EDITORIALSWord of Manos

Publishers, developers, modders, beta testers και gamers

Όσα θα διαβάσετε παρακάτω αποτελούν αποτέλεσμα της ενασχόλησης που είχα με τα mods που έχουν κυκλοφορήσει -και εξακολουθούν να εξελίσσονται- για το F1 2012. Ομολογώ ότι προ αυτού δεν είχα ιδιαίτερη επαφή με τα mods εν γένει, πλην κάποιων αξιολογότατων re-texturing projects για ορισμένα FPS games κατά το παρελθόν. Αυτά που είδα όσο άλλαζα βήμα-βήμα το F1 2012, με έβαλαν σε ορισμένες σκέψεις, τις οποίες ευτυχώς είμαι στην ευχάριστη θέση να μπορώ να εκφράσω μέσα από το συγκεκριμένο site.

Ποιοι εμπλέκονται από τη στιγμή της δημιουργίας ενός παιχνιδιού μέχρις ότου αυτό πάρει σιγά σιγά τη θέση του στην ιστορία; Είναι όσοι αναφέρονται στον τίτλο του παρόντος κειμένου, δηλαδή, κατά σειρά, οι σχεδιαστές, οι δοκιμαστές, οι διανομείς, οι ίδιοι οι παίκτες, αλλά και οι modders. Κάθε μία από αυτές τις ομάδες έχει το δικό της ρόλο, είναι εντελώς ξεχωριστή από τις υπόλοιπες, αλλά όλες αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου συνόλου και φυσικά υπάρχουν και σχέσεις ανάμεσά τους.

Όλοι γνωρίζουμε ότι developers και publishers έχουν δεσμούς μεταξύ τους, συχνά τόσο στενούς, λόγω οικονομικής βέβαια και όχι συναισθηματικής εξάρτησης, που οι δεύτεροι επεμβαίνουν στο έργο, στα πλάνα αλλά και στο αποτέλεσμα που παρουσιάζουν οι πρώτοι. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου δημιουργοί έχουν ομολογήσει και ευθαρσώς παραδεχθεί ότι η εταιρεία που έχει αναλάβει τη διανομή του παιχνιδιού τους έχει, μέσω διαφόρων τρόπων, ανακατευτεί σε αυτό και αλλάξει λίγα ή πολλά, ασήμαντα ή εξόχως σημαντικά, στοιχεία του. Στο βωμό του κέρδους συχνά ξεχνάνε ότι ο ρόλος τους δεν είναι αυτός, ενώ, για κάποιον ακατανόητο λόγο, θεωρούν κιόλας ότι η δική τους γνώμη είναι η σωστή, ή εκείνη που θα έχει καλύτερο αποτέλεσμα. Και φυσικά όταν -και αν- βρουν μια αγελάδα του gaming, κοιτάνε να την αρμέξουν όσο περισσότερο γίνεται…

Vampire Masquerade Bloodlines WoMΑμφιβάλλει κανείς για το πόση ζωή του προσέφερε η mod κοινότητα;

Δουλειά των παραγωγών ενός τίτλου είναι να μετουσιώσουν την ιδέα τους σε έναν αξιόλογο και ενδιαφέρον τίτλο, που θα καταφέρει να διασκεδάσει, να συγκινήσει, να εξιτάρει ή να γοητεύσει εμάς, τους παίκτες. Ευτυχώς συχνά πολλοί το επιτυγχάνουν και στις περισσότερες των περιπτώσεων ανταμείβονται, μέσω των πωλήσεων, γι’ αυτό. Από την άλλη όμως, δουλειά τους ΔΕΝ είναι να κυκλοφορούν ΚΑΘΕ χρόνο ένα παιχνίδι του οποίου το περιεχόμενο μοιραία (=Pro Evolution Soccer, FIFA Soccer, NBA2K, F1) ή πιθανώς επιτηδευμένα (=Call of Duty) λίγο ή ελάχιστα διαφοροποιείται έναντι εκείνου της έκδοσης που προηγήθηκε έναν μόλις χρόνο πριν. Κανείς φυσικά δε λέει ότι είναι κακό να προσπαθείς να εξελίξεις έναν τίτλο του οποίου τα χαρακτηριστικά είναι αυστηρά συγκεκριμένα. Αλλά διάολε, η εξέλιξη δεν μπορεί να έχει πισωγυρίσματα, σφυρίγματα αδιαφορίας μπροστά στις κραυγές διαμαρτυρίας των παικτών, επιστροφή σε λανθασμένες επιλογές, επανάληψη μοιραίων λαθών που καταστρέφουν την εικόνα του και τέλος πάντων, για να το πούμε κι ακόμη πιο απλά, δεν είναι 100% αναγκαίο να κυκλοφορεί το οποιοδήποτε παιχνίδι σε ετήσια βάση!

Συνειδητοποιώντας το προχωρημένο επίπεδο παρέμβασης στα χαρακτηριστικά του F1 2012 που έχουν επιτύχει οι modders και ψάχνοντας το πώς το επιτύχανε, κατάλαβα ότι ναι μεν απαιτούνται γνώσεις και κατανόηση των παραμέτρων διαμόρφωσης της ΑΙ του (σε συνδυασμό βέβαια με περίσσια όρεξη και αρκετό ελεύθερο χρόνο), αλλά άπαξ και κάποιος ξεκινήσει να ψάχνει, σύντομα καταφέρνει να κάνει θαύματα. Έτσι δικαιολογούνται και τα mods που επέφεραν αλλαγές στον τρόπο που οι αντίπαλοι οδηγοί φρενάρουν, επιχειρούν προσπεράσματα, στις επιπτώσεις που έχουν οι συγκρούσεις στα μονοθέσια, αλλά και στην είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας!

Μοιραία η επόμενη σκέψη μου ήταν η εξής: ΠΩΣ γίνεται ολόκληρη Codemasters που εργάζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς πάνω στην επόμενη, ετήσια, έκδοση του τίτλου, να καταφέρνει –διότι περί κατορθώματος πρόκειται- όχι μόνο να μη βελτιώνει τα σημεία που δε πρόσεξε στην προηγούμενη έκδοση, αλλά να χαλάει κιόλας μέρος εκείνων που λειτουργούσαν σωστά (βλέπε είσοδος του Safety Car); Είναι δυνατόν μία χούφτα ανθρώπων, που ΔΕΝ είναι developers, που ΔΕΝ πληρώνονται από αυτό, που ΔΕΝ είναι υποχρεωμένοι να το πράξουν, να καταφέρνουν να διορθώσουν όσα εκείνοι που εισπράξανε τα χρήματα από την πώληση του παιχνιδιού δεν αξιώθηκαν να βάλουν σε τάξη ύστερα από 12 ολόκληρα updates; Μήπως κάτι δε πάει καθόλου καλά εδώ;

Κάπου εδώ φτάνεις να σκεφτείς και κάτι άλλο. Αν μια άλλη, μικρή, εταιρεία, αποτελούμενη από μόλις 5-6 μέλη, διαθέτει beta testers, είναι δυνατόν μία πολύ μεγαλύτερη, είτε να μη διαθέτει τέτοιους, είτε να έχει προσλάβει άτομα που τολμάνε να παρουσιάζουν ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Θέλει πολλή γνώση ή ατελείωτες ώρες ενασχόλησης για να αποφανθείς ότι το αποτέλεσμα ξεκάθαρα πάσχει και χρήζει άμεσων βελτιώσεων; Ακούω εδώ και χρόνια τον όρο “beta testers”. Ειλικρινά δε ξέρω αν η δουλειά τους είναι πολύ εύκολη, δύσκολη ή πιθανότατα πολύ δύσκολη (ασφαλώς εξαρτάται κι από τη φύση του εκάστοτε game). Αλλά, δίχως τον παραμικρό ενδοιασμό, μπορώ να σας πω ότι άπαντες οι beta testers του F1 2012 θα έπρεπε να έχουν ήδη πάει σπίτια τους, ΑΝ δεν εντόπισαν τα προβλήματα που εκείνο είχε ή παρέλειψαν να τα αναφέρουν, θεωρώντας τα μη σημαντικά. Πολύ θα ήθελα να μπορούσα να μιλήσω με έναν από όλους, ώστε να μου εξηγούσε τι κάνανε κατά το διάστημα που το παιχνίδι πέρασε από τα δικά τους χέρια. Εκτός αν σε ένα F1 game οι beta testers ήταν άνθρωποι που δεν έχουν παρακολουθήσει ούτε έναν αγώνα του συγκεκριμένου μηχανοκίνητου σπορ. Εκεί απλά σηκώνεις τα χέρια ψηλά…

Counter Strike WoMΑς μη ξεχνάμε επίσης πόσα παιχνίδια αρχικά προήλθαν από τους κόλπους των modders…

Ό,τι κι αν ισχύει πάντως, το αποτέλεσμα δεν αλλάζει, όπως δεν αλλάζει και το ότι, για μία ακόμη χρονιά, το προϊόν που μας έδωσε η Codemasters ήταν λειψό. Ποιος φταίει όμως για το φαινόμενο; Πολλοί, αυτό είναι βέβαιο. Άλλος λιγότερο, άλλο περισσότερο. Αλλά ο μεγαλύτερος φταίχτης είναι ένας και θα τον δούμε μόνο αν κοιτάξουμε έναν καθρέφτη. Ναι, δίχως αμφιβολία, όσο συνεχίζουμε να επιβραβεύουμε τους developers που αλλάζουν 2-3 στοιχεία (φροντίζοντας ταυτόχρονα να χαλούν κάποια άλλα), διορθώνουν τη χρονολογία του τίτλου και μας πουλάνε το ίδιο προϊόν ΚΑΘΕ χρόνο, η κατάσταση δε πρόκειται να αλλάξει. Αν αποφασίσουμε να τους γυρίσουμε την πλάτη , για να καταλάβουν ότι δεν είμαστε κορόιδα, ίσως διεκδικήσουμε με αξιώσεις την πολυπόθητη αλλαγή της νοοτροπίας τους.

Κι ας σκεφτούμε και κάτι άλλο: Καλώς ή κακώς (πολύ κακώς, αν θέλετε τη γνώμη μου), συνηθίσαμε να αγοράζουμε και τα περιβόητα DLCs, που, πλην λιγοστών εξαιρέσεων, δεν είναι τίποτα άλλο παρά αρπαχτές από μέρους των εταιρειών. Πληρώνουμε επιπλέον χρήματα για επιπλέον περιεχόμενο, που θα μπορούσε άνετα βέβαια να αποτελεί μέρος του αρχικού πακέτου. Μας μπολιάσανε και με αυτή την κάκιστη συνήθεια. Τα updates όμως δεν τα πληρώνουμε. Μήπως τα δεύτερα θα ήταν πιο αποδοτικά, αν έρχονται επίσης επί πληρωμή; Αφού με τα δωρεάν updates οι κύριοι δείχνουν ότι δε θέλουν να ομαλοποιήσουν τη δημιουργία τους, γιατί να αγοράσουμε την επόμενη; Για να μη φτάσουμε λοιπόν να ζήσουμε τη μέρα που θα ισχύει το “ένα ευρώ ανά update” ή τίποτα άλλο παρεμφερές, οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι τελικά την τύχη κάθε παιχνιδιού την καθορίζουμε εμείς και μόνο εμείς, ως gamers και αγοραστές. Η στάση μας αποδεικνύει και την ωριμότητα αλλά και υπευθυνότητά μας ως καταναλωτές. Ας κόψουμε επιτέλους το χαχανητό κάποιων επιτήδειων. Πρέπει και μπορούμε να το κάνουμε!

Τελικά τα καλύτερα και πιο φιλότιμα παιδιά αυτής της περίεργης φαμίλιας είναι οι modders και τους βγάζω το καπέλο. Για τα πιο ανεύθυνα παιδιά δεν τίθεται ερώτημα. Είμαστε εμείς, οι gamers. Οι beta testers συχνά αποδεικνύεται ότι δεν είναι τίποτα άλλο παρά “φίδια”, κοπανατζήδες ή απλά οι τεμπέληδες που έχει σχεδόν κάθε σόι. Ακόμη κι οι γονείς όμως, developers και publishers, ενώ ζητάνε την καλή, τη σωστή και τίμια, συμπεριφορά από μέρους μας (=τη μη προσφυγή στην πειρατεία), συχνότατα μόνο το καλό παράδειγμα δε δίνουν με τη δική τους συμπεριφορά. Αν δεν έχουν και καλά παιδιά (=modders), να τους ξελασπώνουν για τα λάθη τους, αργά ή γρήγορα θα βρεθούν σε δύσκολη θέση.

NBA2K13 WoMΚαλό και χρυσό το NBA2K13. Είχε πολλά επιπλέον στοιχεία όμως να προσφέρει σε σχέση με την περσινή έκδοση;

Εσύ λοιπόν που διάβασες το παραπάνω κείμενο, που ελπίζω να μη σε κούρασε, διάβασε κι αυτό: Την επόμενη φορά, την επόμενη χρονιά, που θα πας να δώσεις τα χρήματά σου για να προμηθευτείς το ετήσιο update του αγαπημένου σου παιχνιδιού, αναλογίσου αν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ αξίζει να το πράξεις. Διάβασε, ψάξε, ρώτα, προβληματίσου. Μόνο κακό δε θα σου κάνει…    

σ.σ.: Αν κάποιος από όλους εσάς, διαβάζοντας τα παραπάνω, σκέφτηκε ότι η φαμίλια έχει ένα ακόμη τέκνο, που ονομάζεται reviewer και θεώρησε ότι επίτηδες –και λόγω της ιδιότητάς μου- διάλεξα να το αφήσω έξω από κάθε αναφορά, μπορώ από τώρα να τον καθησυχάσω και να του πω ότι κάνει λάθος. Θα τα πούμε και για το δικό μας το σινάφι, που αναμφίβολα έχει τις δικές του, μεγάλες, ευθύνες, σε ένα άλλο άρθρο, στο εγγύς μέλλον…

Μάνος Καρκαλέμης

Ο Μάνος δε μπορεί παρά να νιώθει ευτυχής που ασχολήθηκε ενεργά με την gaming αρθρογραφία στα χρόνια 2009-2017, οπότε και του δόθηκε η ευκαιρία να γράψει reviews για κάποια adventure games-διαμάντια, όπως "The Whispered World", "Monkey Island 2-LeChuck's Revenge" (Remastered Edition), "The Book of Unwritten Tales 1&2", "Grim Fandango" (Remastered Edition), "Gabriel Knight-Sins of the Fathers" (25th Anniversary Edition), "Night of the Rabbit", "Memento Mori 2", "Day of the Tentacle" (Remastered Edition).

5 Comments

  1. Έλα ρε, έβαλες εικόνα από RPG σε άρθρο σου χωρίς να το “θάψεις”; Κάπου, τα θεμέλια κάποιου φούρνου τρίζουν…

    (εκτός κι αν είναι ακόμα πρωταπριλιά και όλη αυτή η εβδομάδα ήταν δική μου παραίσθηση, δημιουργημένη από εκείνα τα παλιομανιτάρια που είχα καπνίσει την περασμένη κυριακή…)

  2. Καλά τα λες Μάνο,δε νομίζω να μην μπορούν να εντοπίσουν που χρειάζεται βελτίωση κάθε παιχνίδι,προφανώς ψάχνουν άλλοθι για να μπορούν να κυκλοφορούν κάθε χρόνο το επόμενο με ψιλοβελτιώσεις για τα μάτια του κόσμου.Όσο για τα DLC καλύτερα να αγοράζουμε τα games σε GOTY αν θέλουμε να τα παίζουμε ολοκληρωμένα.

  3. Μπα, εσύ καλά τα λες, εγώ μάλλον το τελευταίο διάστημα έχω λιγάαααααακι μαλακώσει…..:p
    (fuck, να ένα από τα συμπτώματα των πρώτων -άντα, το οποίο πολεμούσα σθεναρά μέχρι στιγμής, αλλά φαίνεται ότι μάλλον αρχίζει να με νικάει…)

  4. Αν και ελάχιστη σχέση έχω με το άθλημα (F1), εξαιρετικό άρθρο Μάνο, καταλαβαίνω απόλυτα το παράπονό σου.
    Θα αναφέρω μια εταιρία, παράδειγμα προς μίμηση. GSC game world, ό,τι βελτιώσεις υπήρχαν στο Stalker Complete mod 2009, υπήρχαν στα επόμενα από τη βανίλια.
    Περιμένω με ενδιαφέρον το άρθρο για τους self-entitled game “journalists” (aka Dorito Popes). 🙂

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL