EDITORIALS

Κύριοι, η Valve δεν αστειεύεται

Οι κινήσεις της Valve στη σκακιέρα του gaming παρουσιάζουν τελευταία ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Από εκείνον τον “μοιραίο” Σεπτέμβριο του 2009, όταν η Microsoft παρουσίασε επίσημα στο κοινό τα σχέδιά της για την επόμενη έκδοση των Windows, η εταιρία του Gabe Newell προχώρησε σε πρωτοβουλίες που υποδεικνύουν οτι το τοπίο στο gaming ενδέχεται να ταρακουνηθεί συθέμελα. Η ύπαρξη ενός ψηφιακού καταστήματος ενσωματωμένου στα Windows 8 είναι πλέον απολύτως προφανές οτι αποτέλεσε την αφορμή ώστε η Valve να αρχίσει να εξετάζει σενάρια εξόδου από το λειτουργικό σύστημα που συνοδεύει εδώ και δεκαετίες τα απανταχού gaming PCs. Η εταιρία θεωρεί τα Windows ως αδιέξοδο και στρέφει το βλέμμα της προς δύο συγκεκριμένες κατευθύνσεις: το Linux και… τα σαλόνια μας.

Γνωρίζουμε εδώ και αρκετό καιρό σχετικά με το “Steambox” project, την προσπάθεια της Valve συγκεράσει δύο φαινομενικά αταίριαστους κόσμους, το PC και τις κονσόλες. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η εταιρία προχώρησε σε τρεις σημαντικές ανακοινώσεις σχετικά με το λειτουργικό σύστημα που θα στηρίξει το όλο εγχείρημα (SteamOS), το hardware στο οποίο θα τρέχει (Steam Machines) και τη μέθοδο ελέγχου των παιχνιδιών (Steam Controller). Λίγο πριν την επίσημη κυκλοφορία των game consoles “νέας γενιάς” από τις Microsoft και Sony, η Valve έμοιαζε να στέλνει το μήνυμα οτι “αυτή τη φορά είμαστε και εμείς εδώ”. Οι ανακοινώσεις ήταν ενδιαφέρουσες αλλά, με εξαίρεση αυτή του Steam Controller, δεν είχαν ιδιαίτερη ουσία αφού μας παρέπεμπαν στο μέλλον για περισσότερες πληροφορίες. 

ValveMeansBusiness01To Steam Machine Prototype της Valve θα σταλεί σε 300 beta testers.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, ήταν απόλυτα λογικό οτι η εκστρατεία της Valve για την επέκταση του Steam στο σαλόνι θα αντιμετωπίζονταν με δυσπιστία και σκεπτικισμό. Πώς θα μπορούσε μια μικρή εταιρία σαν τη Valve να κοντραριστεί με κολοσσούς όπως η Microsoft και η Sony, έστω και αν ορισμένοι αντιμετωπίζουν οικονοιμικά προβλήματα; Πόσο βολικός θα είναι ο Steam Controller για την τεράστια ποικιλία των διαθέσιμων PC games; Ποιοι developers θα είναι αρκετά τρελοί ώστε να αναπτύξουν τα παιχνίδια τους για Linux; Και πώς θα μπορούσαν τα Steam Machines να ανταγωνιστούν τις κονσόλες σε τιμή, όταν “όλοι γνωρίζουμε” οτι τα gaming PCs είναι ακριβά; 

Η Valve φυσικά είναι μια έμπειρη εταιρία στο χώρο, με πολλούς έξυπνους ανθρώπους στο δυναμικό της και την ιδιότητα να αφουγκράζεται γρήγορα το σφυγμό της gaming community. Από το Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα η εταιρία φροντίζει να διοχετεύει σταδιακά περισσότερες πληροφορίες. Κάπως έτσι μάθαμε για το hardware των 300 Steam prototypes που θα σταλούν στους τυχερούς beta testers, είδαμε βίντεο με τον Steam Controller σε δράση και ενημερωθήκαμε οτι η έκθεση CES του ερχόμενου Ιανουαρίου θα φιλοξενήσει τα επίσημα αποκαλυπτήρια των Steam Machines. Παρ’ όλα αυτά, τα δύο πιο σημαντικά ερωτήματα παρέμεναν αναπάντητα: Πόσο θα κοστίζουν τα Steam Machines και πόσοι developers θα τα υποστηρίξουν κυκλοφορώντας τα παιχνίδια τους για το SteamOS; 

ValveMeansBusiness03Και ξαφνικά, η iBuyPower βρυχήθηκε!

Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα ήρθε απρόσμενα, από μια εντελώς αναπάντεχη πηγή. Ο μικρός αμερικανικός κατασκευαστής gaming PCs iBuyPower έδωσε στη δημοσιότητα εικόνες από το δικό του Steam Machine μέσω του site Engadget, χωρίς όμως να αναφέρει λεπτομέρειες για το hardware ή την τιμή. Η πραγματική βόμβα ήρθε λίγα λεπτά αργότερα, όταν το site The Verge αποκάλυψε οτι το Steam Machine της iBuyPower θα έχει πολυπύρηνο επεξεργαστή της AMD, κάρτα γραφικών Radeon R9-270, σκληρό δίσκο μεγέθους 500GB και θα διατίθεται στην τιμή των 499 δολαρίων. Η ανακοίνωση αυτού του μικρού κατασκευαστή προκάλεσε αίσθηση, αφού γκρέμισε μονομιάς το μύθο οτι τα Steam Machines θα ήταν υπερβολικά ακριβά για το μέσο καταναλωτή. 

Ομολογώ πως διασκέδασα αρκετά διαβάζοντας τις αντιδράσεις σε διάφορα gaming forums ανά την υφήλιο. Console gamers οι οποίοι είχαν γαλουχηθεί με την αντίληψη οτι τα gaming PCs είναι πανάκριβα και θέλουν αναβάθμιση κάθε εξάμηνο, έμειναν ξαφνικά σαστιμένοι από τη διαπίστωση οτι ένας μικρός κατασκευαστής κατάφερε έτσι απλά να κοντράρει στα ίσια τις Microsoft και Sony, προσφέροντας εμφανώς καλύτερο hardware σε μια απολύτως ανταγωνιστική τιμή.  Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε οτι τόσο η Sony όσο και η Microsoft έχουν καταστήσει πλέον υποχρεωτική την καταβολή συνδρομής για πρόσβαση στο online multiplayer, τότε ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί οτι το Steam Machine της μικρούλας iBuyPower προσφέρει σαφώς καλύτερο λόγο απόδοσης προς τιμή. Για φαντάσου!

Το timing της ανακοίνωσης είναι εξίσου ενδιαφέρον. Τους τελευταίους τρεις μήνες η Valve εκμεταλλεύεται κάθε ευκαιρία, κάθε κενό στη διαφημιστική καταιγίδα των μεγάλων κονσολοεταιριών για να περάσει τα δικά της μηνύματα. Δεν είναι τυχαίο οτι οι ανακοινώσεις της Valve έγιναν λίγο πριν την κυκλοφορία των next-gen consoles, ούτε είναι τυχαίο οτι οι μεγάλες αποκαλύψεις θα γίνουν μετά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων στην έκθεση CES, σε μια χρονική στιγμή όπου ο αρχικός ενθουσιασμός για τις consoles θα έχει καταλαγιάσει και η Valve θα συγκεντρώσει πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας. Το επικοινωνιακό τμήμα της Valve παίρνει άριστα μέχρι τώρα. Η τιμή του Steam Machine της iBuyPower ήταν μια ξεκάθαρη προειδοποιητική βολή προς τις game consoles. Αν μέχρι τώρα τα Steam Machines αντιμετωπίζονταν ως μια απλή προέκταση του PC gaming χωρίς πιθανότητες διείσδυσης στην ευρύτερη αγορά, πλέον όλοι, έχθροι και φίλοι της εταιρίας, έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους την ερώτηση “βρε, λες; “

ValveMeansBusiness02To Metro: Last Light είναι ένα από τα πρώτα triple-A games που θα υποστηρίζει το SteamOS..

Οριστική απάντηση θα πάρουμε μόνο όταν μάθουμε το επίπεδο υποστήριξης που θα συγκεντρώσει η Valve από τους μεγάλους game publishers. Η ανταγωνιστική τιμή είναι ένα μόνο κομμάτι του συνολικού παζλ, καμία gaming platform δε μπορεί να επιζήσει χωρίς παιχνίδια. Είναι δεδομένο οτι το σύνολο των indie developers θα στηρίξει το SteamOS, τό ίδιο ισχύει και για παραδοσιακούς συμμάχους της Valve όπως η Paradox και η SEGA, όμως κανείς μας δεν ξέρει τις προθέσεις μεγάλων εταιριών όπως η EA, η Blizzard, η Riot, η Ubisoft και η Activision, μερικές από τις οποίες διαθέτουν ψηφιακά καταστήματα που ανταγωνίζονται το Steam. Αυτό είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που καλείται να κερδίσει η Valve. Αν η εταιρία καταφέρει να εξασφαλίσει υποστήριξη από τα μεγάλα ονόματα του χώρου τότε το 2014 ενδέχεται να γραφτεί στην ιστορία ως η χρονιά που άλλαξε τα πάντα.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

10 Comments

  1. Δε θέλω να το γκαντεμιάσω αλλά δε πιστεύω ότι οι μεγάλες εταιρίες που αναφέρεις θα στραφούν στο steambox.Ξέρουμε τη Valve και σίγουρα θα το έχει μελετήσει το θέμα αλλά και πάλι η ιστορία μας έχει διδάξει ότι και οι “μεγάλοι” κάνουν κάποια στιγμή μια λάθος κίνηση.

  2. Ρε τον Gaben (μεγάλη η χάρη του), άρχισε να μοιράζει σφαλιάρες.
    Εγώ γιατί είχα την εντύπωση πως το Steambox θα είναι nVidia exclusive; (Όχι πως χαλιέμαι, μην τρελαθούμε κιόλας)
    7870 τελευταίας γενιάς και πολυπύρηνη CPU σε “κονσόλα”; Ούτε στα πιο τρελά όνειρα κανενός, ειδικά στην τιμή αυτή. Σε αναμονή (ή στο ψάξιμο) των full specs.
    Πάντως, είναι κίνηση με τεράστιο ρίσκο (αν εξαιρέσεις την σταθερότατη βάση που υπάρχει από το Steam), αφού τώρα ξεκινάει μάχη με εχμ, όλους;

  3. Εξαρτάται πώς θα τους το “πουλήσει” η Valve. Ένα σενάριο που έχω κατά νου είναι η έμμεση χρηματοδότηση των SteamOS ports από την Valve μέσω της μείωσης του ποσοστού που κρατά στο Steam. Π.χ. να πει στην Activision οτι αν αναπτύξει SteamOS port για το επόμενο Call of Duty, τότε η Valve θα κρατήσει ποσοστό μόνο 20% ή 15% από τις συνολικές πωλήσεις.

  4. Η ίδια η Valve είχε πει οτι τα Steam Machines θα έχουν και AMD hardware, δεν υπάρχει θέμα αποκλειστικότητας. Όσο για το ρίσκο, νομίζω οτι δεν είναι τόσο μεγάλο όσο μπορεί να φαίνεται αρχικά. Η Valve φτιάχνει μόνο τους controllers, όλα τα άλλα τα αναλαμβάνουν οι κατασκευαστές.

  5. Υποθέτω βέβαια ότι όλο αυτό απευθύνεται στους casual gamers, καθώς ο ψαγμένος χρήστης θα έχει ήδη καλύτερο υπολογιστή στο σαλόνι που θα τον έχει στήσει στα μέτρα του. Δε βρίσκω κακό το όλο εγχείρημα, απλά δεν καταλαβαίνω προς τι ο τόσος ενθουσιασμός. Το μόνο που περιμένω να δοκιμάσω είναι το χειριστήριο, καθώς φαίνεται πράγματι πρωτότυπο και πιθανόν χρηστικό.

  6. Ο ενθουσιασμός -που δε συμμερίζομαι ιδιαίτερα- πηγαίνει στο δυναμικό που δημιουργείται για την καθιέρωση της Μητέρας Πλατφόρμας στις απανταχού συνειδήσεις των gamers ως της ΜΟΝΗΣ πλατφόρμας, το απόλυτο τέλος των “exclusives” δηλαδή. Από ‘κει και πέρα, συμφωνούμε απόλυτα, σιγά μην σταματήσουμε ποτέ να στήνουμε τα PC μας κομμάτι-κομμάτι.

    Αν βέβαια ήθελα ας πούμε ένα χαλαρό γκέημινγκ μηχάνημα για το χωριό δίχως πολλές πολλές εκπτώσεις και βαριόμουν να στήνω σύστημα από την αρχή, άνετα θα χτύπαγα ένα Steambox και θα το άφηνα κάτω!

  7. Ακριβώς, η Valve ουσιαστηκά κονσολοποιεί το pc, την ώρα που η Sony και η MS πισοποιούν (θέλω copyright :p) τις κονσόλες τους. Ο μόνος τρόπος πιστεύω για να πετύχουν τα steam machines, όχι το OS, είναι να έχει πιο ανταγωνιστικές τιμές ή αξιοποίηση του OS της στο μέγιστο στα steam machines.

  8. @Agapitos Δε νομίζω πως τίθεται θέμα κονσολοποίησης από τη μεριά της Valve. Το steam machine δεν είναι ένα. Είναι πολλά και από διαφορετικούς κατασκευαστές που έχουν διαφορετικές επιδόσεις σε αντίθεση με τη $ony και τη Micro$oft που πουλάνε ένα προϊόν για τα πάντα.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL