κάθε τρεις και λίγο όσα θα περιλαμβάνει το PC στο εσωτερικό του;

Κάπου εδώ εισέρχεται κι ο δεύτερος τεράστιος παράγοντας. Αποφασίζεις να χρησιμοποιείς το Linux ως λειτουργικό της φιλόδοξης κονσόλας σου. Με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή το κοινό του εν λόγω O/S αποτελεί το 2% των χρηστών της πλατφόρμας σου, είναι πολύ ρεαλιστικό να δείχνεις πρόθυμος και έτοιμος να βασιστείς –κυρίως- σε αυτούς, αλλά ενδεχομένως και στους κονσολάδες που δε θέλουν να βλέπουν ούτε ζωγραφιστούς τον Gates και την Microsoft; Είσαι βέβαιος ότι οι developers θα αρχίσουν να φτιάχνουν τα παιχνίδια τους και για Linux, τη στιγμή που –προφανέστατα- το Steam θα συνεχίσει να αφορά και τα PCs, τα οποία με τη σειρά τους θα συνεχίσουν να βασίζονται, τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον, στα παραθυρικά λειτουργικά;

Ύστερα, υπάρχει και κάτι ακόμη πολύ σημαντικό, που δεν πρέπει να παραβλέψουμε. Οι δυνατότητες του κυκλώματος γραφικών που θα αναλαμβάνει να δώσει ζωή στα games που θα τρέχει το μικρό κουτί της Valve. Η δήλωση περί “ικανότητας να τρέχει κάθε game σε medium settings”, μπορεί να συγκινήσει τον σημερινό PC gamer, που έχει συνηθίσει σε –τουλάχιστον- high επίπεδα απεικόνισης; Όχι, δεν μπορεί, αυτή είναι η αλήθεια. Θα μπορεί να αποτελέσει θέλγητρο για τον πιθανό αγοραστή των κονσολών επόμενης γενιάς, που θα αφήσουν επιτέλους πίσω την 720p ανάλυση; Και γι’ αυτό αμφιβάλλω. Ή μήπως νομίζει κανείς πως ATi και nVidia θα τραβήξουν ξαφνικά φρένο στις GPUs που θα έπονται της κυκλοφορίας του SteamBox, για να μη το αφήσουν σύντομα πολύ πίσω σε επιδόσεις; Πώς θα διασφαλίσει λοιπόν ο Newell ότι το φιλόδοξο εγχείρημά του δε θα μείνει πολύ γρήγορα ουραγός στον στίβο των επιδόσεων; Σίγουρα κάτι θα έχει σκεφτεί και είναι 100% βέβαιο ότι βλέπει πολύ πιο μπροστά και μακριά από εμένα, οπότε και τις απαντήσεις τις έχει έτοιμες στο δικό του μυαλό. Θα μετουσιωθούν όμως αυτές στην πραγματικότητα του αύριο;

SBPT Steam TV WoMTo Big Picture Mode/Steam TV δε μπορεί παρά να έχει το ρόλο του στο υπερφιλόδοξο εγχείρημα…

Πάμε και στο –αινιγματικό- Steam Big Picture mode. Και γι’ αυτό νομίζω ότι κανείς δεν έχει ακόμη καταφέρει να συλλάβει τον σκοπό και στόχο του λανσαρίσματός του, όπως κατοικούν στο κεφάλι του αφεντικού της Valve. Είναι ο δικός του Δούρειος ίππος προς το πιο “σαλονάτο” κοινό, τους πιο mainstream users, αλλά και τους απανταχού movie fans και music geeks; Είναι μία πρώτη ένδειξη προσπάθειας και προθέσεων να επεκτείνει και να μετεξελίξει το Steam σε μία πολύ πιο πλούσια και σύνθετη πλατφόρμα πώλησης ψηφιακών αγαθών; Ή είναι απλά ένα κονσολικού τύπου interface και τίποτα περισσότερο; Δύσκολο να ισχύει αυτό το τελευταίο, πολύ δύσκολο…

Το πλέον σίγουρο είναι ότι σύντομα θα γίνουμε μάρτυρες μίας επιχειρηματικής κίνησης που φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει τα μεγέθη, τους παίκτες και την πίτα της ψυχαγωγίας μέσω των video games. Αν κάνει το bingo ο δαιμόνιος Newell και καταφέρει με μία κίνηση να χτυπήσει την Microsoft, την Sony, την Nintendo, την ATi, την nVidia και όποια άλλη εταιρεία θα επηρεαστεί από την κυκλοφορία του SteamBox, θα πρόκειται για ένα άνευ προηγουμένου γεγονός, που θα αγγίζει τα όρια του φαινομένου. Αν όμως η κίνηση αυτή αποτύχει, ενδεχομένως παταγωδώς, τότε μπορεί να μη μπορούμε καν να υπολογίσουμε ποια και πού θα είναι η Valve σε λίγα χρόνια από σήμερα…

Μάνος Καρκαλέμης

Ο Μάνος δε μπορεί παρά να νιώθει ευτυχής που ασχολήθηκε ενεργά με την gaming αρθρογραφία στα χρόνια 2009-2017, οπότε και του δόθηκε η ευκαιρία να γράψει reviews για κάποια adventure games-διαμάντια, όπως "The Whispered World", "Monkey Island 2-LeChuck's Revenge" (Remastered Edition), "The Book of Unwritten Tales 1&2", "Grim Fandango" (Remastered Edition), "Gabriel Knight-Sins of the Fathers" (25th Anniversary Edition), "Night of the Rabbit", "Memento Mori 2", "Day of the Tentacle" (Remastered Edition).

8 Comments

  1. ”Αν όμως η κίνηση αυτή αποτύχει, ενδεχομένως παταγωδώς, τότε μπορεί να μη μπορούμε καν να υπολογίσουμε ποια και πού θα είναι η Valve σε λίγα χρόνια από σήμερα…”

    Μπορεί να μην έχω καταλάβει ακριβώς τι θέλει να κάνει η Valve αλλά δεν μου φαίνεται να έχει τόσο μεγάλο ρίσκο.Δεν φτιάχνει η Valve το hardware,απλά βάζει κάποια στάνταντρς,το απαραίτητο software και το όνομα steambox.Οι κατασκευαστές φαντάζομαι θα παίρνουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι από τα έσοδα,ακόμα και το 100% να παίρνανε δεν θα μου έκανε εντύπωση διότι αυτό που θέλει η Valve είναι το steam σε όσο μεγαλύτερο κοινό γίνεται ώστε να πουλήσει παιχνίδια μέσω του steam.

    Αν πουλάνε το steambox κάτω του κόστους τότε φαντάζομαι θα θελήσουν είτε να πουλήσουν μελλοντικά upgrades στα συστήματα αυτά είτε θα υπάρχει και καποιου άλλου είδους συμφωνία με τη Valve.

  2. Μα αν ο σκοπός της ήταν απλά να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο το Steam, μπορούσε να το κάνει με πολλούς άλλους τρόπους και σίγουρα όχι να “μπλέξει” με το Linux.
    Επίσης, οι συμφωνίες σε hardware επίπεδο δε μπορεί να είναι τόσο απλές του στυλ “όσο πουλήσουμε, δικά σου”.
    Η Valve ανοίγει (ακόμη περισσότερα) μέτωπα με το SteamBox, αυτό είναι το μόνο βέβαιο…

  3. Μήπως τελικά θα είναι κάτι σαν το 3DO το SteamBox; Η Valve απλά θα βγάλει τις προδιαγραφές, και όποιος βγάζει PC, ακόμα και ο χρήστης που συναρμολογεί το PC του μόνος του, θα μπορεί να φτιάξει ένα “SteamBox Compatible”;

  4. Φανταστείτε στην ημερομηνία διάθεσης του Steam Box να σταματήσει η υποστήριξη των windows και να κυκλοφορήσει ταυτόχρονα Half Life 3. Λίγο ακραίο αλλά ίσως να ήταν ικανό να επιφέρει κάποιο πλήγμα στις ισορροπίες του gaming.

    Όπως και να ‘χει εταιρείες τέτοιου μεγέθους (και ειδικά οι έξυπνες εταιρείες) σπάνια παίρνουν ρίσκα με την έννοια που το εννοούμε εμείς. Συνήθως είναι κινήσεις που προκύπτουν ως απόρροια πολλών ετών εντατικών μελετών σε διαφορους τομείς της βιομηχανίας αλλά και τη κοινωνίας. Είδωμεν…

  5. -Πιστεύω οτι αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός της Valve,να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο το steam,να το βάλει σε όσο περισσότερα σαλόνiα γίνεται και να πουλήσει software.
    -Linux διότι τι άλλες επιλογές έχει εκτός από το να φτιάξει δικό της OS? Το να πληρώσει τη microsoft για άδειες δεν μοιάζει με καλή επιλογή.Επίσης ο Gabe είπε ότι μπορείς αν θες να βάλεις windows οπότε εύκολη και φθηνή λύση.
    -Οι εταιρίες με τις οποίες θα συνεργαστεί η Valve ήδη φτιάχνουν τέτοια προιόντα οπότε δεν είναι τόσο μεγάλο το ρίσκο γι’αυτές,αντίθετα έχουν τη Valve για να προωθήσουν τα προιόντα αυτά.
    -Win-Win situation μοιάζει.Ουσιαστικά η Valve αυτό που έχει να κάνει είναι να βρει τον καλύτερο τρόπο να τα προωθήσει στους ήδη υπάρχοντες καταναλωτές της και σε νέες αγορές.Με ότι έχει να κάνει με το μαρκετινγκ δηλαδή.

  6. Θεωρώ απίθανο να σταματήσει η υποστήριξη στα Windows γιατί ο τελικός στόχος της Valve είναι να φέρει περισσότερο κόσμο στο Steam, ανεξαρτήτως λειτουργικού. Για το Half-Life 3 όμως πιστεύω οτι υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα. Θα έβαζα άνετα στοίχημα οτι η επίσημη αποκάλυψη του Steambox θα συνοδευτεί με την επιστροφή του Gordon Freeman.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL