Captain's LogEDITORIALS

To SteamOS είναι εδώ! Τι ακολουθεί;

Στις 13 Δεκεμβρίου η Valve αποφάσισε επιτέλους να διαθέσει την πρώτη έκδοση του νέου λειτουργικού της συστήματος στο κοινό, ταυτόχρονα με την αποστολή των 300 πρώτων Steam Machines σε 300 τυχερούς beta testers. Το SteamOS, ουσιαστικά μια διανομή Linux βασισμένη στο Debian και με βασικό interface το Steam Big Picture Mode, είναι η πιο σοβαρή ελπίδα του Linux να καθιερωθεί ως gaming λειτουργικό πρώτης γραμμής και να σπάσει την πολυετή κυριαρχία των Windows στους υπολογιστές των PC gamers. Παράλληλα λειτουργεί ως ένα σημαντικό όπλο στα χέρια της Valve, μια κάρτα “Βγες από τη φυλακή” όπως το χαρακτήρισε ο Gabe Newell χρησιμοποιώντας ορολογία από το κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι Monopoly. Η επιθετική πολιτική της Microsoft και η ενσωμάτωση ενός νέου κλειστού περιβάλλοντος στα Windows (το άλλοτε γνωστό ως Metro) ώθησε την Valve προς την αναζήτηση διεξόδου σε περίπτωση που η Microsoft αποφασίσει να καταστήσει τα Windows εχθρικά προς ανταγωνιστές στο πεδίο της ψηφιακής διανομής. Το SteamOS είναι αυτή η διέξοδος. Αν όμως ο Gabe Newell σοβαρολογεί όταν λέει οτι “το Linux είναι το μέλλον του gaming” τότε θα πρέπει να είναι έτοιμος για να δώσει μεγάλες μάχες και να γνωρίζει καλά οτι θα δεχθεί χτυπήματα πάνω αλλά και κάτω από τη μέση.

Ας απαριθμήσουμε τους αντιπάλους που ενδέχεται να βρει στο διάβα της η Valve στην προσπάθεια να απαγκιστρωθεί από τα Windows και να επεκταθεί στο χώρο του “σαλονάτου” gaming. Πρώτη και καλύτερη η Microsoft η οποία θα ζημιωθεί διπλά, τόσο στο μέτωπο του PC (λόγω πιθανής μείωσης πωλήσεων των Windows) όσο και στο console gaming (όπου έχει παρουσία με το Xbox). Έπειτα έρχονται οι Sony και Nintendo, εταιρίες με πολυετή παράδοση στις κονσόλες και σημαντική επιρροή στην αγορά, και φθάνουμε μέχρι την Apple για την οποία ακούμε συχνά-πυκνά οτι ετοιμάζεται να εισέλθει στο gaming. Στους πιθανούς αντιπάλους της εταιρίας δεν προσμετρούμε τους ανταγωνιστές της στο χώρο της ψηφιακής διανομής σε PC όπως η ΕΑ και η Ubisoft γιατί δε γνωρίζουμε ακόμη αν σκοπεύουν να στηρίξουν ή όχι το SteamOS. Η ουσία πάντως είναι οτι η συνολική οικονομική ισχύς όλων των παραπάνω μετράται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Η Valve των 300κάτι στελεχών και υπαλλήλων έχει ανηφόρα μπροστά της. Ίσως ο Gabe Newell θα πρέπει να διδάξει στους υπόλοιπους την ιστορία του βασιλιά Λεωνίδα και της μάχης των Θερμοπυλών γιατί, σε πρώτη ανάγνωση, η ισορροπία δυνάμεων δεν είναι υπέρ τους. Και φυσικά, θα πρέπει να κοιτά συνεχώς πίσω του για τυχόν πρόθυμους “Εφιάλτες”.

GabenLeonidas

Προτού πάντως σπεύσουμε να γράψουμε τον επικήδειο του SteamOS και να καταγράψουμε το όνομα της Valve στο μνημείο των ενδόξως πεσόντων, καλό είναι να θυμόμαστε οτι α) η “μικρούλα” Valve έχει στη διάθεσή της την κότα με τα χρυσά αβγά που ονομάζεται Steam και β) το πλάνο της εταιρίας είναι καλά μελετημένο με κύριο στόχο την ανεύρεση συμμάχων. Το Steam προσφέρει στην εταιρία οικονομική ανεξαρτησία ώστε να αφιερωθεί στην ανάπτυξη του SteamOS χωρίς να αγχώνεται για το οικονομικό, ενώ πρόσφατα μάθαμε οτι η Valve δεν έχει σκοπό να κυκλοφορήσει δικό της Steam Machine παρά το γεγονός οτι ο Gabe Newell είχε δηλώσει προ μηνών το αντίθετο. Είναι προφανές οτι η Valve προτίμησε να αφήσει ελεύθερο πεδίο δράσης στους κατασκευαστές hardware ώστε αυτοί να έχουν το κίνητρο να φτιάξουν Steam Machines χωρίς να ανησυχούν για εσωτερικό ανταγωνισμό από την ίδια τη Valve. Σε μια εποχή που τα κέρδη των κατασκευαστών συρρικνώνονται από την επέλαση των tablets στα χαμηλά στρώματα της αγοράς, η έλευση των Steam Machines ανοίγει μια νέα αγορά που μέχρι πρότινος ήταν απρόσιτη για εταιρίες όπως η HP, η Lenovo, η Samsung, η Asus και πολλές άλλες. Θεωρητικά όλοι αυτοί έχουν κάθε λόγο να στηρίξουν το SteamOS εκτός και αν δεχθούν… πιέσεις από την Microsoft να κάνουν πίσω. Η έκθεση CES (7-9 Ιανουαρίου, με ανακοινώσεις στις 6 Ιανουαρίου) θα έχει τεράστιο ενδιαφέρόν γιατί τότε η Valve σκοπεύει να αποκαλύψει το πρώτο κύμα των Steam Machines και τους κατασκευαστές με τους οποίους θα συνεργαστεί. Τότε θα γνωρίζουμε κατά πόσον το ρεύμα του SteamOS είναι ρυάκι ή χείμαρρος.

Αυτά όσον αφορά το hardware αλλά η μάχη δεν τελειώνει εκεί. Το παιχνίδι θα κερδηθεί ή θα χαθεί στο software, δηλαδή στην υποστήριξη του SteamOS σε games και υπηρεσίες multimedia. Η Valve έχει ως δεδομένο τη στήριξη των indies και των μικρότερων PC developers, ασχολούμαι αρκετά με το Steam Greenlight και ξέρω από πρώτο χέρι οτι η πλειοψηφία πλέον των μικρότερων games διατίθεται εξαρχής για Windows, Mac και Linux. Αν όμως η Valve έχει φιλοδοξία να ανταγωνιστεί ευθέως τα Windows και τις κονσόλες τότε χρειάζεται τα Call of Duty και τα Assassin’s Creed, τα Battlefield και τα Mass Effect, τα Starcraft και τα Diablo, ειδάλλως δεν πρόκειται να καταφέρει τίποτα. Πώς όμως μπορείς να πείσεις αυτές τις μεγάλες εταιρίες να στηρίξουν το SteamOS όταν αρκετές από αυτές δεν έχουν καν διάθεση να πουλήσουν τα προϊόντα τους μέσω του Steam; Εδώ σε θέλω κάβουρα, να περπατάς στα κάρβουνα. Τι παραχωρήσεις είναι διατεθειμένη να κάνει η Valve για να εξασφαλίσει το “ναι”; Προσωπικά δε βλέπω άλλη εναλλακτική λύση πέραν της παροχής γης και ύδατος εκ μέρους της Valve, ήτοι την γενναία μείωση του ποσοστού που λαμβάνει από τις πωλήσεις των παιχνιδιών τους με αντάλλαγμα την ανάπτυξη εκδόσεων για SteamOS. Μόνο η προοπτική του ζεστού χρήματος θα μπορέσει να πείσει τους publishers και να υπερκεράσει τυχόν εξωτερικές πιέσεις από Microsoft, Sony και Nintendο.

RileyTheDog 

Η τελική μάχη θα διεξαχθεί σε επικοινωνιακό επίπεδο. Ας μην κοροϊδευόμαστε, όλοι μας γνωρίζουμε οτι εταιρίες όπως οι Microsoft, Sony και Nintendo έχουν σημαντική επιρροή στη βιομηχανία του gaming και έχουν τον τρόπο να περνούν τα μηνύματα που θέλουν μέσω των μεγάλων gaming sites του εξωτερικού – ο νοών νοείτω. Η Valve θα πρέπει να γνωρίζει οτι θα αντιμετωπίσει δυσπιστία, κακοπροαίρετη κριτική, ακόμα και εχθρικότητα. Συν τοις άλλοις, ο στρατός των “οπαδών” των διάφορων game consoles θα πολεμήσει λυσσσαλέα τη οποιαδήποτε απειλή εναντίον της αγαπημένης του κονσόλας/εταιρίας. Στα πλαίσια της ενασχόλησής μου με το χώρο του gaming περιδιαβαίνω σε διάφορα sites του εξωτερικού και έχω παρατηρήσει οτι, ενώ φυσιολογικά οι οπαδοί του Xbox, του Playstation και του WiiU τρώγονται μεταξύ τους σαν τα σκυλιά, μόλις γίνει η οποιαδήποτε αναφορά στο PC gaming τότε ενώνονται σαν τους Power Rangers για να σχηματίσουν τον κονσολο-Megazord και να διώξουν τον εχθρό. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί συμβαίνει αυτό αλλά η Valve καλό είναι να το έχει κατά νου.

PowerRangers 

Όπως και να έχει το πράγμα, στις αρχές του Ιανουαρίου θα πάρουμε πολλές απαντήσεις και θα ξέρουμε πού το πάει η Valve. Για την ώρα η εταιρία τονίζει οτι δεν έχει ιδιαίτερες φιλοδοξίες και οτι απλώς θέλει να προσφέρει μια εναλλακτική επιλογή στους υπάρχοντες πελάτες της, αλλά φυσικά και το Steam ξεκίνησε ταπεινά και έφτασε σήμερα να έχει 65 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Επειδή πάντως είμαι σίγουρος οτι ο Gabe Newell διαβάζει καθημερινά Ragequit.gr, θέλω να του δώσω μια τελευταία συμβουλή: η σεμνή και ταπεινή προσέγγιση δεν αρκεί αυτή τη φορά. Το colpo grosso του Steam δε μπορεί να επαναληφθεί, οι υπόλοιποι ανταγωνιστές είναι πλέον υποψιασμένοι και έτοιμοι εξαρχής για σκληρή μάχη. Αφού η Valve αποφάσισε να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση τότε οφείλει να προετοιμαστεί για μακροχρόνιο “πόλεμο” και να τα δώσει όλα για την τελική επικράτηση, χωρίς δεύτερες σκέψεις και δισταγμούς. Με δυο λόγια: Ή ταν ή επί τας Gabe. Ή ταν ή επί τας.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

8 Comments

  1. To κείμενο αλλα και οι φωτογραφίες που το συνοδεύουν είναι ολα τα λεφτά 🙂
    Κάθε υγιώς σκεπτόμενος gamer θα θέλει να πετύχει το Steam OS, οι στρατιές απο λαλάκηδες funboys και οι υπόγειες τακτικές της μικρομαλακής δεν θα περάσουν!

  2. Καμιά εταιρεία δεν είναι “άγια”. Όπως είναι φυσικό, στην τάξη πραγμάτων που ζούμε, θα κοιτάει τα κέρδη της, τους μετόχους της, και τα τοιαύτα. Παρόλα αυτά, στη παρούσα φάση, τα συμφέροντα των γκεημερζ με κρίση και συνείδηση, ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό με αυτά της Valve. Ελπίζω, αυτή η μάχη, να αποβεί μοιραία για τις δυνάμεις που θέλουν να μας φυλακίσουν!

    Εξαιρετικό άρθρο Αλέξανδρε! Μας βοηθάς να καταλάβουμε ποιά είναι τα διακυβεύματα στον χώρο. Χρήσιμο και καλογραμμένο! Α ρε regaquit, έχεις αποδειχθεί τρομερά απαραίτητο! 🙂

  3. Άλεξ και ‘γω διάβασα με ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις σου για το μέλλον του Πιγκουίνου και με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο.

    Στη CES θα δούμε πόσο ισχυρό επικοινωνιακό προφίλ θα βγάλει προς τα έξω η Valve και αν θα ανακοινώσει ηχηρές κολλεγιές με 3rd party κατασκευαστές που θα καταστήσουν τα Steam Machines αναγνωρίσιμα στην συνείδηση του μέσου καταναλωτή (Πώς ξέρει τώρα και η κυρα-Μαρία ας πούμε το Playstation;) και θα ανοίξουν το δρόμο για την εμπορική επιτυχία.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button
elEL