To βασικό παιχνίδι είναι μέσα στα επόμενα που θέλω να πάρω εδώ και κάποιο διάστημα, αλλά πριν το πάρω απόφαση εξαντλήθηκε. Απ' ότι λένε στο forum του BGG θα βγάλουν νέα παρτίδα από φθινόπωρο...
Σε άλλα νέα...
Άσπρα καράβια τα όνειρα μας αλλά ο Cathala θα ήταν αντίθετος:
Έπαιξα τα πρώτα 2 παιχνίδια στο Yamatai. Γενικά μου άφησε καλή εντύπωση.
Νικητής είναι όποιος μαζέψει τους περισσότερους πόντους στο τέλος. Πόντους μαζεύουμε με το να χτίζουμε, από τα χρήματα που συγκεντρώνουμε και από διάφορες ενέργειες που δίνουν πρεστίζ π.χ. το να χτίσεις πάνω σε ένα βουνό ή να χτίσεις δίπλα (γειτονικά) σε special κτίρια (ναοί, Torii Gates). Το ταμπλό είναι ουσιαστικά ένας χάρτης συμπλέγματος νησιών, τα οποία γειτνιάζουν μόνο αν έχουν αντικριστά πλευρές, όχι μύτες.
Κάποια από αυτά έχουν πάνω cultural tokens (με κάποιο λουλούδι για σύμβολο). Αν υπάρχει τέτοιο πάνω σε νησί δε μπορούμε να χτίσουμε, Τα tokens αυτά μπορούμε να τα μαζέψουμε και αποτελούν το currency για να αγοράσουμε specialists, που είναι κάτι τύποι που μας δίνουν activated ή passive abilities για όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού (μπορείς να πεις ότι έχει μια εσάνς engine building). Ανάμεσα στα νησιά υπάρχουν οι θέσεις που τοποθετούμε τα πλοία.
Τα πλοία στην ουσία αποτελούν τα resources του παιχνιδιού και σε αντίθεση με κτίρια, μας ανήκουν μόνο γίνονται deploy. Και αυτό γιατί με την τοποθέτηση ουσιαστικά δηλώνουμε κάποια ενέργεια. Αυτή είναι είτε να πάρουμε κάποιο cultural token ή να χτίσουμε. Token μπορούμε να πάρουμε μόνο από νησί στο οποίο δίπλα τοποθετήθηκε το καράβι. Για το χτίσιμο ισχύει το ίδιο, και επιπλέον πρέπει να καλύπτεται το κόστος του κτιρίου. Αν για παράδειγμα μία κάρτα κτιρίου κοστίζει 2 πράσινα και ένα καφέ καράβια, θα πρέπει περιμετρικά του νησιού, οπουδήποτε (δε χρειάζεται να είναι καν αλληλουχία, ούτε καν το ένα πίσω από το άλλο σε αλυσίδα) να υπάρχουν τα συγκεκριμένα καράβια.
Εδώ έρχεται το catch όμως: δε μπορούμε να τοποθετήσουμε καράβια όπου θέλουμε. Πρέπει να είναι ή στην αριστερή άκρη του χάρτη σε κάποια θέση εκκίνησης ή οπουδήποτε αλλού αρκεί σε διπλανή θέση να υπάρχει κάποιο καράβι ίδιου χρώματος. Αυτό ισχύει για το πρώτο καράβι που βάζουμε στο ταμπλό, αν αποφασίσουμε να βάλουμε κι άλλα θα πρέπει να συνεχίζουν την αλυσίδα από το πρώτο που βάλαμε, αλλά δεν έχει σημασία αν είναι πλέον ίδιο χρώμα ή όχι.
Μια ματιά και στο πως είναι δομημένος ο κάθε γύρος (round),
1) Παίρνουμε κάποιο tile από την κάτω βάση του ταμπλό. Αυτά έχουν πάνω αριθμούς (1-10), μας δίνουν 1 ή περισσότερα καράβια και συνήθως έχουν και κάποια ιδιότητα που μπορούμε να παίξουμε ανά πάσα στιγμή μέσα στο γύρο μας π.χ. να παίξουμε κάποιο κτίριο με -1 κόστος, να αφαιρέσουμε 2 οποιαδήποτε καράβια από το χάρτη κλπ. Οι αριθμοί που έχουν πάνω αποτελούν το initiative.
Κάθε σειρά (turn) αποτελείται από 2 γύρους. Έστω ότι εγώ επιλέξω στους γύρους μου τα tiles 1 και 5 και ο Αρτυόμ τα 3 και 7, στην επόμενη σειρά θα παίξω πρώτος εγώ, μετά ο Αρτυόμ, μετά εγώ και τέλος ο Αρτυόμ. Αν κατά τη διάρκεια αυτών των γύρων για παράδειγμα εγώ επιλέξω τα tiles 6 και 9 και ο Αρτυόμ τα 2 και 5, τότε αυτό σημαίνει ότι μπορεί αυτός να παίξεις μέχρι και 3 γύρους συνεχόμενους (έναν από το τέλος του προηγούμενο γύρου λόγω του 7 και 2 στην επόμενη σειρά επειδή έχει 2 tiles μικρότερα από τα δικά μου). Για να μην μπερδευόμαστε τοποθετούμε κάτι ανθρωπάκια πάνω στο εικονίδια με τα κοχύλια στο κάτω μέρος του χάρτη.
Το initiative είναι μεταβαλλόμενο δηλαδή και αυτό οδηγεί σε δύσκολες αποφάσεις, αν συνυπολογίσει κανείς ότι τα μεγαλύτερα tiles δίνουν περισσότερα καράβια ή/και έχουν δυνατότερες ιδιότητες.
2) (Προαιρετικό στάδιο) αγοράζουμε ή πουλάμε κάποιο καράβι για συγκεκριμένα χρήματα.
3) Τοποθετούμε ένα ή περισσότερα καράβια και κάνουμε τη σχετική ενέργεια: παίρνουμε cultural token(s) ή χτίζουμε. Δε μπορούμε να κάνουμε και τα 2 ταυτόχρονα.
4) Τα καράβια που δεν τοποθετήσαμε στο χάρτη πάνε στην αποθήκη. Εκεί, υπό κανονικές συνθήκες χωράει 1. Τα υπόλοιπα γίνονται discard. Για κάθε 2, rounded down, που κάψαμε έτσι χάνουμε στο τέλος του παιχνιδιού ένα πόντο.
5) (Προαιρετικό στάδιο) με 2 ίδια ή 3 διαφορετικά cultural tokens, μπορούμε να αγοράσουμε έναν οποιοδήποτε διαθέσιμο specialist.
Αφού τελειώσουν οι γύροι, αρχίζει νέα σειρά όπου αντικαθιστούμε τα initiative tiles με καινούργια στο ταμπλό. Το ίδιο κάνουμε για specialists και κάρτες κτιρίων (αν έχει αγοραστεί κάτι από αυτά και υπάρχει κενό στα διαθέσιμα).
Στην αρχή της νέας σειράς επίσης, τσεκάρουμε το (κοινό) απόθεμα από το οποίο προμηθευόμαστε τα καράβια, Αν έχει έλλειψη οποιοδήποτε χρώμα, το παιχνίδι τελειώνει, Το ίδιο συμβαίνει κι αν κάποιος παίκτης έχει ξεμείνει από κτίρια διαθέσιμα (αναφέρομαι στο απόθεμα meeples όχι στις κάρτες κτιρίων - μέχρι 10 meeples ο καθένας). Όπως κι αν πρέπει να αντικατασταθεί κάποιος από τους διαθέσιμους specialists ή κάρτες κτιρίων και η αντίστοιχη στοίβα έχει τελειώσει.
Αυτοί είναι σε γενικές γραμμές οι κανόνες. Ωραίο παιχνίδι, όχι απλοϊκό αλλά και ούτε πολύ περίπλοκο. Μου άρεσε το κυλιόμενο initiative και έχει τη φάση του η puzzle-like τοποθέτηση πλοίων (γίνονται ωραία σκηνικά όταν έχεις να παίξεις τουλάχιστον 2 γύρους συνεχόμενους και υπολογίζεις πως μπορεί να χωθείς σε κάποια άκρη αλυσίδας ή να προσπαθείς να καλύψεις κάποια κενά της ώστε να πλοία να πλευρίζουν πάνω από ένα νησιά και ταυτόχρονα να καλύπτουν κόστος κτιρίων ώστε να χτίσεις διαδοχικά στους επόμενους γύρους πριν προλάβει ο αντίπαλος).
Ως μόνο μείον θα έβαζα το ψυχαναγκαστικό fear of missing out, πως δηλαδή για κάθε κίνηση που βλέπεις θα (ανησυχείς μήπως) υπάρχει τουλάχιστον μία καλύτερη που δεν είδες, κάτι που μπορεί να οδηγεί σε αρκετό χρόνο αναμονής για κάθε πλευρά και ότι ο εκτεταμένος χάρτης και τα 5 διαφορετικά χρώματα πλοίων μπορεί να προκαλέσουν πονοκέφαλο ώρες-ώρες.