EDITORIALSEverything Online

Shooter, Y U NO COMPLETE?

Οι απαρχές του προβληματισμού ο οποίος οδήγησε σε αυτό εδώ το κομμάτι βρίσκονται σε κάποιο από τα PCMaster editors roundtables της περυσινής χρονιάς, όπου στην πορεία της κουβέντας  εξέφρασα την άποψη πως τα σημερινά shooters έχουν γίνει πιο σύνθετα ενώ ο Αλέξανδρος Γκέκας διαφώνησε ισχυριζόμενος πως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.  Πως ακριβώς οδηγηθήκαμε σε αυτήν την φιλική αντιπαράθεση; Αυτό θα το δούμε παρακάτω αφού πρώτα συζητήσουμε τα είδη gameplay που συναντάμε στο συγκεκριμένο είδος παιχνιδιών.

  Ποια είναι τα κυριότερα game modes σήμερα; Single player (προφανώς παιχνίδι ενός παίκτη), co-operative multiplayer (co-op) όπου δύο ή περισσότεροι παίκτες ενώνουν τις δυνάμεις τους ενάντια στην ΑΙ και competitive multiplayer (PvP, player versus player)όπου πια ανθρώπινοι αντίπαλοι διασταυρώνουν τα ξίφη τους.  Οι game developers  ως είθισται, βασίζονται σε ένα ή δύο το πολύ modes για να στήσουν και να αναπτύξουν κάθε τίτλο. Παρόλα αυτά, δύο από τα κορυφαία shooters των τελευταίων χρόνων , το Battlefield 3 και το Far Cry 3 ,προσέφεραν και τις τρεις αυτές δυνατότητες παιξίματος σε ένα πακέτο. Αγοράζοντας κανείς το BF3 ή το FC3 μπορεί να παίξει άνετα SP, Co-op ή Multi. Τι ακριβώς συμβαίνει και τα δύο αυτά παιχνίδια αν και θεωρητικά ευθέως ανταγωνιστικά ,επί της ουσίας στοχεύουν σε αρκετά διαφορετικό ακροατήριο;

  Η σειρά των Far Cry από την απαρχή της το 2004,στηριζόταν κυρίως στο single player τμήμα και έχτισε τη φήμη και τη δημοφιλία της πάνω σε αυτό. Μια κατάσταση που δεν άλλαξε ούτε με το  τρίτο μέρος της σειράς. Πλούσιος open world κόσμος, μπόλικα quests, σύνθετοι χαρακτήρες καθώς και voice acting καλού επιπέδου χαρίζουν πολλές ώρες μοναχικής ψυχαγωγίας.  Παρόλα αυτά το πακέτο περιλαμβάνει και συνεργατικό gameplay καθώς και πλήρη pvp modes (deathmatch, domination κλπ).
Τo Battlefield από την άλλη, ξεκίνησε πριν έντεκα χρόνια (με το 1942) ως καθαρά on-line multiplayer φαινόμενο και αυτή είναι ακριβώς η βάση της διαρκούς επιτυχίας του. Τεράστιοι χάρτες, ποικιλία εδαφών και τοποθεσιών, οχήματα, gameplay που επιβραβεύει το ομαδικό παίξιμο κλπ. Κι όμως στα τελευταία μέρη της σειράς, οι developers ένοιωσαν την ανάγκη να δώσουν έμφαση και στο campaign κομμάτι το οποίο ειδικά στο τρίτο μέρος της σειράς υλοποιήθηκε με πολύ scripted τρόπο (εμφανής η επιρροή της σειράς  Call of Duty). Παράλληλα, χωμένο κάπου μεταξύ του πληθωρικού pvp κομματιού και της διαφημισμένης campaign βρίσκεται και το co-op.

  Single player, co-op και pvp, στα δύο στρατόπεδα. Η υλοποίηση καθώς και ο αντίκτυπος  όμως διαφέρουν. Το Far Cry 3, πιστό στην Single player παράδοσή του, χτίστηκε από τα θεμέλια ως τέτοιο. Είναι προφανές πως τόσο το co-op όσο και το pvp κομμάτι του δημιουργήθηκαν σε δεύτερο πλάνο, ως συμπλήρωμα. Το Battlefield 3 από την άλλη είναι multiplayer pvp παιχνίδι μέχρι το κόκκαλο. Το single player campaign του δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια πλατφόρμα επίδειξης των δυνατοτήτων της μηχανής του, ή ένα tutorial πολυτελείας αν θέλετε.  Αναμφίβολα ο χαρακτήρας των δύο παιχνιδιών είναι εντελώς διαφορετικός και αν και πρόκειται για δύο FPS, αναπόφευκτα καλύπτουν διαφορετικές gaming ανάγκες.  

002PSFar Cry 3 Competitive Multiplayer. Αξιόλογο, αλλά με μέτρια απήχηση.

  Η διαφορετική αφετηρία από την οποία ξεκινούν τα πρωτίστως multiplayer παιχνίδια σε σχέση με τα κυρίως single player εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και τη διαφωνία μου με τον Αλέξανδρο.  Αυτός, προφανώς- και δικαιολογημένα- απογοητευμένος από την τροπή που έχουν πάρει στις μέρες μας οι single player campaigns όπου το gameplay είναι εντελώς γραμμικό, περιορισμένο και τα περιθώρια κινήσεων ασφυκτικά , σαφώς και θεώρησε ότι οι παλαιότεροι τίτλοι προσέφεραν μεγαλύτερο εύρος και ποικιλία στο παίξιμο.  Εγώ από την άλλη συνέκρινα την σύγχρονη multiplayer σκηνή (εκατοντάδες όπλα, διόπτρες,attachments, στάσεις, πυρομαχικά, εφαρμογή της μηχανικής κοκ) με το μονολιθικό gameplay των κλασικών Quake/UT και κατέληξα στο αντίθετο συμπέρασμα.  Οπότε δεν υπήρχε θέμα του ποιος είχε δίκιο ή άδικο, διαφορετικές γεύσεις ικανοποιούν διαφορετικά γούστα άλλωστε. Σε κάθε περίπτωση όμως γεννάται το ερώτημα: γιατί να μην υπάρχει ένα shooter που να διαθέτει το πλήρες πακέτο, προσφέροντας ταυτόχρονα πλούσια single,co-op και multi εμπειρία; Υπάρχει κάποιο franchise που διαθέτει τα φόντα να κυριαρχήσει παντού;

  Η προφανής απάντηση είναι η σειρά Battlefield. Αναμφίβολα, είναι εξαιρετικά δύσκολο στις μέρες μας να δημιουργήσεις από το μηδέν ένα multiplayer shooter το οποίο να έχει μαζική απήχηση και να αποκτήσει φανατικό κοινό. Ακόμα και βαριά ονόματα της κατηγορίας όπως το Crysis 3, αποτυγχάνουν να εξαργυρώσουν την single player φήμη τους στο multiplayer πεδίο. Είναι όμως σαφώς ευκολότερο για έναν ήδη καταξιωμένο MP τίτλο να ενσωματώσει ένα πλήρες single player/co-op κομμάτι αφού διαθέτει ήδη την ευρεία και αφοσιωμένη παικτική βάση, η οποία κρατάει το παιχνίδι εγκατεστημένο στο σκληρό για μεγάλα χρονικά διαστήματα.  Πάντως από τα μέχρι τώρα gameplay βίντεο που έχουμε δει για το επερχόμενο BF4, δεν προκύπτει ότι θα έχουμε κάτι δραστικά διαφορετικό στο campaign κομμάτι σε σχέση με το τρίτο μέρος της σειράς. Μια ελαφρώς μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στον κλειστό χάρτη που όμως σε καμιά περίπτωση δεν φτάνει τα επίπεδα του Far Cry 3.
 
  Και το co-op, θα πείτε; Μήπως εκεί δούμε κάτι φρέσκο τελικά;  Δύσκολα τα πράγματα και εδώ. Σε αντίθεση με το Borderlands 2 και το εκτενές όσο και διασκεδαστικό του co-op ,το FC3 που διαθέτει επιλογή μέχρι για τέσσερις παίκτες επίσης, το παλιό καλό L4D2,το Mann vs Machine του ΤF2- αλλά και το Arma II- το BF3 μας σέρβιρε ένα φτωχό, υπερβολικά περιοριστικό και ψιλοάνοστο mode δύο παικτών στη λογική της γραμμικής campaign, που έμοιαζε περισσότερο αγγαρεία ξεκλειδώματος του G3A3 για το Multiplayer. Και απ΄ότι φαίνεται ούτε ο διάδοχός του προορίζεται να μας εκπλήξει ευχάριστα εδώ.

003PSΤο co-op του Battlefield 3 δυστυχώς κουβαλούσε τα περισσότερα από τα κουσούρια της Campaign.

  Και είναι πραγματικά κρίμα. Μπορεί το Battlefield 3 (και το 4) να μην είναι open world παιχνίδια, αλλά διαθέτουν multiplayer χάρτες πραγματικά μεγάλου μεγέθους (ρίξτε μια ματιά στο Alborz Mountains) με όλα τα απαραίτητα game assets έτοιμα- θα ήταν πραγματικά πολύ εύκολο να προστεθεί μια ημιανοικτή campaign στα πρότυπα του πρώτου Crysis και το αντίστοιχο co-op. Με λίγη περισσότερη προσπάθεια, το πλήρως open world αποτέλεσμα θα ήταν εφικτό. Δυστυχώς η EA/DICE φαίνεται ικανοποιημένη από το επιχειρηματικό μοντέλο του BF3,  το οποίο ειδικά στην πλατφόρμα του PC χτύπησε κορυφή.  Άλλωστε είναι συγκριτικά ευκολότερο να εστιάσεις στην κυκλοφορία DLC πακέτων με multiplayer χάρτες ανά εξάμηνο παρά να επενδύεις σε σενάρια και πλοκές.  Η αναζήτηση για το πλήρες shooter συνεχίζεται.

Βασίλης Ξερικός

Γεννημένος στην Αθήνα το 1979. Gamer εξ απαλών ονύχων, η πρώτη μου επαφή με το σπορ έγινε με έναν κλώνο του Pong σε προσχολική ηλικία.  Αν και πιστός χρήστης PC από to 1989 και την εποχή των XT έχουν περάσει από την κατοχή μου και διάφορες κονσόλες (Atari 2600, διάφορες Sega, σειρά των Playstation κλπ) ενώ η εισαγωγή μου στην gaming δημοσιογραφία έγινε μόλις το Γενάρη του 2012 και το PC Master. Παλαίμαχος των adventures, πλέον μοιράζω τον gaming χρόνο μου μεταξύ MMO, RPG (κάθε είδους) και Shooters. Email:  [email protected] Follow me: Facebook | Twitter | SteamID: Kuivamaa

4 Comments

  1. “Το single player campaign του δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια πλατφόρμα επίδειξης των δυνατοτήτων της μηχανής του”

    Πρέπει να το έχουμε πει και στο φόρουμ, δεν παίρνω όρκο σε ποιο φόρουμ όμως :p, αλλά ας το πω κι εδώ με την ευκαιρία του άρθρου.

    Θεωρώ απείρως καλύτερη επίδειξη δυνατοτήτων, eye candy κτλ ένα conquest 40+ ατόμων, όπου γίνεται πραγματικά μακελειό. To single ήταν τόσο περιοριστικό που δεν άφηνε περιθώρια για να χαρείς με κάτι. Το “αστείο” είναι ότι το single του Bad Company 2 σε αρκετά σημεία είχε πιο ανοικτή λογική, ενώ στο multi είχε τους μικρότερους χάρτες.

    To coop το έπαιξα με έναν φίλο κι ενώ μας περνούσε από το μυαλό ότι “οκ, φάση έχει”, έμπαινες μετά στο multi κι αναρωτιόσουν γιατί σπαταλούσες την ώρα σου με αυτό.

    Με άλλα λόγια, δεν φταίνε τα modes, φταίνε οι devs που χτίζοντας τα sp/coop αφαίρεσαν τα στοιχεία που κάνουν την σειρά BF τόσο γαμάουα. Στο BF4 φαίνεται όντως να υπάρχει πιο ανοικτή δράση. Ελπίζω να απλώνεται σε περισσότερα σημεία, πέρα από αυτό που έδειξαν τότε στο βίντεο.

  2. Η διαφωνία…
    Admiral: “Οι Judas Priest είναι καλύτεροι από τους Iron Maiden γιατί έχουν καλύτερο κιθαριστικό δίδυμο από τον μπασίστα τους”.
    Kuivamaa: ” Οι Iron Maiden είναι καλύτεροι γιατί έχουν καλύτερο μπασίστα από το κιθαρίστες τους”.
    …..
    Παιδιά συγκρίνετε ανόμοια πράγματα. Και οι 2 έχετε δίκιο, από τη σκοπιά που το βλέπετε. Τα mp fps προφανώς βελτιώνονται συνεχώς σε σχέση με το παρελθόν, από την άλλη τα sp fps (εκτός λίγων εξαιρέσεων) απλοποιούνται περισσότερο προς τέρψιν της μάζας που θέλει gameplay “στράτα-στρατούλα”, dudebros, εκρήξεις και υπερπαραγωγές.

  3. Και εσύ και ο Βασίλης έχετε απόλυτο δίκιο. Όντως το multiplayer των σύγχρονων FPS είναι πολύ καλύτερο και σαφώς πιο ενδιαφέρον από τις πρώτες προσπάθειες σε αυτό το χώρο, όμως το single player έχει γνωρίσει κάθετη πτώση.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL