REVIEWS

PALWORLD: Meme Game ή Legit Survival Εμπειρία

Εμφανιζόμενο κυριολεκτικά από το πουθενά, το Palworld είναι ίσως η κυκλοφορία που σημαδεύει ως τώρα το gaming τοπίο στον πρώτο μήνα του 2024. Κυκλοφόρησε σε καθεστώς Early Access στις 19 του μήνα, και έκτοτε έχει γίνει με δαύτο ένας μικρός χαμός από κάθε πιθανή πλευρά. Από τη μία έχουμε ορκισμένους Nintendo fanbois να ουρλιάζουν πως το game είναι αντιγραφή του γνωστού Pokémon (με τους developers της Pocket Pair να ισχυρίζονται πως έχουν δεχθεί μέχρι κι απειλές κατά τη ζωή τους από τέτοιους fans!) και/ή πως δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου με τη χρήση AI, κατάσταση η οποία ώθησε σήμερα την Pokémon Company να εκδόσει ανακοίνωση πως “σκοπεύει να διερευνήσει την υπόθεση για τυχόν νομικές προεκτάσεις”. Παράλληλα με αυτό βέβαια, έχουμε το φαινομενικά άσημο αυτό game να σακατεύει κάθε ρεκόρ πωλήσεων μέσα σε λιγότερο από μια βδομάδα, καθώς έχει ήδη πουλήσει άνω των 8 εκατομμυρίων αντιτύπων στο Steam, φτάνοντας μέχρι τους 2 εκατομμύρια concurrent players στην πλατφόρμα τις τελευταίες ημέρες!

Τί ακριβώς ισχύει λοιπόν με το Palworld; Είναι μια στυγνή αντιγραφή και ένα “flavor of the month” game το οποίο σημείωσε παροδική επιτυχία καθαρά λόγω των memes και του ντόρου που γίνεται γύρω από το όνομά του; Ή έχει να προσφέρει ουσιώδη πράγματα ως game και πέρα από αυτά;

Gotta Catch ‘Em All! Εεε, θέλω να πω, “Have to Collect The Whole Lot”, νομικά διακριτή διαφορά.

Ας βγει από τη μέση το προφανές: ο πυρήνας του “creature collection” gameplay του Palworld είναι αυτούσιο gameplay Πόκεμον αλλά με διαφορετικά ονόματα. Δηλαδή, έχεις να περιφέρονται στις εξοχές τα πλάσματα ονόματι Pals, τα οποία από σχεδιαστικής πλευράς θα μπορούσαν πολύ άνετα να είναι Πόκεμον αλλά… δεν είναι (κάποια εκ των οποίων μοιάζουν ΠΑΡΑ πολύ με καθιερωμένα Πόκεμον, η αλήθεια είναι). Οι παίκτες αιχμαλωτίζουν τα Pals με τη χρήση PokeBalls Pal Spheres, και τα Pals έχουν αυξανόμενο Level και Combat Skills (εν πολλοίς randomized, αν αιχμαλωτίσουμε δηλαδή 3-4 Pals του ίδιου είδους τότε δεν θα έχουν τα ίδια Skills όλα τους) που μπορούν να χρησιμοποιήσουν στις Real-Time μάχες. Υπάρχει επίσης στον κόσμο του παιχνιδιού και το λεγόμενο Syndicate, μια εχθρική οργάνωση που αιχμαλωτίζει, κακομεταχειρίζεται και εμπορεύεται Pals, ακριβώς όπως η Ομάδα Πύραυλος ας πούμε.

Aν το gameplay του Palworld αποτελούνταν από αυτά τα χαρακτηριστικά μόνο, τότα θα μιλούσαμε προφανώς για ένα στυγνό reskin-αρπαχτή, όσο το δυνατόν γίνεται πιο “νομικά διακριτό” ώστε να αποφύγει μηνύσεις για παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας. Ας σημειωθεί όμως πως, απ’ότι φαίνεται, ο χρήστης που κατηγόρησε αρχικά το Palworld για “αντιγραφη του Πόκεμον με χρήση ΑΙ” παραδέχθηκε ο ίδιος πως πείραξε την κλίμακα των υπό σύγκριση μοντέλων για να ενισχύσει το point του. Και πέραν τούτου, η αλήθεια είναι πως το Palworld έχει και πολλά άλλα διαφορετικά στοιχεία στο gameplay loop του. Άλλωστε ο memeοχαρακτηρισμός που αποδώθηκε στο game αρχικά ήταν… “Ark Pokemon με όπλα και σκλαβιά”.

Το παιχνίδι πάντως διαθέτει και το μυστηριώδες Lore του, με παράξενους ουρανοξύστες και ερείπια κάστρων να μαρτυρούν αρχαία ανθρώπινη παρουσία στο αρχιπέλαγος όπου ζουν τα Pals, αλλά και με διάσπαρτα Journals που δίνουν πληροφορίες για τον κόσμο.

Ο “Ark” παράγοντας προφανώς ταυτίζεται με το Survival gameplay του Palworld: φαρμάρισμα resources, χτίσιμο βάσης, craftάρισμα gear, tech tree που ξεκλειδώνεται όσο Levelάρουμε και ξοδεύοντας ειδικά resources που βρίσκουμε στον κόσμο, μετρητής πείνας, διαφορετικά Biomes με θερμές/ψυχρές καιρικές συνθήκες που απαιτούν ειδικό εξοπλισμό για να προσεγγιστούν, συν προφανώς το ότι αιχμαλωτίζουμε, εκτρέφουμε και χρησιμοποιούμε για μάχη και μετακίνηση “δεινοσαυροειδή” πλάσματα. Το “όπλα” του τίτλου είναι κάπως πιο straightforward χαρακτηρισμός, καθώς στο game μπορούμε να κραφτάρουμε διαφόρων ειδών όπλα, από μουσκέτα μέχρι rocket launchers, με πολλα Pals μάλιστα να έχουν αυτόν τον οπλισμό ως special ability στις μάχες!

Το ενδιαφέρον, και αρκετά κωμικό σε φάσεις, του παράγοντα “σκλαβιά” είναι το γεγονός ότι μπορούμε να αναθέσουμε στα αιχμαλωτισμένα Pals διάφoρους ρόλους χαμάλη στη βάση μας. Όσο να πεις, το να βλέπεις μια χαριτωμένη ροζ μπάλα με μουστάκι να περιφέρεται στη βάση σου σκάβοντας για μεταλλεύματα και ποτίζοντας τις φυτείες σιταριού, είναι εικόνα με τόσο έντονες αντιθέσεις που καταλήγει κωμική. Και δικαιολογεί εν πολλοίς τα memes που προέκυψαν από αυτήν.

Υπάρχει, τέλος, και ένα Rogue-lite στοιχείο στο gameplay του Palworld, το οποίο δεν έχει memeαρισθεί η αλήθεια είναι. Εμφανίζονται (και γίνονται reset και respawn ανά διαστήματα) σε σημεία του αρκετά μεγάλου game world διάφορα Dungeons αυξανόμενου level, με Bosses και σεντούκια με randomized loot υψηλής ποιότητας (gear, schematics, ή λοιπά τιμαλφή) στο τέλος τους.

Θυμάστε το επεισόδιο Πόκεμον όπου ο Ash τεμαχίζει τον Magikarp με το μπαλτά επειδή του ήρθε όρεξη για ψαράκι στη σχάρα με ουζάκι; All-time-classic.

Τα παραπάνω στοιχεία ίσως να τα έχουμε δει, σε μία μορφή ή άλλη, σε όλα σχεδόν τα Survival games που έχουν κυκλοφορήσει, και σίγουρα πχ μπορούσα προσωπικά να επισημάνω στο game στοιχεία που είχα δει παίζοντας Conan Exiles ή Valheim. Ο παράγοντας “Πόκεμον με όπλα” συν τον παράγοντα Rogue-lite ίσως να είναι τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά και προσδίδουν στο Palworld μια άλφα πρωτοτυπία, και σίγουρα είναι πιθανότερο να αγοράσει το game ένα φαν των Πόκεμον παρά ένας παραδοσιακός φαν σκληροπυρηνικών Survival games. Με αυτά κατά νου, μπορούμε να φτάσουμε σε ορισμένα συμπεράσματα ως προς το Palworld.

Αφενός ότι, πέρα από το προφανές meme value, και πέρα από τους ψευδείς χαρακτηρισμούς περί “κλοπής μέσω ΑΙ”, υπάρχει εδώ ένα 100% λετζίτ game. Σε Early Access και σε πολύ πρώιμο στάδιο βέβαια, αλλά με αρκετά πλούσιο gameplay ήδη (και με οριοθετημένο “road map” για τα επόμενα updates του).

Αφετέρου πως, όπως και όλα στη ζωή άλλωστε, αυτό το game δεν είναι για όλους. Έχει προφανώς έναν ελαφρύ έστω Survival πυρήνα, οπότε άμεσα απωθούνται οι μη-φανς αυτού του είδους (ή και όσοι φανς αποζητούν μια πιο σκληροπυρηνική Survival εμπειρία), αλλά το ζουμί του game βρίσκεται στη συλλογή και την εκμετάλλευση πλασμάτων, και αυτό το χαρακτηριστικό θα είναι η σημαία του game.

Μια βάση όπου ο κάθε χαριτωμένος τραγόμορφος γίγαντας έχει ήδη λάβει τη θέση του στο νταμάρι και μοχθεί από το πρωί, είναι μια ευτυχισμένη βάση.

Tέλος πως, ναι, ορισμένα στοιχεία τα λες “δάνεια” από άλλα games, έως και απροκάλυπτα δάνεια θα έλεγε κανένας. Αλλά, το πρώτο game ή το τελευταίο είναι που κάνει κάτι τέτοιο; Όταν το Vampire Survivors σημείωσε την επιτυχία που σημείωσε και άρχισαν να πετάγονται αριστερά και δεξιά στο Steam 10-20 διαφορετικά “Bullet Hell/Auto Shooter” games, βγήκαν οι δημιουργοί πχ του Crimsonland να ζητήσουν τα νομικά ρέστα από όλους αυτούς τους δημιουργούς; Όταν καθιερώθηκε η ορολογία “Soulslike” ως δημοφιλές game genre, έστειλε η FromSoftware εξώδικα σε όλο το γνωστό σύμπαν;

Εν τέλει αυτό που θεωρώ πως ενοχλεί περισσότερο τους πολέμιους του Palworld, είτε αυτοί είναι οι σκλυροπυρηνικοί fanbois είτε συγκεκριμένες εταιρείες, είναι η πρωτοφανής επιτυχία του. Ουδείς θα ασχολούνταν με αυτό αν σημείωνε μια χαμηλή επίδοση των 10-20 χιλιάδων concurrent παικτών ως ένα τυπικό indie game χαμηλού βεληνεκούς, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με εκατομμύρια παικτών και, επομένως, ζεστών χρημάτων. Τα οποία λεφτά έχουν πάντα την τάση να εξάπτουν τα πάθη.

Θα κάνω κι εγώ μήνυση στην Pocket Pair για παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας. Τα Pals έχουν σχεδιαστεί ως εμφανώς χαριτωμένα κι όμορφα, όμως η μαμά μου μου έχει πει πως μόνον εγώ είμαι χαριτωμένος κι όμορφος.

Σε τελική ανάλυση, οι δημιουργοί της Pocket Pair απλώς μυρίστηκαν ένα κενό στην PC gaming αγορά και προχώρησαν για να το εκμεταλλευτούν. Το οποίο κενό δημιούργησαν εξ αρχής οι ίδιες οι Nintendo/Pokémon Company/Game Freak, αφενός μέσω της χαμηλότατης ποιότητας των τελευταίων Pokemon games, αφετέρου μέσω της άρνησής τους να τα κυκλοφορήσουν και για PC πέρα από το Switch. Όσο στυγνό και κυνικό και να ακούγεται… ας πρόσεχαν.

Προσωπικά έπαιξα το Palworld μέσω του MS Game Pass απλά για να δω προς τι γίνεται όλος αυτός ο ντόρος, και μπορώ να πω πως το διασκέδασα αρκετά ώστε να βάλω στο ραντάρ μου τα updates που θα κυκλοφορήσουν στο μέλλον οι δημιουργοί. Δεν το λες το πλέον βαθύ ή πολύπλοκο game που έπαιξα ποτέ… αλλά δε χρειάζεται να είναι όλα στη ζωή πολύπλοκα. Πολλές φορές το μόνο που αρκεί για να σου φτιάξει τη διάθεση είναι να σκαρφαλώσεις πάνω στο όχι-Pidgeotto σου και να εξερευνήσεις τον όμορφο κόσμο, ή να αναθέσεις στον όχι-Bulbasaur σου να αρχίσει να σπάει πέτρες σα δουλάρα πριν ανέβει στους ώμους σου και αρχίσει να γαζώνει εισβολείς με το Assault Rifle του. Και αυτό είναι απολύτως ΟΚ.


Follow us on Google News

Go to discussion...

Κώστας Καλλιανιώτης

Αρχαιολόγος/Ιστορικός, RPG Player, Οπαδός των Motörhead, Καταναλωτής Προβατίνας.

Related Articles

Back to top button
elEL