What's new

Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Ρετρό υπολογιστές

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Όταν λέω ήταν φθηνά, τα συμβατά έκαναν ένα χιλιάρικο τα απλε 2 και βάλε.
Αν η σύγκριση είναι με την Apple, ok προφανώς η Apple ήταν πανάκριβη. Η PPC ήταν η τελευταία προσπάθεια να χτυπηθεί η intel. Συγκεντώθηκαν όλες οι μεγάλες εταιρείες να φτιάξουν μια ανώτερη αρχιτεκτονική και τι κατάφεραν; Μια τρύπα στο νερό. Η intel δεν προβληματίστηκε να τρομπάρει τα τσιπάκια της. Περιέργως τελικά η intel έχασε. Κέρδισε η Amd64 στα desktop. Επίσης άφησε χώρο στις φορητές συσκευές για να τρυπώσει η ARM. Οπότε μαζί με την RISC-V έχουμε τρεις μόνο αρχιτεκτονικές που φαίνεται να προχωρούν στο μέλλον. Προσωπικά θα ήθελα και έναν «πρωτόγονο» επεξεργαστή για FreeDOS.
 

captain kal

Death Knight
Joined
Dec 2, 2012
Messages
3,333
Αν η σύγκριση είναι με την Apple, ok προφανώς η Apple ήταν πανάκριβη. Η PPC ήταν η τελευταία προσπάθεια να χτυπηθεί η intel.

Έχω διαβάσει κάτι φήμες πάντως ότι το MacOS, πάει σε ARM, οπότε από ipad, έως Macbook, θα μιλάμε για κοινό οικοσύστημα!! Κύκλους κάνει η ζωή τελικά!!!!
 

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Κάτι που δεν είχα συνειδητοποιήσει είναι ότι ο Ζ80 ήταν (και ίσως εξακολουθεί να είναι) ο ισχυρότερος 8-bit επεξεργαστής.

Ο λόγος που το commodore υπερείχε στο gaming σε σχέση με τον spectrum ήταν η μονάδα γραφικών που είχε.
 

Admiral

Ancient Red Dragon
Staff member
Joined
Nov 27, 2012
Messages
12,377
Κάτι που δεν είχα συνειδητοποιήσει είναι ότι ο Ζ80 ήταν (και ίσως εξακολουθεί να είναι) ο ισχυρότερος 8-bit επεξεργαστής.

Ο λόγος που το commodore υπερείχε στο gaming σε σχέση με τον spectrum ήταν η μονάδα γραφικών που είχε.

Είχε ξεχωριστό τσιπάκι γραφικών; Δεν το ήξερα! Γνώριζα ότι υπήρχαν έξτρα τσιπάκια σε Amiga, Atari ST κλπ αλλά για κάποιο λόγο είχα μείνει με την εντύπωση ότι στα οκτάμπιτα η CPU έκανε τα πάντα.
 

captain kal

Death Knight
Joined
Dec 2, 2012
Messages
3,333


Παλαιά ξινά σταφύλια, για μας τους Αμιγκάδες!!! :p :p :p :p :p Χωρία την πλάκα βέβαια το hardware emulator του mac ήταν εξαιρετικό τότε, αλλά είχε το μειονέκτημα ότι απαιτούσε τις roms του mac.
 

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Είδα αυτό το διάγραμμα και ήθελα να το ποστάρω. Δεν είδα κάποιο αρκετά κατάλληλο νήμα αλλά δεν ήθελα να δημιουργήσω καινούργιο.

um3zknuYhqA8tqUQz3HGbBnE74LOtN-XYJnFReqr96U.png



As usual we see a drop-off at the end, simply because we haven't been able to keep up with all the new game releases.
 

Admiral

Ancient Red Dragon
Staff member
Joined
Nov 27, 2012
Messages
12,377
Εντυπωσιακό. Για να πω την αλήθεια περίμενα περισσότερα mobile games.
 

nitro912gr

Ancient Red Dragon
Approval of the Admiral PCMaster Veteran Klika Member
Joined
Nov 26, 2012
Messages
14,460
αυτό θα έλεγα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό γιατί καταγράφει το σύνολο των κυκλοφοριών
 

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Είχε ξεχωριστό τσιπάκι γραφικών; Δεν το ήξερα! Γνώριζα ότι υπήρχαν έξτρα τσιπάκια σε Amiga, Atari ST κλπ αλλά για κάποιο λόγο είχα μείνει με την εντύπωση ότι στα οκτάμπιτα η CPU έκανε τα πάντα.
Κοιτούσα παιχνίδια για ZX και CPC και παρατήρησα ότι ο CPC είχε «καλύτερα» γραφικά από τον spectrum. Και είδα την βικιπαίδεια και ο CPC είχε τσιπάκι γραφικών! Το πρόβλημα με τον CPC είναι ότι τα παρισσότερα παιχνίδια ήταν ευκολότερο να προσαρμοστούν πρώτα για τον απλούστερο και κατά τα άλλα πολύ παρόμοιο ZX και με αυτό ως βάση να πάνε στον CPC αλλά αυτό σήμαινε ότι δεν εκμεταλλεύονταν τα πλεονεκτήματα τού CPC.

Και το Atari ST βασιζόταν πολύ περισσότερο στην cpu, πρακτικά σε σχέση με την Amiga δεν είχε γραφικά.

Οπότε στην πράξη ασχέτως αν είχαν ή δεν είχαν τσιπάκι γραφικών, μόνο το Commodore και η Amiga φαίνεται να το εκμεταλλεύτηκαν.


Το Turrican είναι και περίπτωση παιχνιδιού που έγινε κάποια προσπάθεια για τον CPC αλλά και πάλι ούτε καν πλησίασε το C64.
 
Last edited:

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Ήθελα να προσθέσω έχω πολύ καλύτερο διαχωρισμό σε φάσεις για το PC και πιο ειδικά για ms-dos.

α) πρώϊμη περίοδος
Πολλά παιχνίδια βασίζονται σε χαρακτήρες ASCII + ΙΒΜ (πχ castle adventure)
Άλλα παιχνίδια προέρχονται από το Atari (πχ Alley Cat)
Πρακτικά μία εταιρεία που στοχεύει το PC, η Sierra
β) μέση περίοδος
Ξεκινάει πρακτικά το 1989
Πάμπολλα παιχνίδια από πολλές εταιρείες, άλλα στοχεύουν το PC και άλλα προέρχονται από πολλά άλλα συστήματα όπως η Amiga.
Εξακολουθούν να είναι 16bit και γενικά να υποστηρίζουν τις παλιότερες EGA και CGA όχι μόνο VGA
γ) ύστερη περίοδος
Το σήμα έναρξης είναι το DOOM. (Το DOOM είναι 32bit και απαιτεί για αυτό ως ελάχιστο 386 αν και στην πράξη θες 486 και ιδανικά Pentium.
Οπότε έχουμε συχνά 32bit παιχνίδια και να υποστηρίζουν μόνο VGA.
 
Last edited:

lucinos

Death Knight
Joined
Nov 16, 2015
Messages
2,700
Πολλά παιχνίδια βασίζονται σε χαρακτήρες ASCII + ΙΒΜ (πχ castle adventure)
Σκεφτόμουν ότι φαίνεται να έχουμε δύο μόνο συστήματα που ήταν σημαντικό στοιχείο τα παιχνίδια χωρίς γραφικά, μόνο κείμενο.
Το Unix και την MS-DOS (και τα αδελφάκια της)
Στο Unix αυτό συνέβαινε γιατί ήταν συνηθισμένο να επικεινωνείς με τον υπολογιστή με τερματικό το οποίο αφορούσε μόνο κείμενο.

ένα καλό βίντεο για το θέμα έχει ο 8-Bit Guy


H MS-DOS είχε το επιπλέον πλεονέκτημα ότι περιλάμβανε μαζί με το ASCII και το code page 437.

Codepage-437.png


Ένα καλό παράδειγμα που σκέφτηκα είναι το Rogue (επειδή έχει βγει για πολλά συστήματα). Είναι δημιουργημένο αρχικά για Unix (και χρησιμοποιεί αποκλειστικά ASCII). Η έκδοση για για ms-dos έχει μόνο ένα γραφικό στο φόρτωμα αλλά το ίδιο το παιχνίδι είναι καθαρά κείμενο (και είναι και βελτίωση σε σχέση με το Unix λόγω CP437). Έριξα μια ματιά στα άλλα συστήματα που βρήκα εύκολα εικόνες/βίντεο και δεν είναι καθαρό κείμενο.

Οπότε ερώτηση για αρχαιολόγους, τελικά μόνο στο Unix και τα αρχαία PC είχαμε καθαρό κείμενο ως UI στα παιχνίδια;
 

captain kal

Death Knight
Joined
Dec 2, 2012
Messages
3,333
Σκεφτόμουν ότι φαίνεται να έχουμε δύο μόνο συστήματα που ήταν σημαντικό στοιχείο τα παιχνίδια χωρίς γραφικά, μόνο κείμενο.
Το Unix και την MS-DOS (και τα αδελφάκια της)
Στο Unix αυτό συνέβαινε γιατί ήταν συνηθισμένο να επικεινωνείς με τον υπολογιστή με τερματικό το οποίο αφορούσε μόνο κείμενο.

ένα καλό βίντεο για το θέμα έχει ο 8-Bit Guy


H MS-DOS είχε το επιπλέον πλεονέκτημα ότι περιλάμβανε μαζί με το ASCII και το code page 437.

Codepage-437.png


Ένα καλό παράδειγμα που σκέφτηκα είναι το Rogue (επειδή έχει βγει για πολλά συστήματα). Είναι δημιουργημένο αρχικά για Unix (και χρησιμοποιεί αποκλειστικά ASCII). Η έκδοση για για ms-dos έχει μόνο ένα γραφικό στο φόρτωμα αλλά το ίδιο το παιχνίδι είναι καθαρά κείμενο (και είναι και βελτίωση σε σχέση με το Unix λόγω CP437). Έριξα μια ματιά στα άλλα συστήματα που βρήκα εύκολα εικόνες/βίντεο και δεν είναι καθαρό κείμενο.

Οπότε ερώτηση για αρχαιολόγους, τελικά μόνο στο Unix και τα αρχαία PC είχαμε καθαρό κείμενο ως UI στα παιχνίδια;


Νομίζω, ότι όλα αυτά ξεκίνησαν με το PDP-10 της DEC και πολλά από αυτά, άρχισαν τις δεκαετίες 70 - 80 να μεταφέρονται σε micros αρχικά και σε UNIX και MS-Dos, αργότερα. (ή πρώτα σε UNIX και μετά σε micros. Το MS Dos ήρθε μετά το 81 ).

Δες και τα παρακάτω links:

Everything We Know About 1970s Mainframe RPGs We Can No Longer Play

New Findings Both Solve and Deepen Mysteries
 

Norshgaath

Mind-flayer
Approval of the Admiral
Joined
Aug 3, 2023
Messages
1,854

Υπεροχο αρθρο-βιογραφια για τον Gary Kindall. Ποιος ειναι αυτος;

Gary Kildall demonstrated CP/M, the first commercially successful personal computer operating system in Pacific Grove, California, in 1974

his company, Digital Research Inc., established CP/M as an industry standard and its subsequent loss to a version from Microsoft that copied the look and feel of the DRI software.

Πως εφτιαξε το CP/M (Control Program for Microcontrollers);
Ηe needed to connect to a new 8" floppy disk-drive storage unit. He wrote code for the necessary interface software that he called CP/M (Control Program for Microcomputers) in a few weeks. Οne afternoon in the fall of 1974, together with John Torode, Gary "loaded my CP/M program from paper tape to the diskette and 'booted' CP/M from the diskette, and up came the prompt: *."

Γιατι ειναι τοσο σημαντικο το CP/M;
By successfully booting a computer from a floppy disk drive, they had given birth to an operating system that, together with the microprocessor and the disk drive, would provide one of the key building blocks of the personal computer revolution.

Δε σταματησε ομως εδω. Δημιουργησε και το BIOS
Glenn Ewing, a former NPS student, approached DRI with the opportunity to license CP/M for a new family of disk subsystems for fast-growing microcomputer maker IMSAI Inc
Reluctant to adapt the code for another controller, Gary worked with Glen Ewing to split out the hardware dependent-portions so they could be incorporated into a separate piece of code called the BIOS (Basic Input Output System).

Γιατι ηταν αυτο τοσο σημαντικο; Γιατι βοηθησε να δημιουργηθει χωρος για νεα προιοντα. Στη σαπιλα του καπιταλισμου αυτο ειναι κυριο μελημα οσον αφορα την ανθηση της καινοτομιας.

Before CP/M, computer manufacturers designed their operating systems to work only with their own hardware and peripheral equipment. An IBM OS would only work with IBM computers; a Burroughs OS would only work with Burroughs computers, etc. Applications had to be written for each computer's specific OS. Such "closed systems" made it difficult or impossible to mix and match the best pieces of equipment and software applications programs from different manufacturers.


The BIOS code allowed all Intel and compatible microprocessor-based computers from other manufacturers to run CP/M on any new hardware. This capability stimulated the rise of an independent software industry by expanding the market's potential size for each product. A single program could run without modification on computers supplied by multiple manufacturers, laying an essential foundation for the personal computer revolution.


Επισης αναφερει λεπτομερως

Πως ο Gates αγορασε πισω απο τη πλατη του Kindall ενα κλωνο του CP/M, επεισε την IBM να παρατησει τις διαπραγματευσεις για να βαλει αποκλειστικα το CP/M στα desktops και φτασαμε τωρα η μικροαπαλη να ειναι μεγαθηριο, ενω πιο πριν ηταν απλα μια εταιρειουλα που ειχε φτιαξει ενα interpreter για τη BASIC.

Και πως δημιουργησε το πρωτο animation σε υπολογιστη, βαρεθηκε και πουλησε το προτζεκτ σε μια εταιρεια εν ονοματι Pixar
 

Admiral

Ancient Red Dragon
Staff member
Joined
Nov 27, 2012
Messages
12,377
Κατά σύμπτωση διάβαζα πριν από μερικές μέρες αυτή ακριβώς την ιστορία ψάχνοντας κάτι για το παρελθόν της Microsoft. Από την αρχή κομπιναδόρισα ήταν η Μικρομαλακή.
 
Top Bottom