REVIEWS

SPINTIRES: MUDRUNNER

Ρούσικη γη. Αδάμαστη, αχανέστατη. Είτε στις εσχατιές της Σιβηρίας, είτε στα βαλτοτόπια των μεγάλων πεδιάδων της ανατολικής Ευρώπης, ο άνθρωπος μάχεται συνέχεια με την σκληρή φύση. Υπάρχει μια ταινία μνημείο για τις κακουχίες αυτές, ειδικότερα κατά τη διάρκεια του Β’ ΠΠ, το Ballad of a Soldier (1959), που τις αποδίδει άριστα. Σε αυτή ένας στρατιώτης που διακρίνεται στη μάχη για κάποιο ανδραγάθημα, ζητά αν μπορεί να έχει μερικές μέρες άδεια για να επισκεφθεί την μητέρα του και να επισκευάσει τη στέγη του σπιτιού τους. Έτσι ξεκινά μια διαδρομή στην αδούλωτη ΕΣΣΔ και τους ανθρώπους της, όπου επιστρατεύονται όλα τα μέσα της πρόσφατης εκβιομηχάνισης της χώρας, για να φτάσει ο στρατιώτης σπίτι του. Σε κάποια σκηνή λοιπόν, ένα από τα φορτηγάκια που τον κουβαλάει διασχίζει ένα μέτρο ύψος λασπουριά και νερά και σβήνει ανάμεσα στη λάσπη. Η γερόντισσα που το οδηγά δίνει μια μανιβέλα στον στρατιώτη και τον ξαποστέλνει εν μέσω βροχής να το ξεκολλήσει.

Αυτές οι λίγες σκηνές είναι πρακτικά όλο το Spintires: Mudrunner. Και δεν εννοώ μονάχα τη θεματολογία του, ήτοι την λάσπη, αλλά συγκεκριμένα τον απόηχο αυτής της θεματολογίας, την πάλη δηλαδή του ανθρώπου για να δαμάσει την φύση και την απόλυτη ταπείνωση που έρχεται σαν αναμετρηθούν στα ίσα. Κι αν πρέπει να επιλέξω το πιο δυνατό σημείο του παιχνιδιού, είναι ακριβώς αυτή η ταπεινοφροσύνη και πραότητα που διδάσκει. Αν στο Spintires σε καταλάβει η έπαρση, αν περηφανευθείς για τις ικανότητές σου, μια στραβοτιμονιά μπορεί να τα πάρει αμέσως όλα πίσω. Δεν υπάρχει load, ή άλλες θεϊκές παρεμβάσεις. Είναι ακριβώς ο σκοπός του παιχνιδιού αλλά και η μαγεία του να κάνεις λάθος και να το διορθώσεις μετά αξιοποιώντας τα δικά σου μέσα.

spintiresmd review 01Το πιστό σκυλί του πολέμου και ανιχνευτικό εργαλείο.

Το αρχικό Spintires προέρχεται από μια καμπάνια στο kickstarter των Oovee (σε ρόλο publisher) και του Pavel Zagrebelniy από το 2013-14. Το παιχνίδι είχε μεγάλη επιτυχία όταν κυκλοφόρησε, πουλώντας πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Για διάφορους λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναλυθούν μιας και η ιστορία βρίθει από παραφιλολογία, επήλθε κάποια ρήξη μεταξύ τους και τελικά προέκυψε το Spintires: Mudrunner, από νέο publisher και με τον Pavel να ηγείται του development της Saber Interactive (που μας έχει δώσει και το NBA Battlegrounds μεταξύ άλλων). Ο προηγούμενος τίτλος φαίνεται πως εγκαταλείφθηκε δια παντός, αλλά προσφέρεται 50% έκπτωση σε όσους τον είχαν για την απόκτηση του νέου, που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως “Enhanced Edition++”. Αυτά για να ξεκαθαριστεί η σύγχυση που μπορεί να υπάρχει γύρω από τους τίτλους. Η νέα συνεργασία πάντως φαίνεται πως βαίνει καλώς και τα updates είναι συχνά, κατόπιν ζωηρής επαφής και επικοινωνίας με το κοινό.

Ο κύριος σκοπός στο Spintires είναι η μεταφορά φορτίων και συγκεκριμένα ξυλείας, από τα σημεία κοπής, στα σημεία επεξεργασίας. Κάτι σαν το Eurotrack Simulator, αν βέβαια βρισκόμασταν στην Τουνγκούσκα, λεπτά μετά την πρόσκρουση του μετεωρίτη και λίγο πριν ανοίξουν οι ουρανοί πλημυρίζοντας ό,τι έμεινε όρθιο. Ανάμεσα στο σημείο Α και το σημείο Β παρεμβάλλονται δάση και ορμητικοί χείμαρροι, είτε βαλτοτόπια ή χωματόδρομοι που έχουν γίνει πια αγνώριστοι από τις κατολισθήσεις ή τις βαθιές αυλακώσεις άλλων οχημάτων. Σε έναν τυπικό χάρτη, έχουμε στη διάθεσή μας 3 αρχικά οχήματα στο γκαράζ/αφετηρία, τα οποία μπορούμε να αλλάζουμε κατά το δοκούν και ανά πάσα στιγμή, όπου και αν βρίσκονται. Συνήθως η επιλογή θα είναι κάποιο τζιπάκι ως ανιχνευτικό και ελαφρύ βοηθητικό, ένα βοηθητικό όχημα που θα κουβαλά επισκευαστικά εργαλεία ή καύσιμα και τέλος ένα κύριο όχημα με καρότσα ή τρέιλερ, για την μεταφορά της ξυλείας. Διάσπαρτα στο χάρτη υπάρχουν κι άλλα οχήματα και γκαράζ που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον εξοπλισμό των οχημάτων μας. Σε αυτόν τον τύπο παιχνιδιού, αυτός που ορίζει τους κανόνες πρακτικά, είναι η δημιουργικότητά μας. Για παράδειγμα αν η υπομονή περισσεύει, ελαφριά φορτηγάκια με μια καρότσα και λίγη ξυλεία φορτωμένη, μπορούν απροβλημάτιστα να κάνουν τις διαδρομές μέσα από την λάσπη, που θα πρέπει να είναι περισσότερες όμως λόγω του μικρού φορτίου.

spintiresmd review 04Ένα ποίημα που λέγεται “Ζωή”.

Μια διπλή νταλίκα που κουβαλάει τεράστιους κορμούς αντιμετωπίζει προβλήματα ευελιξίας αλλά και βάρους, όντας πολύ πιο επίφοβη να κολλήσει κάπου στην λάσπη και να χρειαστεί ρυμούλκηση από κάποιο άλλο μας όχημα. Παρόλα αυτά μπορεί να επιτύχει τον στόχο με πολύ λιγότερα δρομολόγια. Σημείωση εδώ πως τα πιο βαριά φορτηγά, αυλακώνουν χειρότερα την υγρή λάσπη, καθιστώντας έτσι πιο δύσκολες τις μετέπειτα διαβάσεις μας από το ίδιο σημείο. Η λάσπη βλέπετε, είναι δυναμική και οι αυλακώσεις μόνιμες, ακριβώς όπως τις αφήσαμε την τελευταία φορά. Η απληστία μπορεί να είναι επικερδής, αλλά μπορεί και να μας πάει ώρες πίσω, μέχρι να φέρουμε βοήθεια να ξελασπώσουμε τον εαυτό μας. Κι όμως ακριβώς σε αυτές τις αποτυχίες κρύβεται το πιο δυνατό και αξιομνημόνευτο κομμάτι εμπειριών, με το perma-“death” να υλοποιείται ολόσωστα. (Επαναλαμβάνω, δεν υπάρχει Load, ότι πράττουμε, μένει.)

Στους χάρτες αυτούς πάντα θα χρειαστεί να μεταφέρουμε μια δεδομένη ποσότητα ξυλείας στα σημεία διανομής. Αυτό που αλλάζει είναι η μορφολογία του εδάφους και οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν αλλά πάντα είναι στο χέρι μας η προσέγγιση στη “λύση”, με τα αρχικά μας οχήματα και αυτά που ξεκλειδώνουμε αργότερα. Πέρα από αυτό το mode, υπάρχει και μια συλλογή προκλήσεων, όπου ο στόχος είναι πολύ συγκεκριμένος και η επιβράβευση έρχεται με ένα σύστημα τριών αστεριών, αναλόγως των πόσων υπο-στόχων θα καταφέρουμε. Ένα παράδειγμα είναι η ανάβαση σε έναν δύσβατο λόφο με ένα τζιπ. Για να πάρουμε το άριστα πρέπει να μην χρησιμοποιήσουμε καθόλου το βίντσι για αυτό-ρυμούλκηση και όλη η ανάβαση να εκτελεστεί με την κάμερα καμπίνας, πράγμα πολύ ατμοσφαιρικό μεν, πολύ δύσκολο δε. Για ακόμη μια φορά ο ίδιος ο παίκτης θέτει τα όριά του και ανεβάζει τον πήχη εκεί που θέλει να προκαλέσει τον εαυτό του. Στους βασικούς χάρτες υπάρχει και μια επιλογή Hardcore Mode, η οποία αφαιρεί πολλές από τις διευκολύνσεις, αλλάζει το μοντέλο ζημιάς στα οχήματα όπως και τις καταναλώσεις καυσίμου και κάνει γενικότερα τα πράγματα πιο… σοβιετικά.

spintiresmd review 02Δευτέρα πρωί για τον Kolya.

Από την πρώτη φορά που είδα το Spintires, γύρω στο 2014, μέχρι και την παρούσα έκδοση, έχει υπάρξει μια σαφέστατη οπτική αναβάθμιση. Η λάσπη έχει γίνει περισσότερο αληθοφανής και τα όριά της με το στάσιμο νερό λιγότερο διακριτά. Είναι αλήθεια πως δεν θα βρείτε κανένα παιχνίδι που να κάνει καλύτερη απεικόνιση της λάσπης και να αποδίδει καλύτερα τις δυνάμεις που διέπουν την κίνηση μέσα από αυτή. Το γενικότερο facelift έχει επεκταθεί και στα μοντέλα των οχημάτων, όπως και στις φωτοσκιάσεις που προκαλούνται από το μοντέλο εναλλαγής νύκτας/ημέρας. Αυτή η εναλλαγή δεν είναι μονάχα όμορφη αισθητικά αλλά επιδρά και στο gameplay, αλλάζοντας τελείως την πλοήγηση δια οφθαλμού. Επιπρόσθετα δημιουργεί μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, χάρη σε μια πολύ σωστή χρήση ambient ήχων. Κάποια νύχτα, μισοκολλημένος σε έναν βάλτο, μακριά από κάθε δρόμο και τυλιγμένος στην ομίχλη, άκουσα το φρενήρες τραγούδι των βαθρακέων γύρω μου και περίμενα πως πνιγμένοι χωρικοί θα σηκωθούν από τα θολά νερά για να με τραβήξουν από το φορτηγό. Μια άλλη στιγμή καθώς περιφερόμουν σε ένα πυκνό δάσος, ανιχνεύοντας διαδρομές με το τζιπάκι, πασχίζοντας να δω μέσα στο βαθύ σκοτάδι, άκουσα το ουρλιαχτό των λύκων και μου πάγωσε το αίμα. Για λίγο ξέχασα τι παιχνίδι παίζω και φάνηκε σαν κάποιο τρόμου.

spintiresmd review 03Σλάβικα ξωτικά και λύκοι ελλοχεύουν (;)

Η χρωματική παλέτα, όπως είναι αναμενόμενο χαρακτηρίζεται από μια σλαβική μουντάδα, η οποία κάποιες στιγμές μπορεί να φανεί μονότονη, περιοριζόμενη σε αποχρώσεις του καφέ. Προσωπικά όμως θεωρώ πως είναι σωστή μιας και η πρωταγωνίστρια είναι ακριβώς και πάνω από όλα η λάσπη. Οπτικά γενικότερα το παιχνίδι ικανοποιεί, χωρίς να καινοτομεί. Αναφέρω πως το έπαιξα σε δύο συστήματα, ένα κανονικό gaming και σε ένα παλιότερο λάπτοπ και δεν υπήρξε πρόβλημα σε κανένα από τα δύο, με τα fps να μένουν σταθερά στα 60. Κανένα bug ή crash δεν σημειώθηκε.

Τέλος , πέρα από όλα όσα αναφέρθηκαν, παρέχεται και η επιλογή συνεργατικού παιχνιδιού έως και τεσσάρων παικτών που είναι διασκεδαστικότατη εμπειρία, εφόσον υπάρξει καλή συνεννόηση για την συμμετοχή του καθενός, ή εάν παίζετε με φίλους. Κάποια πράγματα που λείπουν είναι μια συνοπτική περιγραφή των οχημάτων και η προσθήκη ενός μοντέλου καιρού/ανέμου που είχε υποσχεθεί παλιότερα ο Pavel και ελπίζουμε πως θα έρθει σε κάποιο από τα επόμενα update.

Εν κατακλείδι, το Spintires: Mudrunner, είναι ένα σοβιετικό έπος μάχης με τη φύση. Θυμίζει πολύ τους εξομοιωτές της χρυσής εποχής των 00’s με την λιτή του αυστηρότητα, αλλά καταφέρνει να είναι ακριβώς όσο προσβάσιμο πρέπει, χωρίς να αποξενώνει τους αμύητους. Αυτός που θα παραμείνει και θα θελήσει να προκαλέσει πάνω από όλα τον εαυτό του, θα βρει ένα παιχνίδι διασκεδαστικό που προσφέρει γαλήνη και ηρεμία τις ώρες ενασχόλησης με αυτό και απαιτεί δημιουργικότητα και όχι ωμή δύναμη.

Pros

  • Απαιτεί επιστράτευση της δημιουργικότητας για τα προβλήματα που θέτει.
  • Παλαιάς κοπής σκληροπυρηνικός χαρακτήρας, χωρίς όμως να γίνεται ελιτιστικό ή απαγορευτικό στους αμύητους.
  • Multiplayer τεσσάρων παικτών.
  • Υποστήριξη mods.

Cons

  • Λείπουν κάποιες συνοπτικές περιγραφές και διευκρινήσεις οχημάτων και εργαλείων.
  • Αν δεν επιδιωχθεί το Hardcore Mode ίσως επέλθει ο κορεσμός μετά από κάποιο σημείο.
  • Λείπει προς το παρόν ένα δυναμικό μοντέλο καιρικών συνθηκών.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 83%

83%

Σπύρος Μπλιάγκος

Εισήλθε στον χώρο του PC Gaming από νεαρότατη ηλικία, χάρη στον αρχετυπικό, μεγαλύτερο Cool ΞάδερφοTM και ένα Amstrad CPC, με ένα μικρό κονσολό-διάλειμμα μεταξύ 1995-1999. Εμφορείται από μηδενιστικές σκέψεις, που προσπαθεί ατυχώς να σκεδάσει, αναζητώντας απαντήσεις σε προαιώνια ερωτήματα σε όλα τα genres.

6 Comments

  1. …ή αλλιώς, ” Η Μπαλάντα της Λάσπης”. Ο μαεστρικός τρόπος με τον οποίο συνδύασες κλασσικό Σοβιετικό σινεμά, το καμελτροφικό πάθος δια τη λασπομαχία και τρου, παλιομοδίτικη τέχνη ρηβιούερ, αξίζουν σεβασμό και μόνο.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL