Πρώτα-πρώτα να συμφωνήσω ότι ο dev του Metro που έγραψε τον πόνο του στα Ρώσικα προφανώς και δεν καταλαβαίνει ότι το πρόβλημα είναι οι τακτικές της Epic και κατ'επέκταση η προθυμία συγκεκριμένων publisher να τη βοηθήσουν να εδραιωθεί. Η εγκατάσταση του επιπλέον client είναι μεν ανεπιθύμητη παρενέργεια της όλης φάσης αλλά όχι το ζουμί.
Καλώς ή κακώς, το "τυράκι" της Epic δεν είναι απλώς το 12% έναντι 30% επί των κερδών. Αυτό είναι γενικά καλή πρακτική και καταλαβαίνω γιατί οι devs/publishers τσιμπάνε. Προς το παρόν, όμως, δεν αρκεί. Το user base που έχει το Steam και η marketing δυναμική του είναι τέτοια που τα διαφυγόντα κέρδη δεν καλύπτονται από αυτό το ποσοστό.
Οπότε βγαίνει το (σχεδόν βέβαιο) συμπέρασμα: η Epic για να "φάει" πελατεία από το Steam δίνει λεφτά "μπροστά". Υπάρχει σε αυτές τις συμφωνίες το λεγόμενο MG (Minimum Guarantee), ένα ποσό "στο χέρι" που (πιθανότατα) έδωσε η Epic στην Deep Silver ώστε να διασφαλίσει ότι και άπατο να παει το παιχνίδι η δεύτερη θα έχει βγάλει έστω τα σπασμένα. Για παιχνίδια με φουσκωμένο budget και προοπτικές, όπως το Metro και το The Division 2, τα ποσά αυτά λογικά είναι μερικές δεκάδες εκατομμύρια. Η Epic, βέβαια, λόγω Fortnite έχει χρήμα με ουρά αυτή την περίοδο, οπότε την παίρνει να παίξει το long game, δηλαδή να ρισκάρει μερικά εκατομμύρια σε αμφιβόλου επιτυχίας projects που θα φέρουν στο κατάστημα φρέσκια πελατεία (οι παίκτες του Metro πιθανότατα ούτε να το φτύσουν το Fortnite) η οποία με τη σειρά της ίσως προσελκύσει κι άλλους devs που διστάζουν να γυρίσουν την πλάτη στο Steam. Ο στόχος σαφής: σταδιακά να φτιάξει μια βιβλιοθήκη και μια βάση χρηστών που θα είναι από μόνες τους ελκυστικές για μελλοντικές κυκλοφορίες και να μη χρειάζεται να τα ακουμπάει χοντρά κάθε φορά για να πείσει τον εκάστοτε developer να έρθει στο μαγαζί της.
Φυσικά τέτοιου είδους πυροτεχνήματα εμπεριέχουν ρίσκο. Στην παρούσα φάση η Epic είναι πρόθυμη να επωμιστεί μεγάλο μέρος αυτού του ρίσκου ώστε τα στούντιο που της δίνουν αποκλειστικότητες να μην κινδυνέψουν άμεσα λόγω χαμηλών πωλήσεων (πράγμα που σχεδόν δεδομένα θα συμβεί). Μακροπρόθεσμα, το ρίσκο μεταφέρεται και στους developers/publishers και από πλευράς αρνητικού PR αλλά και γιατί ενδεχόμενη συρρίκνωση της user base ίσως αποδειχτεί επιβλαβής για το επόμενο τους project (ειδικά αν είναι direct sequel). Από την άλλη, multiplatform παιχνίδια όπως το Metro ίσως δεν χτυπηθούν τόσο. Δύσκολο να προβλεφθούν οι επιπτώσεις στην παρούσα φάση.
Όπως και να'χει, το πρόβλημα για μένα είναι ότι η Epic με τα φανταστικομμύρια που έχει βγάλει από το Fortnite, εφαρμόζει ανοιχτά τακτικές κονσολών που, δυστυχώς, αποδεδειγμένα έχουν αποτέλεσμα (π.χ. πόσοι δεν αγόρασαν PS4 μόνο και μόνο για να παίξουν τα Uncharted, Spider-man, God of War κτλ
. Το θέμα είναι αν παράλληλα επενδύει λεφτά και στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών features στον client (και κυρίως πόσο γρήγορα θα τα δούμε) και φυσικά τι οφέλη θα έχει ο καταναλωτής αν εγκαθιδρυθεί ισχυρό δίπολο Steam - Epic στην PC αγορά.
Πάντως, ανεξάρτητα από το τι θα συμβεί στο μέλλον, η κίνηση της Deep Silver είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενη γιατί μόνο και μόνο που το Steam είχε το Metro: Exodus πρώτη μούρη στο Καβουρι τόσο καιρό λόγω pre-orders, το παιχνίδι το είδαν πολλέεεεεεες χιλιάδες μάτια που προηγουμένως δεν είχαν ιδέα περί τίνος πρόκειται. Και μετά έφυγε νύχτα, αφήνοντας το Steam με την gas mask στο χέρι. Not cool.