What's new

Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Jank- To ανέχεστε ή το επιζητάτε;

Borracho

Ancient Red Dragon
Joined
Nov 26, 2012
Messages
11,569
Επειδή καιρό έχουμε να τζολέψουμε τα κόκκαλα του κεφαλαίου JANK (ήτοι, ένα παιχνίδι του οποίου τα μηχανικά συστήματα λειτουργούν μεν, αφήνουν μια αίσθηση πως τα πάντα μπορεί να καταρρεύσουν ανά πάσα στιγμή δε) είπα να δημιουργήσω νήμα-καφενείο.

Μια φορά κι ένα καιρό, στα πίσω χρόνια τα παλιά, θυμάμαι πως ανεχόμασταν το jank γιατί τα περισσότερα παιχνίδια της κατηγορίας, είχαν συνήθως να επιδείξουν κάτι καινοτόμο ή ρηξικέλευθο, προσέφεραν κάτι που δεν έβρισκες στους καλογυαλισμένους τίτλους, οπότε το ανεχόσουν, καθώς η απόλαυση που αντλούσες ήταν εκθετικά μεγαλύτερη από τη μανούρα που είχαν. (Νομίζω χρειάζεται ολόκληρη η παραπαίουσα αυτοκυριαρχία μου προκειμένου να μην καννιβαλήσω το ίδιο μου το νήμα από την τέταρτη σειρά με ακατάλληλες μεταφορές).

Ίσως δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα γι'αυτό που προσπαθώ να πω, από το πρώτο Gothic όταν κυκλοφόρησε. Παντελώς άγνωστο και άσημο παιχνίδι, από ένα εξίσου ανύπαρκτο Γερμανικό στούντιο. Τσίμπαγες το κουτάκι από τον Παπασωτηρίου, πήγαινες σπίτι και πάσχιζες να καταλάβεις γιατί σε γλεντάγανε τα τρυγόνια στην πρώτη περιοχή του. Σταδιακά ανακάλυπτες ένα φοβερό νέο τύπου παιχνιδιού, που δεν είχες ιδέα πως μπορούσε να υπάρξει και καταγοητευόσουν. Ένιωθες περήφανος που είχες αποκρυπτογραφήσει όλο αυτό το κουλουβάχατο και είχες μάθει να το παίζεις και στα δάχτυλα. Μόνος σου. Γιατί ήσουν πάλιουρας και είχες τρίψει το πετσί σου σε μιλιμετρέ χαρτί. (Όχι, όχι, είπαμε, δεν θα καννιβαλίσουμε τίποτε, εδώ γίνεται ΣΟΒΑΡΗ κουβέντα).

Με τα χρόνια όμως, οι περισσότερες από αυτές τις ρηξικέλευθες ιδέες, υιοθετήθηκαν από τα μεγάλα στούντιο της πιάτσας και 'ντύθηκαν' γυαλιστερά κοστούμια. Μπορούμε πλέον να απολαμβάνουμε τις εμπειρίες, δίχως να παλεύουμε απεγνωσμένα με το συμπλέκτη και τη μίζα.

Η ερώτησή μου λοιπόν είναι η εξής : Ψάχνετε συνειδητά τα janky παιχνίδια με την ελπίδα πως έχει μείνει ακόμη χρυσός στην φλέβα, τα ανέχεστε προκειμένου να αισθάνεστε πως παίζετε κάτι 'underground και διαφορετικό' ή είναι για σας σημαντικότερο να παλεύετε με τους περιορισμούς του εκάστοτε παιχνιδιού και να νιώθετε μάγκες που τα καταφέρνετε ακόμη, ως αυτοσκοπός;

Προσωπικά πάντοτε απλά το ανεχόμουν και χαίρομαι πολύ που μπορώ πλέον να απολαμβάνω τα παιχνίδια που γουστάρω με ένα σοβαρό επίπεδο παραγωγής. Αν συναντηθούμε πουθενά, χαμογελάω νοσταλγικά, λες και περνάω έξω από μπαράκι που σύχναζα έφηβος. Μπορεί μια φωνούλα να με τραβήξει ως το παράθυρο για να κοιτάξω μέσα, αλλά γρήγορα θ'ανοίξω βήμα και θ'απομακρυνθώ.
 
Joined
Nov 26, 2012
Messages
8,153
δεν έχω καταλάβει τι είναι τα janky παιχνίδια που λες; low production values με έξυπνες ιδέες gameplay?
 
Joined
Dec 1, 2012
Messages
6,054
Το jank σε επίπεδο UI, είναι πλέον πολύ αποτρεπτικό για μένα.

Jank σε σχεδιασμό/μηχανισμούς, ανάλογα πάντα με το παιχνίδι, μπορεί να έχει και τη γοητεία του, ακόμα. Άλλωστε, ακόμα και το jank έχει αναβαθμιστεί στις μέρες μας, το janky παιχνίδι του 2020 συχνά είναι κάπως αμήχανο ή ίσως και αστείο με clipping και τέτοια (πχ Sinking City), αλλά το πραγματικά δύστροπο, στρυφνό jank, σπανίζει.


δεν έχω καταλάβει τι είναι τα janky παιχνίδια που λες; low production values με έξυπνες ιδέες gameplay?

Δεν έχεις παίξει Gothic 1 με keyboard controls, ευτυχή νεανία;
 

Borracho

Ancient Red Dragon
Joined
Nov 26, 2012
Messages
11,569
Νίτρε είναι τα παιχνίδια που σχεδόν τα πάντα συνωμοτούν εναντίον σου. Δύσκολα γυρίζει η κάμερα, δύσκολα κινείσαι, πατάς πέντε κουμπιά για να κάνεις ό,τι κανονικά γίνεται με ένα, παιχνίδια γενικά που ανά δύο λεπτά σε κάνουν να αναφωνείς 'Μα είναι δυνατόν;!'.
 

Borracho

Ancient Red Dragon
Joined
Nov 26, 2012
Messages
11,569
To Sinking City που αναφέρει ο Γκού είναι jank lite, εντελώς playable, προδίδει τις λούμπεν καταβολές του, αλλά σε έναν αμύητο θα φανεί σε γενικές γραμμές ΟΚ.

Γκόθικ 1 με κήμπορντ χωρίς πάτσιζ, λύσεις, μόντς και λοιπές μοντέρνες βλακείες. ΕΛΑ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΟΥ ΓΚΟΥ.
 

Adhan

Horror addict
Staff member
Joined
Nov 27, 2012
Messages
11,186
Τι να το ανεχόμαστε ρε;
Κάδους δεν έχεις στη γειτονιά σου;

Μήπως τα μαζεύεις στο υπόγειο για να κάνεις stage diving όταν ακούς εκείνα τα θραςαβανγκαπλοκ ΦΟΡΩΝΤΑΣ ΠΟΥΦΑΝ ΦΛΑΪ ΜΕ ΚΟΝΚΑΡΔΕΣ;;;;
 

mike299

Half-Ogre
Joined
Jun 16, 2015
Messages
662
Νίτρε είναι τα παιχνίδια που σχεδόν τα πάντα συνωμοτούν εναντίον σου. Δύσκολα γυρίζει η κάμερα, δύσκολα κινείσαι, πατάς πέντε κουμπιά για να κάνεις ό,τι κανονικά γίνεται με ένα, παιχνίδια γενικά που ανά δύο λεπτά σε κάνουν να αναφωνείς 'Μα είναι δυνατόν;!'.

Τώρα κατάλαβα και εγώ τι σημαίνει jank παιχνίδι.
20 χρόνια πριν θα απαντούσα "Γιατί οχι?"
Σήμερα "Ούτε για αστείο!"

Πρόσφατο παράδειγμα: Εγκαθιστώ το Far Cry 3 που έδωσε η Ubi πριν λίγες μέρες, δεν εχω παίξει κανένα Far Cry τίτλο καθώς τα open world shooter/action/rpg(?) δεν είναι ψηλά στις προτιμήσεις μου. Αλλά έχοντας ακούσει τόσα καλά λόγια, ευχαριστήθηκα και το πρόσφατο Horrizon:ZD playthrough μου, λέω να του δώσω μια ευκαιρία.

Ε λοιπόν, έφαγε ragequit μετά από 2ωρες και αφού οδήγησα για 3η φορά όχημα στο παιχνίδι. Ναι, είναι υποενοτητα του παιχνιδιού αλλά και μόνο στην ιδέα ότι θα μετακινούμε από μέρος σε μέρος με αυτό τον τρόπο ή με τα πόδια, φώναξα "Άντε γεια!", το έκλεισα, και κατέβασα το Dishonored 2!

(φυσικά δεν ήταν το μόνο αρνητικό στοιχείο κατ'εμε , πχ δεν μου άρεσε ιδιαίτερα το stealth του και άλλα μικρά αλλά αυτό ήταν που ξεχείλισε το ποτήρι)
 
Joined
Nov 24, 2019
Messages
1,405
ναι ρε μαναμου, μπορατσο, αλλά για τον καθενα μας ο ορισμος του τζανκινες ειναι διαφορετικος. οπως και ο βαθμος ανοχης του σε καποια θεματα.

δηλαδη αν σου πω οτι για μενα τα πιο τζανκι (εξωτερικως, οχι εσωτερικως, δεν προκαμα να βιωσω τα παιγνιδια για να διαπιστωσω....) των πολλων τελευταιων ετων ειναι το ds και το rdr2 λογω χειρσμου, ειμαι εντος θεματος??
και κυριως, γουιλ γιου στιλ λαβ μη τουμοροου αν στο πω αυτο??



βαρυ κι ασηκωτο. απ την συντομη εποχη που ο μπρους εκαμνε ελαφρα ντραγκς κι επινε και το κατιτις του...
 

Borracho

Ancient Red Dragon
Joined
Nov 26, 2012
Messages
11,569
DS2 έχω παίξει ελάχιστα, στρωτό μου φάνηκε. Για το Τιτάνιο Έπος RDR2, πραγματικά, ο χειρισμός ήταν τραγικός με M & K, τον λές και janky, αλλά είναι λίγο σαν να είσαι πρώτη σειρά ενώ οι Stones παίζουν το Crossfire Hurricane και να λες 'Πωπώ, γεράσανε'. Δεν παίζει, είσαι αλλού.

Πολλές φορές είναι μικρά και ανεπαίσθητα στοιχεία, o @mike299 έφερε ωραίο παράδειγμα με το Far Cry 3, ένα παιχνίδι που στον καιρό του θεωρείτο ΑΑΑ και πολύ στρωτό σαν εμπειρία. Πλέον, το πιστεύω πως δεν παλεύεται. Εδώ έχουμε περίπτωση που ενώ το παιχνίδι ήταν ΟΚ για την εποχή που βγήκε (τουτέστιν, μέσα στα αποδεκτά στάνταρ για παιχνίδια του είδους του) πλέον το νιώθεις παρωχημένο και δύστροπο.

Μην ξεχνάτε πως κάποτε το Resident Evil στο PS θεωρείτο η κορωνίδα του gaming εμβαπτισμού και πραγματικά, όποιος πάει να το παίξει σήμερα με τα αυθεντικά tank controls, δεν πρόκειται ν'αντέξει πάνω από δεκάλεπτο.

Δυνατά παραδείγματα και τα δύο Zeno Clash. Οριακά αισθάνεσαι πως κολυμπάς σε ζεστό αέρα ενώ προσπαθείς να κάνεις οτιδήποτε, αλλά αντέχεις προς χάριν του φοβερά τρύπιου τους κόσμου.
 

vtheofilis

Death Knight
Joined
Dec 11, 2012
Messages
4,149
Εμένα από την άλλη, δεν μου έκαναν το "κλικ" τα RE λόγω tank controls ( και δεν τα πάω καλά με το survival horror ). Το RE 7, μου άρεσε πάντως.

Και εν γένει, άμα καταφέρει το παιχνίδι, με τα όποια θέματα του να σε κάνει να "ταξιδέψεις", δεν πα να έχει θέματα, θα κατεβάσεις επιλεκτικά τον διακόπτη, θα το παίξεις, και θα το ευχαριστηθείς.
 

m00nspell

Commoner
Joined
Jul 15, 2019
Messages
12
Έχει να κάνει και με το design / σχεδιαστική φιλοσοφία όπως το βλέπω εγώ. Κάτι σαν το debate με τα hotspot στα adventures και το keybind που τα εμφανίζει ένα πράγμα. Θυμάμαι στα παλιά prerendered adventures τα interactive αντικείμενα (όταν μάθαινες να τα ξεχωρίζεις) έβγαζαν μάτι και ξαφνικά αυτό το κομμάτι του gameplay "το είχες" πλέον και το jankyness του hotspot hunt στο μηδέν. Τώρα αν μιλάμε για πυρηνικά στοιχεία άσχημα σχεδιασμένα όπως 43 κλικ στο inventory για να κάνεις split 4 healing potions και άλλα τέτοια απλά τραγελαφος.
Γενικότερα το φαινόμενο dark souls σε αυτόν τον τομέα άνοιξε τα μάτια σε πολλούς developers / designers όπου επιβεβαιώνει την επιθυμία του κοινού για δύσκολο αλλά δίκαιο gameplay και ας έχει κάποια θεματακια τεχνικά, η ανάγκη της προσωπικής νίκης απέναντι στα συστήματα του εκάστοτε game για εμένα πάντα ήταν και θα είναι ένας από τους παράγοντες που θα με κάνουν να θυμάμαι για καιρό τον τίτλο που " το έκανε καλά αυτό" ασχέτως jank factor.
 

Adhan

Horror addict
Staff member
Joined
Nov 27, 2012
Messages
11,186
δεν θυμάμαι να έχω ακουμπήσει τέτοιο παιχνίδι, βγαίνουν ακόμα τέτοια;
Έχεις ακουμπήσει και δεν το ξέρεις.
(ανεπιτήδευτο υλικό για μεταφορά στα random quotes in 3...2...1)

Στα του θέματος...
Ψάχνετε συνειδητά τα janky παιχνίδια με την ελπίδα πως έχει μείνει ακόμη χρυσός στην φλέβα,
Το jank δεν είναι σε καμία περίπτωση για μένα αυτοσκοπός. Ισχύει όμως αυτό που λες. Κυρίως παλιότερα έχω παίξει άπειρα παιχνίδια με jank (ειδικά eurojank) που είχαν ιδιαίτερη γοητεία και είχαν κάτι που έλειπε από τίτλους με μεγαλύτερο budget, όσο χιλιοειπωμένο κι αν είναι: ταυτότητα και ΨΥΧΗ.
Έτσι πρόχειρα, Severance, Gothic, Pathologic, Cryostasis, Stalker.
Είναι εκείνα τα παιχνίδια που λέμε more than the sum of its parts.

Και να τα Souls, λίγο-πολύ είναι εδώ μέσα κι αυτά - τουλάχιστον τα 2 πρώτα.
 

maladroid

Blackguard
Joined
Nov 27, 2012
Messages
1,199
Συνήθως τα jank games καταλήγουν έτσι λόγω απειρίας της ομάδας ή χαμηλού budget. Ωστόσο, το RDR2 καταφέρνει να μπει στη κουβέντα χωρίς να το χαρακτηρίζει τίποτα απ'τα δύο απλά και μόνο γιατί είναι μακράν το πιο εξοργιστικά άβολο παιχνίδι που έπαιξα την τελευταία 10ετία. Παρόλα αυτά σώζεται από τις τεράστιες αρετές του, απόδειξη ότι τελικά έπαιξα τριψήφιο αριθμό ωρών χωρίς ποτέ να συνηθίσω τον απαράδεκτο χειρισμό του 🤷‍♂️

Το Dark Souls: Prepare To Die Edition (που νομίζω εννοεί ο Brother με τη συντομογραφία DS) το βρήκα επίσης άθλιο στα... 20 περίπου λεπτά που ασχολήθηκα. Xειρισμός, γραφικά, κάμερα, τίποτα δεν λειτουργούσε όπως ήθελα/περίμενα και δεν βρήκα λόγο να επιμείνω.

Τέλος θα βάλω και το Alan Wake που έπαιξα πολύ καθυστερημένα (πέρσι). Αρκετά περίεργος, floaty χειρισμός και μια αόριστη αίσθηση janky καλτίλας που ίσως για κάποιους ταίριαζε με το μπιμουβάδικο vibe αλλά εμένα αρκετές φορές μου "κλωτσούσε" 😕

[edit: για να απαντήσω και στο αρχικό ερώτημα του αγαπητού Μποράτσο, δεν αποζητώ ΠΟΤΕ το jank αλλά αν με βρει άλλοτε σφίγγω τα δόντια και συνεχίζω κι άλλοτε το εκπαραθυρώνω με συνοπτικές].
 
Last edited:

Borracho

Ancient Red Dragon
Joined
Nov 26, 2012
Messages
11,569
To Alan Wake δεν έχω ιδέα πώς έχει 'γεράσει' από άποψης χειρισμού πλέον. Στον καιρό του πάντως θυμάμαι μου είχε φανεί ΑΑΑ φαντασμαγορία-τζαμάουα-γκαγκαμπλεγκλεγκούγκου.

Dark Souls: PTD, μαζί σου, ΑΚΡΙΒΩΣ το ίδιο πράγμα, ΑΚΡΙΒΩΣ το ίδιο playtime. Νομίζω με καθάρισε ένας νοσηρά παχύσαρκος πόσης 5-7 φορές, έξυσα λίγο τη φαλάκρα μου και σκέφτηκα 'Συνγώμη...τί ακριβώς κάνω, 40 χρονώ γαϊδούρι;' και έφυγε ρέητζ ανινστόλ με συνοπτικές διαδικασίες.

@Adhan Σε νιώθω για το Eurojank. Πράγματι εκεί μέσα κρύβονται ακόμη ενίοτε διαμαντάκια, αλλά πλέον πρέπει να βουήξει ο τόπος όλος για να ασχοληθώ μετά από αλγεινή πρώτη εντύπωση. Παλιότερα είχα σθένος και αντοχές για κασκαντεριλίκια, τώρα πού.
 
Joined
Nov 26, 2012
Messages
8,153
χμ κατάλαβα τι λέτε αλλά είμαι πολύ προσαρμόσιμος στα παιχνίδια και σίγουρα έχω παίξει διάφορα τέτοια jank και απλά δεν έχω δώσει σημασία, απλά κατάλαβα πως παέι η δουλειά και την πήγα.
 
Top Bottom