REVIEWS

PHANTOM DOCTRINE

Turn-based stealth/action με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο

Άραγε ο κόσμος έχει ακόμα έντονη την ανάμνηση του Ψυχρού Πολέμου; Ενώ τα γεγονότα και η ατμόσφαιρα των ’80s δεν είναι δα και τόσο πίσω μας ώστε να να έχουμε ξεχάσει, έχω την αίσθηση ότι η περίοδος αυτή έχει αφήσει πολύ πιο έντονα τα σημάδια της σε ορισμένες χώρες σε σχέση με άλλες. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, νομίζω ότι εάν ζητήσει κάποιος από τους 35άρηδες + να γυρίσουν νοερά στην δεκαετία του 1980 και τους ρωτήσει τι θυμούνται πιο έντονα από αυτήν σε πολιτικό επίπεδο, οι περισσότεροι θα αναφέρουν το… ΠΑΣΟΚ, άντε και ορισμένες εντάσεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πάντως δεν χωράει αμφιβολία ότι η περίοδος αυτή έχει αφήσει βαθιά σημάδια σε πολλούς developers, ιδίως σε αυτούς που προέρχονται από το πρώην ανατολικό μπλοκ και ειδικά σε αυτούς που ειδικεύονται στα turn-based strategy games για κάποιον παράξενο λόγο! Ανατρέχοντας πρόχειρα στο παρελθόν θυμάμαι το Hammer & Sickle της αγαπημένης μου Nival Interactive (δημιουργό του Silent Storm), το Xenonauts της Goldhawk Interactive (το οποίο θα αποκτήσει και sequel) και τώρα το Phantom Doctrine της πολωνικής Creative Forge Games, η οποία μπήκε δυνατά στο ραντάρ των gamers με το καουμπόικο turn-based strategy Hard West και τώρα χτίζει πάνω σε αυτά τα θεμέλια με το παιχνίδι που παρουσιάζουμε σήμερα.

Για κάποιο λόγο, πολλά κατασκοπικά θρίλερ ξεκινούν σε πλοίο!

Η περίοδος του Ψυχρού Πολέμου είχε ως κύρια χαρακτηριστικά την μυστικοπάθεια, τον τρόμο για  το ενδεχόμενο ξέσπασμα ενός καταστροφικού πυρηνικού πολέμου, τα παιχνίδια κατασκόπων και τις παγκόσμιες συνωμοσίες. Το Phantom Doctrine περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω εξιστορώντας τις περιπέτειες μιας παραστρατιωτικής οργάνωσης ονόματι Cabal, τα μέλη της οποίας προέρχονται από διάφορες μυστικές υπηρεσίες ανά την υφήλιο. Ενώ στην αρχή τα συμφέροντα των πρακτόρων είναι αντικρουόμενα, η σταδιακή αποκάλυψη μιας συνωμοσίας που απειλεί ολόκληρη την υφήλιο αλλάζει δραστικά τα δεδομένα. Εκμεταλλευόμενες τις ασταθείς γεωπολιτικές συνθήκες, μυστηριώδεις φιγούρες έρπονται στις σκιές και κινούν τα πιόνια τους αθόρυβα μέχρι να είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας να υποχθόνια σχέδιά τους. Η δική σας αποστολή είναι να ξετυλίξετε το κουβάρι της συνωμοσίας και να εξουδετερώσετε την απειλή πριν να είναι πολύ αργά για όλους μας!

Η αποκάλυψη της συνωμοσίας περιλαμβάνει μπόλικο διάβασμα απόρρητων εγγράφων.

Η πρώτη εντύπωση είναι ότι το Phantom Doctrine έχει πολλά κοινά στοιχεία με την επιτυχημένη σειρά των πρόσφατων XCOM games. Λίγο το γενικό στήσιμο του παιχνιδιού, με τις δύο διακριτές φάσεις του gameplay μεταξύ του στρατηγικού σχεδιασμού στον παγκόσμιο χάρτη και τις turn-based αποστολές, λίγο το interface το οποίο θυμίζει σε πάρα πολλά πράγματα τους τίτλους της Firaxis και είναι εύκολο να ξεγελαστεί ο παίκτης ώστε να υποθέσει ότι έχουμε να κάνουμε με έναν XCOM clone σε διαφορετικό setting. Η εντύπωση αυτή, την οποία και εγώ είχα προτού ξεκινήσω την ενασχόλησή μου με το παιχνίδι, είναι λανθασμένη. Ναι μεν ο βασικός σκελετός του gameplay παρουσιάζει ομοιότητες με τα XCOM όμως τα επιμέρους στοιχεία του Phantom Doctrine και ιδίως οι εντελώς διαφορετικές προτεραιότητες στο κομμάτι των tactical missions έχουν ως αποτέλεσμα ένα παιχνίδι που διαθέτει τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα.

Ο strategic map μέσω του οποίου ερευνάτε ύποπτα περιστατικά και επεμβαίνετε όπου το κρίνετε απαραίτητο.

Όπως ήδη αναφέραμε, το gameplay του Phantom Doctrine περιλαμβάνει δύο σκέλη: Το πρώτο σκέλος, του στρατηγικού σχεδιασμού και της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, περιλαμβάνει την ανάπτυξη της βάσης σας, την πρόσληψη και εκπαίδευση πρακτόρων, τον εξοπλισμό τους με όπλα και gadgets που σταδιακά αποκτάτε μέσω της πλοκής και του loot από τις tactical missions, καθώς και την διερεύνηση ύποπτων κινήσεων ανά την υφήλιο όταν το δίκτυό σας εντοπίσει κάποιου είδους suspicious activity, όπως χαρακτηρίζεται στο παιχνίδι. Τα περιστατικά αυτά δεν είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσουν στην εκτέλεση μιας tactical mission διότι μπορεί οι πληροφορίες να ήταν εσφαλμένες και να μην συμβαίνει τίποτα, μπορεί να υπάρχει κάποιος πληροφοριοδότης που θα σας δώσει πολύτιμα έγγραφα αυτόματα μετά από κάποιο διάστημα ή μπορεί απλά με τις κατάλληλες ενέργειες να προλάβετε να αποκλιμακώσετε μια κατάσταση προτού χρειαστεί να μιλήσουν τα πιστόλια.Ορισμένες φορές όμως δεν υπάρχει άλλη επιλογή, είτε γιατί απαιτείται δυναμική παρέμβαση είτε γιατί πρόκειται για κάποια story mission που σχετίζεται με το main quest, οπότε οι πράκτορές σας θα πρέπει να δείξουν τα κότσια τους στη μάχη!

παράδειγμα των επιλογών που μπορεί να έχετε για την αντιμετώπιση μιας κατάστασης. Αν όλα τα άλλα αποτύχουν, φουλ επίθεση!

Το σκέλος των tactical missions θέλει πάρα πολλή προσοχή γιατί είναι πολύ εύκολο να ξεγελαστείτε λόγω της μεγάλης επιφανειακής ομοιότητας με τα XCOM και να προσπαθήσετε να παίξετε με παρόμοια φιλοσοφία. Μεγάλο λάθος! Πιστέψτε με, σας μιλάω εκ πείρας. Μία είναι η μεγάλη αλήθεια του Phantom Doctrine: Η ανοικτή μάχη πρέπει να είναι η τελευταία λύση! Οι περισσότερες αποστολές έχουν πολύ έντονο το στοιχείο του stealth και της αθόρυβης επίτευξης των επιμέρους objectives, επομένως η πρώτη σας επιλογή στην πλειονότητα των αποστολών οφείλει να είναι το infiltration και όχι η φουλ επίθεση. Ιδανικά θα πρέπει να βγείτε από τον χάρτη της αποστολής χωρίς να αναγκαστείτε να πυροβολήσετε κανέναν, εκτός φυσικά από τις περιπτώσεις των scripted γεγονότων στην campaign. Εάν δεν τα καταφέρετε και αναγκαστείτε να έρθετε σε ανοικτή σύγκρουση με τις εχθρικές μονάδες τότε όσο περνούν οι turns η θέση σας θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη καθώς θα έχετε να αντιμετωπίσετε τις συνεχώς αυξανόμενες ενισχύσεις του εχθρού, ακόμα και… airstrikes!

Αν αναγκαστείτε να ανοίξετε πυρ κατά του εχθρού τότε θα πρέπει να καταστρώσετε άμεσα ένα πλάνο διαφυγής, πριν πλακώσουν reinforcements.

Υπό αυτό το πρίσμα πιστεύω ότι η πλειοψηφία των tactical missions στο Phantom Doctrine ομοιάζουν περισσότερο με το Invisible Inc, τον εκπληκτικό turn-based stealth τίτλο της Klei, παρά με τις βίαιες και συχνά χαοτικές συγκρούσεις των XCOM games. Το ξαναλέω για να το χωνέψετε και να γλιτώσετε τη δική μου ταλαιπωρία: Η stealth προσέγγιση σώζει! Όλοι οι πράκτορές σας έχουν τη δυνατότητα για αθόρυβα melee takedowns και για την απόκρυψη των πτωμάτων που θα αφήσετε στο διάβα σας, ενώ για τις πιο δύσκολες περιπτώσεις που απαιτείται δύναμη πυρός, η χρήση ενός silenced όπλου ενδέχεται να σας βγάλει από τη δύσκολη θέση. Εάν παρ’ ελπίδα τα σχέδιά σας δεν ευοδωθούν και χρειαστεί η απευθείας και ανοικτή επίθεση, οι περισσότεροι χάρτες στο Phantom Doctrine είναι επαρκώς ανοικτοί ώστε να προσφέρουν διάφορες επιλογές για την χάραξη ενός αποτελεσματικού πλάνου επίθεσης και διαφυγής.

Δώστε μεγάλη βάση στο line of sight των εχθρών και των συστημάτων ασφαλείας για να μην εκτεθείτε πρόωρα!

Στο τακτικό κομμάτι η πιο σημαντική καινοτομία του παιχνιδιού εντοπίζεται στην πλήρη αφαίρεση του RNG, του ποσοστού δηλαδή βάσει του οποίου υπολογίζεται η πιθανότητα εύστοχης βολής. Στο Phantom Doctrine οι επιθέσεις βρίσκουν πάντοτε στόχο και το μόνο που μεταβάλλεται είναι η ποσότητα της ζημιάς ανάλογα με το όπλο που χρησιμοποιείται, τον τύπο της βολής (π.χ. single, burst, full auto κλπ), το διαθέσιμο cover (half και full όπως στο XCOM) και το Awareness του στόχου. Το Awareness χρησιμοποιείται τόσο για την εκτέλεση ορισμένων ειδικών επιθέσεων και abilities όσο και για την αποφυγή των εχθρικών πυρών, λειτουργώντας περίπου ως ένας συνδυασμός mana και armor. Εάν ο στόχος έχει διαθέσιμο awareness τότε η επίθεσή σας θα προκαλέσει σημαντικά μειωμένη ζημιά ενώ το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις δικές σας μονάδες. Το γεγονός ότι το awareness χρησιμοποιείται τόσο για την επίθεση όσο και για την άμυνα σημαίνει ότι οφείλετε να είστε πολύ προσεκτικοί ως προς τον κατάλληλο τόπο και χρόνο κατά τον οποίο θα κάνετε χρήση των ειδικών abilities, ώστε να μην αφήσετε απροστάτευτες τις μονάδες σας ενάντια στα εχθρικά πυρά!

Ορισμένες επιθέσεις αφαιρούν το awareness του αντιπάλου και προκαλούν μεγάλη ζημιά.

Μέσα στις δώδεκα μέρες που είχα στη διάθεσή μου τον review code για το Phantom Doctrine, ξεκίνησα το παιχνίδι τέσσερις φορές από την αρχή. Μόνο έπειτα από πολλαπλά playthroughs των αρχικών αποστολών και προσεκτική ανάγνωση των tutorial hints κατάφερα στο τέλος να νιώσω ότι είχα αρχίσει να εξοικειώνομαι με το gameplay, τόσο στον στρατηγικό χάρτη όσο και στις αποστολές. Αν έχω ένα μεγάλο παράπονο από το Phantom Doctrine, αυτό είναι σίγουρα ότι το διαθέσιμο tutorial δεν επαρκεί σε καμία περίπτωση για να καλύψει όλα τα συστήματα και τις λειτουργίες του gameplay, με αποτέλεσμα να χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια εκ μέρους του παίκτη και ενδεχομένως κάποια restarts ώστε να πατήσει σε στέρεες βάσεις. Η tutorial mission για τις μάχες επαρκεί οριακά για την επεξήγηση ορισμένων βασικών πραγμάτων, με την προϋπόθεση όμως ότι έχετε μια σχετική εμπειρία από παρόμοια games. Στον στρατηγικό χάρτη πρακτικά δεν υπάρχει tutorial, παρά μόνο κάποια pop-ups με εντελώς βασικές πληροφορίες που δεν καλύπτουν παρά ελάχιστα στοιχεία του gameplay. Το Phantom Doctrine είναι ένα παιχνίδι με πολύ βάθος και πιστεύω ότι οι developers έπρεπε να είχαν αφιερώσει χρόνο στην δημιουργία ενός αναλυτικού και κατατοπιστικού tutorial που θα βοηθούσε τον παίκτη να κατανοήσει σταδιακά τους διάφορους βασικούς μηχανισμούς του gameplay πριν εισάγει καινούριους.

Παράδειγμα από το investigation mode των εγγράφων. Συνδέστε πρόσωπα, περιστατικά και τοποθεσίες μεταξύ τους ώστε να αποκαλύψετε τι κρύβεται πίσω από τις κωδικές ονομασίες!

Πέρα από αυτό το (σημαντικό κατ’ εμέ) μειονέκτημα, υπάρχουν ορισμένα ακόμα μικρά ζητήματα που χρήζουν συζήτησης. Βρήκα αρκετά πρωτότυπο τον τρόπο που αποκαλύπτεται η πλοκή, μέσω της έρευνας απόρρητων εγγράφων και της αποκρυπτογράφησης κωδικών ονομασιών, όμως το μόνο ουσιαστικό καθήκον του παίκτη είναι να ερευνήσει το κείμενο για πιθανές κωδικές ονομασίες και να συνδέσει μαζί τους τα έγγραφα στα οποία αναφέρονται οι ίδιες λέξεις. Εδώ νομίζω πως θα χωρούσε μια πιο adventurίστικη προσέγγιση με πραγματικά puzzles ώστε ο παίκτης να νιώσει όντως ότι ενεργεί ως ντετέκτιβ. Επιπλέον, η επιλογή της αφαίρεσης του RNG δεν αποκλείεται να ξενίσει ορισμένους φανατικούς του XCOM διότι αφαιρεί την αβεβαιότητα και την αγωνία σε κάθε βολή. Προσωπικά δεν με ενόχλησε γιατί η ένταση δεν λείπει καθόλου από το παιχνίδι, όμως αν ψάχνετε μια παρόμοια εμπειρία με το XCOM δεν αποκλείεται να έχετε άλλη άποψη. Το voice acting και οι cutscenes δεν είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου αλλά κάνουν τη δουλειά τους και τα γραφικά κινούνται σε μέτρια επίπεδα αλλά αρμονικά με την ατμοσφαιρική μουσική για να στήσουν μια πειστική αναπαράσταση του ψυχροπολεμικού κλίματος των 80s. Συν τοις άλλοις ο τίτλος προσφέρει και μεγάλο βαθμό replayabilty καθώς ορισμένες επιλογές κατά την έναρξη μιας νέας campaign αλλά και τα πολλά randomized στοιχεία κατά τη διάρκειά της εγγυώνται ότι το Phantom Doctrine θα κρατήσει το ενδιαφέρον σας για αρκετό καιρό.

Η ανάπτυξη της βάσης σας μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της campaign.

Κλείνοντας, πιστεύω ότι το Phantom Doctrine ενδέχεται να τρομάξει και να διώξει μέρους του κοινού που είχε συνηθίσει στην σχετική απλότητα των XCOM όμως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για έναν τίτλο με πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες οι οποίες στην πλειοψηφία τους έχουν υλοποιηθεί σωστά. Εάν έχετε τη διάθεση να πειραματιστείτε, να επιμείνετε μετά τις αρχικές δυσκολίες και να αφιερώστε αρκετό χρόνο στην εκμάθηση όλων των game mechanics τότε θα περάσετε πολλές δεκάδες ώρες αποκαλύπτοντας σκοτεινές συνωμοσίες στον κόσμο του Phantom Doctrine.

Pros

  • Μεγάλο βάθος στο gameplay
  • Επιτυχημένη ατμόσφαιρα κατασκοπείας
  • Replayability

Cons

  • Ανεπαρκές tutorial
  • Ορισμένες από τις καινοτομίες δεν πέτυχαν απόλυτα
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ - 82%

82%

Ένα βαθύ και καλοφτιαγμένο turn-based strategy game που φέρνει νέες ιδέες στο είδος αλλά απαιτεί από τον παίκτη προσοχή, προσήλωση και πειραματισμό για να αποκαλύψει πλήρως τις αρετές του.

Αλέξανδρος Γκέκας

Αφοσιωμένος PC gamer, ο Αλέξανδρος παίζει τα πάντα ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής, δείχνει όμως προτίμηση σε turn-based, strategy, RPGs και θεωρεί το UFO: Enemy Unknown ως το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών. Κατά τα άλλα, προσπαθεί να κρύψει τα χελωνίσια αντανακλαστικά του αποφεύγοντας το competitive multiplayer γιατί, λέει, "δεν του ταιριάζει" και αναζητά τρόπους ώστε να αναγνωριστεί η "Church of Gaben" ως επίσημη θρησκεία στη χώρα μας.

3 Comments

  1. Το χτύπησα τελικά σε -50% του Instant αλλά απογοητεύτηκα πολύ. Ναι μεν η ατμόσφαιρα, το Ψυχροπολεμικό βάιμπ και τα ίδια τα Investigation Boards είναι φοβερά υλοποιημένα, αλλά η μάχη με ‘άδειασε’ εντελώς.

    Στέλθ φυσικά έπαιζα, δίχως καουμποηλίκια και ιστορίες, αλλά από τη στιγμή που το παιχνίδι σε εξαναγκάζει σε ένοπλες συγκρούσεις, θα περίμενα να λειτουργούν έστω λίγο, για το τυπικό της υπόθεσης. Βρισκόμουν διαρκώς με τρεις έητζεντς απέναντι σε 8-9, με ενισχύσεις να καταφθάνουν διαρκώς και ενώ οι δικοί μου αστοχούσαν σε σχεδόν εξ’επαφής βολές με Full Awareness, οι αντίπαλοι με πετσόκοβαν μέσα σε τρεις γύρους το πολύ.

    Καμία επαφή με το Hard West δηλαδή η λειτουργικότητα των μαχών. Και όλα αυτά σε Normal επίπεδο δυσκολίας, με πλήρη επίγνωση πως δεν πρόκειται για XCOM. Κρίμα και πάλι κρίμα, γιατί από ατμόσφαιρα πραγματικά σκίζει.

Αφήστε μια απάντηση

Related Articles

Back to top button
elEL