REVIEWS

STELLARIS: OVERLORD

Το να δηλώσω πως “το Stellaris μου αρέσει αρκετά”, θα ήταν μάλλον understatement. Δεδομένων των 1100 περίπου ωρών που έχω αφιερώσει ως τώρα σε αυτό στο Steam, εξυπακούεται πως κάθε φορά που κυκλοφορεί ένα νέο DLC το βλέπω σαν μια ακόμη αφορμή να επανέλθω σε αυτό και να αυξήσω ακόμα περισσότερο τις ώρες στο κοντέρ. Αυτό συνέβη προφανώς και με το πιο πρόσφατο expansion που κυκλοφόρησε για το game, ονόματι Overlord. Η οποία ονομασία Overlord ΔΕΝ αναφέρεται στο αντίστοιχο unit των Zerg στο StarCraft (και όμως!), ούτε στην κωδική ονομασία για την απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία το 1944 (σοκ!), αλλά στον πυρήνα του expansion που δεν είναι άλλος από τη σχέση ανάμεσα στον εξουσιαστή και τον εξουσιαζόμενο, στον κατακτητή και τους vassals του.

Stellaris Galactic Custodian
Ένας Γαλαξίας υπό την προστασία του (εκλεγμένου ως Custodian από τον Διαστημικό ΟΗΕ) ΒΑΣΙΣΜΕΝΟΥ ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΙΑΝΟΥ ΙΜΠΕΡΙΟΥΜ δεν έχει να φοβηθεί τίποτε και κανέναν.

Το Overlord, όπως όλα τα DLC/expansions του Stellaris, συνοδεύεται και από το κλασικό δωρεάν και διαθέσιμο σε όλους συνοδευτικό patch. Οι αλλαγές και λοιπές προσθήκες που εισάγονται από αυτό το πακέτο είναι πολλές, υπερβολικά πολλές για να αναλυθούν όλες σε ένα review, και σας παραπέμπω στα επίσημα patch notes για λεπτομέρειες. Για τις ανάγκες του κειμένου επίσης δε θα διαχωρίσω ανάμεσα στις δωρεάν και τις επί πληρωμή αλλαγές, αλλά θα τις αντιμετωπίσω ως ένα ενιαίο πακέτο.

Με αυτήν τη νέα κυκλοφορία, λοιπόν, εμπλουτίζεται κατά πολύ η φύση της σχέσης ανάμεσα στους overlords και τους vassals τους. Ξεκινώντας μια παρτίδα ως vassal μιας ισχυρότερης αυτοκρατορίας (εισάγεται πλέον ένα νέο Origin που ορίζει αυτήν την εκκίνηση – περισσότερα για αυτά παρακάτω), ή αν γίνουμε vassals στην πορεία του παιχνιδιού (ή, προφανώς, αν υποδουλώσουμε εμείς κάποιο άλλο κράτος) προσφέρεται η επιλογή για την εξειδίκευση του vassal προς κάποιο συγκεκριμένο στόχο: έρευνα και τεχνολογία, στρατιωτική ισχύς ή οικονομία. Η εξειδίκευση αυτή καθορίζει το είδος των resources που προσφέρει κάθε μήνα ο εξουσιασμένος στον αφέντη του, ή, στην περίπτωση του παίκτη, και τα special events που λαμβάνει στην πορεία της παρτίδας.

Stellaris Overlord vassal perks
Ανάλογα με την εξειδίκευση του Vassal, κερδίζει XP το οποίο με τη σειρά του ξεκλειδώνει διάφορα ωφέλιμα perks.

Η εξουσία όμως πάει ένα βήμα παραπέρα. Παρέχεται πλέον αφενός η δυνατότητα για ακριβέστερη τροποποίηση του “συμβολαίου” των vassals, εννοώντας παραμετροποίηση του ακριβούς ποσοστού από resources που θα καταθέτει κάθε μήνα ο vassal, ή των πολιτικών και μη ελευθεριών που επιτρέπεται να έχουν οι υπόδουλοι λαοί (αν έχουν πχ τη δυνατότητα να επεκτείνουν ή όχι τα σύνορά τους). Αφετέρου, εισάγεται η δυνατότητα κατασκευής κτιρίων/holdings των κυρίαρχων αυτοκρατοριών στους πλανήτες των Vassals τους, τα οποία λειτουργούν με την ίδια λογική όπως τα εταιρικά branch offices που εισήχθησαν με το Megacorp expansion πίσω στο 2018 και προσφέρουν διάφορα bonus σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Επίσης εισάγεται κάτι που πραγματικά λάτρεψα κατευθείαν με το που το είδα, η δυνατότητα για “μυστική διπλωματία” των Vassals. Παίζοντας ως Vassals γίνεται να προσεγγίσουμε κάποια άλλη δύναμη του γαλαξία (ή, αντιστοίχως, αν είμαστε ανεξάρτητο κράτος, να μας προσεγγίσει εμάς κάποιος Vassal τρίτης δύναμης) με σκοπό να μας βοηθήσει να αποτινάξουμε το ζυγό της δουλείας και, είτε να γίνουμε Subjects μιας πιο ευεργετικής δύναμης, είτε να ανεξαρτητοποιηθούμε εντελώς. Οι LARP προοπτικές, πολλές.

Stellaris Overlord Secret Fealty
Ένα κράτος με όνομα που δεν μπορεί να προφερθεί, δήλωσε μυστική υποταγή στο Based Papaflessian Imperium αναζητώντας φώτιση και καθοδήγηση. Δώστε βάση στο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ εικονίδιο που σηματοδοτεί αυτήν την υποταγή.

Επιστρέφοντας στα νέα origins, πέρα από αυτό της vassalized εκκίνησης (ονόματι Imperial Fiefdom) εισάγονται επίσης τα εξής:

  • Subterranean: αρκετά αυτοεπεξηγηματικό όνομα. Γίνεται πλέον πλήρως viable ένας πολιτισμός υποχθόνιων μεταλλωρύχων νάνων.
  • Progenitor Hive: προσφέρει διάφορες τροποποιήσεις και οφέλη σε Hivemind πολιτισμούς.
  • Slingshot to the Stars: τοποθετεί κοντά στο αρχικό μας σύστημα ένα από τα τρία νέα megastructures ονόματι Quantum Catapult (εικόνα του οποίου βλέπετε στο banner στην κορυφή του άρθρου – ήταν όλα ένα ΤΕΧΝΑΣΜΑ για να σας αναγκάσω να κάνετε scroll-up), κυριολεκτικά κάτι σαν καταπέλτης που στέλνει ένα πλοίο ή στόλο της επιλογής μας ΑΜΕΣΑ σε ένα one-way ταξίδι προς οποιοδήποτε σημείο του γαλαξία εντός εμβέλειας της μεγακατασκευής.
  • Teachers of the Shroud: εκκινεί το κράτος μας με Psionic ικανότητες ως κυριολεκτικό πνευματικό παιδί ενός από τα τρία νέα Enclaves του παιχνιδιού ονόματι Shroudwalkers.

Αυτό το τελευταίο origin ήρθε ταμάμ στα γούστα μου, δεδομένου ότι η τυπική Παπαφλεσσιανή Αυτοκρατορία που παίζω είναι Fanatic Spiritualist με νομοτελειακή κατεύθυνση προς Psionics. Η άμεση επαφή με τους Shroudwalkers έδωσε στους Παπαφλεσσιανούς πρόσβαση σε αρκετά special events που μπορούν να έχουν θετική ή αρνητική εξέλιξη ανάλογα με τις επιλογές μας, επιλογές για απόκτηση Intel προς άλλες αυτοκρατορίες, αλλά και δυνατότητα κατασκευής ενός Shroud Beacon ως add-on σε κάποιο Starbase μας, το οποίο ανοίγει κάτι σαν Wormhole που επιτρέπει άμεση μετακίνηση μέσω του Shroud από το σύστημά μας σε ένα τυχαίο point του γαλαξία. Στη δική μου περίπτωση αυτό το σημείο ήταν κυριολεκτικά η άλλη άκρη του γαλαξία, ευτυχώς στα εδάφη μιας φιλικής αυτοκρατορίας, όμως κάποιος άλλος μπορεί να μην είναι τόσο τυχερός (φανταστείτε να προσφέρετε τη δυνατότητα σε μια Fanatic Purifier αυτοκρατορία να ταξιδεύει άμεσα προς την πρωτεύουσά σας…). Βέβαια, όπως σε κάθε επαφή με το Shroud, η κατασκευή του Beacon μπορεί να έχει και αρκετές άλλες θετικές ή μη παρενέργειες.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως, αμέσως μετά την έκρηξη του Endgame Crisis (οι Unbidden στην περίπτωσή μου), έλαβα ένα μήνυμα από τους Shroudwalkers οι οποίοι λίγο-πολύ μου είπαν “ευχαριστούμε, φεύγουμε από το γαλαξία για να μη σκοτωθούμε, ΑΝΤΙΟ”. Του φευγάτου η μάνα δεν έκλαψε ποτέ.

Stellaris Shroudwalkers leaving the galaxy at Endgame crisis
Μου αρέσει που υπάρχει η δυνατότητα επιλογής της απάντησής μας, με τις ανάλογες επιπτώσεις. Είπαμε, το LARP είναι πάνω απ’ όλα.

Αρκετά σημαντικό, με πιθανά καθοριστικές προεκτάσεις για το εκάστοτε playthrough, είναι και ένα άλλο από τα Enclaves που εισάγονται. Συγκεκριμένα, όλα τα κράτη του γαλαξία έχουν τη δυνατότητα να μετατρέψουν μέρος του πολεμικού στόλου τους σε Mercenary Enclaves. Εκείνα αυτονομούνται πλήρως (εννοώντας πως χάνουμε οριστικά τον έλεγχο του στόλου που μετατρέπουμε σε Mercenary) και ξεκινούν να προσφέρουν τις πολεμικές τους υπηρεσίες προς οποιονδήποτε πληρώνει. Έπειτα, πληρώνουν ένα ποσοστό από τα κέρδη τους προς το κράτος που τα ίδρυσε. Αρκετά δελεαστική προοπτική ενός playthrough με μικρό κράτος το οποίο απλά στήνει μισθοφορικούς στόλους και ζει με τα έσοδα από τα ποσοστά. Προφανώς μπορούμε κι εμείς, εκτός από το να ιδρύσουμε Mercenary Enclaves, να νοικιάσουμε στόλους από τα Enclaves που έστησαν άλλα κράτη.

Άλλη σημαντική προσθήκη είναι και ένα άλλο από τα νέα Megastructures, τα Hyper Relays. Αυτά κατασκευάζονται σε διαδοχικά αστρικά συστήματα και δημιουργούν ένα είδος δικτύου “ταχείας μεταφοράς” που μειώνει ριζικά το χρόνο ταξιδιού ανάμεσα στα αστρικά συστήματα, κάτι αρκετά σημαντικό ιδιαίτερα στο early και mid-game. Κατασκευάζοντας πχ Hyper Relays σε όλα τα συστήματα ανάμεσα στην πρωτεύουσά μας και ένα μακρινό συνοριακό σύστημα στην άλλη άκρη του κράτους μας, ένα σκάφος ή πολεμικός στόλος που θέλει να κάνει αυτή τη διαδρομή (κάτι που απαιτούσε ως τώρα ταξίδι που διαρκούσε έως και χρόνια) μπορεί να την πραγματοποιήσει μέσα σε λίγους μήνες το πολύ. Ιδιαίτερα πολύτιμη υπηρεσία, τόσο σε καιρό ειρήνης (ουκ ολίγες φορές χρειάζεται ένα Science Ship να μετακινηθεί από τη μία άκρη του κράτους στην άλλη για λόγους έρευνας) αλλά και πολέμου (προφανής η σημασία της έγκαιρης μετακίνησης στόλων για την αντιμετώπιση επερχόμενων απειλών).

Τα Hyper Relays μπορούν να κατασκευαστούν απλώς κάνοντας research το Tech τους, χωρίς να απαιτείται η εξειδικευμένη κατοχή της τεχνογνωσίας για κατασκευή Megastructures μέσω του αντίστοιχου Ascension Perk, γεγονός που σημαίνει πως μπορούν να κατασκευαστούν και να προσφέρουν τα οφέλη τους αρκετά νωρίς στο εκάστοτε playthrough.

Stellaris Salvagers Enclave
Το τρίτο από τα νέα Enclaves, οι Salvagers, είναι αρκετά πιο “παραδοσιακό”. Σε αυτούς μπορούμε να πουλήσουμε έναν ολόκληρο στόλο μας με αντάλλαγμα resources, να αγοράσουμε έτοιμα πολεμικά σκάφη, να τους προσλάβουμε για να καθαρίσουν για λογαριασμό μας space debris εντός των συνόρων μας ή να μπουστάρουμε το Engineering Research μας.

Tο Overlord κυκλοφόρησε τον προηγούμενο μήνα με αρκετά bugs και imbalance issues. Όμως, προς τιμήν τους, οι δημιουργοί του παραδέχθηκαν πως το expansion κυκλοφόρησε βιαστικά σε άσχημη κατάσταση, και έκτοτε έχουν κυκλοφορήσει patches που διορθώνουν τα περισσότερα ζητήματα, αν και κάποια ενδεχομένως να έχουν παραμείνει. Πέραν τούτου, εγείρεται το “ζήτημα” πως το ζουμί του Overlord, που δεν είναι άλλο από τις προαναφερθείσες σχέσεις με τους Vassals, δεν απασχολεί και ίσως να μην απασχολήσει ποτέ όσους δεν έχουν βλέψεις να παίξουν ποτέ μια αυτοκρατορία που αποκτά vassals. Προσωπικά δεν είχα εκκινήσει ποτέ κάποιο playthrough με την προοπτική να έχω vassals, οπότε η επαφή μου με το όλο κόνσεπτ έγινε κυριολεκτικά για πρώτη φορά για τις ανάγκες του παρόντος review. Με το παραπάνω κατά νου, γίνεται αρκετά αμφίβολο το αν κάποιος θα πλήρωνε τόσο πρόθυμα την ταρίφα του 20ευρου για ένα expansion ο πυρήνας του οποίου δεν τον απασχολεί και τόσο.

Όπως και να έχει, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως το Overlord εισάγει πολλές και ποιοτικές προσθήκες που αναβαθμίζουν μία από τις εναπομείνασες πτωχές πτυχές του βασικού game, συν τα δελεαστικά νέα origins, megastructures και enclaves που θα εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο το μωσαϊκό του εκάστοτε αστρικού LARP μας. Όλα για αυτό το LARP γίνονται άλλωστε.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 80%

80%

Vae victis

Ένα πλούσιο expansion, ο πυρήνας του οποίου ίσως να μην φανεί ιδιαίτερα "ζωτικής σημασίας" σε όλους τους παίκτες.

Κώστας Καλλιανιώτης

Αρχαιολόγος/Ιστορικός, RPG Player, Οπαδός των Motörhead, Καταναλωτής Προβατίνας.

4 Comments

  1. Αν και το concept του να ξεκινάς σαν vassal με στόχο να επαναστατήσεις και να μετατρέψεις τους πρώην αφέντες σου σε φυλή σκλάβων, έχει ένα ενδιαφέρων, συμφωνώ ότι δεν δικαιολογεί την τιμή του expansion. Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν άνετα να χωρέσουν σε ένα δωρεάν patch.

  2. Το Ragequit πρέπει να είναι ο τελευταίος ιστότοπος που δείχνει τέτοια αυτιστικά εμμονική αγάπη στα DLC’s παιχνιδιών. Πρώτα είχαμε τον Κουτσουρινάκη με τις μίζες του από τα φλιπεράκια, τώρα ο Αρχιμανδρίτης Μεγάλης Άρκτου Γκουνελιόν κρατάει τα μπόσικα στη Διαγαλαξιακή Καντίνα της Τρισόλβιας Αυτοκρατορίας του Στελλάρα.

    10/10, εξακολουθώ να παθαίνω εγκεφαλικό μόνο στο main menu του Stellaris όταν μπαίνω.

  3. [QUOTE=”Borracho, post: 600960, member: 102590″]
    Το Ragequit πρέπει να είναι ο τελευταίος ιστότοπος που δείχνει τέτοια αυτιστικά εμμονική αγάπη στα DLC’s παιχνιδιών. Πρώτα είχαμε τον Κουτσουρινάκη με τις μίζες του από τα φλιπεράκια, τώρα ο Αρχιμανδρίτης Μεγάλης Άρκτου Γκουνελιόν κρατάει τα μπόσικα στη Διαγαλαξιακή Καντίνα της Τρισόλβιας Αυτοκρατορίας του Στελλάρα.

    10/10, εξακολουθώ να παθαίνω εγκεφαλικό μόνο στο main menu του Stellaris όταν μπαίνω.
    [/QUOTE]
    Εγώ πάλι, μετά απ’ το expansion απ’ το οποίο ο Hellion μας είχε δείξει screenshot για το ότι είχε φτιάξει την υπερ-βόμβα και ετοιμαζόταν να πατήσει το κουμπί της απόλυτης καταστροφής του σύμπαντος (!), νόμισα ότι δεν θα έβγαινε άλλο expansion. Αφού καταστράφηκε το σύμπαν πια!

  4. [QUOTE=”maximum armor, post: 601017, member: 104076″]
    Εγώ πάλι, μετά απ’ το expansion απ’ το οποίο ο Hellion μας είχε δείξει screenshot για το ότι είχε φτιάξει την υπερ-βόμβα και ετοιμαζόταν να πατήσει το κουμπί της απόλυτης καταστροφής του σύμπαντος (!), νόμισα ότι δεν θα έβγαινε άλλο expansion. Αφού καταστράφηκε το σύμπαν πια!
    [/QUOTE]

    Είναι Multiverse η φάση, ισοπέδωσα ένα γαλαξία αλλά υπάρχουν δισεκατομμύρια παράλληλα σύμπαντα όπου οι Παπαφλεσσιανοί δεν έχουν γενοκτονήσει όλες τις γνωστές μορφές ζωής ακόμα. Τόσες πολλές προοπτικές.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL