EDITORIALS

Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα

Μέσα σε χρονικό διάστημα μόλις τριών ημερών, το Ragequit.gr απένειμε εξαιρετικά υψηλές βαθμολογίες σε δύο παιχνίδια που πραγματικά αποτελούν φωτεινά παραδείγματα του είδους τους. Μετά το εντυπωσιακό 100% που κατάφερε να αποσπάσει το Cities: Skylines από τον ενθουσιασμένο Νίκο Καράμπελα, ήρθε το Pillars of Eternity για να εκτοξεύσει τον Κώστα Καλλιανιώτη σε νέα επίπεδα ηδονής, υποχρεώνοντάς τον να του δώσει την εξίσου στρατοσφαιρική βαθμολογία του 99%. Μην ανησυχείτε, δεν γίναμε ξαφνικά το αμερικανικό IGN για να μοιράζουμε perfect scores  δεξιά κι αριστερά σε κάθε copy-paste triple-A michaelbayική παραγωγή. Όταν όμως έχουμε μπροστά μας τέτοια διαμάντια του gaming, όταν βλέπουμε τίτλους από μικρούς developers και publishers να ξεπερνούν σε ποιότητα πολυδιαφημισμένες παραγωγές δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, τότε έχουμε χρέος να τους αποδώσουμε αυτό που ούτως ή άλλως δικαιούνται.

Βλέποντας τις βαθμολογίες των δύο αυτών παιχνιδιών ένιωσα ειλικρινά ένα αίσθημα ευφορίας και δικαίωσης. Όχι για εμένα προσωπικά, άλλωστε πέρα από την χρηματοδότηση του Pillars of Eternity με ένα χαμηλό ποσό μέσω Kickstarter δεν είχα την οποιαδήποτε άλλη συμβολή στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά γενικά για τις προοπτικές της βιομηχανίας του gaming και για την ηχηρή απάντηση των ίδιων των gamers στους κάθε λογής ειδικούς και παντογνώστες οι οποίοι, επιδεικνύοντας υψηλό βαθμό επιχειρηματικής μυωπίας, είχαν σπεύσει πριν από μερικά χρόνια να “καταδικάσουν” ολόκληρα είδη παιχνιδιών στον αφανισμό. Οι μνήμες από την σκοτεινή περίοδο των mid-00s είναι ακόμα νωπές: Δημοσιογράφοι, developers και publishers είχαν βαλθεί να μας πείσουν οτι οι πιο hardcore τίτλοι ήταν νεκροί, οτι μόνο τα triple-A games μπορούσαν να φέρουν έσοδα και οτι τα μόνα βιώσιμα projects ήταν είτε οι πολυδάπανες παραγωγές είτε τα indie games των πέντε ευρώ. Έτσι δεν είναι, αγαπητέ Cliffyb;

SingingRags1Δε χρειάζεται όλα τα games να είναι γεμάτα εκρήξεις, macho πρωταγωνιστές και cinematic αισθητική.

Όχι, δεν είναι έτσι. Το λέγαμε και τότε, το λέμε και τώρα που πλέον έχουμε μπροστά μας ξεκάθαρες αποδείξεις. Το gaming δεν μπορεί να συντηρηθεί, να ωριμάσει και να αναπτυχθεί με λογικές τύπου “triple-A ή θάνατος”. Απλώς δεν γίνεται. Όποιος δει έγκαιρα το παγόβουνο να έρχεται θα σωθεί, οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν το καράβι στον πάτο. Το Cities: Skylines τσάκισε τα προηγούμενα ρεκόρ πωλήσεων της Paradox Interactive, το Pillars of Eternity έσωσε κυριολεκτικά την Obsidian από τη χρεωκοπία. Την ίδια Obsidian που τα προηγούμενα χρόνια είχε δώσει στο κοινό παιχνίδια-κορυφή στο είδος τους (Fallout: New Vegas), ποιοτικά licenced games (South Park: The Stick of Truth) και διαμαντάκια με αρκετές όμως ατέλειες (Alpha Protocol, και όποιος διαφωνήσει θα έχει να κάνει μαζί μου!). Η δε Paradox Interactive αποτελεί φωτεινό παράδειγμα μικρομεσαίου publisher που αφοσιώθηκε στην ικανοποίηση διάφορων niches (ειδών παιχνιδιών με συγκεκριμένο κοινό) και κατάφερε να ανθίσει οικονομικά σε μια περίοδο όπου πολλοί άλλοι publishers είτε παρέδωσαν πνεύμα (THQ), είτε άλλαξαν ριζικά το επιχειρηματικό τους μοντέλο (Sega), είτε πασάρουν τα παιχνίδια τους σε Microsoft και Sony ως exclusives με αντάλλαγμα μια χούφτα δολάρια. 

SingingRags2Δεν κάνω κανένα σχόλιο, ο νοών νοείτω.

Η βιομηχανία του gaming είναι ακόμα σχετικά “μικρή” ηλικιακά και εμφανώς ανώριμη συγκριτικά με τις υπόλοιπες βιομηχανίες ψυχαγωγίας, γι’ αυτό έχει την κακή συνήθεια να πέφτει με τα μούτρα σε κάθε νέα τάση και να νομίζει οτι ανακάλυψε κάθε φορά την κότα που βγάζει τα χρυσά αβγά. Πείτε μου, πόσες φορές έχετε ακούσει τα τελευταία χρόνια οτι “το x είναι το μέλλον”; Όπου x βάλτε τα triple-A games, τις κονσόλες, τα MMOs, το free2play, τα motion controls τύπου Kinect, τις mobile συσκευές, το VR, το cloud gaming… Κάθε φορά ακούμε τους ειδήμονες να φωνάζουν “λύκος!” με όλη τους τη δύναμη, αλλά μέχρι τώρα τα old-school προβατάκια μας κοιμούνται ήσυχα. Οι όποιες νέες εξελίξεις στο  gaming πρέπει πάντοτε να δοκιμάζονται σε βάθος χρόνου και στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς πριν χαρακτηριστουν ως “το μέλλον”. Για παράδειγμα, μια σχετικά πρόσφατη καινοτομία που πράγματι άλλαξε την εικόνα της αγοράς ήταν η ψηφιακή διανομή. Η δυνατότητα των developers να μπορούν πλέον να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους απευθείας στο κοινό, παρακάμπτοντας τους αργοκίνητους εκδοτικούς βροντόσαυρους και τις διάφορες εφήμερες εμμονές τους, οδηγησε πέραν πάσης αμφιβολίας στην διεύρυνση της ποικιλίας των προσφερόμενων παιχνιδιών, στην νεκρανάσταση διάφορων ειδών που είχαν μουχλιάσει από την αχρησία και, εντέλει, στην πολύ πληρέστερη κάλυψη των αναγκών του κοινού. Όλου του κοινού, όχι μόνο της μερίδας εκείνης που ασχολείται αποκλειστικά με μεγάλες και ακριβές παραγωγές. Και δεν θα θίξω καν την αποφυγή της χρεωκοπίας ενός developer όπως η Obsidian που έχει να προσφέρει πολλά ακόμα στο gaming. 

Γι’ αυτό η εμπορική και κριτική επιτυχία των Pillars of Eternity και Cities Skylines με χαροποιεί τόσο. Διότι θεμελιώνει την εικόνα μιας αγοράς που μπορεί να παρουσιάσει ποικιλία προϊόντων στους πελάτες της, που έχει να προσφέρει όλων των ειδών τα games για όλων των ειδών τους gamers. Χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς αφορισμούς, χωρίς περισπούδαστες προβλέψεις από τους αστρολόγους του gaming των οποίων η κρυστάλλινη μπάλα περιέχει μόνο άχυρα. 

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

3 Comments

  1. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε την επανάσταση που συμβαίνει αυτή την εποχή στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και στην ριζική του αναμόρφωση από την τεχνολογία. Πλέον υπάρχουν εργαλεία χρηματοδότησης από το κοινό όπως το Kickstarter η ο p2p δανεισμός που πριν ούτε καν μπορούσαμε να τα διανοηθούμε. Γιαυτό βλέπουμε ότι μπόρεσαν να κυκλοφορήσουν και games που ξεφεύγουν από τα “εμπορικά” στερεότυπα. Αλλίως ακόμα θα παίζαμε το Lara 505 η το Call of Duty 2032 και games θα παίζανε μόνο τα 15χρονα.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL