@Admiral και
@nitro912gr τα τρία βασικότερα σημεία που αναδεικνύουν την αξία του ανοικτού πηγαίου κώδικα είναι:
- Διαφάνεια και δυνατότητα ελέγχου σεβασμού ιδιωτικότητας
- Πιο αποτελεσματικός εντοπισμός και διαχείριση κενών ασφαλείας
- Ελευθερία τροποποίησης/διαμοιρασμού με τρόπο και στο βαθμό που ορίζει η εκάστοτε άδεια χρήσης
Η σημασία τους σε έναν OS kernel νομίζω είναι κοινός τόπος.
Πέρα από την προφανή
ελευθερία που εσωκλείεται σε αυτά, τα παραπάνω συνηγορούν καταλυτικά στην
ποιότητα λογισμικού (backed academically, όποιος θέλει να πέσει στο λάκκο με τα papers, ας στείλει pm -you've been warned). Το closed source κρατάει τον κόσμο
πίσω, το open source τον πηγαίνει
μπροστά. Δεν μπορεί να τονιστεί αρκετά αυτό.
Για να μη μπλέκουμε μπούτια, μια κονσόλα είναι και θα παραμείνει ένα one-trick pony, φτιαγμένη για να εκτελεί μια συγκεκριμένη λειτουργία, με συγκεκριμένο τρόπο. Υπό αυτή την έννοια, προφανώς και στον end user φαίνεται "θεόκλειστη", γιατί από σκοπιά χρήσης,
είναι. Software-wise, περισσότερo μοιάζει αρχιτεκτονικά (δεν αναφέρομαι σε hardware architecture) με ένα PLC ή ένα IoT device και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Προφανώς ένα Windows PC έχει περισσότερες δυνατότητες,
είναι PC, κάτι που δεν αναιρεί πως το τελευταίο έχει proprietary kernel ή/και (συνήθως το δεύτερο) κλειστά πράγματα και στο userspace. Που σημαίνει πως,
κατ' ελάχιστον, δεν καλύπτει τα 1 και 3.
Οποιαδήποτε σύγκριση λειτουργικότητας έχει νόημα μόνο όταν αφορά GNU/Linux ή
BSD descendants και Windows ή Mac OS υπογιστές. Μεταξύ PC και κονσολών, μπορούμε να μιλάμε μόνο για UX σε κοινά use cases (gaming, browsing, media streaming) ή και performance
στο ίδιο game. Διάβασα αρκετές φορές πως "η κονσόλα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ηλεκτρική συσκευή" (funny, ένα Switch αυτή τη στιγμή μοιράζεται software με δορυφόρους, πατάνε σε συγγενικούς kernels και πιθανώς φοράνε και κάποια κοινά πακέτα -ένα Windows PC όχι), το οποίο είναι στο σωστό πνεύμα, αλλά υπό λάθος πρίσμα.
Όσες λοιπόν δυνατότητες επιλογής κι αν δίνει σε μικροσκοπική κλίμακα τελικού χρήστη ένα Windows PC
λόγω μονοπωλιακής/ολιγοπωλιακής θέσης στην αγορά, τόση ζημιά κάνει στην ελεύθερη ανάπτυξη, προσβασιμότητα, εξέλιξη και βελτίωση του λογισμικού συνολικά και μακροσκοπικά. Στο σενάριο που αύριο πχ ή MS πέσει έξω (λέμε τώρα), αν θελήσει να σώσει τα Windows, ο αποτελεσματικότερος τρόπος θα είναι να τα κάνει open source.
Νίτρε σχετικά με τα proprietary προγράμματά σου στο Linux, σε επαγγελματικό επίπεδο θα πρέπει να προσαρμοστείς και να δουλέψεις με Gimp/Krita/Inkscape και web-based Adobe Cloud. Αυτή είναι η πραγματικότητα, την υπαγορεύει το market share και η σχέση αυτή είναι τύπου αυγό-κότα. Υπάρχουν πολλοί και κατανοητοί λόγοι δισταγμού για κάποιον που βιοπορίζεται χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα προϊόντα, πχ Adobe Suite. Σε επίπεδο προσωπικής χρήσης όμως, δε σε κρατάει πίσω τίποτα πέραν της προσωπικής σου ιεράρχησης προτεραιοτήτων.
@bald_killer_clone κανένα θέμα, δε χρειάζονται συγγνώμες επειδή εξέφρασες αυτό που πιστεύεις κι αισθάνθηκες. Δεν υπήρξες προσβλητικός με κανέναν τρόπο.
Ναι, αυτό είναι σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημά μου με αυτούς τους τύπους. "Κατανάλωσε για να μπεις στο κλαμπ των γαμάτων". Δεν είναι μόνο το πολιτιστικό-κοινωνικό αίσχος που προωθούν στο οποίο χτυπάω κόφτες, είναι και το οικολογικό στη μέση, το οποίο περνάει τελείως στο ντούκου. Ο κύριος λόγος που κοιτάω να κάνω τη δουλειά μου με second-hand δεν είναι οικονομικός, είναι το reuse, το ξεζούμισμα του hardware, ο περιορισμός των τεχνολογικών σκουπιδιών και των συσκευασιών τους. Το χαμηλότερο κόστος είναι αλατοπίπερο. Αντίστοιχα, όταν αγοράζω κάτι νέο, κοιτάω να δώσω ή να πουλήσω το παλιό (πχ laptop), ώστε να χρησιμοποιηθεί και να μείνει στην κυκλοφορία όσο έχει χρηστική αξία για κάποιον. Win-win.
Κι αν αυτό ακούγεται ενδεχομένως υπερβολικό σε εμάς, είναι επειδή, λόγω εισοδημάτων και κόστους εισαγωγής, δεν έχουμε την υπερκατανάλωση των ΗΠΑ ή του UK. Όλοι υποκύπτουμε σε shiny things και αγοράζουμε σαβούρα και αυτοί οι τύποι απλά ρίχουν λάδι στη φωτιά για ίδιον όφελος.