Captain's LogEDITORIALS

To τέλος της Εποχής Των Exclusives

Η κυκλοφορία του Metal Gear Solid V: The Phantom Pain σε PC, όπως ανακοινώθηκε με τον πιο επίσημο (και διασκεδαστικό!) τρόπο στην έκθεση Gamescom, είναι σημαντική, και όχι μόνο γιατί οι PC gamers θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν έναν (καλώς εχόντων των πραγμάτων) ποιοτικό τίτλο από έναν καταξιωμένο δημιουργό. Η επιστροφή της σειράς σε PC έχει έντονο συμβολισμό αν σκεφτούμε οτι πρέπει να γυρίσουμε έντεκα ολόκληρα χρόνια πίσω για να βρούμε το προηγούμενο παιχνίδι Metal Gear Solid (συγκεκριμένα το Metal Gear Solid 2: Substance) που εμφανίστηκε στις οθόνες των υπολογιστών μας. Η σειρά των Metal Gear ανήκει στην κατηγορία των παιχνιδιών που συνήθως χαρακτηρίζουμε ως “system sellers”, των τίτλων δηλαδή για τους οποίους μια μερίδα του κοινού αγοράζει κονσόλα μόνο και μόνο για να τους παίξει. Η μεταφορά έχει επίσης μεγάλη αξία γιατί η εταιρία που αποφασίζει να φέρει το παιχνίδι σε PC είναι ιαπωνικής προέλευσης και όλοι γνωρίζουμε λίγο-πολύ πόσο επιφυλακτικοί είναι οι Ιάπωνες με το PC gaming. Πέρα όμως από τους παραπάνω λόγους, η ύπαρξη του MGS V PC δείχνει με τον πλέον εμφατικό τρόπο οτι η εποχή των console exclusives οδεύει οριστικά και αμετάκλητα προς τη δύση της.

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν αναφέρομαι στα first-party exclusives, στα παιχνίδια δηλαδή που παράγονται απευθείας από το πορτοφόλια των Microsoft, Sony και Nintendo. Αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν έστω και μειωμένα στον αριθμό όσο οι τρεις προαναφερθείσες εταιρίες θα ψάχνουν να βρουν τρόπους για να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες στις πλατφόρμες τους. Τα console exclusives που σύντομα θα αποτελέσουν οριστικά παρελθόν είναι τα third-party games που για διάφορους (συνήθως ανόητους) λόγους κρίθηκε από τους δημιουργούς τους ή από τον εκάστοτε publisher οτι δεν θα πρέπει να κυκλοφορήσουν σε PC. Κατά κανόνα οι αποφάσεις αυτές παίρνονται στηριζόμενες σε απαρχαιωμένες πλέον λογικές του τύπου “το x είδος παιχνιδιού δεν έχει κοινό σε PC” ή “οι πωλήσεις δεν θα καλύψουν το κόστος της μεταφοράς” ή φυσικά το all-time classic “η πειρατεία θα σακατέψει τις πωλήσεις”. Η αγορά έχει πλέον αλλάξει, το κοινό του PC gaming είναι πολυάριθμο και ανοικτό σε νέες ιδέες, το Steam έδωσε σε όλους τους δημιουργούς μια πλατφόρμα μέσω της οποίας μπορούν να βρουν πελάτες σε όλη την υφήλιο, οπότε οι όποιοι ανασταλτικοί παράγοντες βρίσκονται πλέον καθαρά στο μυαλό αρτηριοσκληρωτικών στελεχών και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Άλλωστε η πρόσφατη ιστορία έδειξε οτι ο τολμών νικά!

AgeOfExclusives01PC version, get over here!

Το παράδειγμα του Mortal Kombat μιλάει από μόνο του. Μια σειρά που επίσης είχε πολλά χρόνια να εμφανιστεί επίσημα σε PC – λέω επίσημα για να ξεχωρίσω την περίπτωση των emulators – και, όταν τελικά η WB Games με την Netherrealm Studios αποφάσισαν να ακούσουν τις φωνές των PC gamers που ζητούσαν έντονα το παιχνίδι, ανταμείφθηκαν με πωλήσεις οι οποίες σύμφωνα με τον ίδιο τον Ed Boon ξεπέρασαν κατά πολύ τις προσδοκίες τους. Είδατε πόσο απλό ήταν;  Καλό παιχνίδι + PC = $$$. Οι πεπαλαιωμένες αντιλήψεις περί μη ύπαρξης κοινού στο PC για τα fighting games καταρρίφθηκαν αμέσως, όχι μόνο από το Mortal Kombat αλλά και την εμπορική επιτυχία άλλων ανάλογων τίτλων όπως τα Street Fighter, Injustice, Skullgirls, η οποία με τη σειρά της οδήγησε στην περαιτέρω κυκλοφορία ακόμα περισσότερων fighting games (Naruto, King of Fighters, Street Fighter X Tekken, Dynasty Warriors) και φυσικά στην δημιουργία εξαρχής έκδοσης για PC για αντίστοιχα επερχόμενα fighting games (Mortal Kombat X). Πλέον ο PC gamer που αγαπά τα fighting games έχει στη διάθεσή του πολλές επιλογές και σύντομα θα έχει ακόμα περισσότερες. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν ένα πρώτο βήμα, η λήψη της σωστής απόφασης εκ μέρους των εταιριών.

AgeOfExclusives03Έχει κανείς τα κότσια να στοιχηματίσει οτι δεν θα βγει σε PC;

Ένα άλλο, επίσης χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περιβόητη ιστορία με την PC version του πρώτου Dark Souls. Αν για την περίπτωση των fighting games μπορεί να υπάρχει κάποια δικαιολογία λόγω της σχετικά φτωχής παράδοσης του PC στο είδος, θα ήθελα πολύ να ξέρω ποιο ήταν εκείνο το στέλεχος της Namco που αποφάσισε οτι ένα hardcore action RPG δεν είχε θέση στην πιο hardcore gaming platform της αγοράς! Επρόκειτο πραγματικά για μια απόφαση εντελώς ακατανόητη, σχεδόν τρελή, και οι PC gamers χρειάστηκε να δώσουν πολυμέτωπο αγώνα με συνεχείς εκκλήσεις προς την εταιρία, petitions με εκατοντάδες χιλιάδες υπογραφές και πολλές αναφορές στον ειδικό τύπο έτσι ώστε η Namco και η From Software να έρθουν στα σύγκαλά τους και να κυκλοφορήσουν επιτέλους το Dark Souls: Prepare to Die Edition. Επειδή όμως προφανώς τους αρέσει να βάζουν τρικλοποδιές στον εαυτό τους, φρόντισαν να “προικίσουν” την PC version με πολύ λίγα graphics options και με την Όγδοη Πληγή του Φαραώ, also known as Games For Windows Live. Έστω και έτσι (ας είναι καλά ο modder Durante με το HD fix του) το Dark Souls γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία σε PC με φυσικό αποτέλεσμα την εμφάνιση του Dark Souls 2 εξαρχής στους υπολογιστές μας, αυτή τη φορά με μια πολύ προσεγμένη έκδοση και με Steamworks. Praise the Sun!

AgeOfExclusives04Είναι πολλά τα λεφτά!

Το εκπληκτικό με αυτή τη νέα εποχή που ζούμε ως PC gamers δεν είναι κατ’ εμέ η εμφάνιση όλων αυτών των πρώην console exclusives σε PC.  Το θεωρώ ως φυσική εξέλιξη των πραγμάτων από τη στιγμή που η κοινότητα των PC gamers όχι μόνο δεν “πέθανε”, όπως ακουγόταν από διάφορους καλοθελητές για ένα διάστημα, αλλά διογκώθηκε, γιγαντώθηκε, έχει φωνή και μπορεί πλέον να απαιτεί. Κι αν σε ορισμένες περιπτώσεις η θέληση των PC gamers να ακουστεί η φωνή τους γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης για λόγους διαφήμισης (για παράδειγμα με την περίπτωση του GTA V που ήταν εξαρχής 100% βέβαιο οτι θα βγει σε PC), σύντομα να ξέρετε οτι ακόμα και οι ελάχιστες πλέον εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα θα εξαφανιστούν. Δεν θα μου κάνει καμία εντύπωση να δω κάποια ανακοίνωση οτι παιχνίδια ιαπωνικής προέλευσης που παραδοσιακά είχαν τις ρίζες τους σε κονσόλες, λόγου χάρη το επερχόμενο Final Fantasy XV, θα αποκτήσουν PC version. Αυτό που κάποτε φάνταζε μη ρεαλιστικό τώρα γίνεται σταδιακά πραγματικότητα.

Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί οι PC gamers δεν υπέκυψαν στις πιέσεις και αρνήθηκαν να πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, αντίθετα ζήτησαν να έρθει το βουνό στον Μωάμεθ όπως και τελικά γίνεται. Ήμουν πάντοτε κάθετα αντίθετος με την διαδεδομένη λογική οτι “ο gamer ακολουθεί τα games”, δηλαδή οτι ο gamer θα πρέπει να αγοράζει δύο, τρεις ή περισσότερες παρόμοιες πλατφόρμες έτσι ώστε να αποκτήσει το… προνόμιο να δώσει τα χρήματά τους στις εταιρίες και να παίξει όλα τα παιχνίδια που περιμένει εναγωνίως. Αυτού του τύπου ο “εκβιασμός” δεν έχει λογική, δίνει υπερβολική δύναμη στα χέρια των εταιριών ώστε να καθοδηγούν την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών και συν τοις άλλοις κατακερματίζει αναίτια όλη την αγορά του gaming σε μια εποχή που τα κόστη παραγωγής ανεβαίνουν και το διαθέσιμο εισόδημα των gamers μειώνεται. Κανένας άλλος κλάδος των media δεν παρουσιάζει αυτό το φαινόμενο, να περιορίζουν οι hardware platforms τόσο δραστικά τις επιλογές στο διαθέσιμο software. Φαντάζεστε π.χ. οι κινηματογραφικές ταινίες της Sony να έπαιζαν μόνο σε Sony Blu-Ray players; Πόσο βλακώδες θα ήταν κάτι τέτοιο, πόσα έσοδα θα έχαναν οι εταιριές από τους κατόχους άλλων συσκευών; Δεν θα ήταν τρελό; Άρα γιατί το gaming να αποτελεί εξαίρεση; Ούτως ή άλλως τα Xbox One και Playstation 4 δεν είναι τίποτα άλλο παρά μικρά, “κλειδωμένα” gaming PCs μικρής ισχύος, με x86 CPUs και AMD GPUs. Δεν έχουν κάτι ιδιαίτερο να προσφέρουν πέρα από τα ούτως ή άλλως λιγοστά first-party exclusives, ούτε σε επίπεδο hardware ούτε σε επίπεδο υπηρεσιών. Αργά ή γρήγορα οι Microsoft και Sony θα συνειδητοποιήσουν οτι ο κατακερματισμός της αγοράς και οι ανούσιοι platforms wars κάνουν μόνο ζημιά στα οικονομικά τους και θα ανοίξουν τις πλατφόρμες τους σε όλους. Θυμηθείτε τα λόγια μου.

AgeOfExclusives02Ακόμα και κλασικά γιαπωνεζοπαίχνιδα σαρώνουν σε πωλήσεις σε PC. Έρχεται η συντέλεια!

Μέχρι να συμβεί αυτό, ο PC gamer μπορεί να ψυχαγωγείται με το απίστευτο εύρος επιλογών που πλέον έχει στη διάθεσή του, από PC exclusives και hardcore games μέχρι triple-A multiplatform, indie, ακόμα και παραδοσιακά γιαπωνέζικα games που πριν από λίγα χρόνια δεν θα μας περνούσε καν από το μυαλό οτι θα έχουν απήχηση στους PC gamers. It’s a brave new world, κυρίες και κύριοι. Απολαύστε τον!

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

6 Comments

  1. On spot ο Ναύαρχος. Είναι πολύ φτηνό πλέον, χάρη στην ψηφιακή διανομή, να έχεις πολλαπλές πλατφόρμες, αφού έχει μηδαμινά έξοδα σε σχέση με το φυσικό αντίτυπο, και η ανάπτυξη των τίτλων γίνεται σε PC. Ναι αγαπητέ Phil Fish, αυτό στο οποίο έφτιαχνες το FEZ ήταν PC, και δεν τρέχει μόνο λογιστικά φύλλα. Εταιρίες σαν την EA και την Ubi, τσεπώνουν το 100% των εσόδων, αφού έχουν δικές τους πλατφόρμες. Και το κυριότερο, οι εκπτώσεις δείχνουν ποιος είναι ο λόγος της πειρατείας. ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ.

  2. Χεχεχε, θεϊκό το νέο άβαταρ!!:)
    Λογικά πρέπει να περιμένουμε και για pc το νέο Silent Hill.
    Εδώ κυκλοφόρησαν ήδη 3 Castlevania (και πιστεύω θα ακολουθήσουν κι άλλα), μία από τις γηραιότερες σειρές παιχνιδιών στις κονσόλες τι να λέμε… Btw, το trails in the sky τίτλος για pc ήταν εξ αρχής, το 2004 κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία για pc(!), μετά βγήκε στο psp και τώρα (επανα)κυκλοφορεί για pc εκτός ιαπωνικών συνόρων. :p
    Η Falcom ως pc developer ξεκίνησε (τσεκάρετε το ιστορικό της), παρόμοιο σκηνικό ισχύει και για τη σειρά Ys (επίσης δικά της).

  3. Adhan, πολλές Ιαπωνικές εταιρίες φτιάχνανε τίτλους για άλλες πλατφόρμες πέραν των κονσολών, όπως η Konami ( τα Metal Gear ξεκίνησαν για τον MSX, έναν home computer που ήταν πολύ δημοφιλής στην Ιαπωνία). Και το Famicom ( η ιαπωνική έκδοση του NES δηλαδή) σαν home Computer ξεκίνησε, εξού και το όνομα (FAMIly COMputer). Είχε βγει και kit με BASIC και πληκτρολόγιο, και είχε βγει και floppy drive.
    Απλά μετά την τρομακτική επιτυχία του NES στην Αμερική, μάλλον θεώρησαν ότι πέτυχε γιατί είχε καζουαλοποιηθεί, όχι γιατί είχε πολύ καλά για την εποχή τους παιχνίδια. Οπότε νεκραναστήθηκαν οι κονσόλες.

  4. Είναι να απορεί κανείς για το πως μπορεί κάποιος να στηρίζει τη κονσολοβιομηχανία ενώ το Steam συνεχίζει να ακμάζει με σταθερά βήματα. Πιστεύω πως η Valve το ήξερε πριν χρόνια ότι θα αρχίσει να γίνεται αυτό καθώς είναι εταιρεία με πολλούς μακροπρόθεσμους στόχους. Υπό το πρίσμα των τελευταίων γεγονότων με τα “exclusives” είμαι πολύ χαρούμενος πως το PC πλέον παίρνει τη δόξα που του αρμόζει. Όσοι θέλουν να είναι εγκλωβισμένοι στα (υποδεέστερα σε σχέση με το PC) κλειστά μηχανήματα τους ας το κάνουν. Απλά να μη γκρινιάζουν και να αποδεχτούν πως στο κόσμο της ψηφιακής διανομής, το όπλο τους περί αποκλειστικοτήτων φτάνει στη δύση του.

    Ας συνεχίσουν τις πίπες περί “δυσκολίας εγκατάστασης” (εκτός και αν είσαι 3 χρονών η 70), πολυπλοκότητας hardware και συνεχείς αντικαταστάσεις περιφαρειακών¨” (lol, τη 4890 την είχα από το 09 έως τέλη 2013) η την άνεση που προσφέρουν οι κονσόλες καθώς τις βάζεις στο σαλόνι σου, λες και το pc δε μπορεί να πει lol. Ας πληρώνουν και τα XBOX GOLD ZOMG!!ena# και τα sports sports sports, tv tv tv, colofdouty κλπ.

  5. Τα εγραψες πολυ σωστα , ειδικα στην παραγραφο που αναφερεσε στις πολλες πλατφορμες.
    Πιστευω το μελλον ειναι PC και ms/sony ας ανοιξουν ψηφιακα καταστηματα με exclusives. Ας υπαρχουν και “steamboxes” (ή απλα ενα pc σαλονιου αλλα εδω πρεπει να βοηθησει και η microsoft) για οσους θελουν κατι πιο ευκολο.
    Ειναι κριμα στην σημερινη εποχη να πρεπει ακομα να αγοραζουμε τοσα διαφορετικα hardware για να παιξουμε ολα τα παιχνιδια που θελουμε. Αν και δεν νομιζω να υπαρξη ποτε εξαλειψη πραγματικα πιστευω και ελπιζω πως το PC σταδιακα θα γινει η κυριαρχη πλατφορμα.
    Η μονη που προσπαθει ειναι η nintendo που θελει να προσφερει κατι διαφορετικο σαν hardware αλλα αυτη εχει κανει αλλα τεραστια λαθη.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL