REVIEWS

METRO: LAST LIGHT

Θέλω να σκεφτείτε μια τεράστια, άχαρη πολυκατοικία στην Ουκρανία. Σοβιετικό γκρίζο, ένα μέρος χτισμένο για θάνατο. Τώρα σκεφτείτε την πινακίδα “4A Games” στην πόρτα ενός ορόφου. Ένα δωμάτιο 150 περίπου τετραγωνικών, γεμάτο προγραμματιστές, μουσικούς και γραφίστες. Τραπεζάκια πικ-νικ και σπαστές καρέκλες, απ’αυτές που αγοράζουμε για ν’αφήνουμε στη βεράντα του χωριού. Υπολογιστές πραγματικά συναρμολογημένους απ’οτιδήποτε βρισκόταν πρόχειρο. Προθεσμίες που ολοένα στένευαν και μια μητρική εταιρεία η οποία χρεωκόπησε ενώ ο τίτλος βρισκόταν ακόμη υπό ανάπτυξη. Σ’αυτό το ρημαγμένο μηδέν, γεννήθηκε το Metro : Last Light.

Ένας τίτλος που όλοι περιμέναμε ως μια ευγενή απογοήτευση. Μια καλή αλλά λίγη προσπάθεια.Το γεγονός ότι το μοναδικό παιχνίδι με το οποίο μπορεί να συγκριθεί ευθέως είναι το Bioshock Infinite, αποτελεί την καλύτερη δυνατή μαρτυρία για το ταλέντο και την αφοσίωση των παιδιών της μυθικής πλέον, 4A Games. Με το ένα δέκατο του budget των ανταγωνιστών τους, δουλεύοντας υπό κολασμένα αντίξοες συνθήκες, σκάρωσαν ένα από του δυνατότερους, πιο ατμοσφαιρικά εφιαλτικούς τίτλους της χρονιάς. Γι’αυτό και μόνο, αξίζουν όλο το χειροκρότημα του κόσμου.

FIRST LIGHT

MLL1The Day The Sky Rained Fire

Το πρώτο Metro, ήταν το απόλυτο cult hit του 2010. Με ομπσκούρ πεντιγκρή (ποιός άληθεια, είχε διαβάσει το ομότιτλο βιβλίο του Ντμίτρι Γκλουκόφσκι;) και υπερ-φιλόδοξο design, κατόρθωσε να μπει στη συλλογή σχεδόν κάθε gamer που σεβόταν τον εαυτό του ανά την υφήλιο, μέσα από την πρόσφατη κυκλοφορία του εξαιρετικού THQ Bundle. Ένα παιχνίδι που συνδύαζε τον μετα-αποκαλυπτικό survival εφιάλτη του Fallout με δεκαετίες Σοβιετικής κουλτούρας, αναφορές στο υπερφυσικό και ένα τολμηρό αν και τελικά άνισο stealth system για να σπάει το FPS DNA του. Η ατμόσφαιρα του Metro 2033 ήταν αναμφισβήτητα το δυνατότερο σημείο του, ξεπερνώντας κατά πολύ την αντίστοιχη της κοσμαγαπητής σειράς S.T.A.L.K.E.R και στέλνοντας διακριτικά σήματα μεγαλοφυίας σε προσεκτικούς gamers. Mπορεί οι ίδιοι οι μηχανισμοί του αρχικού παιχνιδιού να κρατιόνταν με σάλιο και προσευχές και η μηχανή γραφικών, αν και εντυπωσιακότατη, να βρισκόταν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, αλλά το Metro, ήταν παιχνίδι με ψυχή. Και δε φοβόταν να τη δείξει από το πρώτο του λεπτό.

 Στο Last Light, τα παλλικάρια της 4A έχουν επιτέλους την ευκαιρία να ξαναεπισκεφθούν τον εφιάλτη της μετα-πυρηνικής Μόσχας και να μας παραδώσουν το παιχνίδι που είχαν εξ’αρχής οραματιστεί. Δίχως καμιά υπερβολή, το Last Light παίρνει όλα όσα πιθανώς αγαπήσατε στο 2033 και τα ανεβάζει στη νιοστή. Χωρίς να θέλω να δώσω κάποιο spoiler, θα αρκεστώ να γράψω πως η δράση ξεκινά ένα περίπου χρόνο μετά το τέλος των γεγονότων του πρώτου παιχνιδιού, με τον ήρωά μας, Αρτυόμ, να είναι πλέον ένας κανονικός και αξιόμαχος Spartan Ranger. Όταν κληθεί να ερευνήσει το ενδεχόμενο της επιβίωσης ενός Dark One (το Last Light υποθέτει -και σωστά πιστεύω- πως επιλέξατε το πιο προφανές φινάλε του 2033) θα ανακαλύψει όχι μόνο ένα τρομερό μυστικό που μπορεί να αλλάξει μέσα σε μια στιγμή όλες τις ισσοροπίες του Μετρό, αλλά θα βρεθεί αντιμέτωπος και με το ίδιο το μυστήριο της ύπαρξής του.

mll3Το χιούμορ επιβιώνει ανάμεσα στα ερείπια. Ιδίως το χιούμορ.

Το στόρι είναι καλογραμμένο και δένει απόλυτα με την στοιχειωμένη ομορφιά του κόσμου που θα εξερευνήσετε. Σε σχέση με το πρώτο παιχνίδι, ο Αρτυόμ έχει πολύ εντονότερη προσωπικότητα αλλά και η θέση του στον κόσμο του Μετρό είναι πλέον πολύ πιο ξεκάθαρη, με αποτέλεσμα τα σενάρια στα οποία θα μπλεχτείτε να είναι απείρως ικανοποιητικότερα απ’ότιδήποτε είδατε στο πρώτο παιχνίδι.

Ο χρυσός κανόνας “more of everything good” τείνει να ισχύει για ολόκληρο το Last Light. Όχι μόνο έχουν προσεχθεί φοβερά τα stealth κομμάτια, αλλά και όλα τα όπλα έχουν ρυθμιστεί εξαιρετικά, αποδίδοντας πολύ ωραία την αίσθηση ισχύος του καθενός. Από εκεί που στο πρώτο παιχνίδι το stealth υπολειτουργούσε και τα όπλα τα ένιωθες φυσοκάλαμα, εδώ θα νιώσετε μια μακάβρια Dishonored-ική ικανοποίηση, καθώς κινείστε αθέατος στο σκοτάδι και μακελεύετε σιωπηλά τους εχθρούς σας. Με ένα εντυπωσιακό και πλήρως customizable οπλοστάσιο στη διάθεσή σας, ποτέ δεν θα βρεθείτε ακάλυπτος ακόμη κι αν διαλέξετε την οδό της ευθείας αντιπαράθεσης με τους αντιπάλους σας.

mll5Loving the smell of napalm in the morning και τα σχετικά…

Η αίσθηση της ισορροπίας που έχει πετύχει η 4A είναι κάτι παραπάνω από αξιέπαινη. Ακόμη και στη Normal δυσκολία, ποτέ δεν ένιωσα ένας overpowered υπερήρωας. Μπορεί τα πράγματα να είναι πολύ πιο βατά σε σχέση με το 2033 (στο νορμάλ πάντα επίπεδο δυσκολίας) αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως το παιχνίδι είναι εύκολο ή ότι μπορείτε να το ολοκληρώσετε ορμώντας άμυαλα μπροστά και σφάζοντας ό,τι βρεθεί στο διάβα σας.

THE RIVER OF FATE

Αν έπρεπε να περιγράψω με μια μόνο λέξη το Last Light, αυτή θα ήταν : ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ. Ότι μπορεί ν’αγαπήσατε από το ζοφερό κόσμο του Metro 2033 έχει επεκταθεί και ενισχυθεί με απίστευτη μαστορία. Θα περιπλανηθείτε από τη βάση των Spartans ως το ρημαγμένο μετρό κάτω από τα Μπαλέτα Μπολσόι, όπου οι χορεύτριες και οι ηθοποιοί δίνουν ακόμη παραστάσεις για το απελπισμένο τους κοινό. Η στοιχειωμένη ομορφιά της νεκρής Μόσχας θα σας κάνει να χαζεύετε με το στόμα ανοιχτό και μόνο το απειλητικό κουδούνισμα που σας ειδοποιεί πως το οξυγόνο της μάσκας σας εξαντλείται, ίσως σας επαναφέρει στην αδυσώπητη πραγματικότητα.

 Το Last Light είναι πρώτα και κύρια ένα survival horror παιχνίδι. Ποτέ δεν θα είστε ο πανίσχυρος Booker DeWitt, τίγκα στη δύναμη και το χαμό. Ο Αρτυόμ είναι μεν καλός στρατιώτης, αλλά όπως όλοι οι καλοί στρατιώτες, είναι μονίμως πανικόβλητος και μια σφαίρα πριν το χαμό. Θα εκπλαγείτε όταν διαπιστώσετε πως έχει πάει τρεις τα χαράματα και είστε καμπουριασμένοι μπροστά από το μόνιτορ, γέρνοντας το κεφάλι, μήπως και δείτε από την άκρη της ραγισμένης αντιασφυξιογόνας μάσκας που σκεπάζει ολόκληρο το HUD σας.

mll6Judgement

Η δύναμη και η μαγεία του Last Light, βρίσκονται στον ιδιοφυή τρόπο με τον οποίο οι developers έχουν ενσωματώσει οργανικά την αφήγησή τους σε κάθε λεπτομέρεια του κόσμου γύρω σας. Το πέρασμα μέσα από τα συντρίμια ενός επιβατικού αεροπλάνου γίνεται κάτι περισσότερο από εφιάλτης και το γεγονός ότι το παιχνίδι δεν παίρνει σχεδόν ποτέ τον έλεγχο από τα χέρια σας, αυξάνει κατακόρυφα τον παράγοντα immersion.

GHOSTS OF THE CIVIL DEAD

Αν δεν έχετε ασχοληθεί ποτέ πριν με το έργο του Ντμίτρι Γκλουκόφσκι και τον μεθυστικό εφιάλτη του Metro, το Last Light είναι η καλύτερη ευκαιρία που θα μπορούσατε να ζητήσετε. Με εκπληκτική ατμόσφαιρα μεταπυρηνικού εφιάλτη, αληθινούς ανθρώπους να γεμίζουν τις παράδοξες πόλεις του και μια εξαιρετική ισορροπία μεταξύ stealth και action, το Last Light είναι όχι μόνο ένα από τα δυνατότερα single player παιχνίδια της χρονιάς, αλλά και ένας θρίαμβος καλλιτεχνικού οράματος έναντι περιορισμένου budget. Η 4A κατόρθωσε το ακατόρθωτο : ξεπέρασε τεράστιες δυσκολίες για να παραδώσει, σχεδόν από το πουθενά, μια από τις πιο έντονες survival horror εμπειρίες των τελευταίων ετών.

Απαραίτητο.

Pros

  • Ατμόσφαιρα τόσο δυνατή που ανά δυο ώρες αναγκαζόμουν να σταματάω το παιχνίδι και ν’ασχολούμαι με το Πουλάκι Τσίου ή κάποια σχετική βλακεία, για να σπάει ο ζόφος. Ναι, τόσο καλό.
  • Εξαιρετική ισορροπία μεταξύ stealth και action μηχανισμών , με τις δυο προσεγγίσεις απόλυτα βιώσιμες στην πλειοψηφία των περιπτώσεων
  • Εξαιρετικός οπτικοακουστικός τομέας
  • Φιλικό σε όποιον τώρα ξεκινά να ασχολείται με την σειρά

Cons

  • Το ελάχιστο interactivity στις κατά τ’άλλα πανέμορφες πόλεις που συναντάμε στο ταξίδι μας
  • Σε κάποια σημεία, το Normal mode γίνεται ίσως υπερβολικά εύκολο, μειώνοντας κάπως την αίσθηση κινδύνου
  • Αόρατοι τοίχοι σε επίπεδα που φαντάζουν “ανοιχτά”

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 90%

90%

Στέφανος Κουτσούκος

Ο Στέφανος Κουτσούκος ή αλλιώς "The Artist Formerly Known As Borracho", διέπραξε ποικίλα εγκλήματα τα οποία τον οδήγησαν σε μια ριζική επανεκτίμηση των προτεραιοτήτων και αξιών του. Υπηρέτησε περήφανα στην πειρατική αρμάδα του Ragequit.gr από την ίδρυση του ιστοτόπου το 2012 ως το Μάη του '19.

16 Comments

  1. Ωραία το κείμενο Στέφανε, πιστεύω όμως ότι θα έπρεπε να αφιερώσεις λίγες γραμμές στον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού και το optimization του (αφού παίκτηκε στο pc και όχι, ας πούμε, στο xbox 😉 ). Imo θα έπρεπε να αναφέρεις τα specs του υπολογιστή σου και πως έτρεχε εκεί (αρκετή κουβέντα έχει γίνει σε fora και για το μάλλον περιορισμένο FoV που διορθώνεται όμως από το σχετικό .ini αρχείο).
    Πάμε και σε ερωτήσεις:
    1) Υπάρχει επιλογή για ρωσική γλώσσα?
    2) Σου φάνηκε μεγαλύτερο σε διάρκεια από το 2033?
    3) Οι αναβαθμίσεις των όπλων είναι ανάλογες των upgrade “trees” του Call of Pripyat ή μιλάμε για κάτι πιο απλό (π.χ. Bioshock)?

  2. Μπορώ να απαντήσω στις τρεις ερωτήσεις σου πιστεύω 😀
    1) Υπάρχει.
    2) Το 2033 νομίζω ήταν λίγο μεγαλύτερο ή απλά “κάηκα” με το Last Light.
    3) Επειδή δεν θυμάμαι πως είναι σε κανένα από τα δύο games, απλά επιλέγεις το όπλο και βλέπεις μερικά upgrades που μπορείς να του κάνεις. Μετά επιλέγεις και βάζεις 😛 Δηλαδή είτε αναβάθμιση του barrel, είτε silencer, είτε δίοπτρα κτλ.

  3. Ευχαριστώ για τις απαντήσεις αγιοβασιλιάτικε Hellion εμμ.. Apo εννοούσα! :p
    Κυρίως η πρώτη ερώτηση με απασχολούσε περισσότερο. Στα περισσότερα sites ανέφεραν ότι όντως υπήρχε αυτή η δυνατότητα (όπως και στο 2033 άλλωστε), απλά σε ένα ελληνικό site, o αρθρογράφος έγραφε τόσο στο κείμενο όσο και στα αρνητικά ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής voice-overs (pc έκδοση πάντα). Τώρα κάποιος “κακοήθης” θα μπορούσε να πει ότι δεν έπαιξε καν το παιχνίδι αλλά τεσπά…

  4. Μετά τη πουστιά που μου ‘παιξε το ζαβό το ζάβι (μου έκαναν cancel το pre-order, και σύμφωνα με αυτούς φέρουν ευθύνη οι προμηθευτές τους και η deep silver φυσικά, περίεργο βέβαια γιατί οι εκδόσεις για τις κονσόλες υπάρχουν κανονικά και μάλιστα σε 2 εκδόσεις…) θα το προμηθευτώ και εγώ από τα μέρη μας (kudos στον Tommas για τα links ;))…

  5. Ο Αγιοβασιλοχέλιον Άπο, πραγματικά με κάλυψε 🙂

    1) Ρώσικα ντά, με φούλ audio.
    2) Σαφώς μεγαλύτερο από το 2033, ειδικά αν αποφασίσεις να πας για μερικά πολύ μερακλίδικα achievements/collectibles. 9 ώρες έγραψα στο 2033, 13 στο Last Light με ένα 85% completion περίπου.
    3)Τα όπλα πάνε όπως το λέει ο Άπο. Στα καταστήματα μόνο έχεις την επιλογή να αλλάξεις διόπτρες/κάννες/σιγαστήρες/κοντάκια και δεν υπάρχει κάποια δομή “καλύτερων” upgrades όπως πχ στο Infinite, που κάθε upgrade κάνει το όπλο και καλύτερο. Εδώ πας καθαρά βάσει αυτών που θεωρείς εσύ χρήσιμα στο play style σου.

    Τέλος για τα τεχνικά, σε i5-2500K με 560Ti, το παιχνίδι αν και βαρύ, έτρεξε ομαλότατα με όλες *σχεδόν* τις ρυθμίσεις στο μέγιστο (SSAO και Advanced PhysX κλειστά, αν τ’άνοιγα το framerate γκρεμοτσακιζόταν κάτω από τα 20) πάντως γενικά στον τεχνικό τομέα όλα ήταν απροβλημάτιστα, τα περισσότερα προβλήματα εντοπίζονται σε AMD σετάπς, από τα οποία η γαλαζοαίματη καμπούρα μου δεν έχει ιδέα 😀

  6. Ε δεν την γλυτώνω την αγορά… Για το Κίεβο ρε γαμώτο!

    Στέφανε πολύ καλό ριβιού! Μια μικρή παρατήρηση περί ανέμων και υδάτων: η Ουκρανία δεν είναι γκρίζα! Υπάρχουν σίγουρα τέτοια κτήρια, αλλά είναι σε άλλη φάση σε λέω! Η Ουκρανία είναι η πιο πράσινη χώρα του κόσμου! Οργιάζει η φύση…

    Καταλαβαίνω ότι θες να τονίσεις τις συνθήκες εργασίας της 4Α, αλλά ας πω και εγώ το κομμάτι μου.

    Χίλια μπράβο στην εταιρεία ανάπτυξης….

  7. Ε δεν ξέρω γιατί αλλά δεν μπορώ να σου αποκριθώ, Northlander! Οπότε απαντώ στον εαυτό μου και ίσως το δείς.

    Nα Ζνταρόβιε λοιπόν, και επίσης… Будьмо! (Μπούντμο), Ουκρανικό “στην υγειά μας-σου-του-ολ γίαρ ράουντ!”

  8. Παίζει να είναι ακριβώς όπως τα λέτε, αλλά ναι, η υπερβολή πάει υπέρ της 4A που δουλεύοντας υπό άθλιες συνθήκες, έβγαλε τέτοιο διαμάντι. Αν δηλαδή είχαν το budget της Irrational, σκέψου τί θα είχαν δει τα μάτια μας…

  9. Αυτό ακριβώς αναρωτιέμαι και εγώ… Συγγενείς σκέψεις, το έγραψα και στο αντίστοιχο τόπικ…

    Πληροφορία: Τιμή λιανικής πώλησης στην Ρωσσία: περίπου 17 ευρώ, συλλεκτική έκδοση με κουτί, 2 αγαλματίδια και αφίσα (συν ρεηντζερ μοουντ), 49 ευρώ … Δυστυχώς δεν έχω καταφέρει να βρω σελίδα που να παραδίδει Ελλάδα… Αν καταφέρω να βρω, θα σας κρατήσω ενήμερους…

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL