Μετα από 20τόσες ώρες παιχνιδιού, έχοντας φάει μερικούς μπόσηδες και απέχοντας (αρκετά) από το να σκέφτομαι καν να εισχωρήσω στα έγκατα του Darkest Dungeon, πρέπει να ομολογήσω ότι είμαι ΠΟΛΥ διχασμένος με τον εν λόγω τίτλο. Ακόμα προσπαθώ να αποφασίσω αν μιλάμε για αριστούργημα ή τρολιά. <br><br>Ξεκινώντας, ήμουν ενθουσιασμένος. Ήξερα πάνω-κάτω τι να περιμένω αναφορικά με την δυσκολία (είναι εξάλλου της μόδας τελευταία να κυκλοφορούν uber-brutal hard games), προετοιμάστηκα, διάβασα μερικά guides και άρχισα τις πρώτες εκστρατείες μου. Ζορίστηκα, αλλά βελτιώθηκα. Πέρασα εκείνες τις πρώτες "αναγνωριστικές" ώρες, δοκιμάζοντας νέες ομάδες, προσπαθώντας να καταλάβω κάποια από τα βασικά features του παιχνιδιού (όπως την σημασία του φωτισμού πχ) και έμαθα από τα λάθη μου. Σταδιακά, λοιπόν, το παιχνίδι με "ρούφηξε" στον κόσμο του, βούλιαξα στην μοναδική ατμόσφαιρά του, γλυκάθηκα από την σκοτεινή θεματολογία και την απόγνωση του αφηγητή. Τα δεκάλεπτα "σφηνάκια" έγιναν ώρες ολόκληρες... <br><br>Ωστόσο, φτάνεις σε κάποιο σημείο (νομίζω ότι οι περισσότεροι που έχουν παίξει το παιχνίδι θα το έχουν νιώσει) που διαπιστώνεις ότι το DD είναι κατα βάθος... broken. Ότι δεν έχει σκοπό, οι μηχανισμοί του τελικώς μοιάζουν λειψοί και το παιχνίδι καταντάει ένα ατελείωτο, κουραστικό και χρονοβόρο grind. Δεν είναι η δυσκολία (ή ο ρόλος της τύχης) που σε απωθεί, αλλά η αίσθηση ότι το παιχνίδι απλά θέλει να "τρολάρει" τον παίκτη, να τον τιμωρήσει ουσιαστικά επειδή... πηγαίνει καλά - κάτι που αντιτίθεται στις θεμελιώδεις αρχές του gaming. <br><br>Ξανατονίζω: Δεν είναι το θέμα της δυσκολίας που το καταντάει απωθητικό το παιχνίδι. Είναι δύσκολο το DD; Φυσικά και είναι. Δεν βοηθάει τον παίκτη σε βασικά πράγματα, αλλά του δίνει γενικές οδηγίες και ο παίκτης αν θέλει να προχωρήσει, θα πρέπει να είναι αποφασισμένος να επενδύσει χρόνο και κόπο. Ουδέν μεμπτόν ως εδώ. Μέχρι ενός σημείο μάλιστα, το παιχνίδι καταφέρνει και περνάει στον παίκτη την ψευθαίσθηση (γιατί περί ψευθαίσθησης πρόκειται) ότι γίνεται καλύτερος, βελτιώνεται, έχει "πιάσει το νόημα". Και αυτή είναι η "μαγκιά" των πραγματικά δύσκολων παιχνιδιών: Να κάνει τον παίκτη καλύτερο μέσα από τις δοκιμασίες που καλείται να ξεπεράσει. Προσωπικά, έτσι νοιώθω ότι έχω να κάνω με ένα ξεχωριστό παιχνίδι -αναφορικά με τον βαθμό πρόκλησης, πάντα. Όταν βλέπω ότι βελτιώνομαι, ότι διορθώνω τα λάθη μου, με ώθηση που μου δίνει το ίδιο το παιχνίδι. Καταφέρνω να ξεπεράσω κάποια εμπόδια και το παιχνίδι με επιβραβεύει. <br>Δυστυχώς, το DD αποτυγχάνει στον τομέα αυτόν. Μέχρι ένα σημείο, όπως προανέφερα, υπάρχει η ψευθαίσθηση της πρόκλησης. Αργότερα, εντούτοις, όλη η "δυσκολία" έχει να κάνει με τεχνητούς τρόπους επιμήνκυνσης της διάρκειας του παιχνιδιού, με ατελείωτο grinding, με "φτηνά" κόλπα που δεν μπορεί ούτε να προβλέψει, αλλά ούτε και να προλάβει ο παίκτης, και με τον παράγοντα "τύχη" να παίζει, δυστυχώς, πρωταγωνιστικό ρόλο. Το μεγαλύτερο αμάρτημα, δυστυχώς, είναι η τιμωρία του παίκτη, επειδή και μόνο κάνει το αυτονόητο.<br><br>Έχω περάσει καλά με το DD; Ασυζητητί. Έχω τσαντιστεί μαζί του; Και βέβαια. Θα συνεχίσω να παίζω, με (πολύ) μακροπρόθεσμο στόχο κάποια στιγμή να το τελειώσω; Ειλικρινά αμφιβάλλω. Δεν έχω ούτε την υπομονή, ούτε την πολυτέλεια του χρόνου να επενδύσω παραπάνω. <br><br>Με το χέρι στην καρδιά, θα το συνιστούσα σε φίλους και γνωστούς, αλλά με πολλούς αστερίσκους και υποσημειώσεις. "Ναι μεν, αλλά". Το DD έχει ψίγματα αριστουργήματος, αλλά θεωρώ ότι έχει αποκτήσει έναν "καλτ" χαρακτήρα για όλους τους λάθος λόγους. Έχω λατρεψει το στυλ του, τα γραφικά, το εθιστικό gameplay, ενώ δεν μπορώ να πω ότι έχω συγκινηθεί με features που ορισμένοι θεωρούν ως "καινοτομίες" (πχ stress, άλλη μία health bar δλδ). Αλλά, δυστυχώς, πιστεύω ακράδαντα ότι έχει αποκτήσει τέτοια δημοφιλία απλούστατα κυρίως λόγω του βαθμού δυσκολίας. Και για κάποιον λόγο που πραγματικά μου διαφεύγει, τα hardcore, brutally difficult games, αποκτούν αυτόματα ένα φανατικό κοινό, κι ας μην έχουν κάτι το ιδιαίτερο να προσφέρουν. Ο μόνος λόγος που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι κάνουν κάποιους παίκτες να νοιώθουν ξεχωριστοί, λες και ανήκουν σε μια ιδιαίτερη κλίκα, μακριά από την πλέμπα των κάζουαλ gamers. Αυτά, εξυπακούεται ότι τα αναφέρω χωρίς να έχω διάθεση να μειώσω ή να προσβάλλω κάποιον (ειδικά εδώ μέσα), και πιο πολύ παραθέτω τις απόψεις μου διότι πραγματικά θα ήθελα να ακούσω τις εντυπωσεις των υπολοίπων, τόσο για το DD, όσο και για το θέμα της πρόκλησης.<br>